Was de vrouw blij met de bonbons?
Proeverij: Welke whisky en welke volgorde ?
Re: Volgorde van proeven bij de Mitra WX?
Leuk dat je er een goede ervaring aan over hebt gehouden Robbie 
0 x
Ja die was er blij mee. Ik denk dat ze het dan ook niet heel erg zal vinden als ik weer eens een proeverij ga bezoeken 

0 x
Dat komt omdat er 600 mensen lopen die ongeveer allemaal hetzelfde vragen maar specificeer je vraag en je krijgt alles te horen wat je weten wilt.Squat 'N Oats schreef: Bij de één kreeg je veel meer uitleg en bij anderen leek het wel alsof je een wat standaard praatje kreeg.
-Een 19 jaar oude Caol Ila
Port Askaig.
0 x
Re: Volgorde van proeven van verschillende whiskies
Foto's van de Mitra WX in de Euroborg vind je hier.
http://salsa.latinnet.nl/fotoalbums/whi ... 11-344.php
http://salsa.latinnet.nl/fotoalbums/whi ... 11-344.php
0 x
Welke Highlands voor een Highland tasting ?
Als organisator van een Highland (non-Speyside en non-Island) tasting van "mijn" whiskyclub ben ik nog op zoek naar mooie expressies van juist de wat kleinere of zelfs closed distillers. Iemand aanbevelingen ? In deze regio is nog veel onbekend voor mij. 6 whisky, budget ca 500 euro.
0 x
-
StefanVdHeuvel
- Senior

Re: Welke Higlands voor een Highland tasting
Ik ben zelf benieuwd naar wat er hier komen gaat, ik ben relatief bekend met de grote Highland namen, maar kleine/closed distillers... Ik ben benieuwd!
0 x
-
WhiteMonkey
- Top bijdrager

Re: Welke Higlands voor een Highland tasting ?
[Edit] Oeps, slecht gelezen en allemaal speysiders neergezet. Ik ga hier op terugkomen!
Laatst gewijzigd door WhiteMonkey op 05 Dec 2011, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Re: Welke Highlands voor een Highland tasting ?
Een Clynelish 14 als budget whisky (+/- 35 euro)? Het is een niet zo bekende distillery voor wat betreft Single Malts. Nu ja, goed, buiten de whisky forums dan. Verder ben ik niet zo op de hoogte van de echt obscure distilleries, dus daar kan ik je niet mee helpen. Een Old Pulteney 21 misschien, gezien de score van 97,5 van Jim Murray (die ,5 doet 't hem), als je tegen de 100 voor een fles wil uitgeven?
0 x
Als het een Highlander tasting is, mag je eigenlijk maar 1 whisky laten proeven. 'There can be only one'.
Misschien is Balblair een idee? Niet de kleinste stoker, maar wel een die niet zo heel vaak wordt genoemd. Kruidig en moutig. Als het goed is, is editie '97 niet te duur en nog te krijgen (relatief meer first-fill Bourbon).
Wellicht ook passend binnen het thema: de Compass Box Spice Tree. Naar eigen zeggen een '100% malt whisky sourced from northern Highland distilleries'.
Misschien is Balblair een idee? Niet de kleinste stoker, maar wel een die niet zo heel vaak wordt genoemd. Kruidig en moutig. Als het goed is, is editie '97 niet te duur en nog te krijgen (relatief meer first-fill Bourbon).
Wellicht ook passend binnen het thema: de Compass Box Spice Tree. Naar eigen zeggen een '100% malt whisky sourced from northern Highland distilleries'.
0 x
Mijn selectie.
Min of meer in proefvolgorde maar dat is natuurlijk mede afhankelijk van leeftijd en abv:
Min of meer in proefvolgorde maar dat is natuurlijk mede afhankelijk van leeftijd en abv:
- Glengoyne
- Old Pulteney of Glen Ord
- Clynelish
- Aberfeldy of Glendronach
- Aberlour of Dalmore
- Oban
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
-
Maltwizzard
- (Whisky)Professional

Glencadam
Blair Atholl
Ben Nevis
Glen Garioch
Clynelish
Oban
Brora
Balblair
Glen Ord
Arran
Jura
Royal Brackla
Aberfeldy
Talisker
Dalmore
Glen Esk
Glengoyne
Tullibardine
Glenturret
Edradour
Dalwhinnie
Highland Park
Pulteney
Scapa
Fettercairn
Tobermory/Ledaig
Lochranza
En zo zijn er nog wel een paar Gert-Jan.
Je kunt kiezen voor wereldwijde malt -bottelingen of de verborgen distillerys.....die vindt je bij onafhankelijke bottelaars. Wellicht is dat laatste wat verassender, maar mogelijk niet representatief voor wat er wereldwijd verkocht en dus bekend is. De gesloten distillerys is natuurlijk super..maar mogelijk een stuk kostbaarder.
Succes en tot vrijdag.
Blair Atholl
Ben Nevis
Glen Garioch
Clynelish
Oban
Brora
Balblair
Glen Ord
Arran
Jura
Royal Brackla
Aberfeldy
Talisker
Dalmore
Glen Esk
Glengoyne
Tullibardine
Glenturret
Edradour
Dalwhinnie
Highland Park
Pulteney
Scapa
Fettercairn
Tobermory/Ledaig
Lochranza
En zo zijn er nog wel een paar Gert-Jan.
Je kunt kiezen voor wereldwijde malt -bottelingen of de verborgen distillerys.....die vindt je bij onafhankelijke bottelaars. Wellicht is dat laatste wat verassender, maar mogelijk niet representatief voor wat er wereldwijd verkocht en dus bekend is. De gesloten distillerys is natuurlijk super..maar mogelijk een stuk kostbaarder.
Succes en tot vrijdag.
0 x
Maltwizzard schreef:Glencadam
Blair Atholl
Ben Nevis
Glen Garioch
Clynelish
Oban
Brora
Balblair
Glen Ord
Arran
Jura
Royal Brackla
Aberfeldy
Talisker
Dalmore
Glen Esk
Glengoyne
Tullibardine
Glenturret
Edradour
Dalwhinnie
Highland Park
Pulteney
Scapa
Fettercairn
Tobermory/Ledaig
Lochranza
Ik heb maar even de island whiskies blauw gemaakt omdat GJR specifiek die niet wilde hebben
0 x
Matthijs, whiskynerd.
-
liefmans
- Senior

lochranza is een ander naam voor arran dus die valt ook af, glenmorangie ontbreekt trouwens in het lijstje.
Persoonlijk zou ik het voor een tasting nog eens splitsen in northern highlands en highlands. zou zelf eerst de northern highlands tasting geven en paar maanden later de tweede highlands tasting.
northern highlands zijn:
Balblair
(Royal) Brackla
Brora
Clynelish
Dalmore
Glen Albyn
Glen Mhor
Glenmorangie
Glen Ord
Millburn
Pulteney
Teaninich
Tomatin
de distillerys in het vet zou ik zeker gebruiken (hoge kwalitieit en vrij ruime keuze) en vervolgens gaat mijn voorkeur naar de 2 in italic maar dat zal afhangen volgens beschikbaarheid en prijs waar je ze koopt.
dit is even snel een voorbeeldje mocht je bij whiskysite.nl bestellen met nog flink wat ruimte op het budget:
Clynelish 14 years old 1997/2011 All you need is whisky €64.99
Glenmorangie Astar Liter €59.99
Long Red 12 years 1996 Daily Dram €49.99
Old Pulteney 17 yrs €69.99
Tomatin DECADES €82.99
Balblair 1991 €59.99
Subtotaal: €387.94
al deze whisky´s heb ik zelf al geproefd en zijn de moeite waard
Persoonlijk zou ik het voor een tasting nog eens splitsen in northern highlands en highlands. zou zelf eerst de northern highlands tasting geven en paar maanden later de tweede highlands tasting.
northern highlands zijn:
Balblair
(Royal) Brackla
Brora
Clynelish
Dalmore
Glen Albyn
Glen Mhor
Glenmorangie
Glen Ord
Millburn
Pulteney
Teaninich
Tomatin
de distillerys in het vet zou ik zeker gebruiken (hoge kwalitieit en vrij ruime keuze) en vervolgens gaat mijn voorkeur naar de 2 in italic maar dat zal afhangen volgens beschikbaarheid en prijs waar je ze koopt.
dit is even snel een voorbeeldje mocht je bij whiskysite.nl bestellen met nog flink wat ruimte op het budget:
Clynelish 14 years old 1997/2011 All you need is whisky €64.99
Glenmorangie Astar Liter €59.99
Long Red 12 years 1996 Daily Dram €49.99
Old Pulteney 17 yrs €69.99
Tomatin DECADES €82.99
Balblair 1991 €59.99
Subtotaal: €387.94
al deze whisky´s heb ik zelf al geproefd en zijn de moeite waard
0 x
liefmans schreef:..Persoonlijk zou ik het voor een tasting nog eens splitsen in northern highlands en highlands. zou zelf eerst de northern highlands tasting geven en paar maanden later de tweede highlands tasting.
Tsja, hoe ervaren zijn de proevers (met name wat hebben ze al geproefd? ) en dan nog (mijn eerdere opmerking hierover) ?
Uit Welke whisky ?
Er zijn zeker wel specifieke smaakkenmerken te verbinden aan de afkomstgebieden van Schotse Malt. Als je dan vervolgens de Whiskies zoekt op afkomst en die typering, en niet alleen op afkomst, dan weet je zeker dat je een Whisky hebt die representatief is voor dat gebied.
Zie b.v. Classificeren van Whisky en daarin smaaktype versus afkomst.
En ook wel interessant gezien deze context: Het belang van een whisky vintage in vergelijking tot wijn.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
-
liefmans
- Senior

Het splitsen in 2 heeft absoluut niks te maken met smaak van de whisky of ervaring van de proevers. Ben er zelf van overtuigd dat elke regio evenveel afwijkende whisky´s kan produceren als wat "typisch" is voor de regio.
Het splitsen is gewoon voor het gemak van de persoon die de tasting geeft, hij heeft dan een beperktere reeks distilleerderijen om uit te kiezen en de mogelijkheid om vrij snel daarna nog een tasting te geven met highland whisky´s zonder al te veel moeite te moeten doen om een thema te vinden.
Het splitsen is gewoon voor het gemak van de persoon die de tasting geeft, hij heeft dan een beperktere reeks distilleerderijen om uit te kiezen en de mogelijkheid om vrij snel daarna nog een tasting te geven met highland whisky´s zonder al te veel moeite te moeten doen om een thema te vinden.
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”