Gevolgen Brexit

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Gevolgen Brexit

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 13 Jan 2021, 20:12

Kenny Biesmans schreef:Verdomme niet aan gedacht heb net n lotje van n flesje of 10 bij elkaar gewonnen op whisky auctioneer ,benieuwd hoe dit gaat aflopen qua verzending en extra kosten :domdom

Oef.....dat gaat serieus geld kosten :?
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Kenny Biesmans
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 Jan 2020, 19:36
Locatie: Maaseik
Contact:

Re: Gevolgen Brexit

Ongelezen berichtdoor Kenny Biesmans » 13 Jan 2021, 20:15

Cask1988 schreef:
Kenny Biesmans schreef:Verdomme niet aan gedacht heb net n lotje van n flesje of 10 bij elkaar gewonnen op whisky auctioneer ,benieuwd hoe dit gaat aflopen qua verzending en extra kosten :domdom

Oef.....dat gaat serieus geld kosten :?

Ik vrees er ook voor :boos
0 x

Gebruikersavatar
AquaVitae
Senior
Senior
Berichten: 421
Lid geworden op: 05 Mei 2015, 23:32
Locatie: Doetinchem

Re: Gevolgen Brexit

Ongelezen berichtdoor AquaVitae » 13 Jan 2021, 21:44

Voor particulieren is het idd veel duurder geworden: inklaringskosten van de pakketdienst +/- €20,- + aankoopprijs + verzendkosten en het totaal hiervan x 1,21 voor de BTW.

Voor het importeren van volle pallets zal het veel minder uitmaken, zoals Oogadal al schrijft. De inklaringskosten kan je omslaan over de hele zending. De BTW betaalde de consiment voorheen ook al over de prijs die slijter rekent en dat veranderd nu niet.
1 x

fritsk
Senior
Senior
Berichten: 177
Lid geworden op: 27 Mar 2020, 20:19

Re: Gevolgen Brexit

Ongelezen berichtdoor fritsk » 14 Jan 2021, 01:51

AquaVitae schreef:Voor particulieren is het idd veel duurder geworden: inklaringskosten van de pakketdienst +/- €20,- + aankoopprijs + verzendkosten en het totaal hiervan x 1,21 voor de BTW.


Bij een winkel in de UK zou je die BTW nu niet meer betalen, die betaal je nu hier aan de pakketdienst. Je bent dus alleen de sjaak voor de afhandelingskosten. En de duurdere verzendkosten.

Echter, op een veiling zal de boel vermoed ik niet ex.btw zijn en dan gaat het er in hakken.
0 x

Gebruikersavatar
Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2955
Lid geworden op: 20 Dec 2014, 01:39
Locatie: Fryslân

Re: Gevolgen Brexit

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 14 Jan 2021, 08:18

fritsk schreef:
AquaVitae schreef:Echter, op een veiling zal de boel vermoed ik niet ex.btw zijn en dan gaat het er in hakken.


Toch wel volgens bijvoorbeeld de SWA

Link
2 x

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Gevolgen Brexit

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 14 Jan 2021, 08:42

Ik weet wel dat t 1 grote warboel lijkt te zijn. Elke site, shop of infosite lijkt iets anders te roepen. Wel of geen verschil tussen zakelijk of particulier who knows...De 1 zegt geen extra kosten, de andere zegt torenhoge kosten. Ondertussen druppelen hier allerlei berichten binnen van mensen die torenhoge rekeningen krijgen van de Douane danwel het postbedrijf. Ik begrijp er iig geen kloot meer van. En ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat nog niemand helemaal weet hoe het nu exact zit, laat staan dat het systeem al is ingericht op het eventueel niet rekenen van VAT en andere bijkomende kosten. Postbedrijven zoals DHL gooien volgens mij uit pure preventie de tarieven keihard omhoog om dergelijke zendingen te ontmoedigen. Een Engelse webshop kan makkelijk roepen dat t allemaal wel meevalt, maar als je ze de rekening voorlegt gooien ze het waarschijnlijk op ‘tja das t risico van de koper’...ik wacht het voorlopig allemaal maar gewoon rustig af. Want €150 voor een reguliere A’Bunadh of +€200 op een fles van €700 zijn voor mij vrij heldere alarmbellen.
Laatst gewijzigd door Cask1988 op 14 Jan 2021, 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Nickvanderlinde298
Senior
Senior
Berichten: 154
Lid geworden op: 31 Okt 2019, 14:53

Re: Gevolgen Brexit

Ongelezen berichtdoor Nickvanderlinde298 » 14 Jan 2021, 08:43

Rien68 schreef:
fritsk schreef:
AquaVitae schreef:Echter, op een veiling zal de boel vermoed ik niet ex.btw zijn en dan gaat het er in hakken.


Toch wel volgens bijvoorbeeld de SWA

Link


Ik lees het anders/verkeerd dan.

For EU customers there will now be zero VAT charge on our services such as buyers premium and shipping with the exception of our UK based long term storage. VAT will be charged on the goods by local customs within the destination country at the corresponding rate. You will be contacted by the courier or your local customs to pay the VAT applied on your goods prior to receiving your shipment. Please check your local applicable VAT rate prior to placing bids.

Dit betekent toch dat over alle bedragen die je biedt je eenmaal in NL nog BTW betaald?

Dus 100 pond wordt 120 inclusief veiling en verzendkosten en dan in NL gaat er nog 21% over de 100 of 120 heen?
Dat maak het nogal onaantrekkelijk.
0 x

Gebruikersavatar
SebasDB
Senior
Senior
Berichten: 120
Lid geworden op: 07 Feb 2019, 18:09
Locatie: Den Helder

Re: Gevolgen Brexit

Ongelezen berichtdoor SebasDB » 14 Jan 2021, 09:30

Cask1988 schreef:En ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat nog niemand helemaal weet hoe het nu exact zit, laat staan dat het systeem al is ingericht op het eventueel niet rekenen van VAT en andere bijkomende kosten. Postbedrijven zoals DHL gooien volgens mij uit pure preventie de tarieven keihard omhoog om dergelijke zendingen te ontmoedigen. Een Engelse webshop kan makkelijk roepen dat t allemaal wel meevalt, maar als je ze de rekening voorlegt gooien ze het waarschijnlijk op ‘tja das t risico van de koper’...ik wacht het voorlopig allemaal maar gewoon rustig af.


Zo had ik er nog niet naar gekeken... Inderdaad de eerste berichten van mensen die nog even een dik bedrag kunnen aftikken alvorens ze überhaupt hun fles mogen ontvangen heb ik ook gezien. Wellicht is het idd de eigen bescherming vanuit de postbedrijven....... :sst

Zou toch wel wat zijn zeg! Vooralsnog voor mij een grote reden om lekker achterover te zitten en het maar even aan te kijken. Binnen de EU kunnen we in ieder geval nog prima slagen denk ik zo :hoera
0 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Gevolgen Brexit

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 14 Jan 2021, 09:38

Nickvanderlinde298 schreef:
Rien68 schreef:
fritsk schreef:


Toch wel volgens bijvoorbeeld de SWA

Link


Ik lees het anders/verkeerd dan.

For EU customers there will now be zero VAT charge on our services such as buyers premium and shipping with the exception of our UK based long term storage. VAT will be charged on the goods by local customs within the destination country at the corresponding rate. You will be contacted by the courier or your local customs to pay the VAT applied on your goods prior to receiving your shipment. Please check your local applicable VAT rate prior to placing bids.

Dit betekent toch dat over alle bedragen die je biedt je eenmaal in NL nog BTW betaald?

Dus 100 pond wordt 120 inclusief veiling en verzendkosten en dan in NL gaat er nog 21% over de 100 of 120 heen?
Dat maak het nogal onaantrekkelijk.


Vrij vertaald; op de veiling betaal je geen BTW over hammer fee / commissie en het verzenden. Alleen wel over de fles! En aangezien die flessen veelal door particulieren wordt ingebracht en er geen mogelijkheid is dat de veilingprijs ex btw wordt gaat er in NL nog de BTW overheen plus accijns + inklaringskosten.
Ik schat dat je er vanuit mag gaan dat er op de totale veilingprijs (winnend bod, commissie en verzendkosten) nog 25% bovenop komt.... :cry:
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
SebasDB
Senior
Senior
Berichten: 120
Lid geworden op: 07 Feb 2019, 18:09
Locatie: Den Helder

Re: Gevolgen Brexit

Ongelezen berichtdoor SebasDB » 14 Jan 2021, 09:44

20-25% extra... ja dat is wel serieus geld. Maar goed, als je weet waar je aan begint dan is dat minder erg natuurlijk. Zal wat tijd duren maar die veilingsites zullen er wel wat op gaan vinden denk ik zo. Eventueel een verplaatsing van de firma o.i.d.??
0 x

Nickvanderlinde298
Senior
Senior
Berichten: 154
Lid geworden op: 31 Okt 2019, 14:53

Re: Gevolgen Brexit

Ongelezen berichtdoor Nickvanderlinde298 » 14 Jan 2021, 09:46

Oogadal schreef:
Nickvanderlinde298 schreef:
Rien68 schreef:
Toch wel volgens bijvoorbeeld de SWA

Link


Ik lees het anders/verkeerd dan.

For EU customers there will now be zero VAT charge on our services such as buyers premium and shipping with the exception of our UK based long term storage. VAT will be charged on the goods by local customs within the destination country at the corresponding rate. You will be contacted by the courier or your local customs to pay the VAT applied on your goods prior to receiving your shipment. Please check your local applicable VAT rate prior to placing bids.

Dit betekent toch dat over alle bedragen die je biedt je eenmaal in NL nog BTW betaald?

Dus 100 pond wordt 120 inclusief veiling en verzendkosten en dan in NL gaat er nog 21% over de 100 of 120 heen?
Dat maak het nogal onaantrekkelijk.


Vrij vertaald; op de veiling betaal je geen BTW over hammer fee / commissie en het verzenden. Alleen wel over de fles! En aangezien die flessen veelal door particulieren wordt ingebracht en er geen mogelijkheid is dat de veilingprijs ex btw wordt gaat er in NL nog de BTW overheen plus accijns + inklaringskosten.
Ik schat dat je er vanuit mag gaan dat er op de totale veilingprijs (winnend bod, commissie en verzendkosten) nog 25% bovenop komt.... :cry:


Dank voor de uitleg.
Voor flessen uit 2020 die nog niet verzonden zijn geldt dit dan niet?
Of zijn deze ook in eens bij inklaring 25% duurder?

Theorethisch:
Als ik mijn slijter de flessen via de veiling laat kopen vervalt deze BTW op de fles?
0 x

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3944
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: Gevolgen Brexit

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 14 Jan 2021, 11:36

  1. Geldt voor alles wat na 31/12/2020 het land binnenkomt. Dag van aanschaf is (in bijna, zo niet alle, gevallen) irrelevant.
  2. Dus ja, deze zullen ook de bijbehorende kosten dragen.
  3. Nee, aangezien de flessen op een veiling worden aangedragen door particulieren heeft de BTW- en accijnsafdracht al plaatsgevonden in het land van aankoop tijdens de initiële aanschaf. Bij inklaren zal diegene die het kavel heeft gewonnen gewoon weer BTW- en accijns moeten afdragen in het land waar hij/zij woont. De veiling zelf zal geen BTW in rekening brengen. Ook een slijter zal de BTW moeten doorfacturen aan de klant.

Edit: verduidelijking.
Laatst gewijzigd door squaadgras op 14 Jan 2021, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x
2 ∞ & →

Gebruikersavatar
AquaVitae
Senior
Senior
Berichten: 421
Lid geworden op: 05 Mei 2015, 23:32
Locatie: Doetinchem

Re: Gevolgen Brexit

Ongelezen berichtdoor AquaVitae » 14 Jan 2021, 12:24

Rien68 schreef:
fritsk schreef:
AquaVitae schreef:Echter, op een veiling zal de boel vermoed ik niet ex.btw zijn en dan gaat het er in hakken.


Toch wel volgens bijvoorbeeld de SWA

Link


Hier gaat wat mis met de quote. Dit heb ik niet gezegd.

Whiskyauctioneer veilt ook ex BTW voor buitenlandse klanten.
0 x

Gebruikersavatar
gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1729
Lid geworden op: 06 Sep 2014, 21:32

Re: Gevolgen Brexit

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 14 Jan 2021, 13:22

voorlopig biedt ik alleen nog maar mee bij Whiskyauction :)
1 x

Gebruikersavatar
AquaVitae
Senior
Senior
Berichten: 421
Lid geworden op: 05 Mei 2015, 23:32
Locatie: Doetinchem

Re: Gevolgen Brexit

Ongelezen berichtdoor AquaVitae » 14 Jan 2021, 13:59

gerritbakker57 schreef:voorlopig biedt ik alleen nog maar mee bij Whiskyauction :)


Dan zit je sowieso goed :)

Whiskyauctioneer onlangs heeft een kantoor geopend in Duitsland. Ik weet niet of dat alleen is voor bottle collections of dat ze ook gaan veilen en verzenden vanuit hun Duitse vestiging.
0 x


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten