Whiskygrafie: Piet Patings (aka patings, Piet en Peat)

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
patings
Site Admin
Site Admin

Whiskygrafie: Piet Patings (aka patings, Piet en Peat)

Ongelezen berichtdoor patings » 31 Jul 2009, 00:01

Mijn eerste fles malt, Glenfiddich heb ik nog, inclusief koker. De fles is leeg. Ik heb die gekocht in 1969 bij De Koning in Den Bosch (toen van Ad de Koning, niet zijnde de Ad de Koning). Ik was toen 17. Ik heb een behoorlijke verzameling malts geproefd en liggen, maar de laatste jaren is het er even niet meer van gekomen. Hierbij een omslagpunt dus.

Reden dat ik dit forum start is dat het mij verbaasde te zien dat er eigenlijk geen echt forum is voor Whisky liefhebbers. Er zijn wel wat prikborden, en niet gebruikte forums maar dat is het dan.
Ik had dit forum min of meer ongebruikt klaarstaan voor mijn andere hobby (niet meer zen-garden.org, wel https://www.youtube.com/channel/UC9Loi9 ... Y6h5kl6nBA ) maar was niet meer van plan het daarvoor te gaan gebruiken.
Ik kan het er redelijk eenvoudig bij doen. Wel geen eigen domein, maar wat dan nog ? Zie hier.

Overigens is mijn interesse in drank al jong begonnen en zeer breed. Ik ben zelfs in het bezit van het oude "Diploma Bekwaamheid slijterbedrijf" (1985). Wat ik me eigenlijk nu weer realiseer is dat ik op de middelbare school (1972 ?) in het praktijkjaar stage gelopen heb bij Heineken in Den Bosch. Dat was bij de technische dienst Meet en regeltechniek, en die hadden overal toegang. Van het gerstenat bier naar Whisky is per slot nog maar een klein stapje. Wellicht heeft dit mijn interesse versterkt.
0 x

p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Piet Patings, Lelystad

Ongelezen berichtdoor p_froes » 03 Aug 2009, 16:02

patings schreef:Reden dat ik dit forum start is dat het mij verbaasde te zien dat er eigenlijk geen echt forum is voor Whisky liefhebbers. Er zijn wel wat prikborden, en niet gebruikte forums maar dat is het dan.

Hoi Piet,

Leuk initiatief! Ik hoop dat het forum druk bezocht zal worden. Er zijn trouwens wel degelijk fora voor whiskyliefhebbers. De meeste zijn Engelstalig, maar een van de meest actieve fora in het Nederlands is het levenswater.nl forum van de Usquebaugh Society. Verder heb je ook het casksix.be van onze zuiderburen. Een ander forum dat in Nederland is gebaseerd, maar Engelstalig is whisky-distilleries.info.
Dan heb je nog de fora van whiskymag, whiskywhiskywhisky, bladnoch, spiritofislay, etc.
:D Veel lees- en discussie plezier!

Pano
0 x
Life is too short to drink bad whisky

Peat
Site Admin
Site Admin

Ongelezen berichtdoor Peat » 03 Aug 2009, 20:48

Hi Pano, ook welkom en dank.
Ik heb er inmiddels wat extra tijd (dagen) aan besteed om naar forums (fora ?) te zoeken.
Nederlandstalig dan wel. Engels en andere kende ik al wel (uit het verleden !).Levenswater heb ik ook pas onlangs gevonden en is goed benut. Het wekt de indruk zich te richten op Schotes malts "De Nederlandse Scotch Malt Whisky Vereniging" .... maar "what's in a name?", het gebruik is breder.
Ik zie dat whisky-distilleries dezelfde forum software gebruikt als dit forum. Die ga ik eens goed bekijken.
Overigens denk ik dat lezen van een Engels foum vaak geen probleem is maar discussiëren voor veel Nederlanders toch lastig is. Deze software is waarschijnlijk de meest geavanceerde die beschikbaar is.
We gaan het proberen.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 15 Sep 2009, 19:38

My goodness, Piet! Zie dat je (op dit moment) 71 flessen bezit (volgens WhiskyBase)!!! Zow... staan deze allemaal thuis in je kast, of zijn dit whiskies die je al eens gehad hebt?

Woow... ben duidelijk diegene die het groenst is (qua Schotse Single Malts) :Slainte
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Sep 2009, 20:40

Ja, er missen er nog een paar die nog niet in de Base staan.
Ik heb ze opgevoerd en zo nu en dan komt er een bij. Daar krijg ik dan keurig bericht van. Ik hoorde van Menno dat ze wat achterstand hebben (checks, aanvullen etc.) dus dat valt nog niet tegen.

Ze staan hier vooral achter me, maar ook een beetje om me heen in mijn werkkamer. De meeste heb ik nog nooit gedronken dus daar ligt nog een schone taak voor, laat ik zeggen, de komende jaren die nu zijn begonnen.
Ik zet ze (als moderator/administrator) niet in mijn onderschrift om geen mensen (zoals jij ;) ) te ontmoedigen dan wel te verplichten :Tongue
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 16 Sep 2009, 09:16

Piet schreef:Ik zet ze (als moderator/administrator) niet in mijn onderschrift om geen mensen (zoals jij ;) ) te ontmoedigen dan wel te verplichten :Tongue

Dan moet je eens bij Gadeweerd of Jock kijken :-P Ikzelf heb wel meerdere whiskies, maar ze staan niet allemaal op Whiskybase. Een aantal blends en ook een aantal Irish malts of American Whiskey's. Daarom is m'n schapje zo leeg en noem ik het in m'n onderschrift: "Mijn Schotse malts" :-)
0 x

gadeweerd
Senior
Senior

Re: St. Magdalene 19yo 1979/1998 (63.8%, UDRM, 70cl)

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 28 Sep 2009, 22:06

Zijsprong vanuit http://www.hetwhiskyforum.nl/viewtopic. ... t=174#p690
Piet schreef:Ik ben de gelukkige bezitter van één fles Saint Magdalene 19yo 1979/1998 (63.8%, UDRM, 70cl) en ben me aan het oriënteren wat ik kan verwachten.

Ik zou hem openmaken en proeven.... :Tongue
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 28 Sep 2009, 23:01

gadeweerd schreef:Ik zou hem openmaken en proeven.... :Tongue

Dat gaat ook zeker gebeuren... deze "oriëntatie" heeft echter mede invloed op het wanneer en hoe... Ik heb mijn verzameling pas uit (verhuis)dozen gehaald in voorbereiding op consumptie. Deze heb ik al een jaar of acht in huis en ik zie nu pas dat hij inmiddels vrij zeldzaam is :o
0 x

gadeweerd
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 29 Sep 2009, 19:42

Geef mij zo'n verhuisdoos.... :P
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 29 Sep 2009, 20:51

gadeweerd schreef:Geef mij zo'n verhuisdoos.... :P

Antoine, als je geïnteresseerd bent in oude (ICT-)vakliteratuur. Ik heb de inhoud van een verhuisdoos of vier met kokers en dozen omgewisseld met de vakliteratuur op mijn boekenplanken waar nu de Whisky staat.
Ik moet inderdaad nog iets met die dozen met, in hoofdzaak Engelstalige, boeken..... Weggooien is (nog) zonde maar 2de-hands is het waarschijnlijk ook niks.

Voorlopig is Afbeelding nog altijd kleiner dan die van jou.
Ik ga aan de slag met die Whisky's maar heb niet zo'n haast. Ik werk daar gestructureerd naar toe... :Slainte
0 x

gadeweerd
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 29 Sep 2009, 23:35

Piet schreef:Antoine, als je geïnteresseerd bent in oude (ICT-)vakliteratuur.

:lol:

Dan drink ik liever een dram.... :Party
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 08 Jan 2010, 16:02

JayDie schreef:My goodness, Piet! Zie dat je (op dit moment) 71 flessen bezit (volgens WhiskyBase)!!! Zow... staan deze allemaal thuis in je kast, of zijn dit whiskies die je al eens gehad hebt?
Woow... ben duidelijk diegene die het groenst is (qua Schotse Single Malts) :Slainte

Piet schreef:Ze staan hier vooral achter me, maar ook een beetje om me heen in mijn werkkamer. (...)
Ik zet ze (als moderator/administrator) niet in mijn onderschrift om geen mensen (zoals jij ;) ) te ontmoedigen dan wel te verplichten :Tongue

JuronymouS schreef:Overigens snap ik niet de precieze bedoeling van de collectie op Whiskybase. Is dat voor wat je momenteel in je kast hebt staan (zoals ik nu heb ingevuld), of voor wat je ooit in je kast hebt gehad, of zelfs voor wat je ooit hebt geproeft? Dat kan ik ook niet echt duidelijk ontdekken op de site aldaar.

JayDie schreef:volgens mij is dat een beetje aan jezelf, maar ik denk dat de meeste mensen daar plaatsen wat ze "nu" in de kast hebben. Als je alles gaat plaatsen wat je ooit hebt gehad of zelfs ooit geproefd hebt wordt het wel een hele grote collectie...

Piet schreef:Het is deels hoe je er zelf invulling aan geeft. Wat mij betreft laat het zien wat je hebt en gehad hebt.

Ahaaaa! Dat verklaart een hoop! Kijk... ik zet alleen de flessen die ik nu heb in de base, jij dus alles wat je hebt en hebt gehad. Dat verklaart mijn lege schapje vs. jouw volle schap (ook)!
0 x

Tom
Actief lid
Actief lid

Re: Piet Patings, Lelystad (aka patings en Piet)

Ongelezen berichtdoor Tom » 08 Jan 2010, 16:14

Hmz whisky base, gaak me ook eens een acount aanmaken.
Geld die enkel voor single malts of whisky in het algemeen?
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 08 Jan 2010, 16:20

Tom schreef:Hmz whisky base, (...) Geld die enkel voor single malts of whisky in het algemeen?

Zoals hieronder te lezen staan niet alle whiskies erin. Nu voornamelijk single malts geloof ik, maar het wordt uitgebreid...
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Jan 2010, 20:50

JayDie schreef:Ahaaaa! Dat verklaart een hoop! Kijk... ik zet alleen de flessen die ik nu heb in de base, jij dus alles wat je hebt en hebt gehad. Dat verklaart mijn lege schapje vs. jouw volle schap (ook)!

Wat je ziet in WhiskyBase is wat ik nu heb staan. In augustus 2009 waren die allemaal nog gesloten. Nu niet meer.
Ik heb ze er toen pas ingezet maar niet met terugwerkendekracht hoor.
Echter ik ben niet van plan een fles te verwijderen uit de WhiskyBase zodra die leeg is of open gaat. Vandaar.

Dit is een deel van de voorraad ... tsja, klein behuisd....
PietsIMG_3144w400e.JPG
PietsIMG_3144w400e.JPG (52.66 KiB) 13570 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Piet op 09 Jan 2010, 12:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foto toegevoegd
0 x

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”