HammerHead schreef:... het is simpelweg de huidige waarde van dit soort flessen.
Prijs en waarde zijn niet dezelfde dingen..
Maar goed, apart dat het animo voor SB er nog wel is aan die prijzen en voor GD niet.
Fat Bastard! schreef:Zou beter bij een onderwerp als: "waar moet jij om huilen in de whiskywereld?" passen maar een whiskymaat had vorige week een incident wat ik toch wel graag hier deel. En niet omdat het om te lachen is maar eerder om je over te verbazen.
...
Nooit geweten, maar je bent dus verplicht om altijd bewijs te hebben dat je de BTW over je aangekochte flessen whisky betaald hebt.
En niet alleen als je er nietsvermoedend mee over straat rijd. Maar ook wat bij jezelf thuis staat.
Wat een verhaal zeg en wat zuur voor je maat.
Dat ze dergelijke moeilijke vragen stellen over flessen die vervoerd worden, daar is vanuit hun oogpunt wel iets voor te zeggen.
(zie dat Hammerhead hier ook al op gedoken was

)
Het zal namelijk zelden voorkomen dat je in één keer met tientallen flessen sterke drank ergens heenrijdt, zonder goed verhaal.
Dus dat is zeker aanleiding voor controle en vragen.
Overigens denk ik dat het voor hetgeen je bij je thuis hebt staan wel meevalt, immers moet de Douane/BD dan een aanleiding hebben bij je binnen te gaan kijken. Daarvoor moet een machtiging afgegeven worden je woning te betreden, en als ze gaan doorzoeken moet er zelfs een rechter-commissaris aan te pas komen. Dat gebeurt enkel als er al behoorlijke verdenkingen tegen je bestaan en vindt dan plaats op grond waarvan je verdacht wordt.
Waarom is dat laatste van belang: omdat het me sterk lijkt dat de Douane/BD bij particulieren doorzoekingen gaat uitvoeren op verdenking van ontduiking accijns/BTW op flessen whisky.
En mocht het de politie zijn die ooit bij je binnen staat: die zijn zelden geïnteresseerd in fiscale aangelegenheden zoals deze.
Die komen voor strafrechtelijke zaken langs, niet voor accijns/BTW.
En áls het dan al de financiële opsporing is die bij je binnen staat, dan nog kijken ze hooguit naar je collectie vanuit witwas-oogpunt of als verhaalsobject voor een eventuele verbeurdverklaring.
Dat laatste kun je eventueel afkopen mocht het zo ver komen dat er een ontneming of verbeurdverklaring tegen je wordt uitgesproken.
(al zit je dik in de penarie als het zo ver komt, misschien kun je je geld beter in een goede advocaat stoppen op zo'n moment.)
In dat eerste geval zal je net als bij accijns/btw moeten aantonen dat je de flessen rechtmatig verkregen hebt (en het geld waarmee je ze hebt gekocht eventueel ook) maar in dat geval speelt BTW veel minder een rol. Een whatsapp gesprek met een forumlid waarin de prijs wordt afgesproken, tikkie, bankafschrift, da's allemaal prima. (Voor de Douane/BD niet want dat zegt niks over wel of niet afdragen accijns/BTW)
Kortom, ik vind dat er nog wel wat valt af te dingen op dat verhaal. Neemt niet weg dat ik het enorm ruk vind voor je maat en hem alle sterkte toewens!