WhiskyNotes schreef:Ik wil zeker niet alle bottelaars over dezelfde kam scheren, maar cask strength is nu eenmaal "bon ton". Of het nu het beste resultaat geeft of niet, het lijkt beter als er geen water bij zit, dat past in het verhaal van uncoloured en non-chillfiltered. Het is dus voor een stuk een commercieel verhaal: consumenten zoeken specifiek naar cask strength dus gaan bottelaars op die manier bottelen. Vandaar dat er toch whisky op de markt komt aan 60-70% alcohol terwijl die bijna nooit genietbaar is zonder water. Ze gaan ervan uit dat ze op deze manier iedereen een plezier doen: wie hem te sterk vindt, doet er water bij, de rest drinkt hem puur. Bij een verdunde whisky ga je altijd een groep teleurstellen die graag "het origineel" zouden proeven.
Ik ben er dus van overtuigd dat bottelaars niet altijd de perfecte sterkte kiezen voor elke botteling en ik heb inderdaad al verschillende bottelaars horen zeggen "botteling X is goed, en wordt nog mooier met wat water". Veel series hebben ook een vaste sterkte (bv. OMC op 50%) waar ze aan vast hangen.
We dwalen af, het ging erover dat ik extra notes gaf van een whisky nadat ik er water aan had toegevoegd. Daar zie ik geen probleem in.
Ben het met je eens, Ruben, maar er speelt volgens mij nog iets anders bij en dat is namelijk, dat er mensen zijn, die graag whisky drinken én dan vooral cask strength,
zonder toevoeging van water. Waarom weet ik niet precies -

-wellicht omdat zij hem op deze manier 't lekkerst vinden en 't om wat voor reden dan ook niet aandurven de whisky met enkele druppeltjes water aan te lengen!
"Zonde van de whisky" , heb ik al diverse malen gehoord of
"besef je wel wat die whisky heeft gekost" en
"weet je wel hoe oud die whisky is, daar doe je dan toch geen water meer bij", terwijl die paar druppeltjes 'n ware verrijking van de whisky kan zijn - in de meeste gevallen!
My two cents.
René