The World Atlas of Whisky, Broom, NL -Wereldatlas

Als er iemand ervaring heeft met of vragen over een whiskyboek of film dan is dat voor iedereen interessant.
macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

The World Atlas of Whisky, Broom, NL -Wereldatlas

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 25 Okt 2010, 12:02

Titel: The World Atlas Of Whisky
Auteur: Dave Broom
ISBN: 9781845335410
Taal: Engels
Uitvoering: Hardcover, kleuren, 229x25x292 mm, 1718 gr, 320 pagina's.
Uitgever: Octopus Publishing Group

Net uit, het nieuwe, langverwachte boek van Dave Broom. Dit weekend uitgebreid bestudeerd.

Is dit een herhaling van zetten of echt nieuw? We hadden toch al Jim Murray's Complete Book of Whisky en Michael Jackson's WHISKY - The Definitive World Guide en World Whisky van Charles MacLean et al?

Jim's boek is interessant maar inmiddels wel erg gedateerd (1997). Michael's zwanenzang is ook alweer van 2005. Charlie en zijn bende van 6 internationale whiskyschrijvers hebben in 2009 World Whisky het licht laten zien dat in 2010 ook in een Nederlandse vertaling verscheen onder de naam WHISKY.

Het is onvermijdelijk dat er doublures optreden in whiskyboeken die pretenderen wereldomvattend te zijn. Maar daar zou je Dave's nieuwe boek wel tekort mee doen. Afgezien van het feit dat hij een - in mijn ogen - zeer aantrekkelijke schrijfstijl heeft, is het toch ook weer vernieuwend. Met het voortschrijdend inzicht op het gebied van smaak en smaakontwikkeling heeft Dave weer een prima hoofdstuk aan dit onderwerp toegevoegd op pagina 23 t/m 29. Zijn Flavour Camps zijn een originele manier om smaak te benaderen, te benoemen en te vergelijken. Het is een verdere uitwerking van de Flavour Map die hij samen met o.a. Charlie MacLean ontwikkelde en die in pocketformaat al langer rondzwerft in de whiskywereld. Ook doet het hier en daar denken aan de benadering van David Wishart in Whisky Classified.
De schematische voorstellingen van de verschillende whiskydistillaten op pag. 14/t/m 19 zijn bijzonder handig en overzichtelijk. Een aanwinst.
Vanaf pagina 30 begint het overzicht van whisky's, gerangschikt naar landen en uiteraard is Schotland het eerst aan de beurt. Korte beschrijvingen, ook van het veel bediscussieerde "terroir", de rol van water, proefnotities van meestal gangbare bottelingen en als extraatje, bij veel expressies ook een proefnotitie van de new make en bij de bourbons white dog. De introducties bij elke distilleerderij zijn plezierig om te lezen, zoals ik van Dave gewend ben. En up to date. Anders dan in het Malt Whisky Yearbook van Ingvar Ronde en daardoor ook geen doublure.
De fotografie is zeer verzorgd en op diverse pagina's zelfs prachtig en af en toe adembenemend.
De Flavour Camp list op pag. 308 t/m 310 is opnieuw bijzonder handig. Het in totaal 320 pagina's tellende boek eindigt met een overzichtelijke glossary, bibliografie, index, foto credits en verantwoording.
Is er dan werkelijk geen minpuntje te noemen? Tja, wat mij hoogst bevreemdde was de afwezigheid van Tullamore Dew, de op-een-na best verkopende Ierse whiskey ter wereld en de omissie van Greenore, een van de 4 core producten van Cooley. Verder niets dan lof en collegiale bewondering.
Dave droeg het boek op aan zijn dit jaar overleden moeder. De World Atlas of Whisky heeft alles in zich om de komende jaren HET standaardwerk op het gebied van whisk(e)y wereldwijd te blijven.Een waardige vervanger van Michael's WHISKY.

Thanks Dave!

Hans
Cover World Atlas of Whisky.jpg
Cover World Atlas of Whisky.jpg (117.35 KiB) 4605 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Piet op 06 Nov 2013, 09:01, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x

Fi-Wi
Senior
Senior

Re: The World Atlas of Whisky van Dave Broom

Ongelezen berichtdoor Fi-Wi » 13 Nov 2010, 16:16

Ik heb Dave Broom's "The World Atlas of Whisky" afgelopen woensdag bij Amazon besteld en vanmiddag al in ontvangst mogen nemen.

Wat een prachtig boek, als ik het het zo snel even voorzichtig doorblader en zoals Hans ook al schreef staan er inderdaad adembenemende foto's in!

Als de bezorging van mijn 3 andere bestellingen nog even op zich laten wachten, zal ik mij in elk geval niet vervelen. :dancing
0 x
LAT 57 17.9ºN, LONG 6 21.5ºW

Afbeelding

MoreBowmore
Senior
Senior

Re: The World Atlas of Whisky van Dave Broom

Ongelezen berichtdoor MoreBowmore » 11 Jan 2011, 19:19

Vandaag heb ik dit werkelijk prachtige boek ontvangen en ben er tot nu toe zeer blij mee :hoera

De foto's zijn inderdaad prachtig :duimop en ik zie er naar uit er flink in te lezen. Nu eigenlijk helaas ben ik dit weekend dit thuis maar volgende week haal ik dat wel weer in.

De genoemde "flavour camp list" eens doorgelopen en om te beginnen maar eens geteld hoeveel van elk "camp" ik heb gedronken ( minimaal 1 fles )

Ik kom dan uit op ( zegt niet zo veel over wat ik het lekkerst vind maar wel dat ik flink bezig ben de meeste smaken te proeven ) :

Fruity & Spicey 11 stuks
Fragrant & Floral : 1
Rich & Round : 12
Smokey & Peaty : 12
Malty & Dry : 1

Een mooi boek om geregeld in te bladeren en met een lekkere whisky van te genieten 8-)
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Nederlandstalige The World Atlas of Whisky door Hans Offring

Ongelezen berichtdoor Piet » 12 Jan 2011, 15:29

PERSBERICHT
12 januari 2011 schreef:
Uitgeverij Terra, gevestigd te Arnhem en onderdeel van de Lannoo-groep, heeft de rechten verworven van de Nederlandstalige editie van Dave Broom’s nieuwe boek The World Atlas of Whisky. De opdracht tot vertaling en bewerking van dit standaardwerk over whisky is verleend aan Hans Offringa. Volgens plan zal de Nederlandse editie van The World Atlas of Whisky dit najaar op de markt komen.
Het is niet de eerste Nederlandstalige vertaling van een whiskyboek die Hans Offringa, zelf auteur van 17 whiskyboeken, op zijn naam heeft staan. In de afgelopen jaren vertaalde hij in opdracht van uitgeverij Het Spectrum onder meer Michael Jackson’s WHISKY Encyclopedie en diens Malt Whisky Companion, alsmede David Wishart’s Whisky Geclassificeerd. Spectrum behoort sinds enige tijd ook tot de Lannoo-groep.
Hans Offringa ontwikkelde voor Terra de al meer titels, waaronder Schotse Whisky – The Box (2009), Champagne de Luxe (2010) en Golf – The Box (verschijningsdatum april 2011). “Ik ben bijzonder vereerd met deze nieuwe opdracht. De samenwerking met Terra smaakt duidelijk naar meer,” aldus de auteur/vertaler vanuit zijn woonplaats Zwolle.

Afbeelding
Omslag Engelse editie
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Piet
Moderator
Moderator

Re: Whisky - de wereldatlas, David Broom NL vert. Hans Offri

Ongelezen berichtdoor Piet » 13 Sep 2011, 19:24

De Nederlandse vertaling van het boek van David Broom door Hans Offringa ligt vanaf 11 oktober 2011 in de boekhandel.

Titel: Whisky - de wereldatlas
Auteur: Dave Broom
ISBN: 9789089894526, NUR-code: 447 | Wijn en dranken
Taal: Nederlandse vertaling, Hans Offringa
Uitvoering: Hardcover gebonden, kleuren, 238x299x30 mm, 320 pagina's, 1,691 gram.
Uitgever: Terra
Verkoopprijs: 39,95 EUR
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Whisky - de wereldatlas kopen in Nederland of Engeland

Ongelezen berichtdoor Piet » 29 Sep 2011, 22:18

Het boek in de Nederlandse vertaling is inmiddels te koop en staat nu ook op onze Literatuurpagina, Nederlandstalig.

Bij Bol staat het voor € 39,95.

En vreemd genoeg bij The Book Depository stond het een maand geleden voor € 30,25 maar nu bij "Coming soon" zonder prijs. Vraag is dan komt het er wel of niet, en voor welke prijs :Scratch (wel de Engelse versie )
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Whisky - de Wereldatlas, David Broom, NL versie

Ongelezen berichtdoor Piet » 28 Okt 2011, 15:13

Mijn eerste dure Wijnboek was de Wijnatlas van Hugh Johnson, vertaald naar het Nederlands door Wina Born (1920-2001).
Ik kocht het boek in 1980 ( Fl 69,- ?) en heb het nog steeds. Behoorlijk sleets, maar een stevig gebonden hardcover naslagwerk. Alles behalve actueel maar 80% van hetgeen er in staat is nog steeds feitelijk, relevant en interessant, zeker als het over de "Oude (Wijn)Wereld" gaat.

Dat is ook mijn eerste indruk van dit boek. Niet goedkoop maar degelijk en een investering voor het leven.... althans in elk geval voor vele jaren ;)
En dat schrijf ik niet alleen omdat hetwhiskyforum.nl, met mij als deskundige, er ook in vermeld staat :-P

Ik kan me prima vinden in hetgeen Hans een jaar geleden schreef over de Engelstalige versie toen die werd geïntroduceerd.
In de geïntroduceerde "Smaakvelden" moet ik me nog even verdiepen.
Hoewel het meer een naslagwerk dan een leesboek als zodanig is, is het ook prima leesvoer. Ook dat is zo met de Wijnatlas die ik destijds ter vergaring van kennis ook van voor naar achter gelezen heb. Zeker voor de relatief nieuwkomer een goed leerboek.... hoewel ik dan wel iets algemeens mis over de trend in finishen (kort in de proces overzichten), SC, CS etc. en over hoe en wat en de rol van IB's. Wellicht staat dat er in maar ik heb het in elk geval niet als hoofdstuk o.i.d. gevonden. Voor oudgedienden zoals ik is dit een prachtig naslagwerk.

Wel een opmerking bij The Balvenie over finishings die de eerste zou zijn .. althans die indruk wordt gewekt.., terwijl ik dacht te weten dat het Glenmorangie was. ... interessant :Scratch
0 x

Japie Krekel
Senior
Senior

Re: The World Atlas of Whisky, Broom, NL -Wereldatlas

Ongelezen berichtdoor Japie Krekel » 29 Okt 2011, 22:20

Ik heb dit boek de afgelopen week ook binnen gekregen :D
Alleen nog maar wat doorgebladerd en kleine stukjes gelezen.
Ik heb nog heel wat te lezen/bestuderen etc. om een oordeel te kunnen geven.
0 x
Afbeelding

"Slechte whisky bestaat niet; alleen goede whisky en nog betere whisky"

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Whisky - de Wereldatlas, David Broom, NL versie

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 30 Okt 2011, 11:52

Piet schreef:....
Wel een opmerking bij The Balvenie over finishings die de eerste zou zijn .. althans die indruk wordt gewekt.., terwijl ik dacht te weten dat het Glenmorangie was. ... interessant :Scratch

Piet, één van de eerste finishings werd gedaan door Diageo(who else) en dan met name uit de Classic Malts Selection(the Cragganmore als één van de eersten, als ik 't me goed herinner).
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Piet
Moderator
Moderator

"Smaakvelden"

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Nov 2011, 12:27

Piet schreef:In de geïntroduceerde "Smaakvelden" moet ik me nog even verdiepen.

Inmiddels ben ik wat uitgebreider door het boek gegaan en wat meer gelezen en ja, de "Smaakvelden" spreken aan.

Het is wat eenvoudiger dan de cluster benadering van David Wishart maar geeft ook een bruikbare indeling. Wel met minder details dan in de classificaties van Wishart maar op hoog-(abstractie)niveau een bruikbare smaak-indicatie. Die indeling wordt ook door het hele boek gebruikt en dat maakt het wel makkelijk.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 23 Nov 2011, 14:55

Uit: Welk (Whisky)boek lees je momenteel ?
turfsmurf schreef:
Piet schreef:Whisky - de wereldatlas.

Die zag ik onlangs bij mijn boekhandel liggen en heb hem meegenomen. Ik vind het een mooi naslagwerk en wat vooral leerzaam is, is dat er ook proefnotities van de new make bij staan.

Meestal ga ik voor de originele versies, maar hier had ik het idee dat de vertaler wel wist waar hij het over had. ;)

Inderdaad is die "new make" proefnotitie wel interessant en onderscheidend (denk ik).
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: The World Atlas of Whisky, Broom, NL -Wereldatlas, Offri

Ongelezen berichtdoor Piet » 05 Dec 2011, 12:06

Een héééel verhaal in Drinks Slijtersvakblad.

Whisky - de wereldatlas.
0 x

Carlo
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Carlo » 24 Dec 2011, 21:39

Ik heb hem net besteld bij bol.com (de Nederlandse versie) , hoop dat ik hem woensdag hebt.
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 24 Dec 2011, 22:44

Ik heb hem ook net besteld, maar dan de Engelse versie (en gelijk ook maar Whisky 2012, ik was toch bezig :P).
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Ruval
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruval » 26 Dec 2011, 21:04

De NL-versie vandaag onder de kerstboom gekregen van mijn lieve vrouw. Nu nog even tijd vinden
om 'm door te lezen ;-)
Ziet er in elk geval zeer goed uit!
0 x

Terug naar “Boek- en filmbesprekingen en (whisky)taalkundige zaken”