Dat hele rate systeem is naar de knoppen geholpen. Mijnsinziens is het gewoon een kwestie geworden van raten onder sociale druk, verwachtingspatronen en beïnvloed worden door...het is op die manier niks persoonlijks meer. Het is voor mijn gevoel beheersmatig omgaan met een ander z'n mening.
Scoor je onder de 80, dan wordt je niet serieus genomen. Scoor je boven de 90 dan heb je ook heel wat uit te leggen. Scoor je braaf tussen de 80-90 hoor je niemand klagen.
Waarom is de rating van 0-100? Juist! Om die te gebruiken
Waarom zou ik een whisky niet op 50 mogen scoren als ik hem echt onvoldoende vind? Geen idee. Omdat het niet 'normaal' is?! Ik heb op school geleerd dat 1-5,5 onvoldoende is. 5,5-7 voldoende. 7-9 goed en 9-10 uitstekend. Als ik een whisky onvoldoende vind, ga ik m niet scoren op 81 omdat dat nou eenmaal gebruikelijk zou zijn of omdat ik anders ineens niet serieus ben. Met 81 geef ik hem een hele dikke 'goed'. Daarmee insinueer ik dan eigenlijk dat ik m lekker vind en m zo zou kopen. Want iets wat goed is wil je meer van, toch? Ondertussen betekend score 81 in de huidige praktijk (volgens de 'zoals het hoort' regels) eigenlijk dat ik t maar niks vind. Ik zie die logica echt niet...ik spreek mezelf dan alleen maar tegen.
Hetzelfde vind ik een argument zoals 'als er 59 zijn die iets 90+ Vinden en er zit er 1 tussen die 69 scoort dan kan je dat niet serieus nemen..' Dus als 59 mensen iets fantastisch vinden, moet ik het om die rede ook lekker vinden want anders praat ik onzin? Als 59 mensen in de sloot springen, moet ik erachteraan omdat iedereen het doet? Nee zo zit dat bij mij echt niet in elkaar
Op het moment dat je alleen maar gaat raten op whisky's waarvan je op voorhand weet dat je ze lekker vindt, vind ik dat een vorm van selectief raten en bestaan er ineens geen slechte scores meer. Het leuke is juist dingen proeven waarover je sceptisch bent of die je niet kent en er dan met behulp van een rating achter komen of dat terecht of onterecht was. Op die manier kan je nog eens positief verrast worden of juist onverwachts teleurgesteld. En ja op die manier komen er ook negatieve ratings.
Whisky blijft onderhevig aan smaak. Smaak is relatief. Scores dus ook. Mijn voorstel: laat iedereen in z'n waarde, ongeacht de hoogte van de score. Vraag liever door bij iemand over het hoe en wat en waarom, in plaats van gelijk een vernietigend oordeel te vellen over iemand z'n smaak en bevindingen. Daar wordt het forum een stuk leuker en gezelliger van