Hallo allemaal hier roelieboelie

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
roelieboelie
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Hallo allemaal hier roelieboelie

Ongelezen berichtdoor roelieboelie » 21 Mar 2011, 19:55

Hoi allemaal,

Mijn naam is Roel. Geheel beginner in de whisky wereld. Aangestoken door een vriend die ook begonnen is met whisky drinken. Ik ben nog ontdekkende. Een glas heb ik al gevonden. Een boek moet ik nog kopen, geen idee welke. En de flessen komen daarna. Tips altijd welkom voor deze beginnende whisky drinker.

groetjes

roel
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Hallo allemaal hier roelieboelie

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Mar 2011, 20:38

Welkom Roel.

En inderdaad om meer te weten te komen zit je hier goed.

Een glas is in elk geval een goed begin. Wat heb je al gedronken ?

Ik raad je aan even door het forum te spitten dan kun je altijd nog voor een goed boek kijken (b.v. Beginners boek over whisky).
In de rubriek "De "Gouden Godendrank" in de volle breedte" vind je een heel aantal onderwerpen interessant voor een beginner.
Daarin staat een onderwerp als: Wat komt er ná Glenfiddich of mijn eerste malt ? waarin je zeker goede "beginners-whiskies" vindt en Lekkere Whisky onder € 25 :bottomsup

En voor het geval je het nog niet wist, kijk ook even hier: Whisky of whiskey ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

roelieboelie
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor roelieboelie » 21 Mar 2011, 20:56

Dank voor je nuttige post! Ik zal eens even gaan gluren. Voor het glas heb ik maar safe gespeeld en een setje Glencairn whiskyglas in bestelling staan. Schijnen leuke glazen te zijn dus dat zit wel goed!

Qua whisky heb ik al 2 flessen staan, maar niet gaan lachen, het betreft een jaja, wie kent ze niet, een fles famous grouse blended en een fles jim bean bourbon. Goed, ik weet dat dit scheldwoorden zijn, maar ik wilde gewoon even snel wat proberen voor weinig. En dat is gelukt ;). Budget is al vrij gemaakt om de eerste flessen te kopen van de rond de 30 - 35 euro (voorlopig niet meer). maar goed, eerst een boek voor wat achtergrond informatie over deze bezigheid, niet minder intressant dacht ik zo.
0 x

OJH
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OJH » 21 Mar 2011, 21:37

allereerst Welkom :bigsmile

Verder lijkt me niet dat je je hoeft t schamen voor de whisky die je hebt. Tenminste zo vatte ik je post toch een beetje op. Er is sowieso geen goed en fout en als je deze whiskies lekker vindt is dat natuurlijk helemaal goed.

Maar ik heb niet het idee dat dit de whiskies zijn die jou hebben laten denken, goh ik ga me verder verdiepen in whisky, dus zijn wij allen hier enorm benieuwd wat dat wel was. En als we weten wat je lekker vindt kunnen we misschien nog wat tips qua verdieping en verbreding geven, mocht je hier behoefte aan hebben.
0 x

Brodsky
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Brodsky » 21 Mar 2011, 23:16

Het eerste boek over whisky dat ik van A tot Z gelezen heb is Whisky door Aeneas MacDonald (George Malcolm Thomson). Het is een boekje uit 1930, maar o zo levendig geschreven, polemisch, en informatief. Op vele vlakken is het nog actueel, vooral ook omdat MacDonald een groot liefhebber van single malts is, in een tijd waarin blends virtueel een marktaandeel hebben van 100% en de Amerikaanse drooglegging de Schotten verleiden goedkope troep te produceren en exporteren.
(Overigens: Enige ervaring met Engels lezen is wel een vereiste; het boekje is in literaire taal geschreven.)

Appreciating Whisky schijnt ook goed te zijn, maar ik heb het nog niet ingezien.

Er valt ook aardig wat te leren uit de filmpjes van SingleMaltTV op Youtube: Whisky University.

Alle literatuur en web sites vol lijstjes en proefnotities zijn vooral verwarrend voor de beginner (althans voor mij als beginner). Begin met proeven van een paar whiskies per streek. Ruil kleine hoeveelheden met je vrienden, proef blind, en probeer je neus- en mondsensaties onder woorden te brengen. Kortom: Vertrouw op je zintuigen & neem de tijd en de rust om veel uit te proberen.

Veel plezier op een hopelijk boeiende reis in Whiskytopia ;-)
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 22 Mar 2011, 09:39

He Roel, welkom op dit forum! Genoeg informatie en antwoorden op je vragen te vinden. Zie de post van Piet; daar kun je even mee vooruit 8-)

Iets snap ik niet:
roelieboelie schreef:Qua whisky heb ik al 2 flessen staan, maar niet gaan lachen, het betreft een jaja, wie kent ze niet, een fles famous grouse blended en een fles jim bean bourbon. Goed, ik weet dat dit scheldwoorden zijn

Hoezo? :Scratch

Ik heb ook een Jim Beam staan: 2 zelfs! Het waren er 3! Het waren de Black, Distiller Series en Rye... Met Famous Grouse is ook niets mis! Waarom zou je gelijk flessen van 100 euro gaan kopen...

Geniet!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 22 Mar 2011, 12:24

Hoi Roel,

Welkom op dit forum !! En zoals JayDie zegt voor een famous grouse hoef je je echt niet te schamen, ik ben er ook een klein jaartje geleden mee begonnen (gevolgd door de Black Grouse (ook heel goed te drinken) en mag deze nog steeds best graag nuttigen in café/kantine/restaurant.

Veel plezier hier!
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

pim
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pim » 22 Mar 2011, 13:21

Ook namens ons welkom, en geniet gewoon van de whisky die jij lekker vindt, een idee is om misschien met een groepje mensen naar een whisky (proeverij) evenement eens te gaan en je rond te laten leiden door iemand van de laddie's...
pascal en tanja
0 x
Afbeelding Pascal's PROOF, N&T in midden en west-Brabant.

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 26 Mar 2011, 18:19

Welkom op dit forum, Roel en veel plezier en gein hier! :)
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

roelieboelie
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor roelieboelie » 13 Apr 2011, 18:43

Dankjewel allemaal voor de leuke reacties. Ik heb inmiddels 2 whiskey boeken gekocht, 2 glencairn glaasjes en 2 whisky flessen Glenfiddich 12y en een Dimple 15y. Van het weekend maar eens opentrekken. :duimop Heb er zin in :)
0 x

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”