Opgelicht/namaak Tobermory 32yo 1972

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Reichenbach
Moderator
Moderator

Re: Opgelicht/namaak Tobermory 32yo 1972

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 03 Jul 2020, 23:11

Wouter1981 schreef:Verder on topic: Uit alles blijkt tot nu toe opzet in het spel. Dus naast een refund en strafvervolging verdient zo'n gast natuurlijk gewoon een klap op zijn smoel...
Ja, natuurlijk. Maar daarmee ga je naar hetzelfde beschavingsniveau als het betreffende sujet.
Dat kan ook opluchten, lekker je primitieve instincten laten gaan. Een paar glaasjes whisky helpen daar wel bij.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 04 Jul 2020, 06:08

henri schreef:
GlenMarcus schreef: Ik hoop voor Sören dat hij als nog schadeloos gesteld word.

ik hoop het ook, sowieso voor Sören, maar ook voor mezelf, ik deel de schade met Sören

In de tussentijd heeft Sören zelf besloten mij volledig schadeloos te stellen
Voor mij had dat niet gehoeven, maar ik snap het wel, was het geval andersom geweest, had ik exact datzelfde gedaan
dat ik de helft mee zou dragen kwam van mijzelf, maar dat dat voor Sören uiteindelijk toch niet goed voelt kan ik goed begrijpen
Ik hoop echt zo ontzettend dat uiteindelijk ook hij zijn schadeloos stelling krijgt.. dat deed ik al, maar nu nóg sterker..
1 x
Afbeelding

TurboMcKwek
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor TurboMcKwek » 04 Jul 2020, 09:49

Ondertussen is er daadwerkelijk contact geweest (wat nergens toe heeft geleidt), maar er is wat beweging iig.

Verkoper gaat vooralsnog niet tot over tot terugbetaling (“na lange tijd”), en vraagt zich af waarom ik toentertijd geen bezwaar heb gemaakt (niet opgevallen tot Henri en ik nattigheid begonnen te voelen). Echter geeft ‘ie ook aan dat het verschil in waxseal op de foto’s “waarschijnlijk” komt door lichtinval en de hoek waaruit de foto is genomen (én dat is natuurlijk de grootstmogelijke quatsch aangezien ook de hoogte en vorm van de waxseal compleet anders zijn).

Initieel zouden Henri en ik beiden de helft van het “verlies” dragen omdat we er allebei ingestonken zijn. Echter dit voelde voor mij niet goed... ik had initieel veel beter moeten opletten en voorzichtiger zijn geweest met een onbekend persoon. De euforie om eindelijk “die mooie fles” te bemachtigen is helaas groter geweest toentertijd.

Voor mij is er weinig anders veranderd. Op de dag van ontvangst is het oplichting, zo ook 18 maanden verder - en dat heb ik ook aan hem duidelijk gemaakt. Maandag zal aangifte van oplichting tegen zijn persoon volgen indien er geen oplossing is (en ik heb meerdere fatsoenlijke opties aangedragen; waaronder gespreid betalen).

Ook wil ik mijn dank nog uitspreken van de persoonlijke berichtjes die ik van sommigen mede-liefhebbers heb mogen ontvangen, net als de hulp die wordt aangeboden! Top forum!

Zoals altijd: wordt vervolgd.
7 x
2 ∞ & →

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 04 Jul 2020, 09:57

Ik hoop voor je (jullie) dat prioriteit wordt gegeven aan de aangifte, als ie al wordt geaccepteerd, maar ik vrees het "ergste"..
0 x

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 04 Jul 2020, 10:13

Wat een schijtverhaal. Helaas sinds vorig jaar november ook ervaring mee (ander item (Wahoo kickr fietstrainer), via marktplaats te goed van vertrouwen geweest). Ik had naderhand geen contact meer en zo te horen ook een stuk minder gegevens. Dus mijn verlies moeten nemen. Dat was erg zuur, maar inmiddels ben ik er wel overheen.

Ben er wel goed ziek van geweest, maar je blijft ook niet voor altijd boos op jezelf. En hoewel ik m'n aanpak wel degelijk heb veranderd, deugen de meeste mensen wat mij betreft nog steeds.

Hopelijk komt het goed voor jullie. Goede les voor ons allemaal ook scherp te zijn in ons mooie whisky wereldje. Tnx 4 sharing.
0 x

Greenmachine
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Greenmachine » 04 Jul 2020, 10:31

Dram The Man schreef:
Reichenbach schreef:
Oogadal schreef:... Ik ben er vrij makkelijk in; als iemand met dat soort ‘eisen’ komt dan koop je m’n spullen toch lekker niet?
Geen transactie zonder vertrouwen; dat geldt voor koper én verkoper.

Meestal gaat het goed de meeste mensen zijn eerlijk, fraudeurs zijn in de minderheid. Misschien moet je het accepteren dat het in een klein percentage van je transacties mis gaat. Al zal die kans groter worden als de waarde van de whisky stijgt.

... Ik ben er ook vrij makkelijk in, als iemand op die vraag niet wil ingaan dan koop ik z'n spullen lekker niet!

En hoe verifieer je dan of die kopie ook niet aangepast is ;)
2 x

Roelof
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Roelof » 04 Jul 2020, 12:23

Nooit een kopie van je ID verstrekken aan iemand die je niet kent. Iemand met kwade opzet (en dat weet je vooraf niet) kan die in een volgende transactie gebruiken om zich te legimiteren, met als gevolg dat toekomstige slachtoffers bij jou verhaal komen halen.

(En als het echt niet anders kan zet er dan met koeieletters op dat het een kopie is voor aankoop van fles xx voor verkoper yy of zoiets, maak het heel specifiek zodat misbruik lastig wordt)
3 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 04 Jul 2020, 12:26

Zoals hier voor al aangegeven, als iemand dergelijke eisen gaat stellen dan verkoop je het gewoon toch niet aan hem?
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Roelof
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Roelof » 04 Jul 2020, 12:50

Precies! Maar soms kan de verleiding groot zijn, maar het risico dus ook.
Op m@rktplaats zijn veel mensen op deze manier gedupeerd en daar kan je lang last mee hebben.

(Overigens is dit natuurlijk een heel ander probleem dan oplichting door namaak waar dit topic mee begon)
0 x

Dram The Man
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dram The Man » 04 Jul 2020, 12:51

Reichenbach schreef:Zoals hier voor al aangegeven, als iemand dergelijke eisen gaat stellen dan verkoop je het gewoon toch niet aan hem?

Dat is een mes dat aan twee kanten snijdt.

Stel: ik wil een fles van iemand kopen voor €500, ik ken die persoon noch van toeten noch blazen en we kunnen niet persoonlijk afspreken. Denk je nou echt dat ik zonder enige referentie €500 op die persoon z'n rekening ga overmaken? Simpel, zoals hier boven reeds aangegeven, dan gaat de deal van mijn kant ook niet door.
0 x
Dram The Man @ Whiskybase
There are two things a Highlander likes naked, ... and the other one is Malt Whisky.

Roelof
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Roelof » 04 Jul 2020, 13:00

Dat is dan een afweging van verkopende persoon, om zijn/haar ID te verstrekken. En ik zou het niet doen (maar ik heb ook geen dure flessen te verkopen:-)

Je kan het dus enigzins veiliger maken door de kopie heel duidelijk te markeren met het doel/de specifieke transactie
0 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 04 Jul 2020, 13:33

Dram The Man schreef:
Reichenbach schreef:Zoals hier voor al aangegeven, als iemand dergelijke eisen gaat stellen dan verkoop je het gewoon toch niet aan hem?

Dat is een mes dat aan twee kanten snijdt.

Stel: ik wil een fles van iemand kopen voor €500, ik ken die persoon noch van toeten noch blazen en we kunnen niet persoonlijk afspreken. Denk je nou echt dat ik zonder enige referentie €500 op die persoon z'n rekening ga overmaken? Simpel, zoals hier boven reeds aangegeven, dan gaat de deal van mijn kant ook niet door.

Ik zou dat soort deals dus gewoon niet maken. Er is nog altijd genoeg te koop via betrouwbare kanalen en personen.

Bij mij moet je echt niet aankomen met verzoeken om een kopie van mijn identiteitsbewijs, wat mij betreft een zeer sterk signaal voor potentiële identiteitsfraude. NOOIT DOEN! Dat je zoiets alleen al oppert in de huidige tijd verbaast me ook nogal. Ik zou iemand die op een dergelijke verzoek ingaat bijzonder naïef willen noemen.
4 x

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 04 Jul 2020, 17:37

Man man, wat een bizar verhaal Sören. Meteen een lesson learned voor ons allen denk ik. Zeker ook bij het aankopen van flessen op WhiskyBase van diverse aanbieders. Betaling is "secured" op WB, maar of er in zit wat je denkt te kopen is dus een ander verhaal.

Overigens gaan hier de lege flessen de glasbak in (the walk of shame :Cry ), op een aantal na die worden gebruikt voor het vullen van waterglazen bij tastings bij mij thuis. Duurdere flessen ook nog kapot slaan lees ik hierboven ergens; dat gaat helaas wel heel ver.

Uiteraard hoop ik hoop dat dat je volledig gecompenseerd wordt Sören!
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 04 Jul 2020, 23:07

Ik deel morgen mijn 50 cents wel in een pb.

Als speurneus heb ik mijn ideeën en als liefhebber.
1 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 05 Jul 2020, 10:28

Er zijn overal mensen die een ander proberen te flessen. En dat zal altijd zo blijven en soms gaat het om flutbedragen... Wat ook wel slim/sluw is, want als je iemand voor 2 tientjes tilt, kun je dan verwachten dat de Rijksrecherche bij je aanbelt? Alleen als je 100 x iemand voor 2 tientjes tilt dan schiet het toch op. Zo heb ik een paar jaar geleden een Zwitserland vignet gekocht voor 2 tientjes en niks ontvangen. Geen reactie, niets.
Op Marktplaats is ‘jaren actief’ een aardige graadmeter, net als dat je de adverteerder ook online kunt vinden in de woonplaats die hij aangeeft. Aanbieden om te halen wat leidt tot een reeks aan smoezen waarom dat niet kan is reden genoeg de deal te laten lopen.
En, als t te mooi om waar te zijn lijkt dan is dat vaak ook zo.... :?
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”