Ardbeg Expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
WhiskyLiam
Senior
Senior

Re: Ardbeg Expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 16 Sep 2016, 23:57

Het laatste beetje Uigeadail is helemaal troebel geworden, maak me er niet druk om maar neem aan dat dat komt omdat ie unchillfiltered is!? Smaak is er wel een beetje af trouwens, wederom een bevestiging dat de laatste beetjes snel op moeten.
0 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 17 Sep 2016, 00:42

Ik weet niet wat dat is, met die flessen van jou, WhiskyLiam, maar het lijkt erop dat ze allemaal de houdbaarheid hebben van een pak overjarige karnemelk. Eerst die Laphroaig Brodir, nu de Oogie. Weet je zeker dat je niet gewoon te veel met je asem boven de fles rooksignalen loopt te blazen? Slaat het dood van!!! (Vocht + houtoliën = troebel). Het beste is dan ook gewoon om de fles open te maken, meteen aan de mond te zetten, en naar binnen te klokken - aldus een forumlid alhier. Maar je kan natuurlijk altijd een review schrijven en je knaken terug eisen. Blijft de hobby ook betaalbaar :lekker !

*Uit de ouw'n doos..*
WhiskyLiam schreef:Over de Brodir, moet hier toch op terug komen, gister 2 drammetjes gehad. Hoewel ik hem erg lekker vind denk ik toch eerder aan 88 uit 100. Ook lijkt deze erg vatbaar voor oxidatie, na 45 minuutjes in het glas wordt hij steeds minder. Benieuwd wat er nu in de fles gaat gebeuren.

WhiskyLiam schreef:Ondertussen is deze whisky ook helemaal naar de klte, de afgelopen 3 dagen een dram geprobeerd om het zeker te weten maar ik zou hem nu een cijfer onder 80 geven. Compleet geoxideerd, en niet op een goede manier. Alles wat hem in het begin zo lekker maakte is weg! Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die dit gemerkt heeft. Het verschil is echt levensgroot. Mijn duurste fles! :Cry
6 x
2 ∞ & →

WhiskyLiam
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 17 Sep 2016, 01:15

squaadgras schreef:Ik weet niet wat dat is, met die flessen van jou, WhiskyLiam, maar het lijkt erop dat ze allemaal de houdbaarheid hebben van een pak overjarige karnemelk. Eerst die Laphroaig Brodir, nu de Oogie. Weet je zeker dat je niet gewoon te veel met je asem boven de fles rooksignalen loopt te blazen? Slaat het dood van!!! (Vocht + houtoliën = troebel). Het beste is dan ook gewoon om de fles open te maken, meteen aan de mond te zetten, en naar binnen te klokken - aldus een forumlid alhier. Maar je kan natuurlijk altijd een review schrijven en je knaken terug eisen. Blijft de hobby ook betaalbaar :lekker !*Uit de ouw'n doos..*

Tja, ik weet ook niet wat het is. Die dingen vallen me op, ik doe echt geen rare dingen met m'n flessen (voor zover ik weet). Denk dat ik alleen een slechte batch Brodir heb gehad, de Uigeadail is m'n eigen schuld; heb het laatste beetje te lang in de fles gelaten. Merk gewoon dat de verschillen levensgroot zijn tussen "net open gemaakt", "een weekje (of wat) geoxideerd" en "het laatste beetje in de fles". :D
0 x

MGB
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor MGB » 29 Sep 2016, 12:05

Een mooi omschrijving en score van Serge voor de Ardbeg 21:

"This new one certainly belongs to the former category. Me ve-ry hap-py. SGP:458 - 91 points."

http://www.whiskyfun.com/
0 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 29 Okt 2016, 13:02

Gisteravond ben ik er maar even voor gaan zitten: de Ardbeg 21 sample van Paul.Ik heb weinig tot geen ervaring met het maken van notities maar ik ga toch even proberen hoe ik het ervaren heb:

Nose: de verwachte rokerigheid werd onderdrukt door een zoetigheid, vanille, toffee, caramel, na wat langer ruiken ervaar je bijna iets suikerigs, marsepein of zo. Bijzonder en erg lekker.

Taste: wanneer je een kleine nip over je tong laat rollen voel je de whisky 'dikker' worden, romig, bijna gelei-achtig. Je voelt de whisky oplossen in een zweem van rook.

Finish: een lange finish, een zachte tinteling op de tong, niet van de alcohol maar iets anders. Een smaaktinteling.

Totaal: tot nu toe één van de meest bijzonder smaakervaringen tot nu toe voor mij. Als ie voor je staat wil je 'm eigenlijk meteen leeg drinken, maar eigenlijk wil je 'm ook laten staan om te bewaren. In één woord: wauw!

Ik vond dit zeker de moeite waard! Nogmaals bedankt, Paul! :respect
6 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 16 Jan 2017, 07:41

Eigenlijk oud nieuws (eind oktober blijkt al iets te zijn opgedoken), maar ik was toevallig aan 't zoeken op de website van het US Alcohol and Tobacco Tax and Trade Bureau, en ik vond er de registratie van de Ardbeg An Oa. Het gaat een vierde botteling in het standaardassortiment van Ardbeg zijn.

An Oa (uitgesproken: An Oo, dus de A spreek je niet uit) is een schiereiland in het Zuid-Westen van Islay. Het is een redelijk verlaten natuurreservaat waar tal van vogels gespot kunnen worden. Geen idee wat Ardbeg er verder mee bedoelt, maar ze gebruiken natuurlijk wel vaker geografische namen in hun expressies. Over de whisky zelf is verder nog niets bekend dan een filmpje dat hij er aan komt, en waarvan ik deze screenshot maakte. Alleen duidelijk is dat het een NAS is, verder helaas geen duidelijke info over wat voor type het is, de resolutie is te laag. Ook geen info over alcoholpercentage.
Bijlagen
ardbeg-an-oa.jpg
ardbeg-an-oa.jpg (69.9 KiB) 1459 keer bekeken
3 x
Affirmanti incumbit probatio

RvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor RvdB » 16 Jan 2017, 09:27

De 'Lore' van Ardbeg? We gaan het zien :)
0 x
Afbeelding

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 16 Jan 2017, 09:33

caskstrength schreef:Over de whisky zelf is verder nog niets bekend dan een filmpje dat hij er aan komt, en waarvan ik deze screenshot maakte. Alleen duidelijk is dat het een NAS is, verder helaas geen duidelijke info over wat voor type het is, de resolutie is te laag. Ook geen info over alcoholpercentage.

Het rugetiket verraad meer over de inhoud/vaten. Gaat om een charred New oak, px-sherryvat en bourbonvaten.
1 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 16 Jan 2017, 09:38

Keek ik dan ergens overheen, of heb je dat ergens anders gevonden?
0 x

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 16 Jan 2017, 09:47

Ruben meldt het op zijn site, Paul: https://www.whiskynotes.be/2017/ardbeg/ ... beg-an-oa/
2 x
Afbeelding

mikegerards
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor mikegerards » 16 Jan 2017, 11:26

Cor - Vinabc schreef:Het rugetiket verraad meer over de inhoud/vaten. Gaat om een charred New oak, px-sherryvat en bourbonvaten.

Daar kan ik wel vrolijk van worden. Ben benieuwd :-)
0 x

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 16 Jan 2017, 12:14

Als die van de kwaliteit van de andere core expressies is... En de prijs... Dan belooft het wel wat ;)
2 x
Afbeelding

Peter_vintage1992
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Peter_vintage1992 » 16 Jan 2017, 12:20

Op die screenshot leek het wel erg licht voor een px.. zegt natuurlijk niks :bigsmile ,

Maar is het al bevestigd dat dit een voor range expressie wordt? Want dat zeiden ze vorig jaar ook over Dark Cove..
0 x
I love a scotch that's old enough to order its own scotch
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl

mer1973
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor mer1973 » 16 Jan 2017, 15:25

avdboom schreef:Als die van de kwaliteit van de andere core expressies is... En de prijs... Dan belooft het wel wat ;)

Precies.

Wie is niet groot gebracht met een oogie.

Laat maar komen.
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 16 Jan 2017, 17:49

Peter_vintage1992 schreef:Op die screenshot leek het wel erg licht voor een px.. zegt natuurlijk niks :bigsmile ,

Maar is het al bevestigd dat dit een voor range expressie wordt? Want dat zeiden ze vorig jaar ook over Dark Cove..

Niet dat dit dé 100% waterdichte bron is, maar toch: http://www.timeforwhisky.com/2016/10/ar ... g.html?m=1. Daarin wordt aangegeven dat de Kelpie de Ardbeg Day-botteling wordt.
Dus wordt de An Oa of een Committee Release, of core range. Het etiket heeft duidelijk niet de uitstraling van de Committee Release, dus lijkt het me aannemelijk dat het verhaal dus klopt.
2 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”