Beleggen/investeren in whisky, belegging of speculeren

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Beleggen/investeren in whisky, belegging of speculeren

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 10 Jan 2016, 21:27

Whiskyplan is daarentegen een serieus project en valt echt onder beleggen.

Erg mooi initiatief :goedgedaan Overigens is beleggen altijd een risicovolle onderneming. Zolang je niet meer dan 4,9% van een onderneming bezit kun je dit in Box 3 voor je belastingaangifte plaatsen en hoef je geen vermogensbelasting te betalen. Over dividend moet je uiteraard dividendbelasting betalen maar he, doe mij zo veel mogelijk dividendbelasting want dan heb ik ook dividend :hoera
0 x

FW66
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor FW66 » 15 Jan 2016, 11:23

@ Gerrit,

houd onze site of Facebook in de gaten. We maken gestaag vorderingen en zijn nu bezig met een mooie locatie en met een financier voor het pand.

Wij streven er naar om veel dividendbelasting te betalen…..
1 x

E_S
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor E_S » 22 Jan 2016, 15:40

Interessante discussie over het wel of niet beleggen in whisky. Zelf koop ik vaak twee dezelfde flessen, één om te drinken en de ander voor mijn verzameling. Valt de smaak van een whisky mij tegen dan verkoop ik de tweede fles soms. Niet speciaal voor de winst, maar soms is de al prijs aardig gestegen (mooi meegenomen) :bigsmile .
Voor geïnteresseerden die willen starten met belegen in whisky kwam ik de volgende artikelen/website's tegen:
http://financieel.infonu.nl/beleggen/141782-beleggen-in-whisky-de-ins-en-outs.html
http://financieel.infonu.nl/beleggen/142383-beleggen-in-whisky-de-gesloten-distilleerderijen.html
http://beleggersplaats.com/nieuws/beleggen-in-whisky-een-goede-investering/3816/
http://investereninvloeibaargoud.nl/
http://nos.nl/op3/artikel/2034191-whisky-brengt-meer-op-dan-goud-of-diamanten.html
1 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 22 Jan 2016, 22:17

Ik denk dat de grootste winsten wel behaald zijn.
De productie van single malt was beginnende eeuw relatief laag, en de vraag steeg de afgelopen jaren. Sinds 2005 is de productie opgeschroefd, waardoor er in de komende jaren waarschijnlijk meer aan of zal zijn.
De vraag kan bijna niet blijven stijgen, zeker niet als opkomende landen het economisch zwaar (of minder eenvoudig) hebben. Gevolg is normaliter een prijsdaling.

Al gebottelde whiskies behouden wellicht waarde, zeker als ze van gesloten distilleerderijen zijn. Voor de rest is het hopen/wachten op een prijsdaling. Het zou daarnaast helpen als de pond zwakker werd. Brexit of niet?
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 27 Jan 2016, 14:34

FW66 schreef:@ Gerrit,

houd onze site of Facebook in de gaten. We maken gestaag vorderingen en zijn nu bezig met een mooie locatie en met een financier voor het pand.

Wij streven er naar om veel dividendbelasting te betalen…..

Ik ga dit zeker op de voet volgen.
Hou van de Schotse Whisky, maar ach....chauvinistisch als ik ben....
:goedgedaan :hoera
0 x
Afbeelding

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 27 Jan 2016, 18:05

Ik vind de discussie wel interessant;
Beleggen is niet mijn ding, ik zie mijzelf als een verzamelaar én koopjesjager.

Ik heb nu 30 flessen whisky in de kast, 'niet veel bijzonders' maar ík vind het leuk.
Deze zullen lang niet allemaal op korte termijn open gaan,
het idee dat de verzameling 'waardevast' is bevalt mij wel...

Slainte !
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Toon
Senior
Senior

Whisky gezocht voor investering

Ongelezen berichtdoor Toon » 02 Mar 2017, 17:21

Hey mensen zoals het onderwerp van mijn topic al zegt ben ik op zoek naar whisky als een investering. Zijn er mensen die tips voor mij hebben. Ik heb hier en daar al gelezen dat de distillirijen die gesloten zijn het meest kunnen opbrengen op termijn. Is dit zo ?

Mvg
Toon
0 x

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Whisky gezocht voor investering

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 02 Mar 2017, 17:23

Mijn tip is: niet doen. Koop goud of beter nog zilver. Whisky als investering is enkel goed als je zelf Whisky drinkt...
2 x

Toon
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Toon » 02 Mar 2017, 17:27

Spreek je uit ervaring of brengt het niets op ?
Ik heb wel wat geduld hoor .
0 x

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 02 Mar 2017, 17:44

Ik denk dat je hier aan het verkeerde adres bent, kerel. Over het algemeen zitten hier op het forum whiskyliefhebbers, mensen die van mening zijn dat whisky gedronken moet worden.
Persoonlijk heb ik een schijthekel aan mensen die om investeringsredenen flessen kopen, de prijzen opdrijven en het liefhebbers onmogelijk maken om van bepaalde whisky te kunnen genieten.
Laatst gewijzigd door Harrie op 02 Mar 2017, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
10 x
Afbeelding

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 02 Mar 2017, 17:47

+1
0 x
Afbeelding

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 02 Mar 2017, 17:50

Inderdaad Toon, net wat Harrie al zegt.
Je bent hier op een whiskyforum geen beleggingsforum.
Als je tijd en geduld hebt kan je perfect net zoals bij alle beleggingen zelf eerst je uitgebreide onderzoek doen en daarna je gang gaan.
Voorgekauwde kost moet je hier niet verwachten.
Het zorgt er namelijk voor dat whisky net als aandelen in het groot aangekocht worden en dan op korte tijd verkocht (flippen).
Iets waar de meeste whiskyliefhebbers een hekel aan hebben.
Omdat het ervoor zorgt dat de liefhebber zelf de fles amper kan kopen en de prijzen artificieel de hoogte ingaan.
0 x

Toon
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Toon » 02 Mar 2017, 18:03

Harrie schreef:Ik denk dat je hier aan het verkeerde andes bent, kerel. Over het algemeen zitten hier op het forum whiskyliefhebbers, mensen die van mening zijn dat whisky gedronken moet worden.
Persoonlijk heb ik een schijthekel aan mensen die om investeringsredenen flessen kopen, de prijzen opdrijven en het liefhebbers onmogelijk maken om van bepaalde whisky te kunnen genieten.

Wil dit zeggen dat ik geen whiskyliefhebber kan zijn omdat jij mij bestempeld als een mens waar jij een schijthekel aan hebt. Ik stel gewoon een vraag. In ieder geval prettig kennis te maken met je.
0 x

Skiddilly
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Skiddilly » 02 Mar 2017, 18:06

Highland Park, de ICE of FIRE edition. Gegarandeerd redendement.
5 x
Afbeelding
“Too much of anything is bad, but too much good whiskey is barely enough.”
- Mark Twain

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 02 Mar 2017, 18:09

Beste Toon,

Aangezien de meerderheid van de leden hier whisky drinken, en de investeerder de prijzen voor de drinker kunstmatig omhoog stuwt zal je hier waarschijnlijk weinig antwoord krijgen.

Dit gezegd zijnde wil ik wel even een poging ondernemen om te antwoorden op je vraag.

De prijzen van whisky zijn sinds 2010 serieus aan het stijgen, en laten we wel wezen sinds 2012 kan je een stijging zien die per jaar tussen de 20 en 100% voor een fles kan liggen. Dus op dat vlak is het wel interessant om in whisky te beleggen als je weet wat je best aankoopt. (onder andere gesloten distilleerderijen zijn hierbij vaak heel interessant.) Langs de andere kant volgt whisky vaak een cyclische beweging, dit wil zeggen dat de markt elke keer weer instort. Dat kan morgen zijn, maar ook over een paar jaar, who know's...

Om je een voorbeeld te geven, je koopt een hele reeks flessen van Caperdonich, dat is gesloten.
Daar zit prachtige whisky tussen, maar ook whisky waar ik geen 50 euro voor een fles zou voor geven.
Op het moment dat de markt inklapt verdwijnt de investeerder, en blijft de drinker over.
Voor je pareltjes van Caperdonich zal je wel een rendement halen, want het is schaars en de drinker die het kent wil er voor betalen.
Voor de mindere Caperdonich's gaat de drinker misschien niet willen geven wat jij ervoor betaald hebt.

MAW als je wil beleggen in whisky, probeer dit met verstand van zaken te doen en bekijk dit vooral op langere termijn, waarbij je weet wat je koopt en eventueel nog je flessen kan opdrinken als de markt instort.

:hoedaf
3 x
Afbeelding

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”