Welke distilleerderij is volgens jou zwaar overrated?

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.

Welke distilleerderij is volgens jou zwaar overrated?

Ardbeg
31
11%
Glenmorangie
11
4%
Glendronach
5
2%
Dalmore
39
14%
Talisker
8
3%
Springbank
3
1%
Glenlivet
13
5%
Glenfiddich
20
7%
Balvenie
9
3%
Highland Park
37
13%
Bruichladdich
5
2%
Macallan
58
21%
Aberlour
1
0%
Benriach
6
2%
Glenglassaugh
2
1%
Glenrothes
9
3%
Laphroaig
6
2%
Lagavulin
5
2%
Arran
12
4%

Totaal aantal stemmen: 280

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Welke distilleerderij is volgens jou zwaar overrated?

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 08 Jan 2017, 13:01

caskstrength schreef:Dat zegt het al: er zijn ook nog distilleerderijen met constante kwaliteit.

Overigens is die vraag wel degelijk zonder tijd-element te stellen: welke distilleerderij afficheert zich met high end en luxe, maar maakt dat qua smaak absoluut niet waar?

Is The Macallan zich zo niet beginnen afficheren na hun top jaren?
Of moest je vroeger ook al een orgaan verkopen om die toppers aan te schaffen?
Afficheren met high end en luxe heeft natuurlijk met marketing te maken en is weer iets anders dan overrated (hoewel het vaak samenhangt).
Er zijn meer en meer stokerijen die zich richten op de high end en luxe markt, maar behouden ook nog hun core range tegen "normale" prijzen.
Wie zich volgens mij onder andere ook afficheren als high end en luxe is Dalmore, Highland Park, Glenfiddich, Balvenie,...
Ze hebben allen specifieke bottelingen voor de high end, luxe markt.
0 x

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 08 Jan 2017, 14:20

En vergeet Mortlach niet, sinds een jaartje..
0 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 08 Jan 2017, 15:31

Daar moet je me ff bij helpen Harrie. Of heb ik iets gemist?
0 x
Affirmanti incumbit probatio

fxman
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor fxman » 08 Jan 2017, 16:01

Oogadal schreef:
fxman schreef:Macallan overrated? Yeah right... :domdom
(en Ardbeg :o )

Te hoge prijzen tegenwoordig,okay.... En blijkbaar teveel mensen die (daardoor) nooit de pareltjes hebben geproefd.

Heb zelf gestemd voor Dalmore: er zit weleens wat lekkers tussen, maar dat geldt voor elke distilleerderij. Verder imho geen echte hoogdraver.

Huh? Leg eens uit: wat is hier dom aan? Want kennelijk beschouw jij alle mensen die op Macallan hebben gestemd als dom.

Ben heel benieuwd naar jou collectie trouwens :bigsmile

Huh? Je trekt wel snel conclusies jij.
Heb ik iemand of iets dom genoemd? Volgens mij niet...
[Edit] Blijkbaar geeft de smiley die ik gebruikte domdom als woord aan als je afbeeldingen uitschakelt [/Edit]
Was alleen oprecht verbaasd om de resultaten van de poll te zien en Macallan daar eenzaam aan de top te zien als overrated distilleerderij.

Inmiddels de bijdrages in het topic wat verder gelezen en zoals ik al verwachtte is die mening bij velen ingegeven door de (NAS) bottelingen van de laatste jaren. I totally agree dat die de reputatie van Macallan geen eer aan doen. Voor mij is de distilleerderij daarmee niet overrated, maar de recente bottelingen, vandaar mijn verbazing.

Hoe dan ook, waar vrijwel iedere distilleerderij wel een of meer echte topwhisky's heeft voortgebracht, heb ik van zowel Macallan als van Ardbeg zoveel kleppers geproefd dat dit voor mij 2 distilleerderijen van de buitencategorie zijn. Gezien de reactie's in dit topic heb ik zelfs het idee dat ze door sommige liefhebbers een beetje underrated worden, als distilleerderij.

Verder snap ik dat je benieuwd bent naar mijn collectie, daar is alle reden toe :dancing
2 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 08 Jan 2017, 17:06

ovanpuyvelde schreef:Ardbeg, Dalmore, Balvenie, Talisker, Macallan en Littlemill

Heb je daar nog een reden of motivatie bij?

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 08 Jan 2017, 17:45

caskstrength schreef:Daar moet je me ff bij helpen Harrie. Of heb ik iets gemist?

Officiële bottelingen, 50cl, schandalige prijzen en de kwaliteit is niet navenant...
Ik zou nu niet noodzakelijk zeggen dat ze daarom ook overrated zijn.
Maar er was wel het punt: welke stokerijen profileren zich als luxueus/high end en daar hoort Mortlach sinds kort wel bij helaas...
Laatst gewijzigd door nigel_tufnel op 08 Jan 2017, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 08 Jan 2017, 18:39

O ik dacht dat die al langer geleden waren uitgekomen. Klopt, de prijzen zijn exorbitant. Gelukkig zijn de IB's een stuk beter en goedkoper.
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 08 Jan 2017, 18:40

nigel_tufnel schreef:
caskstrength schreef:Daar moet je me ff bij helpen Harrie. Of heb ik iets gemist?

Officiële bottelingen, 50cl, schandalige prijzen en de kwaliteit is niet navenant...
Ik zou nu noodzakelijk zeggen dat ze daarom overrated zijn.
Maar er was wel het punt: welke stokerijen profileren zich als luxueus/high end en daar hoort Mortlach sinds kort wel bij helaas...

O ik dacht dat die al langer geleden waren uitgekomen. Klopt, de prijzen zijn exorbitant. Gelukkig zijn de IB's een stuk beter en goedkoper.
0 x

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 08 Jan 2017, 20:14

Ik doelde inderdaad op de high end profilering. Of het overrated is, weet ik niet. Nog niet gedronken (maar kan het wel raden... :( )
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 09 Jan 2017, 15:57

fxman schreef:Inmiddels de bijdrages in het topic wat verder gelezen en zoals ik al verwachtte is die mening bij velen ingegeven door de (NAS) bottelingen van de laatste jaren. I totally agree dat die de reputatie van Macallan geen eer aan doen. Voor mij is de distilleerderij daarmee niet overrated, maar de recente bottelingen, vandaar mijn verbazing.

Eehh, nee, toch niet alleen die NAS prut van recentere datum. Ik ben van vintage 68 en heb dus ook eind jaren 80, begin jaren 90 schaamteloos 25 yo uit 60'er jaren Macallan naar binnen zitten tikken alsof het niks koste (relatief gezien klopt dat ook aardig) en ik weet nog wel dat ze het bij Macallan in de hersens haalde om met een marketing bull verhaal te komen over 'new oak'. Uit m'n hoofd ergens begin jaren 90, maar ik kan er fors naast zitten :o
De Macallan met het authentieke oude label waren fenomenaal, maar wat er het laatste decennium de poort uit komt is om te huilen. En als het al wat is dan is de prijs bezopen. Ik (en de meeste mensen hier) bedoelen met overrated dat de prijs - kwaliteit verhouding het spoor wat bijster is. En wat mij betreft is het met whisky net als met een prof voetballer; je bent zo goed als je laatste wedstrijd en je krijgt geen herkansing omdat je opa zo goed was.... :bigsmile
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

fxman
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor fxman » 09 Jan 2017, 16:39

Oogadal schreef:
fxman schreef:Inmiddels de bijdrages in het topic wat verder gelezen en zoals ik al verwachtte is die mening bij velen ingegeven door de (NAS) bottelingen van de laatste jaren. I totally agree dat die de reputatie van Macallan geen eer aan doen. Voor mij is de distilleerderij daarmee niet overrated, maar de recente bottelingen, vandaar mijn verbazing.

Eehh, nee, toch niet alleen die NAS prut van recentere datum. Ik ben van vintage 68 en heb dus ook eind jaren 80, begin jaren 90 schaamteloos 25 yo uit 60'er jaren Macallan naar binnen zitten tikken alsof het niks koste (relatief gezien klopt dat ook aardig) en ik weet nog wel dat ze het bij Macallan in de hersens haalde om met een marketing bull verhaal te komen over 'new oak'. Uit m'n hoofd ergens begin jaren 90, maar ik kan er fors naast zitten :o
De Macallan met het authentieke oude label waren fenomenaal, maar wat er het laatste decennium de poort uit komt is om te huilen. En als het al wat is dan is de prijs bezopen. Ik (en de meeste mensen hier) bedoelen met overrated dat de prijs - kwaliteit verhouding het spoor wat bijster is. En wat mij betreft is het met whisky net als met een prof voetballer; je bent zo goed als je laatste wedstrijd en je krijgt geen herkansing omdat je opa zo goed was.... :bigsmile

Fine Oak was denk 2004-2005. En inderdaad daar was en ben ik nog steeds teleurgesteld over.

Maar waar jij het hebt over het het destijds 'schaamteloos naar binnen tikken' van 25yo Macallan, wil ik maar zeggen dat de ook de 18yo een klepper van jewelste was, de 12yo heerlijk en de 7yo die ik uit Italië meenam van vakantie de meeste hedendaagse whisky's verslaat met 2 vingers in de neus.

En dat is waar de reputatie van Macallan op gebaseerd is. Of de laatste wedstrijd nu slecht was of niet.

Cruyff beoordeel je ook niet op zijn laatste wedstrijd (of zijn slechtste).

Macallan is de Cruyff van de whisky.

Dus net als Cruyff beoordeel je Macallan op zijn carriere...

Just my 2 pence...
0 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 09 Jan 2017, 16:42

Heeft Strombringer een nieuwe alias :P
4 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 09 Jan 2017, 17:04

fxman schreef:
Oogadal schreef:

Fine Oak was denk 2004-2005. En inderdaad daar was en ben ik nog steeds teleurgesteld over.

Maar waar jij het hebt over het het destijds 'schaamteloos naar binnen tikken' van 25yo Macallan, wil ik maar zeggen dat de ook de 18yo een klepper van jewelste was, de 12yo heerlijk en de 7yo die ik uit Italië meenam van vakantie de meeste hedendaagse whisky's verslaat met 2 vingers in de neus.

En dat is waar de reputatie van Macallan op gebaseerd is. Of de laatste wedstrijd nu slecht was of niet.

Cruyff beoordeel je ook niet op zijn laatste wedstrijd (of zijn slechtste).

Macallan is de Cruyff van de whisky.

Dus net als Cruyff beoordeel je Macallan op zijn carriere...

Just my 2 pence...

Cruijff was zelfs op het einde van zijn carrière nog beter dan de meeste voetballers. Kon het logischerwijs fysiek misschien niet altijd meer bijbenen, maar technisch zeker wel.

De vergelijking gaat verder ook niet op, omdat de carrière van macallan volgens mij nog niet afgelopen is. En de dus wel degelijk op zijn huidige producten beoordeeld mag worden.
Misschien kan je macallan beter vergelijken met Depay, of Memphis zoals hij tegenwoordig graag genoemd wil worden. Bij PSV speelde hij leuk, op het WK viel hij aardig in, maar bij Man Utd haalt hij het gewenste niveau niet.
Net als de huidige range van macallan.
Echter, gedragen ze zich beide nog als sterren. En vandaar: overrated...
4 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

fxman
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor fxman » 09 Jan 2017, 17:18

Cruijff was zelfs op het einde van zijn carrière nog beter dan de meeste voetballers. Kon het logischerwijs fysiek misschien niet altijd meer bijbenen, maar technisch zeker wel.

De vergelijking gaat verder ook niet op, omdat de carrière van macallan volgens mij nog niet afgelopen is. En de dus wel degelijk op zijn huidige producten beoordeeld mag worden.
Misschien kan je macallan beter vergelijken met Depay, of Memphis zoals hij tegenwoordig graag genoemd wil worden. Bij PSV speelde hij leuk, op het WK viel hij aardig in, maar bij Man Utd haalt hij het gewenste niveau niet.
Net als de huidige range van macallan.
Echter, gedragen ze zich beide nog als sterren. En vandaar: overrated...

Natuurlijk gaat de vergelijking niet op. Ik begon dan ook niet over 'zo goed als de laatste wedstrijd'.

Maar als je Macallan eerder ziet als Depay dan als Cruijff is het meteen duidelijk waarom we van mening verschillen. Geen probleem. Ieder zijn mening.
Ik heb geen behoefte om me te verdedigen tegenover 52 Macallan stemmers in deze poll. Het verklaart perfect mijn eerste verbazing.

M.b.t. de huidige range van Macallan, zijn de 'sherry oaks' ook zo slecht? Of alleen veel te duur?
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 09 Jan 2017, 17:49

fxman schreef:Natuurlijk gaat de vergelijking niet op.

Dan moet je de vergelijking ook niet maken. Jij nam Cruijff als voorbeeld, een ander niet.

fxman schreef:M.b.t. de huidige range van Macallan, zijn de 'sherry oaks' ook zo slecht? Of alleen veel te duur?

Wat ik zei:
haalt hij het gewenste niveau niet.

Dus heeft wat mij betreft niet het niveau dat je mag verwachten van zo'n grote naam, met zo'n geschiedenis en deze prijzen.
Daarom dus overrated.
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”