Discussie: breek de vicieuze cirkel

Suggesties ter verbetering van website of forum kunnen hier gedaan worden. Ook zaken m.b.t. de site passen hier. Het is uiteindelijk aan de beheerder om te beoordelen en bepalen wat er wanneer wordt doorgevoerd.
henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Discussie: breek de vicieuze cirkel

Ongelezen berichtdoor henri » 25 Aug 2017, 16:12

johan brugge schreef:
henri schreef:als je een tijd niet de posten hebt meegelezen kan je daar ook geen oordeel over vellen is mijn persoonlijke mening

Als je merkt dat er in die VBT harde taal gebruikt werd door meerdere mensen, als je ziet dat er berichten verwijderd werden en als je dan ineens de topic 'Oogadal, wie denk je wel dat je bent?' ziet verschijnen met die 'grappige' posts, dan weten de meesten onder ons meer dan genoeg.

nope, dan trek je een conclusie die je niet moet trekken..
1 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 25 Aug 2017, 16:12

Volgens mij heb ik een redelijke handreiking gedaan. Ook heb ik al enkele fouten hersteld.
Het helpt niet als er van de andere kant wordt geroepen "ik ga mijn woorden niet wikken en wegen, maar verder wil ik op alle mogelijke manieren meehelpen het forum te verbeteren". Dan ben je de pot die de ketel verwijt dat hij zwart ziet.

Want er zijn echt wel mensen die zich aan je berichten storen, Peter (en dan heb ik het niet over mezelf). Dat is nu de zelfreflectie waar meerderen over spreken.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik in het algemeen op meer positieve reacties op mijn handreiking had gehoopt. Is dat een kwestie van tijd (nog geen tijd gehad te reageren) of ijdele hoop van mijn kant? Deze feedback is zeer gewenst.
2 x
Affirmanti incumbit probatio

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 25 Aug 2017, 16:24

Ik zeg ook niet dat er geen mensen zijn die zich aan mijn woorden storen. Die zijn hier en die kom ik ook in het dagelijks leven tegen. Ik zeg alleen dat ik zolang ik niemand beledig me er niks van aantrek. Iemand die een probleem met mij heeft kan dat altijd op een normale manier aankaarten. Dan zal ik daar op een hele normale manier op ingaan.
Maar vind je de lap tekst van Johan bijvoorbeeld wel respectvol naar mensen toe? Ik iig niet. Hij verkapt het alleen beter.
Verder verwijt ik je niets. Ik ben het alleen niet met je gumbeleid eens. Verder kan ik altijd meer dan prima met je door 1 deur. En heb je zelfs vaak dezelfde mening als ik. Dat je die als mod niet altijd kan uiten is logisch. Maar ik zie geen reden waarom ik hem niet zou kunnen uiten.

Nu even een onliner die tegen iedereen gericht is:

Als je niet wil dat mensen zich als kleuters gedragen moet je ze ook niet als kleuters behandelen.
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Banzai » 25 Aug 2017, 16:26

Tjonge, zou het dan toch kunnen? Een plezant forum waar iedereen respect heeft voor elkaar? Waar we nuttige informatie kunnen terugvinden? Waar we elkaar kunnen helpen? En dat zonder elkaar af te zeiken en zonder types met een bepaalde profileringsdrang? Ik ben benieuwd!
2 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding

Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 25 Aug 2017, 16:34

Peter87 schreef:Maar vind je de lap tekst van Johan bijvoorbeeld wel respectvol naar mensen toe? Ik iig niet. Hij verkapt het alleen beter.

Ik heb helemaal niet de bedoeling om olie op het vuur te gooien. Integendeel. Ik heb beschreven wat ik het laatste anderhalf jaar op dit forum heb meegemaakt en hoe ik mij daarbij voel(de). That's it. Maar ik kan me voorstellen dat jij je aangesproken voelt.
Ik hoop nu van ganser harte dat de sfeer vanaf nu gemoedelijker wordt. Ik heb alvast mijn hart gelucht.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

JackD
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor JackD » 25 Aug 2017, 16:44

johan brugge schreef: Ik heb alvast mijn hart gelucht.

Correct me if I'm wrong, maar had het je niet gesierd als je dat gedaan had toen Oogadal nog actief was op het forum?

Of was je insteek dat mensen dat maar moesten snappen omdat je jezelf toestond dezelfde manier van mensen (Oogadal) benaderen die jou zo vreselijk tegenstond?

Ik denk dat je bijdrage meer tweespalt kan veroorzaken dan dat het bijdraagt het forum bij elkaar te brengen; je creëert (wellicht onbewust) een mogelijke tweespalt tussen 'en co' en de mensen die je post liken. Dat lijkt me niet bevorderlijk.
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 25 Aug 2017, 16:46

Peter87 schreef:Ik zeg ook niet dat er geen mensen zijn die zich aan mijn woorden storen. Die zijn hier en die kom ik ook in het dagelijks leven tegen. Ik zeg alleen dat ik zolang ik niemand beledig me er niks van aantrek. Iemand die een probleem met mij heeft kan dat altijd op een normale manier aankaarten. Dan zal ik daar op een hele normale manier op ingaan.
Maar vind je de lap tekst van Johan bijvoorbeeld wel respectvol naar mensen toe? Ik iig niet. Hij verkapt het alleen beter.
Verder verwijt ik je niets. Ik ben het alleen niet met je gumbeleid eens. Verder kan ik altijd meer dan prima met je door 1 deur. En heb je zelfs vaak dezelfde mening als ik. Dat je die als mod niet altijd kan uiten is logisch. Maar ik zie geen reden waarom ik hem niet zou kunnen uiten.

Nu even een onliner die tegen iedereen gericht is:

Als je niet wil dat mensen zich als kleuters gedragen moet je ze ook niet als kleuters behandelen.

Dit keer verschillen we van mening Peter ;). Ik zou de oneliner eerder omdraaien: als je niet anderen schoffeert, hoeft er ook niet ingegrepen te worden.

Ten overvloede: alles nog steeds binnen hetgeen ik vandaag gezegd en gedaan heb. Dus geen "Noord-Korea" :vies
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 25 Aug 2017, 16:53

Ik ben vandaag jarig trouwens.... 34 alweer :sst
6 x
Afbeelding

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 25 Aug 2017, 17:01

Nino schreef:Ik ben vandaag jarig trouwens.... 34 alweer :sst

Die vicieuze cirkel zou ik toch niet proberen te breken :bigsmile.
1 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 25 Aug 2017, 17:07

moet mij dan toch even van het hart..
en voor er conclusies getrokken worden.. ik heb niets tegen de belg, integendeel, ik heb genoeg goede belgische vrienden
dit is puur even vanwege de post van johan..

1 van mijn beste belgische vrienden heeft mij dit al meermaals gezegd, ik quote hem dus een beetje:
als er zich eens wat voordoet aan discussie of lichte ruzie weet je wat je aan de "gemiddelde nederlander" hebt, vrij direct en zegt waar het op staat, komt soms wat hard over, maar je kan er mee praten en ga je het uiteindelijk niet eens zijn.. tja dan ben je het niet eens.. punt.
de "gemiddelde belg" ( en natuurlijk scheren we niet iedereen over 1 kam, dus nee dit gaat uiteraard bij lange na niet voor iedereen op ) wacht tot je je omdraait en steekt een dolk in je rug..

dit vind ik wel typerend aan de lap tekst van johan, het bevestigd voor mij dat dit de streek is waar mijn belgische vriend het over heeft;
een relaas vol verwijt beginnen over edwin nadat edwin weg is, schaam je :nono
4 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 25 Aug 2017, 18:15

caskstrength schreef:Volgens mij heb ik een redelijke handreiking gedaan. Ook heb ik al enkele fouten hersteld.
...
Ik moet eerlijk bekennen dat ik in het algemeen op meer positieve reacties op mijn handreiking had gehoopt. Is dat een kwestie van tijd (nog geen tijd gehad te reageren) of ijdele hoop van mijn kant? Deze feedback is zeer gewenst.

Niet eerder gelegenheid gehad te reageren;
Inderdaad complimenten voor de eerste snelle acties :goedgedaan
Ook positief om een aantal mensen terug proberen te krijgen. Het is zeker alvast een goed begin op de weg terug.
Wat betreft weinig reactie: ik vind sowieso dat er vrij weinig verschillende forumleden zich in dit topic mengen... boeit het verder niemand welke kant het forum opgaat?
1 x

Tottenham
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tottenham » 25 Aug 2017, 18:29

henri schreef:moet mij dan toch even van het hart..
en voor er conclusies getrokken worden.. ik heb niets tegen de belg, integendeel, ik heb genoeg goede belgische vrienden
dit is puur even vanwege de post van johan..

1 van mijn beste belgische vrienden heeft mij dit al meermaals gezegd, ik quote hem dus een beetje:
als er zich eens wat voordoet aan discussie of lichte ruzie weet je wat je aan de "gemiddelde nederlander" hebt, vrij direct en zegt waar het op staat, komt soms wat hard over, maar je kan er mee praten en ga je het uiteindelijk niet eens zijn.. tja dan ben je het niet eens.. punt.
de "gemiddelde belg" ( en natuurlijk scheren we niet iedereen over 1 kam, dus nee dit gaat uiteraard bij lange na niet voor iedereen op ) wacht tot je je omdraait en steekt een dolk in je rug..

dit vind ik wel typerend aan de lap tekst van johan, het bevestigd voor mij dat dit de streek is waar mijn belgische vriend het over heeft;
een relaas vol verwijt beginnen over edwin nadat edwin weg is, schaam je :nono

Ik vind dat ook niet zo sterk en heb dat wel vaker op forums gezien: mensen die zich over 't algemeen op de vlakte houden en in algemeenheden praten en zodra iemand definitief weg is geen kans onbenut laten om nog even na te trappen. Waarsch. hebben ze zich al die tijd enorm lopen ergeren. Zijn waarsch. dezelfde mensen die heel joviaal doen als je ze tegenkomt en over je beginnen te klagen zodra je de hoek om bent. :nono
2 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 25 Aug 2017, 19:42

Nog even my two cents, ook al ben ik verder niet zo actief op dit forum.

Aan de ene kant: ik heb los van daadwerkelijk persoonlijke scheldkannonades of racistische/sexistische opmerken nog nooit op enig internetforum de neiging gehad om om bij een bericht op een meldingsknopje te drukken. Ik vraag mij oprecht af wat voor soort mensen dit wel doen?

En aan de andere kant: die verongelijkte meningen over censuur en ze met Noord Korea gaan vergelijken. Hilarisch! Gelukkig wordt je hier niet samen met je familie in een werkkamp gestopt of geëxecuteerd. Boffen wij even.

Wat mij betreft dus allemaal even overtrokken en ongenuanceerde acties en reacties. Je kunt ook gewoon eerst even nadenken voordat je wat neertikt of ff tot 10 tellen voor je op het meldingsknopje drukt.

Verder lijkt het doel van het forum me een zo breed mogelijk platform bieden op het gebied van whisky (kennis, beleving en noem maar op) met een breed scala aan leden. Aan enige vorm van moderatie/danwel 'censuur' ontkom je dan gewoon niet. Daarbij kun je het onmogelijk naar de zin maken van iedereen. De een heeft algemeen lange tenen, de ander iets tegen vloeken, de volgende wil zich niet anders gedragen dan in het dagelijks leven.

Dit betekent uiteraard niet dat dit forum zou moeten veranderen in een humorloos stoffig (hmm oude vaten) gebeuren.

De nu geopperde ideeën (bv plus/min knopjes) kunnen dan wellicht iets toevoegen. Of het ook echt het gewenste effect heeft valt uiteraard te bezien, maar proberen kan geen kwaad lijkt me.
4 x

Skiddilly
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Skiddilly » 25 Aug 2017, 20:05

Voor mij is het al weer een tijdje gelden dat ik op het forum wat achtergelaten heb. Dit is niet te wijten aan de verandering op het forum, maar aan een drukke periode die inmiddels achter de rug is. Sinds een tijdje ben ik weer ‘actief’ aan het meelezen, maar voel minder de behoefte dan voorheen om mijn mening te ventileren.

We zullen het toch eens proberen………
Als ik lees wat bijvoorbeeld Johan nu aanhaalt begrijp ik erg goed wat hij bedoeld. Bijvoorbeeld Edwin en Peter kunnen, waarschijnlijk vaak onbedoeld, erg lomp uit de hoek komen. Persoonlijk erger ik mijzelf er niet aan, maar kan me voorstellen dat dit bij sommige soms in het verkeerde keelgat schiet. Zelf heb ik ook wel eens moeten lachen om schunnige opmerkingen die nieuwkomers naar hun hoofd kregen, maar vooral van nieuwkomers kun je niet verwachten dat ze weten dat iemand het ‘wel goed bedoeld’. Het is al veel vaker aangehaald, het is nu eenmaal erg gemakkelijk om een reactie of opmerking verkeerd op te vatten.
Vervolgens begrijp ik dat het voor Paul onwijs lastig is hier een beleid op te voeren. Wanneer hij de ‘gum’ toepast, zijn er leden ontevreden, en wanneer hij dit niet doet, geld hetzelfde. Wanneer persoonlijk waarschuwen dan nagenoeg genegeerd wordt, zet je Paul met zijn rug tegen de muur.
Beter dan HammerHead had ik het niet kunnen zeggen:
HammerHead schreef:Wat mij betreft dus allemaal even overtrokken en ongenuanceerde acties en reacties. Je kunt ook gewoon eerst even nadenken voordat je wat neertikt of ff tot 10 tellen voor je op het meldingsknopje drukt..

Even nadenken voordat je op enter drukt, en aan de andere kant, jezelf niet meteen beledigd voelen. Zou het modereren ongetwijfeld een stuk makkelijker maken.
2 x
Afbeelding
“Too much of anything is bad, but too much good whiskey is barely enough.”
- Mark Twain

Whiskieke
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whiskieke » 25 Aug 2017, 20:50

Heel de storm gaat een beetje aan mij voorbij lijkt het wel. :Scratch
Ik had zelfs niet in de gaten dat mensen verbannen zijn of zelf hebben gekozen om hun account te de -activeren.

Ik voel ook aan dat soms de toon wat harder wordt maar we zijn dan ook met een pak meer mensen hier dan bv 5j geleden. Iedereen heeft zijn eigen persoonlijkheid en stijl
En dan gebeurt het wel eens dat deze stijlen en persoonlijkheden clashen. Wat voor de ene grappig en to the point is kan voor een ander beledigend en naast de kwestie worden ervaren.

Is toch ook zo in het dagelijkse leven?!

Met beetje respect voor elkaar en wat minder lange tenen komen we er wel denk ik.
Ik ben niet iemand die veel post en hoef ook zeker niet altijd een mening te hebben en/of te verkondigen.

Zint het me niet dan laat ik het passeren of probeer ik het in pb op te lossen.
(wat gelukkig nog niet nodig is geweest).

Ik kom hier nog steeds graag voor informatie rond nieuwe releases, evenementen , lezen van whisky ervaringen van mede liefhebbers enz.
Koop hier nog steedsgraag samples en verkoop ook af en toe iets.

Komaan mensen we zijn hier (maar) op een whiskyforum :schotland
0 x

Terug naar “Suggesties ter verbetering van de website en het forum”