Hoe lang doen jullie nog mee aan de whisky hype?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Reichenbach
Moderator
Moderator

Re: Hoe lang doen jullie nog mee aan de whisky hype?

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 24 Jul 2017, 20:47

beleggen ook, maar waarom zouden ze het niet drinken? De Chinees wil op een gegeven moment ook wel eens genieten van het geld dat hij (met beleggen?) heeft verdient. De groep die dat kan wordt steeds groter; dat is een van de verworvenheden van de globalisering.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

D. T.
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor D. T. » 25 Jul 2017, 01:12

Bijzonder interessante en terechte discussie hier ...

Het enige wat ik wil toevoegen is dat ik de laatste tijd heel wat goede Rum heb gedronken, heel bijzondere Sherry's, sublieme Jenever (jawel) en bijvoorbeeld zalige Mezcal en Armagnac ... En voor dat alles heb ik zelden of nooit meer dan 100 Euro betaald.
Voor wie koopt om te drinken zijn er tal van "Malternatives"/pareltjes om actief naar op zoek te gaan!

Ik heb trouwens de laatste tijd ook wel wat bijzonder goede whisky gekocht/geproefd (ook blends) voor onder de 100 Euro ... net zoals velen hier op het forum, daar ben ik van overtuigd.
Enkele voorbeeldjes: Kilkerran 12, Port Charlotte 10 Second Limited Edition, Port Askaig 8 (nog geen 50 Euro), Old Pulteney 17, Glenfiddich 18, Kennaway 12 (Blend), Hazelburn 13 Oloroso Cask Matured, As We Get It, Highland Single Malt, 2 verschillende Distillers Editions van Lagavulin, Machrie Moor (6th Edition), enzovoort. Je maakt het uiteindelijk zo duur als je zelf wilt ...

Mijn devies: koop zoveel mogelijk zaken die je op voorhand hebt kunnen proeven!

Cheers, D.
0 x

Opeth83
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Opeth83 » 25 Jul 2017, 12:21

Reichenbach schreef:beleggen ook, maar waarom zouden ze het niet drinken? De Chinees wil op een gegeven moment ook wel eens genieten van het geld dat hij (met beleggen?) heeft verdient. De groep die dat kan wordt steeds groter; dat is een van de verworvenheden van de globalisering.

Kunnen ze beter kleine flesjes gaan uitbrengen voor de Chinese markt, ik heb een paar Chinese vrienden, grote kerels, maar die lagen na 2 whisky al boven de plee te kotsen .
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 25 Jul 2017, 13:21

Reichenbach schreef:beleggen ook, maar waarom zouden ze het niet drinken? De Chinees wil op een gegeven moment ook wel eens genieten van het geld dat hij (met beleggen?) heeft verdient. De groep die dat kan wordt steeds groter; dat is een van de verworvenheden van de globalisering.

Nogmaals, ik kan mis zijn maar ik denk dat je de marktglobalisering verkeerd inschat.
Volgens mij zijn er niet zoveel Aziatische "whiskyliefhebbers" die whisky consumeren.
Niet zo heel lang geleden bijvoorbeeld kon je in Japan perfect een hele hoop exclusieve bottelingen kopen.
Er was helemaal niet zo'n vraag naar.
Japanners en andere Aziaten waren hoofdzakelijk bezig met highballs drinken. Whisky was daar echt een nichemarkt.
Pas toen ze zagen wat voor bedragen deze whisky begon op te brengen zijn ze massaal op de "whiskykar" gesprongen.
Ze zien het dus eerder als investering. En opeens is er amper nog iets te vinden in hun land en moet je er als de kippen bij zijn.

Ik denk trouwens ook dat de echt rijken zich niet gaan bezig houden met het investeren in whisky aan 500-1000 euro per fles.
Ze zullen wel eens een exclusieve fles willen hebben om te pronken.
En af en toe zullen er wel eens echt rijke verzamelaars zijn die iets compleet willen.
Maar ik denk dat dit slechts een druppeltje is op de whiskyplaat...
Het gaat 'm voornamelijk over de middenmoot die snel geld wil verdienen. Imho.
1 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 25 Jul 2017, 14:13

nigel_tufnel schreef:Ik denk trouwens ook dat de echt rijken zich niet gaan bezig houden met het investeren in whisky aan 500-1000 euro per fles.
Ze zullen wel eens een exclusieve fles willen hebben om te pronken.

De mensen met veel geld en weinig verstand van whisky zullen inderdaad niet per fles investeren. Nee, die gebruiken een tussenpersoon, zoals Scotch Whisky International of WhiskyInvestDirect. Die brengen minimaal enkele tienduizenden euro's in, en laten die tussenpersonen daar hun gang mee gaan.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Xstream
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Xstream » 25 Jul 2017, 14:31

Ik zag 't ook gebeuren bij de Macallan distilleerderij. Een paar chinezen die een hele collectie met flessen van 5000+ per stuk kwamen inkopen.
Ze waagde zich niet eens aan een slokje. Kwamen binnen lopen, legde een bak geld neer (cash) en liepen met een paar kisten weer naar buiten. Alles binnen het tijdsbestek van +- 1 dram. Daarna kwam de manager enigszins perplex weer terug om 't verhaal te vertellen. (gebeurde uiteraard achter gesloten deuren)

Whisky is nu eenmaal een hele rendabele investering ...
Als ik nu kijk wat sommige van m'n flessen waard zijn, waanzin. Daar kan zelfs goud en zeker je spaarrekening niet tegenop. Misschien maar 's wat flesjes gaan verkopen ;-)
0 x
Afbeelding

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 25 Jul 2017, 14:33

thijs100 schreef:De mensen met veel geld en weinig verstand van whisky zullen inderdaad niet per fles investeren. Nee, die gebruiken een tussenpersoon, zoals Scotch Whisky International of WhiskyInvestDirect. Die brengen minimaal enkele tienduizenden euro's in, en laten die tussenpersonen daar hun gang mee gaan.

Ik denk echt dat we de whiskyhype een beetje overschatten wat superrijken betreft.
En zeker qua beleggen.
Ik kan me echt niet voorstellen dat echt rijke personen als Bill Gates, Donald Trump, Richard Branson,
rijke oliemagnaten,... zich gaan bezighouden met investeren in whisky.
10.000 euro is peanuts voor die mannen. Als zij investeren gaat het over miljoenen/miljarden.
Dan is whisky echt een veel te groot gedoe of je zou een hele stock aan vaten moeten kunnen opkopen.
Die jongens gaan hun tijd echt niet verdoen door op Marketplace te kijken of veilingen op te volgen.
Zelfs niet met tussenpersonen volgens mij. Als je al miljarden hebt is 10.000-100.000 euro winst veel te weinig voor veel te veel gedoe.
Die jongens gaan voor het grote werk/echte investeringen.
Het zijn de personen die net iets boven de middenmoot zitten die imho per fles of met meerdere investeren.
En die af en toe via tussenpersonen gaan. Maar wederom dat zijn niet de whiskydrinkers.
Die graag af en toe een dure fles openen om te genieten van hun welverdiende geld.
0 x

Braveheart
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Braveheart » 25 Jul 2017, 17:03

nigel_tufnel schreef:
thijs100 schreef:De mensen met veel geld en weinig verstand van whisky zullen inderdaad niet per fles investeren. Nee, die gebruiken een tussenpersoon, zoals Scotch Whisky International of WhiskyInvestDirect. Die brengen minimaal enkele tienduizenden euro's in, en laten die tussenpersonen daar hun gang mee gaan.

Ik denk echt dat we de whiskyhype een beetje overschatten wat superrijken betreft.
En zeker qua beleggen.
Ik kan me echt niet voorstellen dat echt rijke personen als Bill Gates, Donald Trump, Richard Branson,
rijke oliemagnaten,... zich gaan bezighouden met investeren in whisky.
10.000 euro is peanuts voor die mannen. Als zij investeren gaat het over miljoenen/miljarden.
Dan is whisky echt een veel te groot gedoe of je zou een hele stock aan vaten moeten kunnen opkopen.
Die jongens gaan hun tijd echt niet verdoen door op Marketplace te kijken of veilingen op te volgen.
Zelfs niet met tussenpersonen volgens mij. Als je al miljarden hebt is 10.000-100.000 euro winst veel te weinig voor veel te veel gedoe.
Die jongens gaan voor het grote werk/echte investeringen.
Het zijn de personen die net iets boven de middenmoot zitten die imho per fles of met meerdere investeren.
En die af en toe via tussenpersonen gaan. Maar wederom dat zijn niet de whiskydrinkers.
Die graag af en toe een dure fles openen om te genieten van hun welverdiende geld.

Ik heb zo'n vermoeden dat Thijs ook niet de groep Trump, Gates en Branson bedoelt.....
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 26 Jul 2017, 15:50

Lees dit artikel eens. Wie durft er dan nog te beweren dat het einde in zicht is?

The performance of Scotch whisky at auction, the value of which grew by 94% in June 2017 compared to June 2016, has been described as ‘nothing short of phenomenal’.

:o
1 x
Afbeelding | Afbeelding

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 26 Jul 2017, 16:22

thijs100 schreef:Lees dit artikel eens. Wie durft er dan nog te beweren dat het einde in zicht is?

The performance of Scotch whisky at auction, the value of which grew by 94% in June 2017 compared to June 2016, has been described as ‘nothing short of phenomenal’.

‘What we’re seeing now is record value increases of up to 120% only for certain types of Scotch; we’ve seen the value of some bottles come down by record amounts too.

Kunnen wij ook ergens zien welke dat zijn?
0 x
Afbeelding

dalwinnie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor dalwinnie » 26 Jul 2017, 16:34

Nino schreef:
thijs100 schreef:Lees dit artikel eens. Wie durft er dan nog te beweren dat het einde in zicht is?

‘What we’re seeing now is record value increases of up to 120% only for certain types of Scotch; we’ve seen the value of some bottles come down by record amounts too.

Denk de highland park Fire en Ice :bigsmile
5 x

mikegerards
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor mikegerards » 26 Jul 2017, 16:42

dalwinnie schreef:
Denk de highland park Fire en Ice :bigsmile

Yup die wel ja. Maar geloof me over tijdje gaan die ook weer omhoog.....
1 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 26 Jul 2017, 18:30

Nino schreef:

Het einde is in zicht jongens! Vandaag weer een dag dichterbij gekomen in vergelijking met gisteren.
Vergeet niet, uiteindelijk werd Feyenoord ook weer eens kampioen. :bigsmile
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 26 Jul 2017, 21:56

Leuke reacties allemaal om te lezen, eindelijk nog eens wat animo op het forum want het begon bij momenten een saaie boel te worden.

Voor mij persoonlijk is het keerpunt er gekomen kort nadat ik de Speyside Region Malt 1975 Sansibar had gekocht voor 400 euro en aanvankelijk vond dat ik "een koopje had gescoord". Dit heeft me daarna aan het nadenken gezet en ondertussen heb ik voor mezelf uitgemaakt dat dit geen koopjes meer genoemd kunnen worden. Ja, ik heb de whisky al geproefd en ja, de fles is om zelf van te gaan genieten met vrienden, daar heb ik ze voor gekocht.

Zoals vele anderen hier op het forum spendeerde ik dagelijks ook uren op het internet om "mooie flessen te vinden" en er snel bij te wezen wanneer een "hedendaagse topper" zich aanbood. (Heel) snel erbij zijn IS gewoon noodzakelijk these days en sommigen zullen zeker begrijpen wat ik bedoel.

Ik was het "jagen op flessen" gewoon beu, de prijzen van de indies die dan ook nog de hoogte inschoten was er de druppel teveel aan voor mij. Bovendien volgt de ene "hype" tegenwoordig de andere op en zijn er mijns inziens bijna geen BFYB bottelingen meer die een prompte aankoop écht waard zijn. Ieder zijn mening daarover.

Ik heb 20.000€ of zo uitgegeven op 2,5 jaar tijd voor 175 (veelal) mooie flessen. Is het dat waard geweest? Ja en neen, en zeker niet als ik ze allemaal gewoon ga opdrinken (wat wellicht zal gebeuren) omdat ik enkele jaren eerder dubbel zoveel flessen gehad zou hebben voor hetzelfde bedrag. Is dat gezeur? Voor sommigen wel, voor mij niet. Ieder zijn eigen gevoel daarbij.

Na het lezen van duizenden reviews en met de huidige prijzenpolitiek van bijna alle distillerijen besef ik dat de échte premium(toppers) voor mij meestal onbereikbaar (zullen) blijven tenzij je gulle mensen kent die destijds de parels hebben aangekocht aan "normale" prijzen. Helaas blijven de meeste echt mooie flessen gewoon gesloten. Teruggaan naar "de basics" en enkel nog instappers gaan drinken, zo werkt dat helaas niet. Je hebt je smaakprofiel ontwikkeld en je smaak wordt ook duurder, allez bij mij dan toch alleszins.

"Moderne klassiekers" interesseren me ook nauwelijks nog want het niveau van de jaren 70 en daarvoor zal toch zelden nog worden geëvenaard, denk ik.

Ik ervaar het ook als een vorm van "bevrijding" dat ik niet meer de drang voel om het net af te schuimen naar op til staande "toppers". Mijn koopgedrag is aanzienlijk verminderd door minder op internet te gaan wat Whisky betreft, en dat doet me goed. Het was wel degelijk een verslaving geworden dat zoeken, vele malen erger dan het drinken van Whisky op zich wat binnen de perken bleef.

Ik zal af en toe blijven genieten van een goede dram, al moet ik er wel bij zeggen dat Whisky me veel minder goed smaakt als de regelmaat van het drinken afneemt, en dat is ook best zonde, zeker in het geval van de dure flessen.
Laatst gewijzigd door ovanpuyvelde op 26 Jul 2017, 22:12, 4 keer totaal gewijzigd.
8 x
Afbeelding

JvR
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor JvR » 26 Jul 2017, 22:02

ovanpuyvelde schreef:
Ik zal af en toe blijven genieten van een goede dram, al moet ik er wel bij zeggen dat Whisky me veel minder goed smaakt als de regelmaat van het drinken afneemt, en dat is ook best zonde, zeker in het geval van de dure flessen.

Waarom dat dan? Ik ben net terug van vakantie en zat me juist te bedenken dat de 'standaard' clynelish 14 me juist na twee weken ontzettend goed smaakt.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”