Glendronach Expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 19 Okt 2021, 19:54

Daan schreef:
Erik1908 schreef:
Daan schreef:
Ach so ja :bigsmile
Om eerlijk te zijn houd ik die cask strength batches al een hele lange tijd niet meer in de gaten.
Vind ze zelf de moeite niet, al vind ik het wel een mooie ontwikkeling dat ze inmiddels een age statement dragen.

Wij schrijven mee, en leren gretig van de Dronach-maestro. :hoedaf

Nou dat valt blijkbaar tegen gezien de opmerking van Arthur :bigsmile
@Arthur, weet jij waar die age berekening vandaan komt op de batch 8/9 op WB dan toevallig?

Bij batch 8 staat het gewoon achterop de koker in het verhaaltje, 2e alinea ;) Batch 9 heeft geen age statement. Batch 10 staat nog niet op WB maar heeft ook geen age statement.
1 x
Afbeelding

whisky4wood
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 18 Jan 2022, 14:21

Kan iemand mij uitleggen waarom de nieuwe single casks zoooooo duur moeten zijn. Vind het wel een heel groot verschil worden met de gewone bottelingen. En wat betekent nu ineens: cask imparted colour. Gr Bert
1 x
Afbeelding

Nikola
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nikola » 18 Jan 2022, 14:39

whisky4wood schreef:Kan iemand mij uitleggen waarom de nieuwe single casks zoooooo duur moeten zijn. Vind het wel een heel groot verschil worden met de gewone bottelingen. En wat betekent nu ineens: cask imparted colour. Gr Bert

Ik denk dat de nieuwe eigenaar van de distilleerderij wil zijn miljoenen terug verdienen.
Die aan Billy Walker overmaakte. :hoedaf
3 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 18 Jan 2022, 14:45

whisky4wood schreef:Kan iemand mij uitleggen waarom de nieuwe single casks zoooooo duur moeten zijn. Vind het wel een heel groot verschil worden met de gewone bottelingen. En wat betekent nu ineens: cask imparted colour. Gr Bert

2 maal simpel:
Prijs: het is overgenomen door Amerikanen (Brown foreman). Dezelfde lui die ook o.a. Jack Daniels bezitten. Geld is de drijfveer. Zsm de investering terug verdienen en het dan systematisch uitmelken. Glendronach is onder Billy Walker uitgegroeid tot een cult whisky onder liefhebbers én verzamelaars. En dat melken ze nu maximaal uit. Helaas zeggen veruit de meeste GD kenners dat de kwaliteit sinds dien ook omgedonderd is. Kwestie van tijd dus voordat de meute deze distillery links laat liggen.

De terminologie ‘cask imparted color’ geeft ze meer vrijheid dan ‘natural color’ of ‘no added coloring’. M.a.w. Brown-foreman verschaft zich op deze manier meer flexibiliteit als het gaat om het visuele voorkomen van de whisky. Hetzelfde geldt geloof ik voor het ‘non chill filtered’ verhaal. Ik meen dat dit eraf is gehaald bij een aantal recente bottelingen.

Zie eerder bericht hierover:
fritsk schreef:
Koning schreef:
Casketje schreef:Vandaag bij m'n lokale "dealer" de nieuwe flessen van de 15 gezien. Non-Chill Filtered is inderdaad van de verpakking gehaald, er staat enkel nog Natural Colour. Het is dus zeker geen fabeltje, ik schrok er zelfs van dat ze al zo snel in omloop zijn.

Wel raadselachtig waarom ze hier nog wél van ‘natural colour’ reppen, maar bij de single casks cask bottlings de term hebben vervangen door ‘cask-imparted colour’…

Dan kunnen eerst het vat drenken in caramel voordat ze de whisky er in doen.
Zo lang ze niet expliciet zeggen dat er geen kleur is toegevoegd kunnen ze de boel fudgen.
4 x
Afbeelding

whisky4wood
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 18 Jan 2022, 17:22

Betekent dat ook dat de 21 parliament ook al minder van kwaliteit is? Ik vind hem heerlijk en voor wat ik begreep is dit nog uit de jaren 90. Daar zullen ze toch nog niets aan veranderen? Ik dacht alleen dat alles van na de periode van heropening wat minder was. Maar goed ik geniet er van en dat is eigenlijk het belangrijkste. Gr Bert
1 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 18 Jan 2022, 17:45

whisky4wood schreef:Betekent dat ook dat de 21 parliament ook al minder van kwaliteit is? Ik vind hem heerlijk en voor wat ik begreep is dit nog uit de jaren 90. Daar zullen ze toch nog niets aan veranderen? Ik dacht alleen dat alles van na de periode van heropening wat minder was. Maar goed ik geniet er van en dat is eigenlijk het belangrijkste. Gr Bert

Zolang je m heerlijk vindt is er niks aan de hand toch. Dat is waar het uiteindelijk om gaat.
Het verschil is vooral dat ze langzaam aan op een ander beleid rondom vattings over zouden kunnen gaan. Lagere abv’s, wel filteren enz enz.
Dat zie je bv bij de revival. Die haalt het bij lange na niet met de revival van voor de productiestop van de revival.
Verder zal de kwaliteit niet in 1x instorten. Zoiets gebeurd geleidelijk en er is een prima kans dat wij ‘snobs’ dit vooral proeven, of denken te proeven, omdat we weten dat bepaalde zaken anders gaan vandaag de dag. Maargoed als je de GD fans moet geloven is het allemaal wel minder geworden en aan het worden. Billy had het talent en de neus om fantastische vattings te selecteren. Als de neus van de nieuwe ‘blender’ wat minder is, gaat het fantastische gehalte er vanzelf af en wordt het eerder gewoon goed. Daarbij komt: nu kunnen ze nog leunen op de succesvolle periode en de succesvolle voorraad. Maar gaan ze dat vast kunnen houden met nieuwe beleid rondom inkoop van vaten, veranderingen in productie enzovoorts? I don’t know maar Billy Walker z’n schoenen zijn hele grote om te vullen, das een zekerheid.
0 x
Afbeelding

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 18 Jan 2022, 19:38

Ik kan bovenstaande verhaal eigenlijk alleen maar bevestigen. Helaas.
Het doet mij als groot GD liefhebber pijn om te zien wat er nu gebeurt.

Het is ook voor mij reden om:
1. geen single cask bottelingen te kopen van batch 18 en hoogstwaarschijnlijk ook niet van de batches erna, aangezien de prijzen blijven stijgen en ik de verhouding compleet zoek vind

en

2. ik vooral zoek naar GlenDronachs gebotteld voor/in 2016 (zoals de Allardices uit die periode)

:Slainte
2 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 18 Jan 2022, 20:33

Dank voor de inzichten heren, da's mooi. Ik kan me ook voorstellen dat het voor wat betreft de kwaliteit (dan laat ik de prijs even buiten beschouwing) nog geen probleem is voor distillaat dat geruime tijd geleden (voordat Billy het zwikkie verkocht) in het vat is gegaan?
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 18 Jan 2022, 20:40

Nickolaas schreef:Dank voor de inzichten heren, da's mooi. Ik kan me ook voorstellen dat het voor wat betreft de kwaliteit (dan laat ik de prijs even buiten beschouwing) nog geen probleem is voor distillaat dat geruime tijd geleden (voordat Billy het zwikkie verkocht) in het vat is gegaan?

Nee dat zegt niks. Uiteindelijk gaat het er nog steeds om dat je het juiste vat op het juiste moment pakt. En als de neus van de nieuwe eigenaar niet net zo goed is als die van Billy én geld is ineens de belangrijkste factor, dan kunnen ze nog steeds de plank volledig misslaan. Daarbij: bij GD zijn ze er niet vies van om meerdere vaten een tijdje in 1 vat te mieteren en het daarna een single cask te noemen. Maar eigenlijk is het dus gewoon een vatting. En als je niet exact de juiste vaten bij elkaar mietert, krijg je nog steeds niet waar je voor betaald. Dus distillatiedatum verteld slechts een deel van t verhaal en geeft weinig tot geen zekerheid.
3 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 18 Jan 2022, 21:17

Cask1988 schreef:...Dus distillatiedatum verteld slechts een deel van t verhaal en geeft weinig tot geen zekerheid.
Daarnaast heeft Peter Billy vooral het destillaat dat zijn voorgangers in het warenhuis hebben gestopt in de flessen gedaan.
Hij heeft hiervoor een goede neus en daar mee terecht zijn sporen verdiend.
Maar dat wil nog niet zeggen dat hij ook een goede stoker is en de juiste keuzes heeft gemaakt in het vatmanagement voor de new make.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 18 Jan 2022, 21:23

Reichenbach schreef:
Cask1988 schreef:...Dus distillatiedatum verteld slechts een deel van t verhaal en geeft weinig tot geen zekerheid.
Daarnaast heeft Peter vooral….

Misschien ben ik heel dom maar….Peter? :HitHead
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 18 Jan 2022, 21:34

Cask1988 schreef:
Reichenbach schreef:
Daarnaast heeft Peter vooral….

Misschien ben ik heel dom maar….Peter? :HitHead
Ik moet mij :HitHead
Billy natuurlijk.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 15 Feb 2022, 16:07

Zojuist zag ik de aankondiging van Batch 19.

Afbeelding

Als ik zo een eerste blik werp op de flessen en de combinatie zie van het destillatiejaar icm hoe oud de inhoud is, wil ik niet weten wat ze voor deze batch gaan durven vragen. Maar ik gok dat ik weer oversla, net als de vorige keer.
Verschil is trouwens wel dat er nu geen bottelingen van 2002+ bij zitten, alles uit de jaren '90 lijkt het.

Toevoeging: op de site stond al wat meer info: RRP: £545-£1,037 depending on the age of each expression. :P
https://www.glendronachdistillery.com/b ... -releases/
0 x

Afbeelding

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 15 Feb 2022, 16:27

Daan schreef:Toevoeging: op de site stond al wat meer info: RRP: £545-£1,037 depending on the age of each expression. :P

pfff je zal toch verzamelaar van Glendronach zijn :Cry.
2 x
Afbeelding

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 15 Feb 2022, 16:46

Freezeroz schreef:
Daan schreef:Toevoeging: op de site stond al wat meer info: RRP: £545-£1,037 depending on the age of each expression. :P

pfff je zal toch verzamelaar van Glendronach zijn :Cry.

Ja mijn leven is echt zwaar k*t Roelof :gnif
4 x

Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”