Ontspoorde whisky prijzen.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Anton
Senior
Senior

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Anton » 11 Okt 2021, 22:01

Misschien niet het juiste voorbeeld, aangezien kraantjeswater ook aardig van prijs aan het stijgen is :P .
1 x

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 12 Okt 2021, 08:41

Oogadal schreef:
Harrie schreef:Als je dat laatste uit wil besteden aan een part-time medewerker, bied ik me aan. Hoef ik niet eens voor betaald te worden, zo ben ik dan ook wel weer

Die kans was er met de vorige release…; kwestie van je Whiskydudes ‘moment’ fotograferen en delen op Feestboek… :cool:

I know, maar ik doe principieel niet aan dat soort dingen. Niets tegen de Dudes hoor, je weet dat ik fan ben. Maar je moet ergens de grens trekken, voor je het weet ben ik een online reclamebord …
1 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 12 Okt 2021, 11:48

Voor mij is het simpel, ik koop elke maand voor rond de €100,-. Dus ik merk niks van die stijgingen. :duimop :hoera.

Maar zonder gekheid. Als ik bij mijn slijter kom, dan loop ik het schap met IB's al bijna standaard voorbij. Zeker daar is de prijs-kwaliteit verhouding meer dan zoek. SV; GM en in toenemende mate CA en vW zijn gewoon te duur aan het worden voor wat je krijgt.

Voor mij blijft de vuistregel €5,- per jaar bij 40-46%ABV en €6,- per jaar bij CS. Als je puur naar de kostprijs kijkt, dan is er met deze vuistregel ook nog een goede boterham te verdienen voor iedereen in de handel. Daar zijn nog steeds goede whisky's voor te vinden, maar je moet het echt met een lampie zoeken.

En sowieso eerst proeven voordat je iets koop. Al wordt dat ook steeds moeilijker omdat, als er iets interessants, tegen een fatsoenlijke prijs, uitkomt, dit meteen verkocht is.
Maar goed, de kast staat nog lekker vol dus ik hou het wel vol de komende jaren.
3 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 12 Okt 2021, 12:11

defeatless schreef:Voor mij blijft de vuistregel €5,- per jaar bij 40-46%ABV en €6,- per jaar bij CS. Als je puur naar de kostprijs kijkt, dan is er met deze vuistregel ook nog een goede boterham te verdienen voor iedereen in de handel. Daar zijn nog steeds goede whisky's voor te vinden, maar je moet het echt met een lampie zoeken.

Maar… inflatie. Die 5-6 euro per jaar wordt elk jaar minder waard. De mensen in de handel kunnen dus ook elk jaar minder boterham kopen voor hun share daarvan. Dus…zou je die vuistregel dat niet ook mee ‘moeten’ laten groeien met de markt, volledig hetzij deels? :bigsmile
0 x
Afbeelding

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 12 Okt 2021, 12:57

defeatless schreef:Voor mij blijft de vuistregel €5,- per jaar bij 40-46%ABV en €6,- per jaar bij CS.

Die regel probeer ik ook te handhaven, maar het is quasi onmogelijk om ze nog te vinden voor dat geld.

Ik zag iemand hier de A'Bunadh aanhalen als betaalbare whisky. Dat klopt, maar ook die is de laatste jaren met 30-40% gestegen afhankelijk van waar je 'm koopt. Alleen valt het zo niet echt op..
0 x

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 12 Okt 2021, 13:59

defeatless schreef:Voor mij is het simpel, ik koop elke maand voor rond de €100,-. Dus ik merk niks van die stijgingen. :duimop :hoera.

Idem dito hier. Met het inkomen van Jan Modaal is dat goed te doen + ik hoef er ook niet ieder dag of avond voor thuis te blijven.

defeatless schreef:Voor mij blijft de vuistregel €5,- per jaar bij 40-46%ABV en €6,- per jaar bij CS. Als je puur naar de kostprijs kijkt, dan is er met deze vuistregel ook nog een goede boterham te verdienen voor iedereen in de handel. Daar zijn nog steeds goede whisky's voor te vinden, maar je moet het echt met een lampie zoeken.

Die regel kende ik nog niet, ga die ook in het achterhoofd houden!
1 x
Afbeelding
(open flessen)

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 12 Okt 2021, 15:59

Mijn vuistregel is.......kak! Heb ik helemaal niet, net als dat ik geen ruggengraat heb maar wel een gat in m'n hand :P

Maar serieus :roll: , daar waar ik voorgaande jaren op iedere FOMO dook als een havik op z'n prooi ga ik tegenwoordig bij de 'usual suspects', dus voor de hand liggende fomo's, op m'n handen zitten zodat ik niks online kan bestellen.
Zie ik een pareltje of nèt iets mindere fles ergens voorbij komen die ik tóch echt wel wil hebben denk ik er 3x extra over na of ik deze nu echt wel nodig heb, ga ik zoeken of ik er ergens anders meer info over kan vinden en met een beetje geluk is deze botteling tegen de tijd dat ik hem daadwerkelijk wil gaan kopen inmiddels uitverkocht. OEF!! Weer €100 tot €300 uitgespaard!
7 x
Afbeelding

Perry Veenendaal
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Perry Veenendaal » 12 Okt 2021, 17:35

Ik hanteer een andere oplossing: Ik kijk niet naar de prijs per fles, maar per dram. Mijn dram mag niet meer dan
8 euro kosten. Wat mij dan wel opvalt is dat mijn dammetjes gemiddeld steeds kleiner worden….
7 x

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 12 Okt 2021, 17:40

Perry Veenendaal schreef:Ik hanteer een andere oplossing: Ik kijk niet naar de prijs per fles, maar per dram. Mijn dram mag niet meer dan
8 euro kosten. Wat mij dan wel opvalt is dat mijn dammetjes gemiddeld steeds kleiner worden….

En ik gooi nooit meer dan 50 euro aan gasolie in mijn tank. Ik weet niet hoor, maar kost altijd t zelfde !
4 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 12 Okt 2021, 17:42

Wouterk schreef:
En ik gooi nooit meer dan 50 euro aan gasolie in mijn tank. Ik weet niet hoor, maar kost altijd t zelfde !

En je komt steed minder ver? :gnif
2 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 12 Okt 2021, 17:50

defeatless schreef:Voor mij blijft de vuistregel €5,- per jaar bij 40-46%ABV en €6,- per jaar bij CS.

Als je die regel jaren hanteert dan snap ik dat het schap je weinig te bieden heeft…. Verhouding klopt ook niet helemaal als je m afzet naar 40% vs 55-60%.
defeatless schreef:Als je puur naar de kostprijs kijkt, dan is er met deze vuistregel ook nog een goede boterham te verdienen voor iedereen in de handel. Daar zijn nog steeds goede whisky's voor te vinden, maar je moet het echt met een lampie zoeken.

Eeeh, ja, als je refereert aan de kostprijs ‘ooit’ wel. Alleen ook de ‘bijkomende kosten’ stijgen. Bottelen, nieuwe (lege) vaten, samples trekken, re-racken, transport, drukwerk, vervangen lekke vaten, wordt allemaal duurder. Maar met je vuistregel uit 2001 is er niet veel te verdienen hoor. Sterker nog; te weinig om continuïteit te waarborgen.
defeatless schreef:En sowieso eerst proeven voordat je iets koop. Al wordt dat ook steeds moeilijker omdat, als er iets interessants, tegen een fatsoenlijke prijs, uitkomt, dit meteen verkocht is.
Maar goed, de kast staat nog lekker vol dus ik hou het wel vol de komende jaren.

Nee, omdat er dusdanig FOMO is dat mensen liever gokken dat iets wat € 100 kost ook te hachelen is dan dat de moeite genomen wordt naar de slijter te gaan. Met als gevolg dat het rap op is en er weinig kans is te proeven. Of een slijter krijgt 2 flessen ipv de bestelde 12 en geen sample. Je moet wel een faillissementswens hebben wil je er dan 1 zelf opentrekken.
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 12 Okt 2021, 17:52

Fat Bastard! schreef:
Wouterk schreef:

En je komt steed minder ver? :gnif

Makkelijk op te lossen; als je 5% minder hard rijdt kom je 10% verder. :Party
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 12 Okt 2021, 18:29

Oogadal schreef:...Makkelijk op te lossen; als je 5% minder hard rijdt kom je 10% verder. :Party
Dat is dan wel weer een bijkomend voordeel van die 100 km/h maximumsnelheid; de auto is een stuk zuiniger.

Voor de Caol Ila die ik onlangs heb gekocht heb ik ook leergeld betaald en kan nu dus de opmerkingen over IB wel beamen. Een SV Mortlach viel me eerder ook al zo tegen in prijs/kwaliteit.

Ik koop eigenlijk nooit van een website, altijd in een fysieke winkel of bij de Hanos/Makro. Alhoewel die laatsten ook niet echt voordelig meer zijn.
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Nikola
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nikola » 12 Okt 2021, 18:33

Ik neem aan dat er veel energie kost om de spirit te distilleren. En de stijgende energieprijzen zullen ze door rekenen aan de consument. :hoedaf
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 13 Okt 2021, 15:04

Oogadal schreef:Eeeh, ja, als je refereert aan de kostprijs ‘ooit’ wel. Alleen ook de ‘bijkomende kosten’ stijgen. Bottelen, nieuwe (lege) vaten, samples trekken, re-racken, transport, drukwerk, vervangen lekke vaten, wordt allemaal duurder. Maar met je vuistregel uit 2001 is er niet veel te verdienen hoor. Sterker nog; te weinig om continuïteit te waarborgen.

Dat zal zeker waar zijn. Maar waar voorheen de IB's een beetje de 'losers' van de whiskywereld waren zijn het nu ineens de 'premiums' onder de klandizie. Voorheen kochten ze jouw overproductie op, jouw vaten die niet zoveel voorstelden of zich dermate hadden ontwikkeld dat ze niet meer in het profiel pasten.
Die kregen de vaten voor een lachertje aangeboden en konden zo, voor ons liefhebbers die niet wars zijn van een afwijkend sappie, voor een mooi prijsje van iets leuks voorzien. En dat is echt niet zo heel lang geleden hoor!
De OB markt kan nog steeds prima voorzien in €5,- per jaar bij 40-46% en €6,- per jaar bij CS. Al wordt het wel lastiger om dit vast te houden als de whisky wat ouder aan het worden is.
De huidige IB markt is in 1,5 - 2 jaar tijd omgeslagen van €100,- voor 21yo naar €100,-+ voor 10yo. En dat heeft echt voor het grootste gedeelte met speculatie te maken.

Oogadal schreef:Nee, omdat er dusdanig FOMO is dat mensen liever gokken dat iets wat € 100 kost ook te hachelen is dan dat de moeite genomen wordt naar de slijter te gaan. Met als gevolg dat het rap op is en er weinig kans is te proeven. Of een slijter krijgt 2 flessen ipv de bestelde 12 en geen sample. Je moet wel een faillissementswens hebben wil je er dan 1 zelf opentrekken.

Ja eens, neemt niet weg dat ik €100,- nog steeds dermate veel vind voor een fles dat ik eerst wel wil proeven.

Maar even een ander punt. Er wordt sinds 2007-2008 meer whisky geproduceerd dan gedronken. Die cijfers zijn de afgelopen jaren redelijk goed te herleiden. De run op oude whisky vanuit Azië kwam rond 2015 echt lekker op gang. Die hebben ondertussen echt alles wat 15+ jaar oud is opgekocht. Dus daar komt het ook vandaan dat een IB nu ook niet zo goedkoop aan vaten kan komen, de producenten moeten ook hun voorraad aanvullen.
Maar waarom er dan nog steeds niet bij de IB's met goedkope afwijkende vaten wordt gesleten is mij een raadsel, die zouden toch ondertussen wel boven moeten komen drijven. Of zou het kunnen dat er dus alleen maar gespeculeerd wordt? Als ik jou moet geloven Edwin, dan is dat dus blijkbaar vollop het geval.
Reden te meer om je vast te houden aan die vuistregel en dus niet mee te doen aan de speculatie, ergens moet je een grens trekken.

Qua bijkomende kosten zal daar ook zeker wel een prijsstijging in zitten. Maar ik denk dat momenteel toch zeker 80% van de kosten in de aanschaf van het vat; accijns en BTW zit.
Ook hier geldt natuurlijk dat als je als kleine jongen bij een bottellijn aankomt ze denken: die trekt €6k uit voor 200l Glenshit, dan kunnen wij ze ook wel even wat laten betalen.
4 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”