Welke whisky vind je ronduit vies of flink tegenvallen

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
JayDie
Moderator
Moderator

Re: Welke whisky vind je ronduit vies?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 28 Apr 2011, 09:49

Let op het verschil tussen "niet lekker" en "vies''... :o
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

pyro-tukker
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor pyro-tukker » 28 Apr 2011, 15:01

Gerard schreef:Welke whiskey dan?

Ik heb echt geen idee, het was nogal een leuk feestje met veel drank, dus ik weet echt niet meer hoe de whiskey heet.

Overigens heb ik nog nooit een vieze whisk(e)y gehad, maar wel ééntje die ik niet zo lekker vind. Zoals al gezegd: de Jameson.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 28 Apr 2011, 16:26

:offtopic
pyro-tukker schreef:maar wel ééntje die ik niet zo lekker vind. Zoals al gezegd: de Jameson.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Eric
Actief lid
Actief lid

Drumguish, Tormore

Ongelezen berichtdoor Eric » 28 Apr 2011, 23:39

Ik heb een fles Drumguish staan die ik alleen gebruik als ik griep heb of andere ongemakken,aanlengen met heet water suiker en citroen en pitten,daar is-tie goed voor maar puur?Nee bedankt.Ook de Tormore vind ik niet lekker/vies,een metalige nasmaak die mij niet kan bekoren.
Voor de rest kan ik van alles genieten.

Eric.
0 x

Sanity11
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Sanity11 » 29 Apr 2011, 20:02

johan brugge schreef:Aan de andere kant vind ik de Laphroaig Quarter Cask dan weer een echte 'stunner', maar ook die is anders dan de standaard 10yo.

Idd, ik ook. Echt verassend goede whisky, zeker voor die prijs!
0 x

TreinJan
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor TreinJan » 29 Apr 2011, 20:57

Nu ik al deze soms stellige uitspraken over "niet lekker" of zelfs "vies" gelezen heb, wil ik toch een paar kanttekeningen maken.

De enige die een beetje in de goede richting zit is degene die zei dat hij na drie keer nog steeds die bepaalde whisky niet lekker vond. Het is namelijk absoluut noodzakelijk om meerdere malen te proeven voor je zo'n uitspraak kunt doen. De meeste mensen realiseren zich niet hoe makkelijk je proefvermogen wordt beïnvloed en vervormd door allerlei factoren, zoals wat je ervoor proeft (of niet lang daarvoor gegeten hebt bijvoorbeeld), op welk tijdstip van de dag je proeft en onder welke omstandigheden (geuren, geluiden). En niet de minste: eerst goed naar de fles en de whisky gekeken: dan heb je al een (voor)oordeel gevormd.

Meerdere malen proeven onder de best mogelijke omstandigheden, bij voorkeur blind, is de enige manier om tot een verantwoord en enigzins objectief oordeel te komen. Liefst zelfs uit een ondoorzichtig (zwart) glas, want zelfs de kleur van de drank in je glas beïnvloedt al. Ik weet dat ik heel kritisch ben in dit opzicht (beroepsdeformatie), maar anders is het enige dat je kunt zeggen: die whisky smaakte me op dat moment niet (zo).
0 x

jpvdw
Senior
Senior

Finlagan Old Reserve

Ongelezen berichtdoor jpvdw » 29 Apr 2011, 21:29

Finlagan Old Reserve vind ik eigenlijk niet zo lekker.....
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 29 Apr 2011, 22:29

TreinJan schreef:Nu ik al deze soms stellige uitspraken over "niet lekker" of zelfs "vies" gelezen heb, wil ik toch een paar kanttekeningen maken....

Uit het hart gegrepen. Ik zit al even met dit onderwerp in mijn maag, so to speak.
De meeste whisky die hier wordt genoemd valt onder niet of minder lekker, en dan ook nog met "ik vind" ervoor.
Een vieze whisky lijkt me niet iets dat je dan toch maar opdrinkt. Mijns inziens probeer je die nog een of twee keer en doe je dan van de hand.

Als een whisky echt (objectief) vies is en eigenlijk een productiefout heeft moet die door de afvoer.
Als het pertinent niet je smaak is en wordt, (maar niets fouts heeft) dan probeer je te ruilen, verkopen of weg te geven.

jpvdw schreef:Finlagan Old Reserve vind ik eigenlijk niet zo lekker.....

Toch maar de titel aanpassen ??

En de Finlagan Old Reserve, wat vind je er niet lekker aan ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

gadeweerd
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 29 Apr 2011, 23:12

Als iemand een whisky vies vindt, dan mag dat toch? Ik heb echt wel vieze whisky gedronken...
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Re: Welke whisky vind je ronduit vies of flink tegenvallen

Ongelezen berichtdoor Piet » 30 Apr 2011, 09:17

gadeweerd schreef:Als iemand een whisky vies vindt, dan mag dat toch? Ik heb echt wel vieze whisky gedronken...

Natuurlijk mag en kan dat. En dat mag en kan ook hier gezegd worden. Het gaat mij (als purist en in de rol van moderator) vooral om de wel heel ruime interpretatie van vies en dus de titel van dit onderwerp, b.v "... niet zo lekker".

Van Dale Groot woordenboek: Vies: vuil, vervuild, onaangenaam van smaak of reuk , afkeer oproepend of uitdrukkend
vreemd, zonderling, raar

Maar als ik even terug ga naar het eerste bericht dan wordt daarin al een nuance aangebracht:
Sanity11 schreef:Ok, de topictitel zegt het bijna allemaal, al gaat ronduit vies misschien net iets te ver. Maar welke single malt vond je echt flink tegenvallen? Ikzelf vond de Cragganmore 12 yo een behoorlijke tegenvaller. Deze had ik cadeau gedaan aan mijn vader, en kon daar meteen even van proeven. Ik heb maar niet al te goed laten merken wat ik er van vond :D.

Ik heb nu in mijn wijsheid in de rol van moderator besloten die toevoeging ook in de titel toe te voegen zodat het onderwerp beter de lading dekt.
De toevoeging dat het gaat over single malt klopt al lang niet meer maar daar kan ik als moderator wel mee leven :gnif Om daar nu verschillende onderwerpen voor te maken gaat wel erg ver.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Lagaphroaig
Actief lid
Actief lid

Ledaig Peated van 7 jaar oud

Ongelezen berichtdoor Lagaphroaig » 30 Apr 2011, 18:57

Jaren geleden, in 2005 schreef ik dit in een ander forum:

Gister heb ik een relatief goedkope fles Ledaig Peated van 7 jaar oud open gemaakt (43%) (kostte ca. 25 euro).
Gezien de Franse labels is de fles voor de Franse markt gemaakt.

Geur: een zeer overweldigende rubber lucht, tamelijk onaangenaam helaas. Deed me aan een zeker soort voorbehoedsmiddel denken :)
In de diepte nog andere wat plastic-achtige tonen, maar meer kon ik niet ontdekken.

Smaak: gelukkig wat beter. Redelijk wat rook en enigszins zoet. Diverse aangename houtsmaakjes. Vrij korte afdronk, eindigend met die nare rubber lucht.

Ik hou normaliter wel van uitgesproken whisky, maar deze zal ik niet weer kopen. Een fles Teacher's smaakt beter en
kost minder...

Om deze teleurstelling te verwerken heb ik nog maar een glas cask-strength Caol Ila genomen. Zo kan het dus ook.
Heerlijke laboratorium-luchtjes en veel rook met een zoet-rokerige afdronk die een eeuw duurt.
Daarna nog eenmaal aan die Ledaig geroken. Geprikkeld door de Caol Ila was mijn neus blijkbaar gevoeliger geworden,
want de geur was nu echt onaangenaam geworden.

Sindsdien gelukkig nooit meer een echt vieze whisky tegen gekomen.

Raymond.
0 x

Sanity11
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Sanity11 » 07 Mei 2011, 16:36

Goede titel toch zo. Misschien is de titel dan nog beter als vies er helemaal uit gaat.
Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat sommigen echt aanstoot aan een dergelijk onderwerp zouden nemen. Het is maar een mening en de subjectiviteit druipt er vanaf.
0 x

Mark
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mark » 16 Mei 2011, 19:39

p_froes schreef:Het lijkt of sommigen een distilleerderij na het proeven van 1 (of enkele) expressie(s) al afschrijven als 'ronduit vies'. Dat is jammer. Jammer voor de beginnende whiskydrinkers die dit topic lezen en daardoor een distilleerderij mijden en jammer voor jezelf.
Zeker in het geval van Bowmore, waar toch fantastische whisky is en wordt gemaakt. Natuurlijk zal niet alles in je persoonlijke smaak vallen. Prima. Maar wees dan wel duidelijk over welke expressie je het hebt.

Schijnbaar heb ik nogal wat mensen tegen hun schenen aangeschopt met mijn (ietswat) ongenuanceerde uitspraak over de Bowmore 12 yo. Van het weekend heb ik toevallig een Bowmore 16 yo geproeft, en ik proefde (zij het in mindere mate) dezelfde (rubberachtige) smaak terug als bij de 12 yo.

Daar komt bij, smaak is heel persoonlijk, dus neem de kritiek met een korrel zout en geniet gewoon van de whisky die jij lekker vindt. Het belangrijkste toch ;)

Afbeelding
0 x

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor semtex » 16 Mei 2011, 21:03

Ankara Whisky.
Een jaren '90 Signatory botteling van Glen Scotia.
Een van de eerste Goldlys bottelingen.
0 x

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 10 Jun 2011, 21:36

Echt vies vond ik die Kástle whisky uit zwitserland - net olijfolie
En tegenvallen..... De meeste Port Ellens. Je verwacht wat voor dat geld.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”