Ben van de winter bezig geweest om 60 kg gerst te laten ontkiemen en ook te laten drogen met turf.
Dit is voor mijn gevoel goed gelukt,daar er een heerlijke rokerige lucht aan zit.
Heb wel 5 kg weg moeten gooien ,maar al doende leert men.
Het is ook handige om s"winters gerst te branden,want heel de buurt reukt ernaar.
Als de gerst gebrandt en gedroogt is kan men het in bakken bewaren,doen ze in het echt ook
Sinds April ben ik begonnen met stoken,dus eerst gerst verschoten opwarmen en dan gist erbij,en dan pruttelen.
25 liter per keer aangemaakt,de eerste 6 liters zijn gemaakt en vandaag begonnen met de ander25 liter.ik moet zeggen
het gaat als een speer,in het begin even kijken hoe het gaat ,maar nu gaat het goed.
Het is wel zo dat ik maar 5 liter per keer kan stoken en dat dan de alcohol percentage"s verschillend zijn maar dat komt doordat het gistings vat langer staat te gisten,want na 3 dagen is de gist niet uitgewerkt,en dat houd in dat de laatste 5 liter de alcohol percentage uitkomt op 20 procent,waar het gehele gemiddelde van 6 liter is dan wel 15 procent.
Heb een vijftig liter eiken houten vat,dus ik hoop eind mei het vat vol te hebben.
En de naam Rens -Forrest komt op het vat,en ben ook bezig om zelf labels te maken voor de flessen.
Wordt vervolg.