Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
DiXi
Senior
Senior

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor DiXi » 06 Mar 2017, 21:19

caskstrength schreef:
DiXi schreef:
dalwinnie schreef:
Hoeveel zijn er in Nederland geleverd denk je?

Dat vind ik niet relevant, de 16 jarige was prima verkrijgbaar..

Volgens mij is het precies omgekeerd: dat de 16-jarige goed leverbaar was, is volgens mij niet relevant. Als er nu veel minder geleverd is, is het in mijn optiek logisch dat hij lastig verkrijgbaar is. En niemand heeft een duidelijke en goede bron vwb het aantal voor NL.

Wat ik daar mee bedoel, is dat een tweede versie net zo goed leverbaar hoort te zijn als de eerste. Die verantwoordelijkheid heeft Springbank in mijn ogen.. (even scherp gezegd natuurlijk)
0 x

Dyson81
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dyson81 » 06 Mar 2017, 22:42

DiXi schreef:
caskstrength schreef:
DiXi schreef:

Dat vind ik niet relevant, de 16 jarige was prima verkrijgbaar..

Volgens mij is het precies omgekeerd: dat de 16-jarige goed leverbaar was, is volgens mij niet relevant. Als er nu veel minder geleverd is, is het in mijn optiek logisch dat hij lastig verkrijgbaar is. En niemand heeft een duidelijke en goede bron vwb het aantal voor NL.

Wat ik daar mee bedoel, is dat een tweede versie net zo goed leverbaar hoort te zijn als de eerste. Die verantwoordelijkheid heeft Springbank in mijn ogen.. (even scherp gezegd natuurlijk)

Vanuit de klantoptiek heb je gelijk.

Maar de sales/marketing afdeling van Springbank heeft waarschijnlijk de verantwoordelijkheid om te zorgen ook mee te profiteren van de verhitte whisky markt.
M.a.w. hoe kunnen zij ervoor zorgen dat de klant (nagenoeg) hetzelfde betaald voor een 11 jarige Local Barley als vorig jaar de 16 jarige Local Barley. Ik ga er gemakshalve vanuit dat de releaseprijs bij elkaar in de buurt ligt.
Door schaarste te creëren is dit vrij eenvoudig (want dan zijn mensen bereidt om meer uit te geven, zo werkt ons brein nou eenmaal) en wij zien en ervaren het nu!

Simpel voorbeeld, bij Nespresso doen ze dit ook zo, de Limited Editions zijn zogenaamd "tijdelijk" en de klant betaald er ineens meer voor, er zijn weinig mensen die deze smaakverschillen eruit halen.
Over de Nespresso cups gesproken, ik had er vorige week eentje in mijn hand waarop stond, vintage 2014 :Scratch
0 x

mQkz
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor mQkz » 07 Mar 2017, 07:52

caskstrength schreef:Er is een persoon die 24 flessen van de nieuwe Local Barley heeft als ik Whiskybase mag geloven...
#Flipper-alert.

Ronduit belachelijk! Wij vechten bijna om 1 of 2 flesje(s) te kunnen bemachtigen en die persoon heeft er 24?!
Volgens mij zijn er een heleboel mensen met een slijter die ze zelf ffe in hun zak steken...
0 x

Skiddilly
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Skiddilly » 07 Mar 2017, 16:06

Ik was vanmiddag even bij een slijter die ervan overtuigd was dat de Local Barley 11yo van Springbank nog moet worden verdeeld. Althans dat was wat zij te horen hadden gekregen van hun groothandel.
0 x
Afbeelding
“Too much of anything is bad, but too much good whiskey is barely enough.”
- Mark Twain

shadowcollector
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor shadowcollector » 07 Mar 2017, 16:31

Skiddilly schreef:Ik was vanmiddag even bij een slijter die ervan overtuigd was dat de Local Barley 11yo van Springbank nog moet worden verdeeld. Althans dat was wat zij te horen hadden gekregen van hun groothandel.

Ik zou op zoek gaan naar een nieuwe slijter...
1 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 07 Mar 2017, 16:39

Als dat zo is, dan verdeelt de "groothandel" (importeur) wel selectief. Ik heb de mijne vandaag ontvangen.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Skiddilly
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Skiddilly » 07 Mar 2017, 16:55

shadowcollector schreef:
Skiddilly schreef:Ik was vanmiddag even bij een slijter die ervan overtuigd was dat de Local Barley 11yo van Springbank nog moet worden verdeeld. Althans dat was wat zij te horen hadden gekregen van hun groothandel.

Ik zou op zoek gaan naar een nieuwe slijter...

Ik ben zelf ook benieuwd, ik krijg bericht als ze binnen zijn. Ik laat uiteraard wat horen ;)
1 x
Afbeelding
“Too much of anything is bad, but too much good whiskey is barely enough.”
- Mark Twain

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 07 Mar 2017, 21:57

Nou, ik heb hem op. De volledige eerste riefjoew staat op whiskybase, maar in het kort: mooi en complex!

In de neus springt niets er echt uit, maar is er veel te ontdekken. De turfrook is in het begin erg op de achtergrond, maar komt geleidelijk toch opzetten (met daarnaast andere aardse tonen). Daarnaast is hij lekker fruitig, maar zeker ook moutig en romig. De smaak heeft zowel het zoetje, zuurtje en zeker het ziltje, en de afdronk is lang en plezierig. Niet bitter, niet te rond.

Kortom: absoluut geen straf om te drinken.
6 x
Affirmanti incumbit probatio

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 07 Mar 2017, 22:01

In Belgie zijn ze precies makkelijker te krijgen dan in NL. Die indruk krijg ik althans als ik hier de commentaren lees. Tenzij jullie idd slijters hebben die ze achter houden...
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 08 Mar 2017, 00:21

MisterMonkeyDonkey schreef:Tenzij jullie idd slijters hebben die ze achter houden...
Die lezen mee op fora als deze en ruiken hun kans op kaas op hun boterham. Misschien wel twee plakken.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 08 Mar 2017, 00:28

Reichenbach schreef:
MisterMonkeyDonkey schreef:Tenzij jullie idd slijters hebben die ze achter houden...
Die lezen mee op fora als deze en ruiken hun kans op kaas op hun boterham. Misschien wel twee plakken.

Dan zijn ze wel heel erg kortzichtig. Daar koop je dan 1 keer en nooit meer! Wat mij betreft sla je zelfs die 1 keer over. Gewoon boycotten!
0 x

mQkz
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor mQkz » 08 Mar 2017, 07:49

MisterMonkeyDonkey schreef:In Belgie zijn ze precies makkelijker te krijgen dan in NL. Die indruk krijg ik althans als ik hier de commentaren lees. Tenzij jullie idd slijters hebben die ze achter houden...

Volgens mij zijn ze gewoon nog niet volledig gereleased in Nederland. Sommigen zullen ze al hebben (d.m.v. achterpoortjes), maar velen nog niet denk ik. In tegenstelling tot België. Ook passeren de Springbanks in Nederland via 2 instanties geloof ik, ik heb dat ooit eens gehoord en dat zou de hogere prijs in Nederland verklaren en zeker vanwege de lagere accijnzen tegenover België.
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 08 Mar 2017, 07:57

Nogal een gedoe in Nederland zeg! :P
In ieder geval toont het ook aan dat de schaarste en hoge prijs niet noodzakelijk door Springbank gecreëerd is.
2 x

dalwinnie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor dalwinnie » 08 Mar 2017, 12:28

mer1973 schreef:Zijn er nog liefhebbers die belangstelling hebben in 12 jarige CS batch 14. https://www.whiskybase.com/whisky/92131

In Nederland zit de prijs inmiddels op 76 en bij D12 op 84 euro.
Kosten zijn 65 euro ex verzendkosten.

Graag laten weten per pb voor vanavond 2400 uur.
Dan kan ik ze morgen bestellen.
Kan maar maximaal aan 6 flessen komen.

zijn nu in de aanbieding bij de The Old pipe / de Rooise wijnboer Springbank 12y Cask Strength nu voor €64.99 per fles. :bigsmile
0 x

DvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DvdB » 08 Mar 2017, 23:28

Sprak vanmiddag een slijter en die bevestigde wat eerder ook al genoemd werd hier. Het aantal flessen dat men als slijter toegeschoven krijgt is afhankelijk van wat er gemiddeld aan handel wordt afgenomen bij de groothandel/importeur.

:violin
Dirk
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”