Dus ik moest snel handelen. Ik heb eerst mijn Lagavulins in mijn rugzak gedaan en ben me daarna gaan aankleden. Eenmaal op de gang was er van paniek bij het personeel geen enkele sprake en ik rook ook niks. Gelukkig kwam al snel het bericht van de receptie dat het vals alarm was.
De spanning van dit incident, en de opwinding van Ardbeg in het vooruitzicht, maakten dat slapen niet meer wilde lukken.
In plaats van het verwachte uitslapen werd het dus een vroeg ontbijt.
Na Lagavulin en Caol Ila was Ardbeg de eerste keus van de groep winnaars. Maar het was ook de logische volgende distillery visit, aangezien Diageo belangen heeft in Ardbeg.
Om tien uur werden we bij Ardbeg ontvangen door wederom een Emma. Maar we waren er natuurlijk al wat eerder. Die tijd hebben we gebruikt om de prachtige distillery in ons op te nemen en vast te leggen. Wat een prachtig aangelegd en goed verzorgd ontvangst plein!
Emma 2 nam ons eerst mee naar een punt, van waar de hele distillery mooi te overzien was.
Ze nam rustig te tijd terwijl wij foto's namen en vertelde zeer boeiend over de geschiedenis en toekomst van Ardbeg. Er zijn grote verbouwings plannen zei ze. Er komen ook twee stills bij in een nieuwbouw, de bouw is al begonnen. Als de nieuwe stills in 2020 draaien zijn de oude aan vervanging toe. Emma vertelde dat dan het hele dak er af moest.
Daar heb ik nooit bij stil gestaan.
Bij de mash tuns liet ze ons met onze handen de vette lucht 'vangen' om te ruiken. Ongelofelijk wat een mooie ervaring.
Ook het proeven van de wort was bijzonder.
Ze nam ons mee naar de goot waarin de vaten worden geledigd, erg leuk. Ook liet ze ons het kool residu voelen en ruiken wat uit de vaten komt.
Kunnen ze daar geen parfum van maken
Ook erg gaaf was dat de spirit safe deels open stond en we de overgang van de foreshots naar de cut konden ruiken en meemaken. Een mooi toeval.
We mochten van Emma (Op wie we inmiddels allemaal verliefd waren), behalve bij de stills overal fotograferen.
Wat een topper!
De beste en meest interactieve tour van de drie die we deden tijdens de trip.
Wat buiten opviel was het zeer verzorgde uiterlijk van Ardbeg.
Mijn oog viel ook op al de vaten waar Jack Daniel opstond ipv Jack Daniel's!
Weer wat geleerd
Ik was na Emma als eerste in de gezellige tasting room en zag het volgende mooie plaatje.
De nieuwe (Ardbeg Day) Comittee Botteling Drum.
Dat was een zeer aangename verassing, want we hadden de tour met tasting van alleen een dram uit de standaard range. Dit was dus een welkom extraatje.
Deze 52% NAS is net zoals alle Ardbegs gerijpt op bourbon (Jack Daniel's) vaten en gefinished op rum.
De geur/taste en finish zijn geweldig! Ik kan niet anders zeggen. Een gebalanceerde combinatie van gebakken banaan en zoete ananas met vanille custard en zoete peat. Een echt tropisch snoepje. Ik hou erg van zoete Peat, maar niet iedereen zal dat even goed kunnen waarderen.
Daarna kregen we nog de 46.6% An Oa van Emma uit de standaard range. Ze leerde ons dat we voortaan EnOh moet zeggen.
Een prima dram maar deze viel in het niet bij de tropische verassing Drum.
Halverwege de An Oa tasting begeleide Emma ons naar de gezellige lunchroom waar we onze dram tijdens de lunch verder konden opdrinken.
Na een geweldige burger was het tijd om te shoppen.
In de shop ging de Drum met dozen de deur uit daar. Ook ons gezelschap wist de weg naar de kassa goed te vinden. Ikzelf kocht 2 Drums en twee mooie Ardbeg tasters voor 198£/234€.
Hierna nog snel even de bar/tasting room in, om ons te vergapen aan de jaloers makende Ardbeg collectie achter de bar en aan de muur.
Onze trip was al geweldig! Maar Ardbeg was echt de slagroom op de spreekwoordelijke taart.
Ardbeg heeft een geweldige indruk op mij/ons achter gelaten!!!

.
.
.
.