Glengoyne 9yo 45% Exclusive Range by David Stirk

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.

Welk aantal punten geef je deze Whisky ?

Minder dan 56
0
Geen stemmen
56-60
0
Geen stemmen
61-65
0
Geen stemmen
66-70
0
Geen stemmen
71-75
0
Geen stemmen
76-80
1
33%
81-85
1
33%
86-90
1
33%
91-95
0
Geen stemmen
96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 3

JayDie
Moderator
Moderator

Glengoyne 9yo 45% Exclusive Range by David Stirk

Ongelezen berichtdoor JayDie » 08 Okt 2010, 11:07

ABV: 45%
    Bottler: Creative Whisky Company
    Bottling: Exclusive Range
    Vintage: March 7th 2001
    Bottled: 2010
    Cask no.: 387
    Number of bottles: 397
Maikel kon deze whisky niet echt waarderen. Ik was nieuwsgierig en heb hem van Maikel overgenomen (geruild) en geproefd. Ik ben blij met de ruil!

Glas: Mitra WX
Kleur: Donker goud met een oranje gloed
Neus: Sherry, rozijnen, van die (melk) chocolade met rozijnen daarin, iets romigs (ala chocolademelk). Later, met wat water, dadels (?), gedroogde abrikozen. Fruit in die richting. Iets 'muffigs' / leer / notigs. Na lang snuffelen is er wat mout te vinden.
Smaak: Oily!!! Gevoelsmatig olie-achtig. Sherry is duidelijk aanwezig. Weer dat leer / muffige / notige / houtig. Ik kan het niet goed omschrijven. Het is niet het muffige, rottige wat eerder op het forum te lezen was. Meer zo'n 'oud huis' bij je opa en oma... Leer / noten is misschien een beter omschrijving. Zonder water peperig. Later wat fruitig ala perzik / ananas.
Afdronk: Zonder water spicy (peperig). Romig, weer dat olieachtige. Ook hier weer dat leerachitge aroma, wat ik richting 'muf' associeer. In positieve zin, niet onprettig, wel opvallend. Dit blijft ook het langste hangen. Lijkt ook notig ala kastanje.
Opmerking: De legs komen erg traag op gang en als ze er al zijn vallen ze erg langzaam! Ze zijn wel redelijk vet. Dit samen zou duiden op (dikte) een 'lagere' ABV (45% dus dat klopt wel redelijk) en (snelheid) veel aroma's. Dat klopt wel! Hij blijft aan het glas plakken. Mooi!!! Nu snap ik het 'olieachtige' wat vaak omschreven wordt. Wat ook opvallend is wat vaak te vinden is bij een dram, maar bij deze absoluut niet: er is niets bitter in te vinden! :goedgedaan

Een goede ruil; deze krijg ik wel leeg ;-) Piet, misschien moet ik je deze eens in een sample sturen om dat 'muffige' af te stemmen. Kijken wat jij er van vind en/of hoe jij het omschrijft! 8-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Re: Glengoyne 9yo 45% Exclusive Range by David Stirk

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Okt 2010, 12:10

Heel niet slecht !
JayDie schreef:Piet, misschien moet ik je deze eens in een sample sturen om dat 'muffige' af te stemmen. Kijken wat jij er van vind en/of hoe jij het omschrijft! 8-)

Leiden is wellicht het makkelijkst ... doe ik dat ook !
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Nov 2010, 21:53

Sample. Een typische aperitief dram. Thanks John :-P

Vrij ingetogen neus die langzaam los komt. Ik vind hier niets in dat ik als 'muffig' zou betitelen maar wel een paar lastig te benoemen geurcomponenten.

Citrus (geel fruit) en romig, basterdsuiker, noten en oud/leer tegen een rubbertje aan. Later wat cederhout en meer kruidigheid, duidelijk kaneel.
Hier zou dan hetgeen in moeten zitten dat voor jouw muf is. Ik ruik nog wel wat moeilijk thuis te brengen zaken. Hars?

Inderdaad zacht en olieachtig (vettig) met een lekker pepertje.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 25 Nov 2010, 08:02

Piet schreef:Ik vind hier niets in dat ik als 'muffig' zou betitelen maar wel een paar lastig te benoemen geurcomponenten.

Citrus (geel fruit) en romig, basterdsuiker, noten en oud/leer tegen een rubbertje aan. Later wat cederhout en meer kruidigheid, duidelijk kaneel.
Hier zou dan hetgeen in moeten zitten dat voor jouw muf is. Ik ruik nog wel wat moeilijk thuis te brengen zaken. Hars?

Wellicht zal het iets 'houtigs' zijn, misschien dat cederhout, maar hoe ruikt dat... :Scratch Ik zal hem nog eens proeven. Richten 'leer' zou ook goed kunnen, zoals ik eerder al omschreef:
JayDie schreef:Weer dat leer / muffige / notige / houtig. Ik kan het niet goed omschrijven. Het is niet het muffige, rottige wat eerder op het forum te lezen was. Meer zo'n 'oud huis' bij je opa en oma... Leer / noten is misschien een beter omschrijving.
0 x

bdijkslag
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor bdijkslag » 25 Nov 2010, 08:41

Wellicht zal het iets 'houtigs' zijn, misschien dat cederhout, maar hoe ruikt dat... Ik zal hem nog eens proeven

JayDie; mocht je er niet uit komen, er zijn hier waarschijnlijk genoeg mensen die je willen helpen om de geur te herkennen, stuur maar een sample op, ik help je wel het te proberen te herkennen.... :smullen
:bigsmile
0 x

gadeweerd
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 25 Nov 2010, 08:48

bdijkslag schreef:
Wellicht zal het iets 'houtigs' zijn, misschien dat cederhout, maar hoe ruikt dat... Ik zal hem nog eens proeven

JayDie; mocht je er niet uit komen, er zijn hier waarschijnlijk genoeg mensen die je willen helpen om de geur te herkennen, stuur maar een sample op, ik help je wel het te proberen te herkennen.... :smullen
:bigsmile

ik wil best helpen, hoor... :bigsmile
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Nov 2010, 09:47

JayDie schreef:....Wellicht zal het iets 'houtigs' zijn, misschien dat cederhout, maar hoe ruikt dat...

Het hout van een (ouderwets ?) sigarenkistje is cederhout, dan moet de sigarengeur er wel uit zijn.
Dat is een geur die je in de betere wijnen ook tegenkomt.
Mijn opa, die sigarenmaker was, had ze altijd staan vandaar dat de geur voor mij al heel oud is en stamt uit mijn begin wijnjaren.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 25 Dec 2010, 15:56

Typisch... "Maggie" komt in me op...
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Glengoyne 9 yo CWC - Excl. Range David Stirk

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 03 Okt 2011, 18:17

John, heb deze vandaag nogmaals geproefd en vind 'm gewoon heerlijk!

De neus is heel zacht, met vanille en redelijk zoet. Ik krijg tevens wat subtiele aroma's van (ongezoute room-)boter en amandelen.
Als hij over de tong rolt is hij ietsie vettig, heel aangenaam. Ook wat moutig(granig). Hij blijft aangenaam lang in de mond hangen.
Een typisch voorbeeld van een makkelijk drinkbare malt. Nog bedankt hè, dat spreekt vanzelf!

René
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Glengoyne 9 yo CWC - Excl. Range David Stirk

Ongelezen berichtdoor JayDie » 03 Okt 2011, 21:21

I_SPEY schreef:John, heb deze vandaag nogmaals geproefd en vind 'm gewoon heerlijk!

De neus is heel zacht, met vanille en redelijk zoet. Ik krijg tevens wat subtiele aroma's van (ongezoute room-)boter en amandelen.
Als hij over de tong rolt is hij ietsie vettig, heel aangenaam. Ook wat moutig(granig). Hij blijft aangenaam lang in de mond hangen.
Een typisch voorbeeld van een makkelijk drinkbare malt. Nog bedankt hè, dat spreekt vanzelf!

René

Geen probleem, René, fijn te lezen dat je hem lekker vond! Ik ga vanavond de fles uitwringen. In het begin vond ik hem vrij vreemd (rare muffe smaak oid), maar vind hem, nu de fles bijna leeg is, op één dram na, toch wel lekker! Vind er ook die maggie in terug, staat je dat bij?
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 03 Okt 2011, 21:52

JayDie schreef:
I_SPEY schreef:John, heb deze vandaag nogmaals geproefd en vind 'm gewoon heerlijk!

René

Geen probleem, René, fijn te lezen dat je hem lekker vond! Ik ga vanavond de fles uitwringen. In het begin vond ik hem vrij vreemd (rare muffe smaak oid), maar vind hem, nu de fles bijna leeg is, op één dram na, toch wel lekker! Vind er ook die maggie in terug, staat je dat bij?

Nee. totaal niet! Gelukkig maar, want maggie vind ik 'n smaakverzieker!
Ik heb 'm op http://www.whiskybase.com/whiskies.php? ... kyid=16325 86 pnt. gegeven.
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 04 Okt 2011, 18:54

I_SPEY schreef:maggie vind ik 'n smaakverzieker

Ik gebruik het ook niet in de soep (of elders), maar herken de geur. Valt me overigens op dat deze va(a)k(er) terug te vinden is in gesherry'de whiskies. Jullie?
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Maggi of Maggiplant (Lavas, Levisticum officinale) in whisky

Ongelezen berichtdoor Piet » 04 Okt 2011, 20:02

JayDie schreef: Valt me overigens op dat deze va(a)k(er) terug te vinden is in gesherry'de whiskies. Jullie?

Voor mij een van de laatste waarin ik dat rook, de Springbank Jazz edition, 14 YO, 56% CS.
Ik doel dan op de maggi die je nagenoeg altijd in Madeira vindt en doel dan op verse maggiplant, zoals ik die in de tuin heb staan. De geur is vrij uitgesproken en komt ook nog naar voren nádat je je handen gewassen hebt.

Maggi (aroma) uit een flesje heb ik al heeel lang niet meer geproefd. Als jij daarop duidt René, kan ik me er zeker wat bij voorstellen :o

Mijn keukenprinses gebruikt de blaadjes met grote regelmaat vers in jus en soep ... en dat is heel lekker :smullen
Het is een grote sterk groeiende plant waaraan bijna het hele jaar wel wat groen zit. Alleen enkele wintermaanden niet.
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Maggi of Maggiplant (Lavas, Levisticum officinale) in wh

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 04 Okt 2011, 20:47

Piet schreef:
JayDie schreef: Valt me overigens op dat deze va(a)k(er) terug te vinden is in gesherry'de whiskies. Jullie?

Voor mij een van de laatste waarin ik dat rook, de Springbank Jazz edition, 14 YO, 56% CS.
Ik doel dan op de maggi die je nagenoeg altijd in Madeira vindt en doel dan op verse maggiplant, zoals ik die in de tuin heb staan. De geur is vrij uitgesproken en komt ook nog naar voren nádat je je handen gewassen hebt.

Maggi (aroma) uit een flesje heb ik al heeel lang niet meer geproefd. Als jij daarop duidt René, kan ik me er zeker wat bij voorstellen :o

Mijn keukenprinses gebruikt de blaadjes met grote regelmaat vers in jus en soep ... en dat is heel lekker :smullen
Het is een grote sterk groeiende plant waaraan bijna het hele jaar wel wat groen zit. Alleen enkele wintermaanden niet.

Ja Piet, daar heb ik 't inderdaad over :vies
0 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”