Wat vindt jouw omgeving van je whisky hobby?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Wat vindt jouw omgeving van je whisky hobby?

Ongelezen berichtdoor Casketje » 13 Feb 2021, 20:52

Ik vond geen vergelijkbaar onderwerp - alvast excuus mocht ik er één over het hoofd gezien hebben - maar vond het wel eens leuk een draadje in gang te trekken over wat je partner, je vrienden, je kinderen, je collega's van je whisky hobby vinden. Ben zeker dat hier wel leuke (en minder leuke) verhalen naar voren gaan komen. :bigsmile

Persoonlijk heb ik het geluk een vrouw te hebben die er hélemaal geen probleem van maakt als ik weer eens met een nieuwe fles thuis kom, of de postbode weer eens een pakketje samples komt leveren. Niks verbergen, geen uitvluchten zoeken dus.

Mijn vrienden en familie vinden het wel leuk, ik merk ook dat ze vaak m'n advies en mening vragen alvorens ze iets kopen of dat ze me trots een proevertje aanbieden als ze eens met "iets speciaal" zijn thuisgekomen. Mijn ouders vinden een fles Johnnie Walker Red Label bij wijze van spreken al te duur dus die snappen het allemaal niet zo goed - maar ze maken er ook geen probleem van.

En m'n collega's.. ik zit in deze tijden vaak aan het keukeneiland te werken. Wanneer ik een conference call heb en ze zien de kast met flessen achter me vinden de meeste het allemaal tof en "fancy", alhoewel ik wel denk dat er bij zijn die denken dat ik een drankprobleem heb. :P
12 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Wat vindt jouw omgeving van je whisky hobby?

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 13 Feb 2021, 21:21

Leuk onderwerp!

Waar het ooit begon, bij m’n ouders thuis: die begrepen het niet, begrijpen het niet en gaan het ook nooit begrijpen :lol: Ze hebben de pest aan sterke drank. Was toen rede voor mij om er, lekker opstandig, juist mee te beginnen :bigsmile

M’n vrouw: snapte het niet, begreep het niet maar ziet inmiddels de passie als ik er mee bezig ben. Drinkt t zelf niet maar is wel altijd erg geïnteresseerd in wat ik vertel, meemaak of drink. Wil ook altijd even snuffelen. Ze weet inmiddels verdomd goed wat ik allemaal in de kast heb staan en legt verbanden tussen verhalen en info dat ik versteld sta hoe goed ze oplet en alles nog onthoud ook! Meer steun kan ik niet voelen. Af en toe helpt ze ook mee met sampelen of etiketjes plakken trouwens. Qua aankopen is ze ook echt niet moeilijk en laat ze me meestal m’n ding lekker doen :duimop

Overige familie: sommigen vinden het leuk, anderen boeit het niet, maar het boeit ze allemaal niet genoeg om het verschil tussen een blend en een malt te onthouden. Ze vinden het wel knap en leuk hoe ik er van kan genieten en hoeveel ik erover kan vertellen.

Vrienden: een aantal zijn zelf goede whiskymaten dus dat spreekt voor zich. Anderen zijn ook blij met een rummetje of een baco. Echt snappen dat ik er zoveel geld tegenaan gooi snappen ze niet heel best.

Buurman: beginnende drinker, wisselen af en toe wat samples uit. Maar hij zal niet snel €50+ aan een fles uitgeven. Hij vind het lekker of niet lekker, meer niet.
4 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 14 Feb 2021, 01:03

Tja... Als vrijgezel heb je het rijk alleen.

In mijn familie drinkt mijn pa graag whisky. Maar die koopt bij wijze van luxe een fles Finlaggan en voor de rest altijd de blend van de aanbieding (hij kreeg van mijn zusje een fles Scarabus, die man is helemaal in de wolken). Maar als hij hier is, staat hij altijd wel erg verwonderd te kijken naar de kasten en de inrichting van de kamer. Volgens mij is hij stiekem wel jaloers.

Van de vaste vriendinnen vindt er eentje het wel interessant. Ze komt zelf uit een wijninkopers familie die ook cognac erbij deden dus die is van kinds af aan al gewend aan proeverijen, snuffelen en kleine slokjes.
Maar over het algemeen vindt ze whisky niet echt lekker. Het ABV is voor haar te hoog, de geur is ze vaak wel enthousiast over en ik merk dat ze beter kan omschrijven wat ze ruikt (dat merk ik vaker bij vrouwen die bezig zijn met drank).
De andere is een Aziaat en die heeft precies niks met alcohol. Die laat mij lekker m'n gang gaan en drinkt zelf niks.

Binnen de vriendengroep is een gedeelte hier op het forum te vinden, dus dat zit wel snor. De andere vrienden vinden het vaak wel gaaf, maar vinden mij erin doorgeslagen. Kan ze geen ongelijk geven. Een enkele keer komen ze langs voor een proeverijtje of maak ik een pakketje voor een familielid dat iets te vieren heeft.

Op het werk vinden ze het ook wel leuk. Heb al tweemaal een proeverij verzorgd voor collega's en ga na de corona perikelen bij een collega, hem en zijn familie, een proeverij geven.
3 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 14 Feb 2021, 13:12

Copy paste wat Alex ongeveer zegt. Vrijgezel, dus hoef aan niemand verantwoording af te leggen.
Collega's vinden het voor zover het ze interesseert wel grappig. Ik heb een stuk of 3, 4 collega's die ook wel eens wat whisky drinken of proeverijen bezoeken (bezochten dan momenteel). En ik heb inderdaad ook een keer een proeverij op werk georganiseerd.

Mijn vrienden zijn eigenlijk voornamelijk bierdrinkers, maar dan wel in de mate en met het enthousiasme waarmee ik whisky drink. In die zin kijken die niet raar op van mijn drang naar het kopen en proeven van samples en flessen. Voor één van hen is op internet struinen en voor 100'en euro's aan barrel aged stouts kopen ook vrij normaal. Heb ook (tot vorig jaar uiteraad) regelmatig bierfestivals met ze bezocht. Nu drink ik het laatste jaar vanwege een vrij uitgebreid dieet eigenlijk sowieso zelden nog bier, maar een paar kleine proefglaasjes IPA of stout op een pokeravondje o.i.d. gaan er altijd nog wel in.

Van twee vriendinnen drinkt er eentje vooral rum, maar als ik een avondje met een mooie non-peated bourbon cask whisky kom aanzetten kan daar een behoorlijk gat in worden geslagen. De ander houdt absoluut niet van bittere smaken: geen koffie (hooguit een latte, maar zelfs dat is af en toe te bitter :lol: ), geen donkere chocola en dus eigenlijk ook geen vatgerijpte sterke drank (bah, smaakt naar bitter hout). Oh ja, Laphroaig heeft een apotheek/formaldehydegeur (opgemerkt voordat ze ook maar in de buurt van het glas is).

In de familie zitten toch meer wijndrinkers dan whisky, maar wel met een enthousiame tot wijnkelders aan toe. Verder geen geheelonthouders die met een veroordelende blik mijn whiskyvoorraad aanschouwen. Mijn éne broertje drinkt het wel zo nu en dan en heeft ook wel een flesje of 4 - 5 aan standaard single malts staan thuis, voor de ander is het wijn en champagne. Mijn vader is veel meer een cognac dan een whisky drinker, maar als ik met een familiegelegenheid een flesje van een of ander meeneem willen de meesten graag proeven hoor. Dus in die zin krijg ik geen afkeurende blikken of hoofdschudden te zien naar aanleiding van mijn hobby.
3 x

Raymond CS
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Raymond CS » 14 Feb 2021, 14:34

Wat een interessante vraag en leuk om de verschillende reacties te lezen.
Bij ons thuis doet mij vrouw gezellig mee met de online tastings en inderdaad ze haalt er mee uit dan dat ik doe, ze kwam zelfs van de week met een vooraankondiging van tasting aanzetten.
Ook haalt ze netjes mijn bestellingen in Leiden af (meestal wat monstertjes van whiskysite.nl) en ruilt ze elk jaar haar flesjes wijn met de kerst voor een flesje whisky met een collega. :duimop
Wat betreft flesjes kopen is het wel een iets ander verhaal, wie kent de opmerking niet: hoeveel flessen wil je wel niet hebben of van dat merk hebben we er toch al een aantal staan en wie kent de antwoorden niet: deze was in de aanbieding of dit was de laatste of 1 van mijn eigen favorieten: wel een hele grote doos voor 1 fles hé.
Mijn dochter van 13 mag natuurlijk niet drinken maar ik laat haar vaak genoeg even ruiken en daar komen soms de leukste omschrijvingen uit.
Gelukkig lust mijn vader ook wel een glaasje whisky en is hij zelf ook lid geworden van het forum om mee te doen aan een range share en ook met de meeste online tastings (enige plus punt in alle C19 ellende) doet hij vrolijk mee, mijn moeder laat het allemaal maar een beetje lopen, zolang we er maar geen mega puinhoop van maken.
Met vrienden en collega’s is het heel wisselend, maar ja het zal je ding maar niet zijn toch, maar gelukkig zitten er een paar hele gezellige whisky drinkers tussen, dus dat is mooi meegenomen, maar het kan niet anders dat ze wel eens denken daar heb je hem weer met z’n gekke plannetjes.
Wel grappig dat hier op het forum echt alles mogelijk is en dat hier echt plannetjes worden uitgewerkt en gewoon slagen.
2 x
Sta altijd open voor mooie aanbiedingen. Stuur gerust een pb.

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 14 Feb 2021, 15:08

Hoi.
Geinig deze stelling, maar eigenlijk een hele logische :D
Wat vind mijn vriendin ervan, ze lacht ermee en vind het wat doorgeslagen, wat ik me ook wel kan indenken, onze zoon boeit het allemaal niet zo en van alcohol moet ie zelf ( gelukkig, sorry :D ) niks hebben, wel vind ie het geinig als er weer een pakketje voor Pap is, hij wil toch altijd wel zien wat er in zit.
Ik las eerder van de opmerking van iemands vriendin dat ze een apotheekgeur etc rook, die van mij liep eens door de kamer te zoeken waar een bepaalde stank vandaan kwam, waarop ik zei " zoek maar niet verder, dat zit in mijn glas ( Ardbeg ) ".
Een paar vrienden en collegas kunnen het waarderen en begrijpen, 1 ervan heeft vooralsnog de alcohol afgezworen en een ander houd het bij luxe blends.
Family en andere vrienden reageren over het algemeen lacherig en niet zo begrijpend.
Maar allemaal snappen ze wel het hobbykarakter.
En als ik zeg, he die fles kost wel 100 euro, maar daar haal ik misschien wel 30 glaasjes uit, wat het geheel nog altijd goedkoper maakt als
jullie biertje, dan zie ik ze toch nadenken.
:duimop
Groet Cor
1 x

Hubert
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Hubert » 14 Feb 2021, 15:46

Geinig draadje dit.
Hier is de hobby pas anderhalf jaar geleden begonnen toen ik met een vriendengroep een whiskytrip ging maken.
Geen van allen was een whisky freak, maar na een tiental wijnreizen wilden we gewoon eens wat anders. Zelf was ik na de trip wel besmet met het virus en kort daarna kwam er een geleidelijk stroom flessen en samples deze kant op.
Van het groepje zijn er een man of 3 die nog geregeld een whisky drinken. De rest snapt er nog steeds geen bal van en vind het niet te zuipen.
Mijn vrouw vind het allemaal prima. Toen het groeiend aantal flessen in de weg begon te staan kwam ze zelf met het plan om een kast er voor te kopen. Voor haar zelf geen whisky meer nadat ze een flink aantal jaren geleden 1 avond heeeeel enthousiast is gaan “proeven”. Nog diezelfde nacht wist ze zeker dat ze nooit meer een druppel whisky ging drinken .
Kinderen en familie zijn blij dat ze weer wat weten om me kado te doen, dus heel geregeld komen er wat extra flessen mijn kant op.
Verder nog een goede vriend die zich inmiddels aan het verdiepen is. Het hwf- bfyb pakket is zijn kant op gegaan en de eerste samples zijn inmiddels soldaat gemaakt. Gezien zijn passie voor goed eten en drinken voorzie ik zo maar een nieuw lid tzt. :D
Verder af en toe een dram met een buurman die zelf ook wat mooie flesjes heeft staan.
2 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 14 Feb 2021, 16:19

Tsja..., waar te beginnen... :lol: Mijn vrouw begreep m’n hobby niet, vond ‘t allemaal maar een beetje semi interessant geneuzel op mid life crisis niveau en had zoiets ‘doe maar normaal dan doe je gek genoeg’. Met een stel andere gekken je een dag opsluiten in de Havixhorst en dan de hele dag ruiken en proeven van whiskies. Koekoek.
Dat er een jaar of wat geleden vaten bijkwamen zorgde hier voor een kleine crisis waarbij de woorden ‘idioterie’, ‘achterlijk gedoe’, ‘schoenmaker blijf bij je leest’ en dat soort teksten niet van de lucht waren. Inmiddels snapt ze het wel, al ben ik nog wat terughoudend om te melden dat er 15.000 bulk liter ligt te rijpen in Schotland.... :P

Ik hou ‘t voorlopig nog op 50+ vaten, dat klinkt wat minder. :P
En 90 is nog steeds 50+.....
Laatst gewijzigd door WhiskyDudes op 14 Feb 2021, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
9 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 14 Feb 2021, 17:07

Haha Edwin, tot nu toe heb jij veruit het interessantste/grappigste antwoord. :bigsmile

Verder: leuk, deze respons :goedgedaan

Ik moet er ook nog aan toevoegen dat ik net als anderen hier eigenlijk niet heel veel mensen in m'n directe omgeving heb die whisky (of andere spirits) echt appreciëren, en al helemaal niet tot op ons anorakniveau. Ja de meeste lusten wel een wijntje of een biertje, maar zijn er helemaal niet mee bezig. M'n beste maat heeft in ons jonge jaren eens een heel zware kater gehad van te veel whisky-cola en wordt al misselijk als hij een whisky ruikt. :D
1 x

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 14 Feb 2021, 17:10

Oogadal schreef:
Ik hou ‘t voorlopig nog op 50+ vaten, dat klinkt wat minder. :P
En 90 is nog steeds 50+.....

Zo noem ik mezelf 18-plusser...
9 x
Afbeelding

whisky4wood
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 14 Feb 2021, 17:13

Mijn partner ziet flessen gaan en komen. Sommige gaan leeg, anderen worden verkocht en er komen weer nieuwe in. Ze vindt het niks, maar allang blij dat ik een hobby heb al had van haar een hobby zonder alcohol ook wel gemogen. Zijn er mensen die zo sigaretten sparen, proberen etc. Misschien sigaren. Het enige wat ik wel redelijk verborgen houd zijn de prijzen. Voor haar gevoel is een flesje een paar tientjes, houden zo. Ze zou een rolberoerte krijgen als ze hoort dat ik een 300+ fles zou open trekken. Zeker nu met vijf kids. Tja dat zijn flesje van wat langer geleden. Inmiddels wat rustiger. Mijn vader drinkt rustig mee, maar maakt het niet veel uit welke whisky. Persoonlijk vind ik de jacht op whisky soms nog leuker dan het drinken zelf.
Soms een verwijt dat ik er iets te veel tijd in steek, maar verder geen probleem. Dagelijks drinken vindt ze niet ok. Daarom beperk ik het tot het weekend. Dat was het wel.
3 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 14 Feb 2021, 18:02

Maaarrrr at the end of the day: lekker boeien wat je omgeving er van vindt. Lekker druk laten vinden, stoppen doen we er echt niet mee :P

Toch?? :D
1 x
Afbeelding

whisky4wood
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 14 Feb 2021, 18:45

Cask1988 schreef:Maaarrrr at the end of the day: lekker boeien wat je omgeving er van vindt. Lekker druk laten vinden, stoppen doen we er echt niet mee :P

Toch?? :D

Ben al een keer gestopt. Ging van 30+ flessen terug naar 2. Nog steeds spijt. Dus ik stop zeker niet meer.
0 x
Afbeelding

Germ
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Germ » 14 Feb 2021, 20:16

Grappig, veel herkenning.
In het kort;

Collega’s: wat is je duurste, wat smijt het op?
Vrouw: Die vindt me vooral een nerd als ik met m’n boekje een tasting aan het noteren ben. Ik mocht van haar 1 kastje gebruiken voor mn hobby. Ze heeft spijt nu ze ziet hoeveel losse flessen er in passen :P
Familie: Ze proeven toch allemaal hetzelfde, je proeft alleen alcohol.

Maar in het algemeen vinden ze het wel interessant.
Niet echt iemand waar ik mee kan delen of drinken, maar wat niet is kan nog komen.
3 x
Zo gaan die dingen, andere dingen gaan weer anders.

Bartje'79
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Bartje'79 » 14 Feb 2021, 23:08

Inderdaad veel herkenning in voorgaande verhalen :lekker

Mijn ouders drinken beide geen whisky. M'n pa drinkt nauwelijks, af en toe een speciaal biertje en m'n moeder een wijntje of likeurtje.
Mijn vrouw daarentegen drinkt graag een glaasje whisky echter onder voorwaarden. Zo mag hij niet rokerig of peated zijn en vooral niet teveel kosten. Glenfiddich 12y en Glenlivet founders reserve zijn dan ook haar favorieten.

Mijn collectie is wegens omvang op den duur verhuisd van de woonkamer naar de kelder.
Door deze verzameling wordt ik in de buurt gezien als 'de whisky kenner', ook al zeg ik dan dat ik geen 'kenner' maar 'liefhebber' ben.
Een aantal keren hebben we in de buurt een proeverij gehouden hetgeen telkens erg geslaagd was. Met de buurman nuttig ik regelmatig een glaasje, heb hem aardig besmet met ' het whisky virus' :bigsmile.
Ook met een groepje van 4 man van het zaalvoetbal komen we regelmatig bij elkaar om ervaringen uit te wisselen en wat flesjes te proeven. Ook deze heren hebben inmiddels een aardig voorraadje aangelegd :Party

Uiteraard krijg ik regelmatig commentaar van mijn vrouw wanneer ik weer eens (te) veel geld aan whisky uitgegeven heb. Ik kan haar gelukkig nog steeds ervan overtuigen dat in geval van financiële nood ik nog iets achter de hand heb... :Pipersmile
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”