Whisky Webshops en hun beleid

Hier kan gediscussieerd worden en kunnen meningen en ervaringen gedeeld worden m.b.t. websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en Independend Bottlers, die al dan niet staan in de onderstaande geclassificeerde lijsten.
Piet
Moderator
Moderator

Whisky Webshops en hun beleid

Ongelezen berichtdoor Piet » 18 Jan 2011, 16:24

De laatste tijd heb ik veel tijd gestopt in selecteren van whiskies voor mijn aankoop-shortlist.

Als ik dan wat whiskies op het oog heb ga ik kijken of ze (nog) te koop zijn, waar, voor welke prijs en tegen welke leveringscondities. Om eventuele verzendkosten te drukken bestel ik dan liefst meer dan een fles bij één shop.
Als ik iets op het oog heb kijk ik natuurlijk wel waar het het goedkoopst is. Niet dat ik het daar altijd koop, maar het moet natuurlijk niet te bont worden.

Er zijn goed gestructureerde (meestal moderne), interactieve shops waar zoeken makkelijk is (met meerdere en verschillende argumenten) en reserveren een kwestie van het product in je winkelmandje stoppen, en waar je in een paar stappen door het leveringsproces gaat, betalen en volgen van je zending. Binnen een of twee dagen heb je dan je bestelling in huis.
Ook zijn er web-shops met lijsten in PDF-formaat waar je een e-mail moet sturen met je keuze en vervolgens e.e.a. via e-mails af moet handelen. Hetgeen dagen zo niet weken kan duren.

• De grootste irritatie is toch wel dat ik vind wat ik zoek maar het bij nader onderzoek niet leverbaar is (vaak niet opvallend aangegeven). Zeker als het product er dan ook nog staat als zijnde in de aanbieding :HitHead
    Een webshop hoort wat mij betreft geen whisky-encyclopedie te zijn voor niet leverbare artikelen.
  • Hoewel, ... het is nog irritanter als je een product wel kunt bestellen maar vervolgens (na lange tijd) te horen krijgt dat het bij nader inzien toch niet meer leverbaar is :boos
  • Of dat "het" wel leverbaar is, maar wel van een andere IB, een ander jaar, een ander vat, een andere leeftijd en een andere, hogere, prijs. Maar uit coulance leveren we dit (volslagen andere product) tegen "de oude" prijs (van het origineel gewenste product) !
En het kan nog gekker :domdom
Hoewel ik het een sport vind om mooie flessen te vinden voor prijzen die ik interessant vind, is dit toch geen onderdeel van de vreugd en gaat het verwerven van een paar mooie flessen hierdoor wel heel veel langer duren.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

whiskysite
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Webshops en hun beleid

Ongelezen berichtdoor whiskysite » 18 Jan 2011, 18:54

Ha Piet,

leuk dat je hier een draadje van maakt... ben benieuwd naar de reacties van menigeen... wat weer voor verbetering kan gelden voor menige sjop!

jack
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 18 Jan 2011, 20:23

Ik heb gelukkig niet zoveel minder leuke ervaringen met dit soort dingen. Wel eind vorig jaar. Dat was best wel heel irritant. In hun assortiment stonden een Laga 21 en een Ardbeg Still Young, maar dan zonder prijs indicaties. Een simpele e-mail naar de shop met de vraag of beide nog voorradig waren en hoeveel ze kostten werd redelijk snel positief beantwoord. De prijzen waren echt super voordelig. Daarna volgenden nog verschillende berichten over en weer mbt de betaling, levering enz. Tot puntje bij paaltje kwam en ineens bleek dat geen van beiden nog kon geleverd worden. :boos
Sedertdien heb ik de goede gewoonte om eerst een e-mail te sturen met specifieke vragen vooraleer ik een bestelling plaats. Maar meestal verloopt de communicatie ed (zoals bij whiskysite.nl en perfectcask.com) heel vlot. Ik heb ook gemerkt dat Bottelier Zonneveld tegenwoordig ook melding maakt als een bepaalde fles niet meer voorradig is. :goedgedaan
Laatst gewijzigd door johan brugge op 19 Jan 2011, 00:27, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 18 Jan 2011, 21:18

johan brugge schreef:Ik heb gelukkig niet zoveel minder leuke ervaringen met dit soort dingen. Eén keer wel eind vorig jaar. Dat was best wel heel irritant. In hun assortiment stonden een Laga 21 en een Ardbeg Still Young, maar dan zonder prijs indicaties. Een simpele e-mail naar de shop met de vraag of beide nog voorradig waren en hoeveel ze kostten werd redelijk snel positief beantwoord. De prijzen waren echt super voordelig. Daarna volgenden nog verschillende berichten over en weer mbt de betaling, levering enz. Tot puntje bij paaltje kwam en ineens bleek dat geen van beiden nog kon geleverd worden. :boos
Sedertdien heb ik de goede gewoonte om eerst een e-mail te sturen met specifieke vragen vooraleer ik een bestelling plaats. Maar meestal verloopt de communicatie ed (zoals bij whiskysite.nl en perfectcask.com) heel vlot. Ik heb ook gemerkt dat Bottelier Zonneveld tegenwoordig ook melding maakt als een bepaalde fles niet meer voorradig is. :goedgedaan
Ja, inderdaad, Johan, zowel Jack als Leon melden het als 'n bepaalde fles niet meer in voorraad staat, en zo hoort 't ook! :goedgedaan

Bij 't rondstruinen over 't internet mbt whisky(en dan dus de voorraad, hè) mankeert 't daar nog wel 'ns aan, kan altijd gebeuren, maar bij sommige sites soms te vaak of té lang!
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 18 Jan 2011, 23:51

I_SPEY schreef:Bij 't rondstruinen over 't internet mbt whisky(en dan dus de voorraad, hè) mankeert 't daar nog wel 'ns aan, kan altijd gebeuren, maar bij sommige sites soms te vaak of té lang!

Klopt. Ik heb zo november vorig jaar ( of was het oktober? ) naar drie verschillende Vlaamse handelaars een bericht gestuurd met de vraag of die en die whisky's nog te verkrijgen waren en of ze eventueel een prijs konden meedelen. Eén handelaar stuurde mij na een week of 3 een prijslijst. De tweede pas na 4 à 5 weken en die vertelde mij doodleuk dat hij liever geen prijzen per e-mail meedeelde en dat ik hem maar moest bellen. Na wat aandringen mailde hij mij dan toch een lijst door van de gevraagde producten. 'Stroente dier' zoals ze in het Westvlaams zeggen. Schandalig gewoon. 400 € voor een Ardbeg 17o OB??? De derde stuurde mij na meer dan een maand een kort bericht dat hij binnen een week opnieuw contact met mij zou opnemen om verdere afspraken te maken. Ik wacht nog steeds op een e-mail. Ik kan er nog een paar opnoemen en helaas zijn het allemaal Belgische handelaars.

Piet schreef:Hoewel, ... het is nog irritanter als je een product wel kunt bestellen maar vervolgens (na lange tijd) te horen krijgt dat het bij nader inzien toch niet meer leverbaar is

Dat heb ik ook al mogen ondervinden, Piet. En we kennen allebei de handelaar, helaas. Probleem was dat ik al een bestelbon per e-mail ontvangen had EN al had betaald ook. Ondanks dat alles uiteindelijk toch in orde kwam was het een heel gedoe achteraf!

En dan is er nog iets dat mij de laatste tijd sterk is opgevallen. De prijsverschillen op de verschillende websites. Kan iemand mij vertellen waarom de meeste whisky's in NL zoveel goedkoper zijn dan in België? Ik heb onlangs een Bruichladdich Infinity I en een Octmore Orpheus gekocht aan resp. 40.99 € en 82.99 €. In België betaal ik per fles minstens 10 € meer. Die Brora was minstens 100 € goedkoper, naargelang de webshop (ook in NL).
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 19 Jan 2011, 08:39

johan brugge schreef:Kan iemand mij vertellen waarom de meeste whisky's in NL zoveel goedkoper zijn dan in België?

Je weet het... Nederlanders worden bestempeld als krenterig: alles zo goedkoop mogelijk proberen te krijgen. Wellicht doen ze 'hier' meer aan parallelhandel...?! :roll:
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

whiskysite
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor whiskysite » 19 Jan 2011, 09:07

Belgen willen gewoon snel rijk worden... :bigsmile

Hehe... misschien is de accijns hoger in Belgie?

Jack
0 x

Brodsky
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Brodsky » 05 Mar 2011, 17:16

Ik heb even een vergelijkend onderzoekje gedaan. Een kleine verlanglijst van 6 gangbare whisky's bij vier verschillende webwinkels ingevoerd, vervolgens gekeken naar de eindprijzen incl. porto voor NL.

Drankgigant: 259,49
Perfect Cask: 261,89
Whiskysite: 266,89
Van Zuylen: 269,65

De verschillen zijn in dit geval dus marginaal. De één heeft voor een bepaalde whisky misschien een stuntprijs (Springbank 10, slechts 31,99 bij Perfect Cask), het totaalplaatje incl. porto levert meer inzicht op. Ik vermoed dat de verschillen pas significant gaan oplopen bij een bestelling van zeldzamere bottelingen, en andere super-ultra-premium whisky's. Bij een bestelling van 1 of 2 ultra-premium flessen doen de portokosten er niet veel meer toe. Bij 6 flessen gangbare whisky's lopen de verzendkosten uiteen van 1,- tot 2,- per fles. Grotere bestellingen zijn zonder meer een stuk voordeliger.

Ik heb qua whisky online bestellen alleen ervaring met Van Zuylen. Goede klantvriendelijke afhandeling, snel, en uitstekend verpakt. Prima informatievoorziening, behalve dan de relatief veel 'niet leverbare' titels. Nadeel bij de Drankgigant & Perfect Cask vind ik dat er bijv. bij de Aberlour a'bunadh of de Laphroaig 10 Cask Strength niet staat aangegeven om welke batches het gaat. Lijkt me een kleine moeite om dat te blijven aanpassen. Er is nl. niet elke maand een nieuwe batch op de markt. Scheelt weer mailtjes uitwisselen over specificaties.

Klein nadeel bij de whiskysite is de plaatsing van het BTW bedrag. Ik krijg de indruk dat dat er nog bijgeteld gaat worden. Pas na een paar stappen van de afhandeling te doorlopen, kwam ik er achter dat de op de site aangegeven prijzen toch incl. zijn, al staat het BTW-bedrag bij stap 3 (de voorlaatste) van de order nog steeds onder het totaalbedrag.
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 05 Mar 2011, 17:34

Brodsky schreef:Klein nadeel bij de whiskysite is de plaatsing van het BTW bedrag. Ik krijg de indruk dat dat er nog bijgeteld gaat worden. Pas na een paar stappen van de afhandeling te doorlopen, kwam ik er achter dat de op de site aangegeven prijzen toch incl. zijn, al staat het BTW-bedrag bij stap 3 (de voorlaatste) van de order nog steeds onder het totaalbedrag.

Dat is ook zo bij Perfect Cask. Heel verwarrend vond ik dat. Dat stond ook zo op de factuur die ik per e-mail kreeg. Net of ik de BTW twee keer moest betalen.
Bij Van Zuylen heb ik nog nooit besteld en ik zal dat ook niet doen. De verzendkosten naar het buitenland zijn schandalig hoog.
0 x

whiskysite
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor whiskysite » 05 Mar 2011, 17:38

Altijd fijn om kritieken te horen! Ik ga gelijk kijken of dit aangepast kan worden!

Jack
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 05 Mar 2011, 17:59

Hoi Taco,

Heb met interesse je tweede voorgaande post gelezen, maar ik heb wel wat op- cq aanmerkingen op 'n paar dingen, die jij schrijft.
Je hebt 'n klein vergelijkend onderzoekje gedaan van zes verschillende flessen whisky bij vier aanbieders; de aanbieders worden alle vier met naam en toenaam genoemd, prima, maar het is dan wel zo voor de hand liggend, dat je deze zes gangbare flessen whisky ook met hun naam noemt, dan weten de leveranciers van deze flessen, waar ze over praten, dat lijkt mij toch wel relevant, niet waar! Er zou namelijk, zo stel ik mij tenminste voor, 'n goede reden kunnen zijn - dat hoeft natuurlijk niet, maar kan wel - waarom zij die bepaalde fles voor die bepaalde prijs aanbieden. Bij 'n dergelijk klein onderzoekje, wat ik echt toejuich, moet de informatie voor beide partijen kompleet zijn!

Jouw verdere uitleg is perfect en daar valt niets op af te dingen!
En wat je zegt over Jack's reserverings-/facturatie-systeem met betrekking tot de BTW, da's helemaal waar!
Zijn informatie bij de whiskies is trouwens goed volledig, alhoewel het met de beschrijvingen(n+t's) van 'n aantal whiskies wel wat beter zou kunnen ;)

Maar wat 'n prachtige winkel is het geworden, hè, daar in Leiden Nrd.

René
0 x
Afbeelding

whiskysite
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor whiskysite » 05 Mar 2011, 18:10

Gniffel... Ik weet dat er nog een aantal beschrijvingen e.d. bij moeten op de site... maar zoals je ook weet... is het altijd druk... goed teken natuurlijk, maar dat soort dingen schieten er dus bij in helaas...

Jack
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 05 Mar 2011, 18:25

whiskysite schreef:Gniffel... Ik weet dat er nog een aantal beschrijvingen e.d. bij moeten op de site... maar zoals je ook weet... is het altijd druk... goed teken natuurlijk, maar dat soort dingen schieten er dus bij in helaas...
Jack

Jij bent mij geen verantwoording verschuldigd, vriend, want I'm a teaser.
0 x
Afbeelding

Brodsky
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Brodsky » 05 Mar 2011, 19:40

I_SPEY schreef:[..]maar het is dan wel zo voor de hand liggend, dat je deze zes gangbare flessen whisky ook met hun naam noemt, dan weten de leveranciers van deze flessen, waar ze over praten, dat lijkt mij toch wel relevant, niet waar! Er zou namelijk, zo stel ik mij tenminste voor, 'n goede reden kunnen zijn - dat hoeft natuurlijk niet, maar kan wel - waarom zij die bepaalde fles voor die bepaalde prijs aanbieden. Bij 'n dergelijk klein onderzoekje, wat ik echt toejuich, moet de informatie voor beide partijen kompleet zijn!

Je hebt gelijk. Eigenlijk is het voor m'n betoog niet relevant, maar omdat ik de leveranciers al heb genoemd, zal ik ook vermelden om welke zes flessen het gaat: Abelour a'bunadh (0.7 l.), Ardbeg Uigeadail (0.7 l.), Glenfarclas 105 (1 l.), Laphroaig Cask Strength (0.7 l.), Longrow CV (0.7 l.), Springbank 10 (0.7 l.). Prijsverschillen per fles zouden deels te verklaren kunnen zijn door verschillende jaartallen van uitgave / batches. Elke combinatie van whisky's levert per webwinkel natuurlijk andere uitkomsten op, en de volgorde die hier uitkwam is dus geen goede indicatie van wie het voordeligst is.

Waar het mij om gaat, is dat ik niet meer zoek op de koopjes per fles, omdat ik geen bestellingen doe van 1 of 2 flessen per keer, zeker niet met flessen tot ca. 80 euro p/s. Dan is het totaalplaatje van een wenslijstje op prijs vergelijken relevanter. In deze kleine 'case study' van zes flessen kom ik tot een verschil van een tientje. Op een bedrag van ca. 250,- vind ik dit redelijk verwaarloosbaar & kies ik wellicht voor de leverancier waar ik al vertrouwd mee ben.

Voor whiskyliefhebbers met een smalle beurs (zoals ik) zou een vergelijkingssite, waar je combinaties van gewenste whisky's & de eindprijs incl. porto kunt vergelijken, een uitkomst zijn. Het kost veel tijd om bij diverse leveranciers per site een winkelmandje te vullen en vervolgens meerdere eindprijzen te gaan vergelijken. Voor mij een reden te meer om voortaan niet meer onder de indruk te zijn van een stuntprijs van maar 1 whisky, tenzij ik meteen 6 ex. of meer van 1 soort zou willen bestellen.
Laatst gewijzigd door Brodsky op 05 Mar 2011, 19:58, 3 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

Brodsky
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Brodsky » 05 Mar 2011, 19:52

whiskysite schreef:Gniffel... Ik weet dat er nog een aantal beschrijvingen e.d. bij moeten op de site... maar zoals je ook weet... is het altijd druk... goed teken natuurlijk, maar dat soort dingen schieten er dus bij in helaas...

Jack

Een goede reden om iemand in te huren voor een dag(je) per week om de website up-to-date te houden. Als jullie het druk hebben zijn de inkomsten waarschijnlijk voldoende om je dit te kunnen veroorloven, en helpen jullie ook nog eens een klein handje mee de werkloosheid te laten dalen. :duimop
0 x
Afbeelding

Terug naar “Discussies, ervaringen en meningen over websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en IB's”