Nieuwe whisky-tips. Welke whisky zou je aanraden ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Sanity11
Actief lid
Actief lid

Re: Wat wordt je volgende fles aankoop ?

Ongelezen berichtdoor Sanity11 » 20 Feb 2011, 21:34

Ok, wordt alleen maar moeilijker, mijn gedachte ging steeds meer uit naar de Talisker :D .. Nou misschien toch maar de Lagavulin dan, daar heb ik ook heel wat goed van gelezen, dat zeker. Ik ben een beetje bang dat het een soort Bowmore Darkest is, maar dat is vast een verkeerde gedachte van mij. Niet dat ik de Bowmore verkeerd vind, maar die heb ik al.
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Wat wordt je volgende fles aankoop ?

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 20 Feb 2011, 22:26

Ik heb nog geen Bowmore Darkest gehad, wel al verscheidene andere versies, maar ik kan je verzekeren dat die Laga DE toch heel andere koek is.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

MoreBowmore
Senior
Senior

Diverse Arran's

Ongelezen berichtdoor MoreBowmore » 20 Feb 2011, 22:45

Matthijs schreef: Bedankt voor de links. Ik vind de twee Arran's niet zo interessant klinken eerlijk gezegd (ook qua score). De Cragganmore klinkt als goed voor de prijs (zowel de 12, als de twee genoemde 14 jarigen)! Qua Arran zat ik eigenlijk te denken aan de 14 jarige. Ik zocht hierin niet speciaal "boter", maar het leek me een lekkere fles, en vroeg me af wat de ervaringen ermee waren.

Ik heb zelf de volgende Arrans geproefd ( minimaal 1 fles ) : de 10 jarige ( maar dat is al wel lang geleden) ; de 12 , de 14, de Rowan Tree en de wine finishes Amarone en Port.

Hiervan vond ik de 12 jarige de lekkerste ( lekkere toffee zoetigheid ) ; ook vanwege zijn mondgevoel ( romiger ( vettiger/boterachtig? ) dan de rest; wellicht wat je juist zoekt ). En aangezien deze uit de reeks verdwijnt zou ik eerst hier voor gaan voordat ik voor de 14 zou gaan. Die is trouwens ook lekker met de nadruk op citrus fruit maar voor mij wat eenzijdiger dan de 12.

De 12 is o.a. nog te krijgen bij de Whiskykoning in Den Bosch voor € 37.50 en met o.a zijn 46% wat mij betreft een stuk lekkerder dan de Cragganmore 12 die mij ook wat tegenviel.
0 x
Afbeelding

Matthijs
Actief lid
Actief lid

Diverse Arran's

Ongelezen berichtdoor Matthijs » 20 Feb 2011, 23:07

MoreBowmore schreef:Ik heb zelf de volgende Arrans geproefd ( minimaal 1 fles ) : de 10 jarige ( maar dat is al wel lang geleden) ; de 12 , de 14, de Rowan Tree en de wine finishes Amarone en Port.

Hiervan vond ik de 12 jarige de lekkerste ( lekkere toffee zoetigheid ) ; ook vanwege zijn mondgevoel ( romiger ( vettiger/boterachtig? ) dan de rest; wellicht wat je juist zoekt ). En aangezien deze uit de reeks verdwijnt zou ik eerst hier voor gaan voordat ik voor de 14 zou gaan. Die is trouwens ook lekker met de nadruk op citrus fruit maar voor mij wat eenzijdiger dan de 12.

De 12 is o.a. nog te krijgen bij de Whiskykoning in Den Bosch voor € 37.50 en met o.a zijn 46% wat mij betreft een stuk lekkerder dan de Cragganmore 12 die mij ook wat tegenviel.

Klinkt goed, ik zal eens bij wat locale slijters kijken. Den Bosch is me wat te ver! Van Zuylen lijkt de 12 niet meer te hebben. Ik hou hem in ieder geval in het achterhoofd (maar iets meer op de voorgrond, gezien hij langzaam van de markt verdwijnt!).
Serge Valentin waardeerd de 12 jarige overigens met 85 punten, en de 14 jarige met 87 punten. Kijkende naar tasting notes op verschillende plekken lijkt de 12 jarige mij toch lekkerder inderdaad. Inderdaad meer citrus in de 14, wat lekker is, maar niet wat ik nu zoek! Wat het daadwerkelijk gaat worden bij de volgende aankoopronde (hopelijk in de nabije toekomst) blijft natuurlijk de vraag. Moet lekker kritisch blijven gezien het budget, maar Arran 12 en Cragganmore 14 old Friends of the Classic Malts spoken nu lekker door m'n hoofd! :Tongue
0 x

MoreBowmore
Senior
Senior

Re: Nieuwe whisky-tips. Welke whisky zou je aanraden ?

Ongelezen berichtdoor MoreBowmore » 20 Feb 2011, 23:35

Matthijs schreef:Klinkt goed, ik zal eens bij wat locale slijters kijken. Den Bosch is me wat te ver!

Ik dacht dat je in Nijmegen studeerde; dan is Den Bosch (met de trein? ) toch goed te doen? De Whiskykoning is zo'n 20 minuten lopen van het station trouwens..

Zelf woon ik in Oss en heb een auto dus Den Bosch is voor mij lekker dichtbij.... :duimop
0 x
Afbeelding

Matthijs
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Matthijs » 20 Feb 2011, 23:47

Ik studeer ook in Nijmegen. Maar ik kijk eerst daar eens in de stad rond, alvorens ik de trein in stap! Ik vind tweemaal 30 minuten met de trein, en tweemaal 20 minuten lopen, toch een hoop tijd om een flesje aan te schaffen :lol:
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Feb 2011, 23:54

Matthijs schreef:Ik studeer ook in Nijmegen. Maar ik kijk eerst daar eens in de stad rond, alvorens ik de trein in stap! Ik vind tweemaal 30 minuten met de trein, en tweemaal 20 minuten lopen, toch een hoop tijd om een flesje aan te schaffen :lol:

Versaillesdranken, Nijmegen. Zie de geclassificeerde lijsten ;)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Matthijs
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Matthijs » 21 Feb 2011, 00:21

Piet schreef:
Matthijs schreef:Ik studeer ook in Nijmegen. Maar ik kijk eerst daar eens in de stad rond, alvorens ik de trein in stap! Ik vind tweemaal 30 minuten met de trein, en tweemaal 20 minuten lopen, toch een hoop tijd om een flesje aan te schaffen :lol:

Versaillesdranken, Nijmegen. Zie de geclassificeerde lijsten ;)

Daar staat geen 12 jarige Arran bij, had al gekeken. Maar die lijst is al erg lang niet ge-update, heb ik enige tijd geleden in de winkel gehoord. Ik vermoed dat ze hem wel zullen hebben, maar over het algemeen is de zaak vrij duur!
0 x

Sanity11
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Sanity11 » 21 Feb 2011, 21:29

Wat zou je aanraden? De Talisker Distillers Edition, of de Lagavulin Distillers Edition?
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Feb 2011, 21:41

Sanity11 schreef:Wat zou je aanraden? De Talisker Distillers Edition, of de Lagavulin Distillers Edition?

:Scratch
Op die vraag heb je toch al een paar antwoorden gekregen in: Wat wordt je volgende fles aankoop ?
Twee maal Lagavulin Distillers Edition :HitHead
0 x

Sanity11
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Sanity11 » 21 Feb 2011, 21:52

Piet schreef:
Sanity11 schreef:Wat zou je aanraden? De Talisker Distillers Edition, of de Lagavulin Distillers Edition?

:Scratch
Op die vraag heb je toch al een paar antwoorden gekregen in: Wat wordt je volgende fles aankoop ?
Twee maal Lagavulin Distillers Edition :HitHead

Ermm.. nee. Ik heb daar feitelijk één antwoord op gehad, en dit is natuurlijk een veel beter topic om dat te vragen...
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Feb 2011, 21:59

Sanity11 schreef:Ermm.. nee. Ik heb daar feitelijk één antwoord op gehad, en dit is natuurlijk een veel beter topic om dat te vragen...

Dat dit een beter onderwerp is, is helemaal waar.
Maar lees maar eens goed. Zowel Johan als Antoine geven je antwoord.
De Bowmore Darkest bracht misschien verwarring maar Johan's suggestie is wel degelijk "Laga DE".
En gadeweerd: "Tussen die twee; zeker de Lagavulin"... en het ging over de DE.

En het zijn twee zeer ervaren drinkers !

P.s. Ik zal die berichten hierheen verplaatsen dan heb je ze allemaal bij elkaar !
0 x

Sanity11
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Sanity11 » 21 Feb 2011, 22:08

Dat vind ik prima. Zonder een wellus niettus spel te willen starten... Johan zegt dat dat Laga DE andere koek is dan de Bowmore Darkest. Dat betekend waarschijnlijk dat hij de Lagavullin prefereert boven de Bowmore. Om te concluderen dat dat ook betekent dat Johan de Laga prefereert boven de Talisker is een kwestie van perceptie en heeft niets met mijn vermogen om post's te lezen te maken. ;)
0 x

MoreBowmore
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MoreBowmore » 22 Feb 2011, 18:18

Ik vond zowel de Lagavulin D.E. ( 1991 en 194 ) als ook de Talisker D.E. ( 1993 ) lekker en ook de Bowmore 15 Darkest vind ik heerlijk :duimop

De Talisker heeft 2 voordelen boven de Lagavulin ( 45,8% tegen 43 % ) en een prijsvoordeel van 20 tot 30 euro per fles...
Een volgende Talisker D.E. staat dan ook zeker nog op mijn verlanglijstje. De Lagavulin wordt echter op de sites die ik bekeken heb gemiddeld hoger gewaardeerd.

Maar de Lagavulin is toch nog steeds mijn favouriet hier; en dan vooral de 1991 D.E. :smullen

Dus als geld niet het grootste probleem is zou ik zeggen........ koop ze alle 3 om ze "head to head" te vergelijken! :bigsmile
0 x
Afbeelding

Sanity11
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Sanity11 » 22 Feb 2011, 19:53

Ok! De Bowmore Darkest heb ik al :) en die is zeker niet verkeerd! Inderdaad een redelijk prijsverschil. Helaas speelt geld wel een rol :evil: , maar ik denk toch dat ik voor de Laga ga. Hij is bij Whiskysite €66.99. Dat is wel de 2010 editie maar goed. Ik heb er nou al zin in :D.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”