Glendronach Expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor Daan » 26 Apr 2021, 10:31

Reichenbach schreef:
Daan schreef:Dat betwijfel ik, aangezien die caramelkleuring expliciet vermeld moe(s)t worden.
Daarnaast kun je niet echt spreken van een "natural cask color" als je hem volpropt met E150a.
Enige waar ik door twijfel, is of dat een SWA-regel is, een EU-regel (e-nummer vermelden) of beide..

Volgens mij hoeven er in Europa voor drank geen ingrediënten te worden vermeld dus ook niet dat er E150 in zit (wel voor de Duitse markt 'mit farbstoff').

Zo, leuke zoekopdracht weer op de maandagochtend ;)

Je hebt gelijk, in de EU is dit niet verplicht voor dranken met een ABV boven de 1,2%
https://ec.europa.eu/food/safety/labelling_nutrition/labelling_legislation/alcohol_en

Ook binnen de regels van de SWA kan ik het niet terugvinden, anders dan dat het de enige toegestane kleurstof is (grappig genoeg ook van spirits die in het vat hebben gezeten vóór je dit vat gaat gebruiken). Dit vond ik een zeer bruikbaar document (bevat ook de wetgeving):
https://www.scotch-whisky.org.uk/media/1519/swr-guidance-for-bottlers-and-producers.pdf

Dus als het geen EU-regel is en geen SWA-regel blijft er inderdaad maar één optie over en dat is nationale wetgeving.
Blijkbaar is het in Duitsland dus wel een verplichting, maar nou is mijn Duits net niet goed genoeg om daar de bron bij te vinden.
Hopelijk kunnen ze dit blijven afdwingen voor "mainland Europe". Denk dat het VK niet het risico wil lopen whisky hier niet meer te mogen afzetten omdat ze Duitse regels overtreden. Then again, je weet het niet met die Brexiteers aan het roer..
4 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

edwin5
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor edwin5 » 26 Apr 2021, 11:42

Mooie zoektocht!
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 11 Mei 2021, 17:45

Johnson schreef:Ik heb het nieuws nu pas vernomen via een review van Ralfy.
...
Het vervolg op deze review:

Er wordt onder andere formeel bevestigd dat er op Glendronach chill-filtering wordt toegepast.
4 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 11 Mei 2021, 19:58

Een Deinwhisky.de exclusive; Glendronach 12 yo HB op 57,5% die weer op een raar formaat sherry butt heeft gelegen; 743 flessen. :lol:
De engelen hebben er amper van genipt of deze ‘single cask’ is weer een fake Glendronach single cask.
Prijs valt nog reuze mee; € 82,90
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Nikola
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nikola » 11 Mei 2021, 20:14

Oogadal schreef:Een Deinwhisky.de exclusive; Glendronach 12 yo HB op 57,5% die weer op een raar formaat sherry butt heeft gelegen; 743 flessen. :lol:
De engelen hebben er amper van genipt of deze ‘single cask’ is weer een fake Glendronach single cask.
Prijs valt nog reuze mee; € 82,90

Waar te koop? :hoedaf
0 x

hjkuijken
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor hjkuijken » 11 Mei 2021, 20:28

0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 11 Mei 2021, 20:42

Ik had GD al laag zitten maar ze zakken met deze bullcrap wel door m’n ondergrens. Het is wel duidelijk dat ‘wij’ niet hun markt zijn ;)
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 11 Mei 2021, 21:26

Cask1988 schreef:Ik had GD al laag zitten maar ze zakken met deze bullcrap wel door m’n ondergrens. Het is wel duidelijk dat ‘wij’ niet hun markt zijn ;)

Is dit niet eerder een dingetje van de gebroeders Hart?

Maar aan de andere kant; de antwoorden die Ralfy had gekregen waren ook niet heel bemoedigend. Gelukkig zijn er nog genoeg andere 'instabiele' whisky's te koop.
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 11 Mei 2021, 22:47

Reichenbach schreef:
Cask1988 schreef:Ik had GD al laag zitten maar ze zakken met deze bullcrap wel door m’n ondergrens. Het is wel duidelijk dat ‘wij’ niet hun markt zijn ;)

Maar aan de andere kant; de antwoorden die Ralfy had gekregen waren ook niet heel bemoedigend. Gelukkig zijn er nog genoeg andere 'instabiele' whisky's te koop.

Het ging mij niet zozeer om de gebroeders HB maar om de manier waarop deze distillery als volgende melkkoe wordt uitgemolken. Maarja het blijft ordinaire industrie natuurlijk.
1 x
Afbeelding

Nikola
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nikola » 12 Mei 2021, 08:47

Reichenbach schreef:

De vorige was 11 jaar.
Ik vond het prima whisky. Voor rond 80 euro toen. :hoedaf
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 12 Mei 2021, 11:27

Mwoah, je kunt ook overdrijven; er is ook al een Netherlands Exclusive geweest. Maar het kan dat toen de Duitsers zaten te piepen dat 'wij hun markt niet zijn' natuurlijk.. :lol:
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 12 Mei 2021, 12:31

Oogadal schreef:

Mwoah, je kunt ook overdrijven; er is ook al een Netherlands Exclusive geweest. Maar het kan dat toen de Duitsers zaten te piepen dat 'wij hun markt niet zijn' natuurlijk.. :lol:

Met ‘wij’ bedoel ik de puristen. De gasten die niet houden van filteren en kleuren en gekloot met vaten die je bij elkaar mietert en voila je hebt een ‘single cask’ :bigsmile
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 13 Mei 2021, 22:01

Dit is wel rijp voor verplaatsen naar een nieuw topic ja :lol:

MOD EDIT: Vanaf hier wat berichten overgezet naar het vaten topic ...
Alles over vaten topic
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 20 Mei 2021, 00:34

JoachimV10 @ Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Vragen en opmerkingen als deze komen natuurlijk ook bij de helpdesk van GD binnen. Zeker als een merk bij een groter publiek bekend wordt die niet meteen weet wat de eventuele consequenties kunnen zijn als je niet te veel filtert.

In dat licht is commercieel gezien zo'n beslissing om NCF af te schaffen misschien enigszins te begrijpen. Het verlies van de klandizie van een paar freaks die lid zijn van een Whiskyforum is dan nog te overzien.
0 x

Nikola
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nikola » 20 Mei 2021, 09:02

Reichenbach schreef:https://www.hetwhiskyforum.nl/viewtopic.php?f=9&t=8457&start=1635#p250920

Vragen en opmerkingen als deze komen natuurlijk ook bij de helpdesk van GD binnen. Zeker als een merk bij een groter publiek bekend wordt die niet meteen weet wat de eventuele consequenties kunnen zijn als je niet te veel filtert.

In dat licht is commercieel gezien zo'n beslissing om NCF af te schaffen misschien enigszins te begrijpen. Het verlies van de klandizie van een paar freaks die lid zijn van een Whiskyforum is dan nog te overzien.

Ik lees vele heftige reacties over de NCF van Glendronach .
En ik denk dat klandizie van niet freaks zullen niet gauw voor een fles Glendronach 70-80 euro neertellen. :hoedaf
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”