Verdunningsschema

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
politrix
Senior
Senior

Verdunningsschema

Ongelezen berichtdoor politrix » 01 Sep 2017, 23:42

Een verdunningsschema wat ik gevonden heb op /r/scotch en wat wellicht een richtlijn kan zijn voor bijvoorbeeld het terugverdunnen van CS whisky. Wetenschappelijk natuurlijk wat wankel, maar als indicatie best bruikbaar voor de experimentele, beginnende of onderzoekende whisky drinkers onder ons
Bijlagen
IMG_0003.JPG
IMG_0003.JPG (204.34 KiB) 5421 keer bekeken
Laatst gewijzigd door politrix op 04 Sep 2017, 18:01, 2 keer totaal gewijzigd.
18 x

Tonny
Senior
Senior

Re: Verdunningsschema

Ongelezen berichtdoor Tonny » 03 Sep 2017, 12:36

Handige lijst maar is het eigenlijk niet gewoon rekenen?

Formule:
I = inhoud
P = percentage alcohol
G = gewenst percentage alcohol

De hoeveelheid water die je moet toevoegen in = P * I / G - I.

Dus van 45% naar 40% met 30 mL: 45 * 30 / 40 - 30 = 3,75 en dat wordt in de tabel afgerond naar 4.
0 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 03 Sep 2017, 13:04

Leuk is het overzichtje wel, of het ook hándig is waag ik te betwijfelen.
Als ik zelf een glaasje schenk uit een fles heb ik geen idee of ik wel precies 30ml schenk, soms iets meer, soms iets minder. In geval van een sampletje zit je al iets beter, ook al zijn die ook de ene keer wat voller afgevuld dan de andere keer.
Verder heb ik een bakje water en een pipet.

Ik neem een paar nippen van de whisky, en besluit er dan toch water bij te doen (in mijn geval zéér hypothetisch, ik voeg in praktijk haast nooit water meer toe). Maar hoeveel heb ik op dat moment nog over in mijn glas? En met een pipet, hoeveel druppels is een mililiter? Vragen, vragen...
1 x

Willum
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Willum » 03 Sep 2017, 13:16

Leuk. Wordt altijd wel blij van dit soort overzichtelijke schema's. Dank!
1 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 03 Sep 2017, 13:24

Ik voeg meestal juist wel water toe al was het maar omdat de geur en smaak van whisky vaak beter tot ontwikkeling komen met een aantal druppels water. Bij cask strength whiskies die richting de 60% gaan doe ik het daarnaast vaak om ze te verdunnen, omdat de grote hoeveelheid alcohol anders met name m'n smaakpapillen kan verdoven.

Alleen is de mate van water niet direct van het alcoholpercentage afhankelijk. Vooral peated whiskies hebben ook op vatsterkte veel minder water nodig dan pak 'm beet een ongeturfde sherry whisky. Zo voeg ik aan de Port Charlotte CC01 een paar druppels toe en aan de Aberlour A'bunadh (grofweg vergelijkbare sterkte) meerdere milliliters.

Ik heb dus ook niet zoveel aan een precies alcoholpercentage. Het uiteindelijke percentage waarop ik iets drink hangt helemaal af van de specifieke whisky, maar ook van mijn eigen stemming en externe factoren als weersomstandigheiden (warm, koud, droog, nat etc.).
1 x

politrix
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor politrix » 03 Sep 2017, 15:00

Tonny schreef:Handige lijst maar is het eigenlijk niet gewoon rekenen?

Formule:
I = inhoud
P = percentage alcohol
G = gewenst percentage alcohol

De hoeveelheid water die je moet toevoegen in = P * I / G - I.

Dus van 45% naar 40% met 30 mL: 45 * 30 / 40 - 30 = 3,75 en dat wordt in de tabel afgerond naar 4.

Natuurlijk kan je het zelf uitrekenen en natuurlijk is het schema afgerond en klopt het dus niet. Als je het met ge-ijkt materiaal en bij de juiste temperatuur water (let wel demi-water) toe gaat voegen klopt er geen moer van het schema. Ik denk alleen niet dat er hier veel mensen zullen zijn die 0,1 t/m 30 ml op twee decimaal nauwkeurig af kunnen meten in hun 'gewone' thuis situatie (aangenomen dat je je whisky drinkt in je huiskamer en niet op een lab :D ). Dan nog even aangenomen dat de abv aanduidingen op het etiket klopen en, na opening van de fles, blijven kloppen.

Er zijn echter vast mensen op dit forum die het leuk vinden om aan de hand van dit schema, en met minder scheikunde achtergond een SC botteling terug willen brengen naar ongeveer 46, 43 en 40 procent om te proeven wat het doet.
0 x

politrix
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor politrix » 03 Sep 2017, 15:34

Dre schreef:En met een pipet, hoeveel druppels is een mililiter? Vragen, vragen...

Ook daar heeft de scheikunde natuurlijke allerlei volumes voor. Afhankelijk van de openening etc ligt de druppelgrootte ergens tussen 10 en 50 microliter. Bijvoorbeeld voor infusen wordt gerekend met 20 druppels in 1 ml.

Je kan natuurlijk een sampleflesje nemen en die vullen met druppels water. Druppels tellen delen door 3 cl en dan weet je ongeveer hoe groot een druppel is :D

Wederom de disclaimer dat het ver weg staat van absolute wetenschap (is blijkbaar nodig)
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 03 Sep 2017, 19:13

Vroeger speelde ik met de scheikundedoos. Dat was leuk en leerzaam, maar whisky drinken is voor mij toch een andere hobby.
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

fjharms
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor fjharms » 04 Sep 2017, 21:00

Op verzoek van de topic starter is dit topic een tijdje op slot geweest.
Na overleg met alle betrokkenen is de openingspost hersteld, het slotje eraf gehaald en zijn de niet ter zake doende posts verwijderd.
Graag in dit topic inhoudelijk verder posten. Evt bedenkingen kunnen elders (bv. in Discussie: breek de vicieuze cirkel) of via PB geventileerd worden
0 x
Afbeelding

mardo
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor mardo » 04 Sep 2017, 21:07

Leuk zo een schema. Geeft een beetje een idee van wat er met t percentage gebeurt als ik water bij mn cs doe.
Ik zie het als een indicatie. Een keer proberen hoe zo een cs whisky ongeveer op 40 of 46% uitvalt. :)
1 x
Afbeelding

RvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor RvdB » 04 Sep 2017, 21:23

Leuk schema! Soms vul ik m'n glas adhv zo'n cocktail maatbeker en heb daardoor een redelijk betrouwbaar beeld van hoeveel er in m'n glas zit. Als ik bv de whisky al ken en terug wil brengen naar de gewenste sterkte is dit een mooie 'cheat sheet'. :goedgedaan
1 x
Afbeelding

MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MacErik » 04 Sep 2017, 21:56

Zeker leuk om eens uit te proberen, TNX :duimop
0 x
Afbeelding

RvanDalen
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor RvanDalen » 30 Okt 2021, 12:13

politrix schreef:Een verdunningsschema wat ik gevonden heb op /r/scotch en wat wellicht een richtlijn kan zijn voor bijvoorbeeld het terugverdunnen van CS whisky. Wetenschappelijk natuurlijk wat wankel, maar als indicatie best bruikbaar voor de experimentele, beginnende of onderzoekende whisky drinkers onder ons

Hartstikke bedankt voor het schema en voor de reacties eronder!
Ik ben zeker geen expert maar wel een ontzettende liefhebber. Nadat ik 'whiskysnippers' had gekregen van mijn dochter ben ik daar wat mee gaan experimenteren. Ik heb nu mijn eerste 'whisky' gemaakt mbt Teeling Poitin (50cl en 52,5% alcohol) en verschillende soorten/hoeveelheden whisky- & rum-snippers.
Wat ik zocht was hulp bij het uitrekenen hoeveel (mineraal) water ik toe moet voegen om het alcohol-percentage in de buurt van de 43-44% te krijgen.
En met jullie info ga ik daar nu mee aan de slag! :duimop
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 30 Okt 2021, 13:33

RvanDalen schreef:...Ik ben zeker geen expert maar wel een ontzettende liefhebber.
Dat zijn we hier allemaal!

Overigens welkom op het forum. Misschien wil je wat over jezelf vertellen in het:
Even voorstellen, dat vinden we leuk !

Richard
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”