Opbouwen collectie.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
John S
Actief lid
Actief lid

Opbouwen collectie.

Ongelezen berichtdoor John S » 04 Jan 2018, 16:05

Hallo,

Ik zie hier de meest geweldige collecties voorbij komen. Als beginner ben ik erg nieuwsgierig hoe jullie zijn begonnen en hoe jullie je collecties hebben opgebouwd. Kopen jullie elke week een fles? hoe oriënteren jullie je? is het voor sommigen een investering? :respect
0 x

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Opbouwen collectie.

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 04 Jan 2018, 16:18

Hallo John,

Sommigen op het forum hier hebben inderdaad echt adembenemende collecties thuis staan. En allemaal waarschijnlijk met een eigen insteek en verhaal.

Bij mijzelf is het een mix van een aantal dingen. Ik ga maandelijks een of meerdere proeverijen af en neem daar meestal wel 1 of 2 flesjes mee. Soms ook niks trouwens, maar dat is niet al te vaak :P. Op die manier heb ik ook wel een voorkeur voor een aantal distilleries opgebouwd. In mijn geval Glendronach, Arran, Springbank en wat Japanners ivm een bezoekje aan dat land.

Maar daar komen links en rechts nog wat andere zaken bij:
- ik heb een aantal flessen gekocht uit mijn geboortejaar. Vind ik ook tof
- een paar distilleries wil ik gewoon een fles van hebben. En ik sluit niet uit dat ik misschien ooit streef om van iedere distillery een fles te hebben
- Sommige flessen zijn onderdeel van een serie.... daar ga je alweer
- En misschien wel de belangrijkste: ik heb een aantal flessen gekocht omdat ik die lekker vind en ze met het oog op de toekomst nog aan een acceptabele prijs kan opentrekken
- En ja, soms speculeer ik. Vooral ook om op die manier een keer een droomfles aan te kunnen schaffen.

En zo zullen er ongetwijfeld nog wel meer verhalen zijn. In ieder geval lijkt een fles of 100 heel wat, maar elk jaar een stuk of 25 en een paar jaar bezig zijn.. dan kom je een heel eind.

succes met je verzameling!
:Slainte
3 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 04 Jan 2018, 16:42

Collectie opbouwen? Ik koop een whisky omdat ik deze lekker vind. Na verloop van tijd ontstaat er dan een collectie.
11 x
Afbeelding | Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 04 Jan 2018, 17:20

Het begint met gewoon heel veel proeven, daardoor leer je je smaakprofiel(en) kennen, en wat voor jezelf goede en toch betaalbare whisky's zijn. En als er dan mooie aanbiedingen langskomen, of je laat je verleiden wanneer je een mooie whisky speciaalzaak binnenloopt... Dan pak je zo wat flesjes mee en opeens weet je niet meer waar je het allemaal laten moet. Zoiets. :bigsmile
3 x

John S
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor John S » 04 Jan 2018, 19:40

Kikkerneve schreef:Hallo John,

Sommigen op het forum hier hebben inderdaad echt adembenemende collecties thuis staan. En allemaal waarschijnlijk met een eigen insteek en verhaal.

Bij mijzelf is het een mix van een aantal dingen. Ik ga maandelijks een of meerdere proeverijen af en neem daar meestal wel 1 of 2 flesjes mee. Soms ook niks trouwens, maar dat is niet al te vaak :P. Op die manier heb ik ook wel een voorkeur voor een aantal distilleries opgebouwd. In mijn geval Glendronach, Arran, Springbank en wat Japanners ivm een bezoekje aan dat land.

Maar daar komen links en rechts nog wat andere zaken bij:
- ik heb een aantal flessen gekocht uit mijn geboortejaar. Vind ik ook tof
- een paar distilleries wil ik gewoon een fles van hebben. En ik sluit niet uit dat ik misschien ooit streef om van iedere distillery een fles te hebben
- Sommige flessen zijn onderdeel van een serie.... daar ga je alweer
- En misschien wel de belangrijkste: ik heb een aantal flessen gekocht omdat ik die lekker vind en ze met het oog op de toekomst nog aan een acceptabele prijs kan opentrekken
- En ja, soms speculeer ik. Vooral ook om op die manier een keer een droomfles aan te kunnen schaffen.

En zo zullen er ongetwijfeld nog wel meer verhalen zijn. In ieder geval lijkt een fles of 100 heel wat, maar elk jaar een stuk of 25 en een paar jaar bezig zijn.. dan kom je een heel eind.

Hoi,

Dank je voor je uitvoerige antwoord, ik heb er veel antwoorden uit kunnen halen.

Ik heb zelf ook een paar distilleries waar ik mij eerst op wil richten, deze zijn Highland Park, Glenfiddich, Arran en Glenfarclas.

Daarnaast heb ik ook gekeken naar flessen uit mijn geboortejaar 67, maar dat valt nog niet echt mee om deze te vinden. Misschien heb jij nog tips voor me?

Tja, series ben ik ook al tegengekomen. Het begin van de serie is vaak nog wel betaalbaar. Maar hoe verder men gaat hoe kostbaarder het wordt. Voorbeeldje: Highland Park de Warrior serie.

In maart ga ik naar de whisky festival in Groningen, waarschijnlijk zal ik daar ook nog wel een paar lekkere flessen tegenkomen..moet wel schappelijk geprijsd zijn uiteraard.

Ik heb en mag doorgaans zo'n 150€ per maand besteden aan deze heerlijke hobby :Slainte
2 x

John S
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor John S » 04 Jan 2018, 19:43

thijs100 schreef:Collectie opbouwen? Ik koop een whisky omdat ik deze lekker vind. Na verloop van tijd ontstaat er dan een collectie.

Dan zal het bij mij eerst beginnen met veel proeven :nat Voordat ik ze kan kopen omdat ik ze lekker vindt.
Dan zal bij mij de collectie ook wel gaan groeien. :Pipersmile
2 x

poortmh
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor poortmh » 04 Jan 2018, 19:45

HEAR HEAR

thijs100 schreef:Collectie opbouwen? Ik koop een whisky omdat ik deze lekker vind. Na verloop van tijd ontstaat er dan een collectie.
2 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 04 Jan 2018, 21:41

Hoi John,

De combinatie van drinken en verzamelen maakt Whisky zo leuk. Ik probeer sommige series compleet te krijgen maar dat valt niet altijd mee. Daarnaast heb ik ook meestal wel een 30 flessen open staan.
Ik ben vooral geïnteresseerd in beperkte oplages van kwalitatief mooie distilleries. Hoewel ik ook wel series van IB's koop zoals van Jack Wiebers de Old Train serie.
Ik heb ook wel een echte NAS serie verzameld, de geweldige Aberlour A'bunadh, heerlijke whisky waarvan er jaarlijks wel 2 of 3 nieuwe batches uitkomen. Voor weinig geld heel veel kwaliteit.
Ik vind met name het speuren bij whisky shops, off- en online erg leuk naast het bijhouden van uiteenlopende whiskyveilingen. Soms heb je geluk en soms pech.
Uiteraard kun je op dit forum vrij eenvoudig middels samples bepalen wat je zelf lekker vind.

Veel plezier met deze geweldige hobby.

Gerrit
3 x

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 04 Jan 2018, 22:23

John S schreef:
Kikkerneve schreef:Hallo John,
- - - 8< - - -
- - - 8< - - -

Hoi,

Dank je voor je uitvoerige antwoord, ik heb er veel antwoorden uit kunnen halen.
- - - 8< - - -
Daarnaast heb ik ook gekeken naar flessen uit mijn geboortejaar 67, maar dat valt nog niet echt mee om deze te vinden. Misschien heb jij nog tips voor me?
- - - 8< - - -

Valt wel mee met die tips verder hoor. Je kan het eens vragen in de vraag en aanbod secties hier. En ik volg wat veilingen waar ik ook altijd even op mijn geboortejaar zoek. Je kan ook op whiskybase eens filteren op je geboortejaar om te zien wat er allemaal is. En daar staat mogelijk ook een shop bij. Maar '67 zal niet makkelijk en zeker niet goedkoop zijn :)

Wat geknipt tbv de leesbaarheid / Edwin
1 x

whiskyblog010
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor whiskyblog010 » 04 Jan 2018, 23:49

Ik heb het geprobeerd. Echt. Eind vorig jaar heb ik twee keer een extra fles gekocht om dicht te laten en in waarde te laten stijgen. Stonden ze daar, in een koker, in een donker hoekje van mijn huis. Nou, de eerste is al open.

Voor mij geen collectie, doe mij maar een voorraad!
1 x

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 05 Jan 2018, 00:00

Ja, voorraad; zo zou ik het ook willen noemen.

Alleen zie ik mijn voorraad alleen maar groeien...
Ik drink niet veel, en daarbij een wisselende interesse zijn daar de oorzaak van.
2 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Greenmachine
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Greenmachine » 05 Jan 2018, 00:24

Als ik denk een lekkere fles te hebben gevonden probeer ik (indien het financieel haalbaar is) twee flessen te kopen.
Nummer 1 gaat direct open en als hij bevalt zal nummer 2 er spoedig achteraan gaan.

Soms bevalt de eerste fles al niet en dan blijft de tweede uiteraard dicht.
Aangezien ik nog nooit wat verkocht heb krijg je vanzelf een collectie.

Ik denk ook niet dat je met die gedachte met Whisky moet beginnen.
Het gaat om het genieten, dan krijg je vanzelf een verzameling.
2 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 05 Jan 2018, 10:24

whiskyblog010 schreef:Voor mij geen collectie, doe mij maar een voorraad!

Voorraad! Dat is het woord dat ik zocht :)
2 x
Afbeelding | Afbeelding

bkoster
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor bkoster » 05 Jan 2018, 10:54

Mijn collectie bestaat voornamelijk uit open flessen. Gewoon meer flessen kopen dan dat je opdrinkt en het gaat helemaal vanzelf :hoedaf
2 x

whisky4wood
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 05 Jan 2018, 11:20

Mijn verzamelen begon bij toeval. We organiseerden een nieuwjaarsborrel en een oom dronk whisky. Mijn schoonvader ook en mijn vader af en toe. Ikzelf nooit. Bij de plaatselijke slijterij heb ik me uitvoerig laten voorlichten. Wat een wonderlijke wereld is de wereld van whisky. Nu had de slijterij dus ook echt nog wel wat pareltjes op de (bovenste) plank staan. Een springbank bourbon wood 12yo uit 1991, een longrow uit 1990, een glenlivet archive 21 oud, glenrothes 1994-2009, om maar wat te noemen. Mooie oude verpakkingen tegen betaalbare prijzen. Ook een highland park 25 en Glen moray 25 portwood, en springbank Lb 11 yo, hoort nu bij mijn collectie. Het werkt verslavend en in een jaar tijd ook zo'n 20-25 flessen aangeschaft. Dit jaar wat minder en wat gerichter zoeken en aanschaffen. Waarbij prijs/kwaliteit goed moeten zijn en ook eventuele verzamelwaarde. Voor als ik later andere flessen wil financieren. Kortom een hele mooie hobby waar je erg veel tijd/geld in kan steken.
2 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”