Beleggen/investeren in whisky, belegging of speculeren

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Beleggen/investeren in whisky, belegging of speculeren

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 13 Sep 2017, 15:42

Vanaf nu worden al uw vragen beantwoord;
https://www.gall.nl/ontdek/whisky/beleg ... isky_13W37

Succes mensen :bigsmile

:Slainte

Disclaimer 1... Opvolgen van tips uit het aangeghaalde artikel zijn geheel voor eigen risico!
Disclaimer 2... Deze post is puur informatief en als komische noot toegevoegd.
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Daveen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Daveen » 13 Sep 2017, 16:20

Ik ben op zoek gegaan naar Druichladdich (staat in de graphic van Gall met aantal merken die het goed doen), maar weinig kunnen vinden. Toch maar even Gall mailen of ze nog iets in stock hebben ;)

Ze adviseren nog in de Japanse whisky te stappen, terwijl je toch duidelijk ziet dat die over het toppunt is.
1 x
Afbeelding

Whiskieke
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whiskieke » 13 Sep 2017, 16:25

Ik wist niet dat kwaliteit een rol speelde :Scratch
2 x

Laurens
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Laurens » 13 Sep 2017, 16:49

Zucht. Laten we de bubbel nog verder opblazen.
1 x

Toontje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Toontje » 13 Sep 2017, 17:15

Dus ik moet nu twee Macallan Golds aanschaffen :P
1 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 13 Sep 2017, 19:18

wat een flauwekul verhaal. Flessen van distilleries die de laatste 5 tot 10 jaar zijn gesloten :Slainte Whisky van 40 jaar voor gemiddeld 925 euro, laat maar weten waar. Heb bij Gall ook nog niet heel vaak een collectable kunnen vinden :Cry
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 13 Sep 2017, 19:36

Kijk, staan toch een paar mooie tips in... beleg like a Big Boy en investeer gelijk in een heel vat! Bam! Vanaf 25000 eurootjes! Wordt er nog even niet bij vermeld dat je na zoveel jaar tóch een keertje moet bottelen (niet gratis) én accijns moet aftikken (óók al niet gratis). Dan moet je de pak 'm beet 300 flessen nog naar hier zien te krijgen, en zie ze dan als 'Big Boy' (want de Gall & Gall zei het toch?) ook nog maar even te verkopen... Succes, Big Boys in spé! :bigsmile
0 x

dalwinnie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor dalwinnie » 13 Sep 2017, 21:09

Dan ga ik voor Druichladdich :bigsmile
Bijlagen
IMG_5822.PNG
IMG_5822.PNG (529.09 KiB) 2948 keer bekeken
1 x

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 14 Sep 2017, 14:36

Toontje schreef:Dus ik moet nu twee Macallan Golds aanschaffen :P

Koop er dan twee; één als investering en één voor je eigen collectie :sst

:gnif
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 14 Sep 2017, 15:27

Onnodig en jammer dan Gall hier zijn aandacht op vestigt. Het hele artikel is weinig vernieuwend en de Gall is niet bepaald een winkel die hard bijdraagt aan zowel mijn whisky consumptie, als -verzameling. Laat ze het lekker houden bij quasi grappige filmjes die de nieuwe vaderdag/sinterklaas/kerst knaldram aan te bieden.

Volgens mij wordt het met dit soort aandacht voor niemand leuker.
0 x

Nederland-paraat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nederland-paraat » 15 Sep 2017, 12:58

Zo te zien zitten de jongens van SWI uit Sassenheim achter het artikeltje van de G&G.

Waar die jongens mee bezig zijn weet ik niet. Opslag van flessen met de WWI er achter, leuk verdienmodel zo lang de prijzen structureel blijven stijgen. Daarna zal de klandizie wat lastiger worden.

Maar ik denk dat de vatenhandel ze uiteindelijk de das om gaat doen. Ze hebben daar een product van gemaakt waar ik serieuze bedenkingen bij heb.

Mooi voorbeeldje;
Ik heb een vat gekocht (1st fill bourbon) van ca. 10 jaar oud voor ongeveer €3.000,-
Nu stond er een zustervat uit dezelfde batch te koop op WWI (inmiddels verkocht) voor €28.000,- (kan ook wat meer geweest zijn)

Nu weet ik niet of ze daar al een reservering in meenemen voor botteling, accijn en transport (ca. €3.000,- op dit moment), en eventueel de BTW. Uiteraard zal het liggeld wel meegenomen zijn in de 15-20 jaar waarvoor het vat blijft liggen. Zelfs voor de duurste opslag kom je dan niet verder dan €3.000,- over de gehele periode.

Leert ons het simpel rekensommetje:
€3.000,- vat whisky
€3.000,- kosten botteling en accijns (niet wenselijk om dit 20 jaar voor te financieren)
€3.000,- liggeld (niet wenselijk om dit 20 jaar voor te financieren)
€1.890,- BTW over bovenstaand (niet wenselijk om dit 20 jaar voor te financieren)
Totaal: €10.890,-

Dit zal iemand die een vaatje doet ongeveer moeten afrekenen (dus niet voor winkelier gaan spelen daarna ;) )

Natuurlijk, als je de fles verkoopt voor €250,- zit je op een ander BTW niveau. Al heb ik sterk mijn twijfels over de haalbaarheid hiervan. Dan komen we op het volgende rekensommetje;

€3.000,- vat whisky
€3.000,- kosten botteling en accijns (niet wenselijk om dit 20 jaar voor te financieren)
€3.000,- liggeld (niet wenselijk om dit 20 jaar voor te financieren)
€8.670,- BTW (op basis van 200 flessen €250,- retail) (niet wenselijk om dit 20 jaar voor te financieren)

Dus marge SWI: €10.330

Bedrijfseconomisch is het een gezonde marge, in mijn optiek te gezond. Als ik het als ''financieel product'' bekijk zou ik het nooit adviseren omdat je nu al een rekening aan het afrekenen bent die pas over 20 jaar komt. Los van de alternatieven in de markt.
Uiteraard ben ik benieuwd hoe de SWI aan haar prijs komt, ik zal het vast wel helemaal fout hebben.

Over 20 jaar zullen er nog genoeg beleggers van een koude kermis thuis komen. Just my 2 cents :jazzybass
1 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 26 Mei 2018, 12:10

Ja eens in de zoveel tijd pluggen zij weer eens een filmpje....
Ik heb toch telkens het idee dat ik de 'advertorial' waarschuwing mis.'
1 x

Lucca
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lucca » 01 Jun 2018, 01:00

Ik heb dit topic graag doorgelezen. Uitvoerig wordt er ook hier gesproken over wat een verzamelaar nou eigenlijk is en wie is een liefhebber, of een belegger/investeerder (of echte flipper), maar de meningen stroken niet altijd met de feiten en/of realiteit. Er is sentiment van de liefhebbers (en zich ook laten horen maar vele leden helemaal niet) in de richting van liefhebbers die whisky ook zien als goede belegging en deze niet drinken (maar dat moet eigenlijk wel want daar is het voor gemaakt is de heersende gedachte)(alsof vele highly collectable dikke Ferrari's wel ooit het asfalt zullen zien) en op het gebied van prognoses (voldoende productie dus prijzen zullen binnenkort gaan zakken en alles gaat in de richting van bubble burst, verkeerde uitkomst over de ontwikkeling van Japanse whisky) door leden is de plank misgeslagen doordat er wellicht vanuit het sentiment geredeneerd wordt (?) (want geen kristallen bol). En ook hier het dogma, dat beleggers/investeerders de grote (zo niet de grootste) veroorzaker zijn van de almaar rijzende prijzen van whisky.

Interessant en herkenbaar voor mezelf te lezen vond ik de 'problemen' van leden die ontstaan zijn omdat flessen waarvan je er meerdere kocht (dus zeker bedoeld om te drinken) intussen in een recordtijd krankzinnig 'meer waard' geworden zijn waarna je hem gewoon niet meer 'kunt' openmaken (hij is lekker maar niet € 800,00 lekker - terwijl hij aanvankelijk bijv. aangeschaft werd voor €200-€250).

M.a.w. ; zijn er onder leden die leuke flessen voor de drink aangeschaft hebben er intussen maar vanaf zien gewoon omdat die belachelijk duur geworden is en simpelweg te veel oplevert bij verkoop ? Dus de 100% drinkfles is niet langer een verzamel/hamster item maar een belegging geworden ? Ben daar wel nieuwsgierig naar.
1 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 01 Jun 2018, 07:30

Lucca schreef:Ik heb dit topic graag doorgelezen. Uitvoerig wordt er ook hier gesproken over wat een verzamelaar nou eigenlijk is en wie is een liefhebber, of een belegger/investeerder (of echte flipper), maar de meningen stroken niet altijd met de feiten en/of realiteit.

Het onderwerp blijft je wel bezig houden he, het zit je kennelijk niet zo lekker...

Lucca schreef: Er is sentiment van de liefhebbers (en zich ook laten horen maar vele leden helemaal niet) in de richting van liefhebbers die whisky ook zien als goede belegging en deze niet drinken (maar dat moet eigenlijk wel want daar is het voor gemaakt is de heersende gedachte)

Zoals je het hier omschrijft lijkt het alsof 'de liefhebbers' onderling hebben afgesproken dit te vinden. Volgens mij zijn het gewoon eerlijke meningen van mensen die met lede ogen toezien hoe hun geliefde drankje steeds duurder en onbereikbaarder wordt (of makers die hun met liefde gemaakte product zien verstoffen op kasten i.p.v. dat er van genoten wordt).

Lucca schreef:(alsof vele highly collectable dikke Ferrari's wel ooit het asfalt zullen zien)

Ga eens naar Monaco (of vergelijkbare plekken) en vergaap je aan de exclusieve auto's die daar rondrijden...

Lucca schreef:En ook hier het dogma, dat beleggers/investeerders de grote (zo niet de grootste) veroorzaker zijn van de almaar rijzende prijzen van whisky.

Ehh ja? Zie jij dit anders dan?

Lucca schreef:M.a.w. ; zijn er onder leden die leuke flessen voor de drink aangeschaft hebben er intussen maar vanaf zien gewoon omdat die belachelijk duur geworden is en simpelweg te veel oplevert bij verkoop ? Dus de 100% drinkfles is niet langer een verzamel/hamster item maar een belegging geworden ? Ben daar wel nieuwsgierig naar.

Ah, gaat het híer om... Volgens mij zou deze vraag dan in een ander topic thuis horen, en is het hele stuk over dat 'de liefhebbers' eigenlijk maar verstokte 'romantici' zijn die de realiteit niet onder ogen (willen) zien (even samengevat hoe ik je post opvat) een beetje overbodig.
Want je hebt het hier nu over flessen die ooit zijn aangeschaft met de intentie deze te drinken, maar al die tijd dicht zijn gebleven (want meer kopen dan kunnen drinken, dát is voor mij dan weer herkenbaar) en nu ingehaald worden door de hype.
Dit topic gaat puur over beleggen, oftewel, je koopt de fles en weet vooraf al: Deze zal nooit opengaan... Heel andere insteek dus.
2 x

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”