Is oude whisky (van "vroeger" dus) beter ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Bruich-lad
Actief lid
Actief lid

Is oude whisky (van "vroeger" dus) beter ?

Ongelezen berichtdoor Bruich-lad » 10 Mei 2011, 15:47

Voor de duidelijkheid maar even direct, met oud bedoel ik in dit geval niet de 12yo of 21yo, maar een fles die lang geleden gebotteld is.

Terug naar de vraag. Ik heb er geen geheim van gemaakt recent vrij veel recensies hier en daar gelezen te hebben. Daarbij viel me op dat erg vaak een botteling van een jaar of 30 oud een hoge score krijgt, ook als het gaat om 'relatief eenvoudige' blends (Teachers, Chivas, die categorie). Mijn vraag is nu hoe zoiets komt.

Waren de blends zoveel beter in die tijd? Blijven vooral de flessen over van bijzonder goede generaties? Rijpt de drank toch stiekem wat door in de fles tegen het idee in? Of is het allemaal meer prozaïsch en worden de proevers al enthousiast doordat het zo bijzonder is een dergelijk oude whisky in handen te hebben?

Heeft er misschien iemand zelf vergelijkingsmateriaal in handen om hier iets moois over te kunnen zeggen?

Ik heb overigens geen wetenschappelijk onderzoek gedaan, dus het is vooral een indruk van me dat het zo is. Om e.e.a. kracht bij te zetten hier toch een aantal voorbeelden:

- Teachers Highland cream ~1985 krijgt van Serge 86 punten
- Famous Grouse 1985 krijgt 84 punten van hem
- Chivasversies van de jaren 50 tot de jaren 70 krijgen ook allemaal halverwege de 80
- Een Islay Mist 8yo van half jaren 70 krijgt gemiddeld 85 punten van vijf MM, terwijl een recentere 17yo van (slechts één MM) 80 punten krijgt.
- Luca Chichizola geeft een Johan de Loper rood label ~1980 82 punten en de versie van 2007 slechts 65 (dat laatste kan ik het in elk geval wel weer mee eens zijn).

[het valt trouwens ineens wel op dat Serge voor een hoop van de gevallen verantwoordelijk is :P]
Laatst gewijzigd door Bruich-lad op 11 Mei 2011, 00:32, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x

gadeweerd
Senior
Senior

Re: Oude whisky (van "vroeger" dus) beter?

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 10 Mei 2011, 17:43

Heel in het kort:
begin jaren 80 was er een 'whiskyplas', dus meer aanbod dan vraag. Vandaar dat veel distilleerderijen in die tijd de deuren sloten. Er was een overschot aan malt, dus er kon kwalitatief betere malt in de blend....
0 x
Afbeelding

whatnol
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor whatnol » 10 Mei 2011, 17:53

Als je het verschil wilt proeven dan moet je dit weekend naar de whiskyfair in Limburg an der lahn gaan .
Daar zijn genoeg voorbeelden te vinden.
Mijn mening is dat het grootste deel van het smaakverschil komt door narijping op de fles.
Tot zo`n 25 jaar geleden gaf de whikyindustry ook nog toe dat whisky in de fles nog veranderd.
Samaroli heeft nu weer REFINED INSIDE THE BOTTLE op het label gezet .

Groetjes Nol Willems
0 x
Afbeelding

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 10 Mei 2011, 18:15

Kan het niet zijn dat vroeger minder single malt gebotteld werd omdat er minder vraag naar was of omdat het niet bekend was waardoor betere/oudere vaten in de blends gingen terwijl die nu vooral gebotteld worden als single malts?

't is maar een veronderstelling, heb er geen idee van.
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 10 Mei 2011, 20:37

whatnol schreef:Mijn mening is dat het grootste deel van het smaakverschil komt door narijping op de fles.
Tot zo`n 25 jaar geleden gaf de whikyindustry ook nog toe dat whisky in de fles nog veranderd.

Dat is een mooi discussiepunt, Nol! Ik geef eerlijk toe: ík heb geen idee of dat zo is. Maar de meningen zijn zeer verdeeld...

Om zaken als charme en ouderdom niet mee te laten spelen zou er eens een test gedaan kunnen worden met een blind proeverij. Dan ook glazen gebruiken die de kleur niet verraden. Schenk dan maar eens een 'oude' Chivas in en een 'nieuwe' zoals die nu op de markt is. Smaak ed zal vast veranderd zijn, maar krijgt die 'oude' dan nog steeds zo'n hoge score?

Ik denk met je mee, Bruich-lad! :roll:
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Mei 2011, 21:52

whatnol schreef:Mijn mening is dat het grootste deel van het smaakverschil komt door narijping op de fles.

In relatie met dit onderwerp hebben we al eens wat discussies gestart en gevoerd in raakvlak-onderwerpen:

Hoe oud is oud en ouderdom.
Veroudering en houdbaarheid in stenen kruiken.
Ouderdom, verouderen en jaaraanduidingen:
Jaar waarin gebotteld ..... smaakverschil ?

In Flesrijping, veroudering en houdbaarheid.
Martino schreef:Kan het aan de andere kant niet zo zijn dat een qua leeftijd oude whiskey, doordat er in die tijd andere productie technieken werden gehanteerd, een smaak heeft die men nu niet meer kan vinden waardoor de whiskey in waarde kan toenemen?

Piet schreef:...Blijft het dilemma van hoe te vergelijken omdat je een reis in de tijd zo moeten maken om ze naast elkaar te proeven om ze te vergelijken. Maar dan speelt de "ouderdom" (in een van de voorgaande definities) je weer parten.

Misschien een onderwerp op zich: Verschillen in productiemethoden vroeger en nu (met al dan niet invloed op de smaak).

Indien van toepassing (b.v. m.b.t. de opmerking van Nol), een discussie over fles-rijping gaarne daar voeren/voortzetten.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

gadeweerd
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 10 Mei 2011, 22:13

Piet schreef:In relatie met dit onderwerp hebben we al eens wat discussies gestart en gevoerd in raakvlak-onderwerpen:

Hoe oud is oud en ouderdom.
Veroudering en houdbaarheid in stenen kruiken.
Ouderdom, verouderen en jaaraanduidingen:
Jaar waarin gebotteld ..... smaakverschil ?

In Flesrijping, veroudering en houdbaarheid.
Martino schreef:Kan het aan de andere kant niet zo zijn dat een qua leeftijd oude whiskey, doordat er in die tijd andere productie technieken werden gehanteerd, een smaak heeft die men nu niet meer kan vinden waardoor de whiskey in waarde kan toenemen?

Piet schreef:...Blijft het dilemma van hoe te vergelijken omdat je een reis in de tijd zo moeten maken om ze naast elkaar te proeven om ze te vergelijken. Maar dan speelt de "ouderdom" (in een van de voorgaande definities) je weer parten.

Misschien een onderwerp op zich: Verschillen in productiemethoden vroeger en nu (met al dan niet invloed op de smaak).

Indien van toepassing (b.v. m.b.t. de opmerking van Nol), een discussie over fles-rijping gaarne daar voeren/voortzetten.

Jeemig Piet, laat een topic nu eens gaan, in plaats van met verschillende aanverwante topics aan te komen...Het forum blijft heus wel zuiver zonder de 'topic-politie'. Ik vind het dodelijk vermoeiend. :boos
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 10 Mei 2011, 22:25

Mijn ervaring met een whisky van 'vroeger' en nu is de volgende. Ik heb ooit eens een Vat 69, gedistilleerd begin jaren 1960, gekocht voor mijn schoonvader omdat hij heel graag Vat 69 drinkt. Pas op, die oude bottelingen van Vat 69 kosten niet veel hoor. We hebben hem samen geproefd en ik was verrast door de kwaliteit van die oude whisky. Hij was veel voller van geur en smaak dan de huidige Vat 69. Vraag me niet hoe het komt, maar die oude was veel beter dan de 'nieuwe'.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Mei 2011, 22:32

gadeweerd schreef:Jeemig Piet, laat een topic nu eens gaan, in plaats van met verschillende aanverwante topics aan te komen...Het forum blijft heus wel zuiver zonder de 'topic-politie'. Ik vind het dodelijk vermoeiend. :boos

Ik vind het dodelijk vermoeiend. ... Antoine, ik weet dat we het wel vaker niet eens zijn over de aanpak maar ik wil het juist gemakkelijker maken en hergebruik van kennis en informatie stimuleren. Per slot is dit forum een knowledge-base en waarom zou je die niet gebruiken :Scratch
Dit is vooral bedoeld om gebruik te maken van de informatie die hier al aanwezig en eerder uitgewisseld is.
Er is in een paar van die zaken al vrij veel tijd gestopt (niet in de laatste plaats door mij) en het zou toch zonde zijn het niet te gebruiken of te herhalen.
JayDie schreef:Dat is een mooi discussiepunt, Nol! Ik geef eerlijk toe: ík heb geen idee of dat zo is. Maar de meningen zijn zeer verdeeld...

Hier ben ik het mee eens. En de discussie mag gerust hier gevoerd worden maar ik vind het niet onlogisch het daar te vervolgen waar die al liep, vooral omdat het een onderwerp op zich waard is.
0 x

Bruich-lad
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Bruich-lad » 10 Mei 2011, 22:47

Oh, oh, een whiskyplas. Ik blijk weer eens decennia te laat geboren :). Hoewel, toen was er veel minder internet om lol uit te halen. Ik vind het idee van meer kwaliteit in de blends omdat er nou eenmaal meer kwaliteit was wel interessant. Aan de andere kant kan ik me economisch juist weer voorstellen dat in tijden van overvloed (en dus lage prijzen?) het goedkoop houden van de blends ook van belang is.
Ik moet ineens denken aan Tom Waits die eind jaren '70 schreef 'I'm drinking Chivas Regal in a four dollar room', ik heb altijd gedacht dat hij geen smaak had gezien mijn proefervaringen :).

johan brugge schreef:Pas op, die oude bottelingen van Vat 69 kosten niet veel hoor. We hebben hem samen geproefd en ik was verrast door de kwaliteit van die oude whisky. Hij was veel voller van geur en smaak dan de huidige Vat 69. Vraag me niet hoe het komt, maar die oude was veel beter dan de 'nieuwe'.

Even voor mijn beeldvorming, waar hebben we het over bij 'niet veel' ongeveer? Als experiment zal ik het best eens willen proberen. Interessant dat jouw ervaring dus best goed strookt met die van de verschillende recensies die ik heb gelezen (van andere blends tenminste, bij de MM zie ik er alleen eentje van 1990).
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 10 Mei 2011, 22:55

Bruich-lad schreef:Even voor mijn beeldvorming, waar hebben we het over bij 'niet veel' ongeveer?

Voor zo'n 'oude' Vat 69 betaal je normaal gezien iets tussen 35 en 45 Euro.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

gadeweerd
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 10 Mei 2011, 22:57

ik heb verschillende blends gekocht uit jaren '60, 70 of '80 via whiskyauction voor bedragen tussen € 5- € 20. Er komt nog wel verzendkosten bij. Zitten mooie blends bij! ook met flesontwikkeling en OBE (Old Bottle Effect), welke positief kan uitpakken, maar ook negatief.
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Re: is oude whisky (van "vroeger" dus) beter ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Mei 2011, 23:11

Bruich-lad schreef:..Even voor mijn beeldvorming, waar hebben we het over bij 'niet veel' ongeveer? Als experiment zal ik het best eens willen proberen. Interessant dat jouw ervaring dus best goed strookt met die van de verschillende recensies die ik heb gelezen (van andere blends tenminste, bij de MM zie ik er alleen eentje van 1990).

Het afgelopen International Whisky Festival in Leiden was Ron van RareWhiskySite behoorlijk enthousiast over een aantal oude blends, ik meen 50-er en 60-er jaren.
Helaas heb ik die toen af moeten slaan omdat ik achter een stand stond en nog even te gaan had :HitHead

Om er wat te vergelijken zou je natuurlijk ook dit soort oude samples "Rare & Old Blends packaging" kunnen gebruiken. Er staan er zelfs uit de 40-er en 50-er jaren ! Maar ook "Jewels from the past" en zelfs een kit ""Johnnie Walker 1930-2010.
Nu ik dit zo zie, ik ga dit op mijn shortlist zetten.
0 x

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Re: Is oude whisky (van "vroeger" dus) beter ?

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 12 Mei 2011, 12:57

Wijzigingen in productieregimes hebben ook consequenties voor de smaak.
Met de toename van de populariteit van whisky, malt en blend, hebben diverse distilleerderijen de capaciteit opgeschroefd.
Dat kan door meer ketels te plaatsen, maar ook door snellere fermentatiecycli, snellere verhitting, grotere ketels (denk aan ketel 7 van Laphroaig bijvoorbeeld, de wijze van verhitten, het vervangen van worm tubs door koker-en-pijpcondensers, het concentreren van rijpende vaten in pakhuizen op andere plaatsen dan de distilleerderij in kwestie. Deze veranderingen hebben zich allemaal in de laatste ca. 30 jaar afgespeeld en zijn allen, in meer of mindere mate van invloed op de smaak.
Ook is in de 80er jaren een aanzienlijk aantal single malt distilleerderijen gesloten. Blenders moesten langzamerhand gaan zoeken naar alternatieven. De grain distilleerderijen zijn van tarwe overgeschakeld op maïs, een enkele uitzondering zoals North British daargelaten. Ook dat heeft gevolgen.
Whiskymaken evolueert, de smaak ook. En wat is authentiek? 300 jaar geleden werden kruiden en honing gebruikt om de whisky op smaak te maken en wist men niet eens wat houtrijping precies inhield.
Wie nu whisky gaat drinken, apprecieert wat er nu is (of niet). Voor mij is het vergelijken van oude en nieuwe whiskies een spannend avontuur, waarbij goed/beter of minder/slechter een ondergeschikte rol speelt.
Kortom: oud is niet altijd beter, nieuw evenmin. Het is in vele gevallen gewoon Anders!

Slainte Mhath,
MacOffringa
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Is oude whisky (van "vroeger" dus) beter ?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 12 Mei 2011, 13:17

macoffringa schreef:Kortom: oud is niet altijd beter, nieuw evenmin. Het is in vele gevallen gewoon Anders!

:respect :hoedaf
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”