Macallan expressies
- squaadgras
- Forum goeroe

Re: Macallan expressies
Macallan jaren 60 gaan zelfs afgewaterd niet weg voor €200,-. Zal een drupje inzitten wellicht. Daarnaast 'Sherry seasoned series', I rest my case.
0 x
2 ∞ & →
-
luckyacehigh
- Actief lid

defeatless schreef:luckyacehigh schreef:defeatless schreef:Vanavond heb ik bij een tasting bij Woudenberg in Wageningen head-to-head de Sienna en 'Rare cask' geproefd.
De Sienna heeft een heel erg up-front oloroso sherry karakter, helemaal niet verkeerd met een lekkere finish. Maar heeft toch een beetje een 'slobber whisky' gehalte. Er zit niet heel veel ontwikkeling in. En voor die goeie €80,- koop ik liever iets beters.
De 'Rare Cask' was echt heel goed. Een NAS, maar duidelijk op leeftijd. Volgens het verhaal voornamelijk vaten uit de jaren '60 (die nog vol met sherry naar Schotland kwamen). Maar ja geen leeftijd dus een verhaal hè!?
Maar het was echt top whisky, mooie geur, die heel mooi ontwikkelde, qua smaak ook prachtig en een heel lange afdronk. Qua kwaliteit zou het richting Blavenie TUN1401 kunnen gaan, maar helaas op 43%ABV.
Er worden er 5000 gemaakt. Waarvan er 1 naar NL komt (en wij al een halve hebben opgezopen) en de rest kan besteld worden en dan verzonden naar NL. De fles ging vanavond voor €295,- ipv €313.50.
In een ander draadje zei ik dat dit de vervanging van de Ruby ging worden. Dit had ik van de slijter zelf gehoord. Maar dit werd niet bevestigd door de brand-ambassadeur.
Heb je een linkje toevallig?
Deze: https://www.whiskybase.com/whisky/70385 ... -rare-cask
Prijs technisch zat de slijter dus hoog, en qua feitelijke info (aannemend dat WB feitelijke info verspreid), is d'r dus ook een hoop marketing in het verhaal wat ik heb geschreven.
Thnx! En wat betreft dat marketing, t is Macallan he, daar zit ook wel een goede marketingafdeling en t blijft toch gissen of het vooral jaren 60 vaten waren. Als dat echt zo is, waarom dan een NAS en geen oudere leeftijd waar ze meer voor kunnen vragen. Ik zag trouwens nog een link in Spanje, naar Uvinum.nl , die verzenden dan weer uit Spanje. Maar vind het een vreemd verhaal. Kost ook ´maar´ € 233,60 daar ex 20 euro verzending.
0 x
- defeatless
- Moderator

squaadgras schreef:Macallan jaren 60 gaan zelfs afgewaterd niet weg voor €200,-. Zal een drupje inzitten wellicht. Daarnaast 'Sherry seasoned series', I rest my case.
Het waren ook de vaten die uit de jaren 60 kwamen, niet de inhoud.
Maar ik vond deze whisky kwalitatief wel erg goed. Echt een beetje het ouderwetse Macallan gevoel. Maar inderdaad erg duur voor een verhaaltje (want geen leeftijd) en 43%.
0 x
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

defeatless schreef:squaadgras schreef:Macallan jaren 60 gaan zelfs afgewaterd niet weg voor €200,-. Zal een drupje inzitten wellicht. Daarnaast 'Sherry seasoned series', I rest my case.
Maar ik vond deze whisky kwalitatief wel erg goed. Echt een beetje het ouderwetse Macallan gevoel. Maar inderdaad erg duur voor een verhaaltje (want geen leeftijd) en 43%.
Los van het feit of dit nu goede whisky is moeten we ons ook niet altijd blindstaren op het ABV.
Er zijn tal van schitterende whisky's gebotteld met "slechts" 43%.
Proef deze maar eens: Bowmore 30-year-old Sea Dragon.
Helemaal geen probleem met de kwaliteit.

0 x
- RBwhiskyworld
- Senior

luckyacehigh schreef:defeatless schreef:luckyacehigh schreef:
Heb je een linkje toevallig?
Prijs technisch zat de slijter dus hoog, en qua feitelijke info (aannemend dat WB feitelijke info verspreid), is d'r dus ook een hoop marketing in het verhaal wat ik heb geschreven.
Thnx! En wat betreft dat marketing, t is Macallan he, daar zit ook wel een goede marketingafdeling en t blijft toch gissen of het vooral jaren 60 vaten waren. Als dat echt zo is, waarom dan een NAS en geen oudere leeftijd waar ze meer voor kunnen vragen. Ik zag trouwens nog een link in Spanje, naar Uvinum.nl , die verzenden dan weer uit Spanje. Maar vind het een vreemd verhaal. Kost ook ´maar´ € 233,60 daar ex 20 euro verzending.
Opzich is dat volgens mij ook wel een redelijk standaard prijs hoor. Uvinum is volgens mij een soort van "Amazon" Je kan via die website kopen, maar zij bieden voorraad aan van verschillende Europese retailers. Soms kan het wel eens interessant zijn wat de prijs betreft, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er geen persoonlijke ervaring mee heb.
Overigens bied Master of Malt (daar heb ik dan wel ervaring mee) de fles voor rond dezelfde prijs aan, en de verzending naar NL is dan volgens mij goedkoper.
0 x
-
luckyacehigh
- Actief lid

RBwhiskyworld schreef:luckyacehigh schreef:defeatless schreef:
Opzich is dat volgens mij ook wel een redelijk standaard prijs hoor. Uvinum is volgens mij een soort van "Amazon" Je kan via die website kopen, maar zij bieden voorraad aan van verschillende Europese retailers. Soms kan het wel eens interessant zijn wat de prijs betreft, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er geen persoonlijke ervaring mee heb.
Overigens bied Master of Malt (daar heb ik dan wel ervaring mee) de fles voor rond dezelfde prijs aan, en de verzending naar NL is dan volgens mij goedkoper.
Top! ik had er nog nooit van gehoord, maar dan ga ik toch liever voor masters of malt eerlijk gezegd.
0 x
-
luckyacehigh
- Actief lid

nigel_tufnel schreef:defeatless schreef:squaadgras schreef:Macallan jaren 60 gaan zelfs afgewaterd niet weg voor €200,-. Zal een drupje inzitten wellicht. Daarnaast 'Sherry seasoned series', I rest my case.
Los van het feit of dit nu goede whisky is moeten we ons ook niet altijd blindstaren op het ABV.
Er zijn tal van schitterende whisky's gebotteld met "slechts" 43%.
Proef deze maar eens: Bowmore 30-year-old Sea Dragon.
Helemaal geen probleem met de kwaliteit.
Helemaal met je eens, maar het is vaak dat een cs toch beter uit de verf komt. Desalnietemin, er zijn zeker mooie bottelingen op 40-46% alc.
Om een iets betaalbaarder exemplaar te noemen, de Glenlivet 18 op 43%. Deze springt er torenhoog boven zijn kleine broertjes uit is mijn mening.
0 x
-
luckyacehigh
- Actief lid

defeatless schreef:squaadgras schreef:Macallan jaren 60 gaan zelfs afgewaterd niet weg voor €200,-. Zal een drupje inzitten wellicht. Daarnaast 'Sherry seasoned series', I rest my case.
Ah verkeerd begrepen, ik dacht idd dat je de inhoud bedoelde. Maar een goed gevoel bij een lekkere whisky is zeker wat waard! Uiteindelijk draait het allemaal om smaak en gevoel.

0 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Goed verhaal? Omdat het vaten uit de jaren '60 zijn? Die al weet ik het hoe vaak
ergens voor zijn gebruikt, uit elkaar gehaald, de goede staven opnieuw gebruikt, gecharred en hopla, wat lekkers er in. Beetje vat gaat sowieso 70 jaar of meer mee. Dus een vat van 50 jaar oud als 'heel speciaal' verkopen is weer typische gevalletje van MacAllan/HP marketing; gebruik maken van onwetenheid om iets heel normaals te gebruiken als marketing kapstok. Doen ze vaak als wat in de fles zit niet het geld waard is wat er voor gevraagd wordt...
ergens voor zijn gebruikt, uit elkaar gehaald, de goede staven opnieuw gebruikt, gecharred en hopla, wat lekkers er in. Beetje vat gaat sowieso 70 jaar of meer mee. Dus een vat van 50 jaar oud als 'heel speciaal' verkopen is weer typische gevalletje van MacAllan/HP marketing; gebruik maken van onwetenheid om iets heel normaals te gebruiken als marketing kapstok. Doen ze vaak als wat in de fles zit niet het geld waard is wat er voor gevraagd wordt...

1 x
defeatless schreef:Deze: https://www.whiskybase.com/whisky/70385 ... -rare-cask
Macallan heeft er nogal een handje van om de prijzen voor verschillende markten sterk uiteen te laten lopen, De Rare Cask kost in Japan minder dan €200. Dat zal nog lager zijn dan de inkoopprijs voor de slijter hier. Dat was met de 2016 release van de 12yo Fine Oak ook zo. Kost in "minder ontwikkelde markten" nog geen €40 en hier meer dan twee keer zoveel.
defeatless schreef:Er worden er 5000 gemaakt. Waarvan er 1 naar NL komt (en wij al een halve hebben opgezopen) en de rest kan besteld worden en dan verzonden naar NL.
Ook weer zo'n raar verhaal. Deze is al jaren beschikbaar in Duty Free en andere landen en nu ineens is er 1 beschikbaar voor Nederland. Wat een flauwekul. Een schaars product nog schaarser maken door marketing gezwets en dan ook nog inspelen op FOMO.
Echt jammer want ik vind Macallan best vaak heel lekker. Ook hun OB's, maar totaal uit verhouding met de prijzen. Deze Rare Cask heb ik nog niet geproefd, maar ik ben door jouw review wel nieuwsgierig geworden. Van de Rare Cask Black heb ik nog een sample. Die moet er ook maar eens aan gaan geloven.
0 x
Van een slijter vernomen (via een whiskyfan) dat de Macallan de age statements fine oak range weer wil terugbrengen. Was er dus niet zelf bij, heeft iemand hier meer over gehoord? Ik vind op het web wel dat deze range terugkomt in Zuid-Afrika, maar over Europa heb ik niets gevonden.
0 x
Macallan heeft een weekje geleden z'n derde uit de Edition serie bekent gemaakt.
https://www.themacallan.com/the-whisky/ ... ition-no-3
Dit keer samengesteld door Roja Dove, een "Master Parfumer" en in een hip geel doosje en label. Nummer 4 gaat wit worden als ze zo doorgaan..
Dit keer samengesteld door Roja Dove, een "Master Parfumer" en in een hip geel doosje en label. Nummer 4 gaat wit worden als ze zo doorgaan..
0 x
- ovanpuyvelde
- Top bijdrager

Holkers schreef:Macallan heeft een weekje geleden z'n derde uit de Edition serie bekent gemaakt.
Dat klinkt meer als een Valentijnsgeschenk voor mijn vrouw

1 x
Holkers schreef:Macallan heeft een weekje geleden z'n derde uit de Edition serie bekent gemaakt.
Misschien kan ik m volgende week proeven op de distillery

0 x
Ach, leuke serie om te hebben en die nummer 2 is zeker niet onaardig om te drinken. Van nummer 1 heb ik nog niets mogen proeven maar er zijn ook maar 1500 flessen van en de prijs ervan ging snel omhoog
0 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”