Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic
- HammerHead
- Whisk(e)y goeroe

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic
Ik heb ook wel eens begrepen dat sommigen dit doen om hun goede naam te beschermen. Als je jan-en-alleman vaten laat bottelen onder jouw naam, die ze misschien eerst wel hebben overgestoken in een of ander brak sherry vat, dan zou dat reputatieschade kunnen betekenen. Nu is dit in het geval van Highland Park best ironisch, want die hebben zelf de laatste jaren ladingen bottelingen van vrij bedenkelijk niveau met een in ieder geval veel te hoge prijs en een of ander slap marketing lulverhaal de markt op geslingerd.
7 x
- Dram The Man
- Top bijdrager

HammerHead schreef:Ik heb ook wel eens begrepen dat sommigen dit doen om hun goede naam te beschermen. Als je jan-en-alleman vaten laat bottelen onder jouw naam, die ze misschien eerst wel hebben overgestoken in een of ander brak sherry vat, dan zou dat reputatieschade kunnen betekenen. Nu is dit in het geval van Highland Park best ironisch, want die hebben zelf de laatste jaren ladingen bottelingen van vrij bedenkelijk niveau met een in ieder geval veel te hoge prijs en een of ander slap marketing lulverhaal de markt op geslingerd.
Ok, maar dat is een mes dat aan twee kanten snijdt hé!
Je hebt dan evenveel prachtige bottelingen waar jouw naam dan niet op staat.
0 x
Dram The Man @ Whiskybase
There are two things a Highlander likes naked, ... and the other one is Malt Whisky.
There are two things a Highlander likes naked, ... and the other one is Malt Whisky.
HammerHead schreef:Ik heb ook wel eens begrepen dat sommigen dit doen om hun goede naam te beschermen. Als je jan-en-alleman vaten laat bottelen onder jouw naam, die ze misschien eerst wel hebben overgestoken in een of ander brak sherry vat, dan zou dat reputatieschade kunnen betekenen. Nu is dit in het geval van Highland Park best ironisch, want die hebben zelf de laatste jaren ladingen bottelingen van vrij bedenkelijk niveau met een in ieder geval veel te hoge prijs en een of ander slap marketing lulverhaal de markt op geslingerd.
Dit is inderdaad eeuwig zonde. Ik ben mijn nog korte "carriere" als whisky liefhebber begonnen met Highland Park, maar tegenwoordig kun je dan beter bij de independent bottlers zijn. In dat opzicht heb ik meer respect voor bijvoorbeeld The Balvenie die het gewoon houdt bij een goede core range zonder vele NAS bottelingen met allerlei marketingnamen.
0 x
- HammerHead
- Whisk(e)y goeroe

Soms wordt het echt onduidelijk: deze botteling https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/107489/speyside-1988-leg schijnt eigenlijk een Burnside te zijn en dat is dus weer Balvenie met een teaspoon Glenfiddich. Dat teaspoonen wordt al gedaan zodat een independent bottler geen Balvenie op de fles kan zetten, maar blijkbaar was zelfs Burnside hier om de een of andere reden niet toegestaan.
2 x
- Reichenbach
- Moderator

Formeel is het dan zelfs geen single malt meer. Vandaar blended malt.HammerHead schreef:...Dat teaspoonen wordt al gedaan zodat een independent bottler geen Balvenie op de fles kan zetten, maar blijkbaar was zelfs Burnside hier om de een of andere reden niet toegestaan.
Na dertien minuten over teespoonen. Blijkbaar daarmee ook een erecode om je mond te houden over de leverancier.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
Hoe groot is de kans dat het profiel van deze Mortlach 1996 DR (merkbaar) afwijkt van deze Mortlach 1996 Dde?
Afgaande op distillatiedatum en het vatnummer komen ze uit hetzelfde vat, maar de Dde is anderhalve maand later gebotteld en heeft (daardoor?) een iets lager ABV dan de DR. Ik heb een sample gehad van de Dde van degene die nu een fles te koop aanbiedt via de WB Market, en het profiel daarvan sprak me aan, maar ik vind de vraagprijs aan de hoge kant ten opzichte van de releaseprijs. Op Whisky Auction wordt een fles van de DR aangeboden en ik heb goede hoop dat de prijs daarvan een stuk lager zal uitvallen. Maar er blijft een stemmetje in mijn achterhoofd dat vraagt: mag je er wel van uit gaan dat die botteling hetzelfde zal smaken?
Afgaande op distillatiedatum en het vatnummer komen ze uit hetzelfde vat, maar de Dde is anderhalve maand later gebotteld en heeft (daardoor?) een iets lager ABV dan de DR. Ik heb een sample gehad van de Dde van degene die nu een fles te koop aanbiedt via de WB Market, en het profiel daarvan sprak me aan, maar ik vind de vraagprijs aan de hoge kant ten opzichte van de releaseprijs. Op Whisky Auction wordt een fles van de DR aangeboden en ik heb goede hoop dat de prijs daarvan een stuk lager zal uitvallen. Maar er blijft een stemmetje in mijn achterhoofd dat vraagt: mag je er wel van uit gaan dat die botteling hetzelfde zal smaken?
0 x
Als het inderdaad klopt (zelfde vat) dan moet het smaakverschil nihil zijn. Een garantie heb je niet, maar het zou me enorm verbazen.
2 x
- defeatless
- Moderator

Wat Thijs zegt. Het lijkt me echt onwaarschijnlijk dat je in dit geval verschil gaat proeven. Mits het inderdaad om hetzelfde vat gaat.
1 x
Valt me wel op dat er een maand, bijna anderhalf, tussen de bottelingsdata zit. In die tijd is het ABV ook met een half % gezakt.
Wat is er verder in de tussentijd met de whisky gebeurd?
Dat kan eventueel nog invloed hebben kan ik me voorstellen (al mag het op 17 jaar niet veel verschil maken).
Wat is er verder in de tussentijd met de whisky gebeurd?
Dat kan eventueel nog invloed hebben kan ik me voorstellen (al mag het op 17 jaar niet veel verschil maken).
0 x
Eenvoudig gesteld, gaat het dus om dezelfde whisky.
Wat je proeft kan van dag tot dag verschillen en blijft subjectief.
Wat je proeft kan van dag tot dag verschillen en blijft subjectief.
1 x
Daan schreef:Valt me wel op dat er een maand, bijna anderhalf, tussen de bottelingsdata zit.
Hoewel ik het niet waarschijnlijk acht, zou het kunnen dat de Dde een finish heeft gehad in het vat waaruit de DR komt. Ik dacht even aan korte finish in een ander vat, maar dan zou het vatnummer niet overeenkomen. Misschien is een deel van het vat gebotteld voor de DR en heeft het halfvolle vat nog een tijdje gelegen. Ik laat morgen wel weten welke van de twee ik gekocht/gewonnen heb.
1 x
- Reichenbach
- Moderator

Ach, uit dezelfde fles smaakt mij een dram de ene dag ook anders dan de andere. En daar kan best een groot verschil in zitten.
2 x
- Dram The Man
- Top bijdrager

Dram The Man schreef:Ik heb een paar deeltjes van de CasQueteers waarvan zij de naam van de distillery niet mogen gebruiken maar iedereen weet over welke whisky het gaat. Bijvoorbeeld: die van vorige woensdag Highland Malt = Clynelish, Islay malt = Bunnahabhain, Orkney Single Malt = Highland Park, Secret Speyside = Glenrothes, ...
Waarom is dit? Is dit omdat ze dan de vaten goedkoper kunnen aankopen of is dit iets dat expliciet door de distilleerderij opgelegd wordt alhoewel dit toch gratis reclame is?
Niemand die een overtuigend antwoord heeft?
0 x
Dram The Man @ Whiskybase
- TurboMcKwek
- Forum goeroe

Veel spannender dan “kwaliteitsbewaking” gaat het vrees ik niet worden. Het komt bijv. voor dat vaten van test runs, experimentele runs en voor en na de grote seizoensgebonden-schoonmaak vaker naar IBs vloeit. Hoeft helemaal niet te betekenen dat de spirit “minder” is, wel dat het niet (of minder) past bij het profiel waarmee een distilleerderij zichzelf in de markt beoogt te positioneren. Daarbij ook nog de kanttekening te plaatsen dat het per distilleerderij verschilt: sommige kan het niets schelen, andere laten het never-nooit toe (Glenfarclas, m.u.v. Cadenhead).
“It takes 20 years to build a reputation and five minutes to ruin it. If you think about that, you'll do things differently.”
“It takes 20 years to build a reputation and five minutes to ruin it. If you think about that, you'll do things differently.”
2 x
2 ∞ & →
- Reichenbach
- Moderator

Maakt ook uit van de leeftijd van de 'onafhankelijke' bottelaar.
Als ja al bestaat sinds 1842 heb je als je handig bent wat meer onderhandelingsruimte dan een bottelaar die net komt kijken. Stel, je hebt als onafhankelijk bottelaar, een vat Macallan van 50 jaar in je dunnage warehouse staan. Dan ga je die niet zelf op de markt brengen. Dat vat verkoop je tegen een voordelig bedrag terug aan de distilleerderij, maar wel onder bepaalde, voor jou markttechnisch aantrekkelijke voorwaarden. Bijvoorbeeld het recht om de naam van de destilleerderij te mogen gebruiken voor de je recente aankopen en de andere vaten die in je warehouse staan.
Als ja al bestaat sinds 1842 heb je als je handig bent wat meer onderhandelingsruimte dan een bottelaar die net komt kijken. Stel, je hebt als onafhankelijk bottelaar, een vat Macallan van 50 jaar in je dunnage warehouse staan. Dan ga je die niet zelf op de markt brengen. Dat vat verkoop je tegen een voordelig bedrag terug aan de distilleerderij, maar wel onder bepaalde, voor jou markttechnisch aantrekkelijke voorwaarden. Bijvoorbeeld het recht om de naam van de destilleerderij te mogen gebruiken voor de je recente aankopen en de andere vaten die in je warehouse staan.
1 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”