Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
- ovanpuyvelde
- Top bijdrager

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Hibiki 12
Glenfarclas 15
Craigellachie 2002 MoS
Glenfarclas 15
Craigellachie 2002 MoS
0 x
nigel_tufnel schreef:
Veruit de grootste tegenvaller van de avond voor mezelf en de meerderheid: The Macallan Boutique Collection 2016.
Deze werd nota bene blind geproefd. Zo zie je maar wat schitterende scores op Whiskybase betekenen!
kan natuurlijk ook groepsdruk zijn... bij zowel WB als jullie tasting.
1 x
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

Nino schreef:nigel_tufnel schreef:
Veruit de grootste tegenvaller van de avond voor mezelf en de meerderheid: The Macallan Boutique Collection 2016.
Deze werd nota bene blind geproefd. Zo zie je maar wat schitterende scores op Whiskybase betekenen!
Bij ons was er in ieder geval geen groepsdruk.
De punten werden gegeven voor de bekendmaking.
Ik denk dat het op Whiskybase eerder een geval is van speculatieve ratings.
De waarde van de fles verhogen door er voor te zorgen dat de Whiskybase rating hoog ligt.
0 x
nigel_tufnel schreef:Nino schreef:nigel_tufnel schreef:
De waarde van de fles verhogen door er voor te zorgen dat de Whiskybase rating hoog ligt.
Denk als we allemaal die scores links laten liggen worden we allemaal een stuk rustiger ook. Eigenlijk zouden die scores privé moeten zijn en of alleen zichtbaar voor vrienden.
0 x
Nino schreef:nigel_tufnel schreef:
Ik denk dat je niet kan spreken van groepsdruk als je de whisky blind in je glas krijgt.
Deze Macallan had echt een onaangename neus.
0 x
Nino schreef:nigel_tufnel schreef:Nino schreef:kan natuurlijk ook groepsdruk zijn... bij zowel WB als jullie tasting.
Denk als we allemaal die scores links laten liggen worden we allemaal een stuk rustiger ook. Eigenlijk zouden die scores privé moeten zijn en of alleen zichtbaar voor vrienden.
Nino, je kan gewoon best iemand of meerdere personen zoeken wie zijn of hun smaakprofiel tamelijk dicht bij het jouwe aansluit.
Daarom ga ik ook altijd kijken WIE de scores hebben gegeven.
Vermoed dat jij dat ook wel zal doen.
0 x
Al het voorgaande gezegd zijnde, ik heb net een fles Glenfiddich 12 opengetrokken, en ben er een dram van aan het drinken.
Niet slecht, en leuk om terug een eikpunt te hebben. (Dat is vooral de reden dat ik nog eens een 350ML flesje heb gekocht.)
Niet slecht, en leuk om terug een eikpunt te hebben. (Dat is vooral de reden dat ik nog eens een 350ML flesje heb gekocht.)
0 x
Tom2 schreef:Nino schreef:nigel_tufnel schreef:
Nino, je kan gewoon best iemand of meerdere personen zoeken wie zijn of hun smaakprofiel tamelijk dicht bij het jouwe aansluit.
Whiskybase in een nieuw jasje! heb het hier ff neer gegooid.
0 x
GlenDronach 19yo 1995/2014 Oloroso Sherry Butt 2380
Clynelish 20yo 1995/2016 SV refill Sherry Cask 8585
Genot weer
Clynelish 20yo 1995/2016 SV refill Sherry Cask 8585
Genot weer

0 x
Nino schreef:Tom2 schreef:Nino schreef:Denk als we allemaal die scores links laten liggen worden we allemaal een stuk rustiger ook. Eigenlijk zouden die scores privé moeten zijn en of alleen zichtbaar voor vrienden.
Tja... Ik kan alleen maar weten of iemand zijn.
smaakprofiel dicht bij het mijne ligt als ik diegene persoonlijk ken. Anders blijft het speculeren.
Qua groepsdruk:
Ik denk dat er veel mensen zijn die daarvoor bezwijken. Zowel qua whiskybase als bij een tasting rond een tafel. Niet iedereen is daar natuurlijk gevoelig voor maar ik heb al veel mensen aan een tafel hun mening bij zien stellen als andere het er niet mee eens waren. Blind of niet. Dat hoeft natuurlijk in dit specifieke geval niet aan de orde te zijn. Maar blind en onbevooroordeeld proeven doe je alleen als je blind in je eentje proeft. Hoe ervaren je ook bent. Bewust of onbewust word je toch beïnvloed als je met meerdere mensen proeft.
1 x
Whiskydudes
Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!
Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash
Peter87 schreef:Nino schreef:Tom2 schreef:
Tja... Ik kan alleen maar weten of iemand zijn.
smaakprofiel dicht bij het mijne ligt als ik diegene persoonlijk ken. Anders blijft het speculeren.
Qua groepsdruk:
Ik denk dat er veel mensen zijn die daarvoor bezwijken. Zowel qua whiskybase als bij een tasting rond een tafel. Niet iedereen is daar natuurlijk gevoelig voor maar ik heb al veel mensen aan een tafel hun mening bij zien stellen als andere het er niet mee eens waren. Blind of niet. Dat hoeft natuurlijk in dit specifieke geval niet aan de orde te zijn. Maar blind en onbevooroordeeld proeven doe je alleen als je blind in je eentje proeft. Hoe ervaren je ook bent. Bewust of onbewust word je toch beïnvloed als je met meerdere mensen proeft.
Dat wat je hier nu aangeeft waren inderdaad mn gedachten ook.
0 x
- caskstrength
- Forum goeroe

Tenzij je (zoals in mijn geval) een eigenwijs persoon bent
. Dat kan trouwens twee kanten op werken.
. Dat kan trouwens twee kanten op werken.
2 x
Affirmanti incumbit probatio
caskstrength schreef:Tenzij je (zoals in mijn geval) een eigenwijs persoon bent. Dat kan trouwens twee kanten op werken.
Daar zeg je wat Paul... https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... -selection ik kon die score van je haast niet geloven.
gisteren geproefd, dit moet toch iedereen heerlijk vinden 
0 x
Gisteren twee lekkere Sörensamples gedronken:
- begonnen met een https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/42832, wat een lekker geurtje!
- als tweede en laatste een ledaig, deze vond ik persoonlijk wat minder... Normaal was ik zo'n peathead maar het valt op dat ik de laatste tijd veel meer kan genieten van een niet tot licht geturfde whisky. De sherried Ledaigs bevielen me ook wat meer.
- begonnen met een https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/42832, wat een lekker geurtje!
- als tweede en laatste een ledaig, deze vond ik persoonlijk wat minder... Normaal was ik zo'n peathead maar het valt op dat ik de laatste tijd veel meer kan genieten van een niet tot licht geturfde whisky. De sherried Ledaigs bevielen me ook wat meer.
0 x
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

Nino schreef:caskstrength schreef:Tenzij je (zoals in mijn geval) een eigenwijs persoon bent. Dat kan trouwens twee kanten op werken.
Daar zeg je wat Paul... https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... -selection ik kon die score van je haast niet geloven.gisteren geproefd, dit moet toch iedereen heerlijk vinden
Ik kan Paul wel volgen, hoewel ik deze wel iets meer punten geef.
Dikwijls sta ik er van te kijken hoeveel punten overduidelijke sherrybommen krijgen.
En die dikwijls zelfs al een paar puntjes meer krijgen vanwege de donkere kleur (als we het dan toch over invloeden hebben).
Er zijn inderdaad hele mooie gelaagde Kavalan bottelingen maar voor een heel groot deel is dat niet.
Te drogend en te veel houtsmaak in de afdronk, tannines, sulfer,...
De hierboven genoemde botteling heeft net zoals Paul ook beschrijft dat drogende met tannines waardoor hij voor mij zeker geen topper is.
Het is geen rond, afgewerkt pallet. Om over gelaagdheid nog maar te zwijgen.
1 ding is hij zeker wel en dat zijn bijna alle sherrybommen: in your face.
Maar dat wil niet zeggen dat het een goede whisky is.
Wat betreft de rating van The Macallan snap ik je punt en redenering maar er was echt geen sprake van groepsinvloed.
Het is niet zo dat iedereen apart punten moest geven en een verduidelijking ging geven. Het was een stemming.
Er is geen enkel waterdicht systeem, goede punten op Whiskybase of lovende reviews en promo hier op het forum gaan dan ook
je rating beïnvloeden en zodoende zijn de ratings op Whiskybase nog minder relevant dan ze al waren.
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”