Balblair expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
defeatless
Moderator
Moderator

Re: Balblair expressies

Ongelezen berichtdoor defeatless » 29 Mar 2019, 10:34

Dre schreef:Misschien omdat ze het toen zelf nog niet wisten? Afgelopen weekend op WWT ook een tijdje met mensen van Boomsma gesproken ('laaielichters' was daarbij niet direct de term die in me opkwam overigens :Scratch ) en daar werd wel gewoon verteld over het einde van het Vintage-verhaal, en hoe jammer zij dat ook vonden.

Bij mij kunnen ze weinig goeds meer doen. Toen ik hoorde dat Old Pulteney 17 eruit ging heb ik bij de slijter 6 flessen besteld. Die belde Boomsma, en moest hun vertellen dat de OP17 eruit ging. Mijn slijter kon ze toen wel krijgen, maar tegen €35,- per fles extra.

Maar goed, wat Balblair betreft, volgens mij inderdaad een commerciële keuze om zo een constantere smaak te creëren. Naast dat dit een mooi moment is om je marges op te krikken, ben ik ook bang dat een constantere smaak ook een minder hogere kwaliteit gaat betekenen. Ze willen immers over 10 jaar nog steeds hetzelfde in de fles hebben. Iets wat niet relevant is op het moment dat je een vintage op de fles zet.
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 29 Mar 2019, 12:46

M.a.w. er gaan weer een hoop mensen op Balblair jagen en inslaan.
Een single malt die imho anders amper verkocht wordt.
0 x

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 29 Mar 2019, 13:01

Mark schreef:Vanuit het oogpunt van de distillery snap ik wel waarom ze deze keuze gemaakt hebben, en wat Dre al aangeeft, ze kunnen nu makkelijker blenden en een constante(re) smaak aan hun whisky's geven.

Maar volgens mij was het nu juist de batch-variatie die Balblair aantrekkelijk maakte. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat de age statement whisky's zo onderscheidend zijn dat ze commercieel een succes worden.
0 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 29 Mar 2019, 13:30

Ik heb momenteel nog een 1999 2nd edition open staan (en een gesloten 1990er). Vind de 1999 uitgesproken houtachtig, niet slecht maar ook zeker geen topper voor de prijs. En dan was de prijs destijds nog maar €60. Als men (het marketingteam van Inver House) denkt dat ik bereid ben nog eens 2x zoveel voor een 18 jarig age statement te betalen zitten ze er goed naast.

Ze hebben dit recent natuurlijk ook al met Old Pulteney gedaan, en dan bedoel ik een min of meer vergelijkbare botteling in de markt zetten voor een 2x zo hoge prijs (oude 17 yo vs. nieuwe 18 yo).

Weer een distillery waarvan ik de OB's van het lijstje potentieel interessant af kan strepen. Het maakt dit lijstje overigens wel steeds overzichtelijker. :lol:
2 x

Mark
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mark » 29 Mar 2019, 14:49

Mermur schreef:
Mark schreef:Vanuit het oogpunt van de distillery snap ik wel waarom ze deze keuze gemaakt hebben, en wat Dre al aangeeft, ze kunnen nu makkelijker blenden en een constante(re) smaak aan hun whisky's geven.

Maar volgens mij was het nu juist de batch-variatie die Balblair aantrekkelijk maakte. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat de age statement whisky's zo onderscheidend zijn dat ze commercieel een succes worden.

Klopt helemaal! Vanuit ons perspectief gezien (enthousiaste whiskyliefhebbers.. mag ik ons zo omschrijven) is het zeker jammer dat ze nu niet meer jaarlijks een batch whisky uitbrengen. Balblair zal commercieel gezien nog steeds geen grote speler worden, maar wellicht dat de leeftijdsaanduiding nu wat meer mensen zal overhalen een fles te kopen (die weer wat duurder is geworden).
0 x

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 31 Mar 2019, 20:07

Uit nostalgie - de 2003 was één van mijn eerste flessen - wil ik graag een 2005 1st Release aanschaffen. Kan iemand mij aanraden welke batch te kiezen, die gebotteld in 2015, 2016 of 2017? Of zijn de verschillen verwaarloosbaar?
0 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 30 Apr 2019, 10:05

Toevallig passeerde ik vorige week de Balblair Distillery, en kon nog net op tijd binnen wippen om wat samples aan te schaffen van de nieuwe lijn.
Deze heb ik inmiddels ook al geproefd, met als eigen conclusie (even los van de verkoopprijzen): Geen verkeerde whisky's.

12yo: Fruitig, citrus en perzik, en wat zoete tonen en ook een kruidige touch. Best vol van smaak (positief dat deze ook al op 46% gebotteld is), ik heb 'm 84 punten gegeven.
15yo: In de geur nog veelzijdig fruitig, in de smaak vooral heel veel perzik. Erg zacht en soepel maar zeker niet dun of waterig. 86 punten kwam ik op.
18yo: Onderscheidt zich niet zo héél veel van de 15yo, alleen komt er naast perzik nu ook meer chocolade door. Ook weer erg zacht en soepel zonder dun te worden. Ook 86 punten gegeven.

Zijn ze de toch wel stevige prijzen waard? Hm, twijfelachtig. Sowieso vind ik de 18 te weinig meerwaarde hebben in smaak ten opzichte van de 15 om de stuk hogere verkoopprijs te rechtvaardigen, dus de keuze tussen die twee zou gauw gemaakt zijn.
Dus ja, best goede whisky's geworden, maar gezien de prijzen en wat je daar óók voor kunt kopen verwacht ik er niet snel een flesje van in de kast te hebben staan.

Overigens vertaalt de hoge verkoopprijs van de flessen zich ook door naar de samples: Voor 4 samples (naast de 12, 15 en 18 óók nog een handfilled uit 2008 op 62,5%) mocht ik 25 pond aftikken... Heb wel even flink getwijfeld of ik dat nog wel moest doen, maar de nieuwsgierigheid én de 'druk' van snel beslissen (want inmiddels al na sluitingstijd eigenlijk) hebben me toch over de streep getrokken. :HitHead
5 x

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 24 Okt 2020, 12:56

Ik heb vernomen dat er een 18-jarige Balblair van The Single Malts of Scotland (Elixir Distilers) voor The Nectar zit aan te komen. Veel IB's van Balblair worder er niet gereleased en dan nog eens van een betrouwbare bottelaar - ik ben benieuwd.
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 17 Okt 2022, 20:09

Het filmpje van Ralfy heeft mijn aandacht weer naar Balblair getrokken:

In het verleden een paar keer met plezier de vintage gehad maar sinds de rebranding links laten liggen. Wellicht onterecht als ik de doodgraver moet geloven.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 17 Okt 2022, 20:12

Overigens denk ik dat hij met zijn beschouwing over de toekomstige whiskyprijzen wel eens gelijk kan hebben.
0 x

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 18 Okt 2022, 09:38

Reichenbach schreef:Overigens denk ik dat hij met zijn beschouwing over de toekomstige whiskyprijzen wel eens gelijk kan hebben.

Dus de gemiddelde 12 jarige standaard botteling gaat binnen 2 jaar tijd naar gemiddeld 100 euro? :?
Daar geloof ik niet al teveel van eerlijk gezegd.

Balblair 12 was trouwens één van m'n eerste whisky's (gekregen van mijn ouders). Veel kan ik er niet over zeggen, was toen nog niet zo bezig met het analyseren ervan als nu.
Het was wel een fles in de ketting die me ertoe aanzette om er nog ééntje te kopen en nog ééntje waardoor het helemaal uit de hand is gelopen :bigsmile
0 x
Afbeelding
(open flessen)

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 29 Mei 2025, 22:40

Vandaag de 3rd edition van de 1991 (dus gebotteld 2018, 27 y/o) gescoord en meteen opengemaakt. Heeft aardig wat tijd nodig om open te gaan, maar dan komt er ook een prachtig boeket tevoorschijn.
Afgevuld op 46% abv, dus heb bij de eerste ronde het water achterwege gelaten. Bij de tweede ronde toch 2 ml op een 3 cl dram gedaan; kan 'ie goed hebben een wordt er iets ronder en fruitiger van.
Vooral in de mond gebeurt nog heel veel. Echt een slow whisky...

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... blair-1991
4 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 30 Mei 2025, 20:35

JoachimV10 schreef:
Reichenbach schreef:Overigens denk ik dat hij met zijn beschouwing over de toekomstige whiskyprijzen wel eens gelijk kan hebben.

Dus de gemiddelde 12 jarige standaard botteling gaat binnen 2 jaar tijd naar gemiddeld 100 euro? :?
Daar geloof ik niet al teveel van eerlijk gezegd.
Gelukkig is Ralfy een slechte profeet, en was ik te goedgelovig.
3 x

SebasDB
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor SebasDB » 01 Jun 2025, 19:19

Uridium schreef:Vandaag de 3rd edition van de 1991 (dus gebotteld 2018, 27 y/o) gescoord en meteen opengemaakt. Heeft aardig wat tijd nodig om open te gaan, maar dan komt er ook een prachtig boeket tevoorschijn.
Afgevuld op 46% abv, dus heb bij de eerste ronde het water achterwege gelaten. Bij de tweede ronde toch 2 ml op een 3 cl dram gedaan; kan 'ie goed hebben een wordt er iets ronder en fruitiger van.
Vooral in de mond gebeurt nog heel veel. Echt een slow whisky...

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... blair-1991

Dit is een heel mooi flesje! Heb er gelukkig nog een paar van staan, destijds (en later) tegen bijna retail kunnen kopen. Ongekend wat ze voor de rebranding op de markt wisten te zetten tegen goede prijzen. Het is in de jaren mn favo distillery geworden en heeft me nog niet eerder teleurgesteld. Ook de tour aldaar was prima voor elkaar! Speciaal plekje in het whiskyhart!
5 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”