Nieuw op dit forum: dus een korte introductie is op zijn plaats.
Ik zal zo een jaar of 30 geleden (slik...zo lang geleden alweer) mijn eerste glas whisky gedronken hebben: Dimple. Op School was er een Scheikunde leraar die aangaf dat we op die manier een puntje omhoog konden komen: "Keep it simple, give me a Dimple". Nooit gedaan maar dus wel mijn eerste whisky
Mijn schotse roots (mijn moeder) zullen zeker een rol hebben gespeeld in mijn interesse maar ook de vele vragen die mijn eerste whisky bij mij opriepen: Wat is dit, waar staan al die distileerderijen? hoe maken ze dit? Wat heeft er allemaal invloed op de uiteindelijke smaak? Het zal velen bekend voorkomen.
Mijn zwager bleek ook interesse te hebben en zo hebben we menig whisky ontdekt. Langzamerhand kom je er dan steeds meer achter waar je voorkeuren liggen. Ik zeg niet snel nee tegen een mooie whisky maar Islay en vooral het rokerige karacter van de meeste whiskies aldaar was toch wel iets heel bijzonders. In 1999 kwam ik voor de eerste keer op Islay. Wat een feest, wat een eiland. De whisky wereld begon net uit een diep dal te kruipen: Ardbeg was nog maar net heropend, Bruichladdich was gesloten. We sliepen in de oude Lochindaal distileerderij (De jeugdherberg van het kleine eiland). Inmiddels is er veel veranderd: Kilchoman kwam erbij, sinds kort loopt het Ardnahoe project en wil men zelfs Port Ellen opnieuw openen/ bouwen.
Mijn reis door de whisky wereld gaat nog steeds door. En we leven nu in een hele mooie en bloeiende whisky tijd.
vr. gr. George

.