Wat is de houdbaarheid van Whisky in 'n geopende fles ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
andre8x8
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Wat is de houdbaarheid van Whisky in 'n geopende fles ?

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 03 Sep 2018, 16:08

Waarom risico nemen, gewoon opdrinken en zo snel mogelijk :lol:
0 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 03 Sep 2018, 16:19

andre8x8 schreef:Waarom risico nemen, gewoon opdrinken en zo snel mogelijk :lol:

ehh ja, met enkele flesjes open zou je een punt hebben, maar met >50 open flessen én dozen vol samples gaan de flessen toch iets minder hard leeg... :?
2 x

andre8x8
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 03 Sep 2018, 17:15

Ik wil wel helpen hoor ;-)

Maar je hebt gelijk. Ik heb altijd maar een paar flessen open. Op dit moment 4, wat voor mij eigenlijk al veel is.
0 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 04 Sep 2018, 00:05

Dre schreef:(overigens wel met nog een hele hoge vullingsgraad, dus dat zal ook wel zijn invloed hebben)

Lijkt mij precies waar het om draait. Laag vulniveau = veel oxidatie en dus veel meer invloed. Bij een handvol drammentjes uit een peat fles heb ik ook nooit grote verschillen waargenomen. Als het niveau richting de helft gaat bemerk ik binnen een paar maanden eigenlijk altijd een duidelijke invloed bij jongere peated whiskies.

Als het bij een hoog vulniveau (of voor mijn part een ongeopende fles) al invloed heeft gaat dat echt zeer langzaam. Praat je wel over een jaar of twintig voor je de invloed echt gaat merken.
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 04 Sep 2018, 00:34

andre8x8 schreef:Ik wil wel helpen hoor ;-)

Geen probleem, ik verwijs je in dat geval graag door naar mijn samplelijst :lol:
2 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 04 Sep 2018, 21:34

HammerHead schreef:... Als het niveau richting de helft gaat bemerk ik binnen een paar maanden eigenlijk altijd een duidelijke invloed bij jongere peated whiskies.
Naar mijn idee hoeft de invloed ook niet altijd ten nadele te zijn.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 04 Sep 2018, 22:09

Dre schreef:Ook een peated whisky kan best langer openstaan zonder dat dit direct ten koste van de smaak gaat.

Die zin kun je lezen als "een non-peated whisky kan langer openstaan zonder dat het ten koste van de smaakt gaat", ik zou hem zelfs nog iets scherper willen wegzetten: veel sherry-whisky's (zeker oloroso en/of wat oudere heb ik gemerkt) doen het juist goed een tijdje open te staan. En tijdje mag best maanden zijn. Of flink te kunnen ademen. Lees, halve fles vol lucht. Ik heb gemerkt dat dat soms wonderen doet: gesloten whisky gaat open, zwavel op de neus verdwijnt.

Mooie slogan voor een slijter "whisky is net een cactus: eigenlijk kun je er niet veel aan verpesten".

:Slainte
Laatst gewijzigd door Daan op 04 Sep 2018, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 04 Sep 2018, 22:16

Daan schreef:Mooie slogan voor een slijter "whisky is net een cactus: eigenlijk kun je er niet veel aan verpesten".

Wel eens Loch Dhu gedronken?
0 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 04 Sep 2018, 22:18

defeatless schreef:
Daan schreef:Mooie slogan voor een slijter "whisky is net een cactus: eigenlijk kun je er niet veel aan verpesten".

Wel eens Loch Dhu gedronken?

Verlepte cactus? Maar dat begon al slecht dan. Daar is dan ook niet veel meer van te maken.
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 04 Sep 2018, 23:13

Reichenbach schreef:
HammerHead schreef:... Als het niveau richting de helft gaat bemerk ik binnen een paar maanden eigenlijk altijd een duidelijke invloed bij jongere peated whiskies.

Hoeft inderdaad niet slecht te zijn, maar bij met name jongere whiskies bepaald de peat explosie wel een groot deel van de ervaring. Vaak (niet altijd natuurlijk) blijft er met een teruglopende turf- en rokerigheid dan niet veel overeind van het smaakprofiel.
0 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 04 Sep 2018, 23:27

HammerHead schreef:
Reichenbach schreef:

Hoeft inderdaad niet slecht te zijn, maar bij met name jongere whiskies bepaald de peat explosie wel een groot deel van de ervaring. Vaak (niet altijd natuurlijk) blijft er met een teruglopende turf- en rokerigheid dan niet veel overeind van het smaakprofiel.

exact. het jongere spul..
bij jonger spul kan de keiharde peat-punch er wel eens een beetje af gaan, maar dat vind ik over het algemeen positief.
dan pas krijg je de echte smaak en niet alleen die jonge harde klap die indruk maakt maar na verloop van tijd eigenlijk helemaal zo interessant niet is. beetje zelfde effect met die hele jonge dikke sherry whisky, vaak is de eerste indruk dat het een bom is, maar vaak na verloop van tijd als je de fles een beetje kent is die sensatie weg en proef je eigenlijk vaak alleen nog de jonge spirit op teveel invloed..

zoals de meeste weten heb ik alles open staan wat ik heb, hierbij ook vele peated van iets hogere leeftijd
ik kan eerlijk zeggen, nog niet 1 fles in de collectie is er op achteruit gegaan door de tijd heen
enige dat ik voor de zekerheid doe is wanneer een fles rond 15cl inhoud raakt ik de kwaliteit waarborg door ze dan alvast in samples over te gieten
4 x
Afbeelding

Whiz
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Whiz » 24 Mar 2019, 21:22

Vraag me af hoe whiskybarren hier dan mee omgaan. Gezien die vaak een paar honderd flessen hebben waarvan merendeels open.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”