Lindanieuws: Lidl whisky krijgt 95pnt van Jim Murray

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Lindanieuws: Lidl whisky krijgt 95pnt van Jim Murray

Ongelezen berichtdoor avdboom » 26 Dec 2016, 09:50

Als Lidl net als in Schotland denkt maken ze volgend jaar een Premium NAS en stoppen ze Jim wat geld toe om hem 96 punten te geven, kijken wat er dan gebeurd :gnif

Anyway, ik koop bij hoge uitzondering <46℅ abv whisky, en dat zal dan eerder 43℅ zijn.. dus deze valt daar op al af. Eigenlijk moet hettegenwoordig voor mij bewezen BFYB zijn of CS.
Een maatje van me heeft een fles gekocht en ga hem uit nieuwsgierigheid wel proeven met een open mind. Ik ben benieuwd naar als het >84 punten voor mij persoonlijk scoort (is door lage abv...) Ben ik hoogst verbaasd.... Dan heb ik voor die 5 tientjes was liever de nieuwe Deanston...
0 x
Afbeelding

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 26 Dec 2016, 11:27

Wouter1981 schreef:Scoren doe je in de allereerste plaats toch voor jezelf? Niet voor een ander?

Ik heb niet de beste neus meegekregen, als ik op de halve punt nauwkeurig scores moet geven word dat voor mij een frustratie.
Ik rank mijn gedronken whisky's met: Slecht, Matig Voldoende, Goed (en mocht ik 'm tegenkomen: Uitmuntend).

Wouter1981 schreef:Welke 12y van 25 euro dan? Lijkt me ook niet echt een topper kunnen zijn voor die prijs...

Ik bedoel dat het merendeel van de consumenten één, hooguit twee flesjes in de kast heeft staan.
Als dan ook het AD.nl dit nieuws al oppikt, dan is er toch een grote groep mensen die normaal geen 100,- euro aan een flesje uitgeven,
maar toch nieuwsgierig zijn geworden naar deze '5 tientjes' whisky.

Verbaas je niet dat komend jaar ergens op visite komt en dat ze dan tegen je zeggen:
"Jij drinkt toch whisky? Ik heb wel wat bijzonders voor jou..."
Mag jij raden welke whisky dat is :gnif
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 26 Dec 2016, 11:31

Man man wat een ophef hier zeg, en dat alleen maar omdat iemand de moeite neemt om anderen de mogelijkheid te bieden een paar whisky's te proeven. :bigsmile
Altijd wordt hier gepredikt dat we toch vooral samples moeten kopen en vooral veel verschillende dingen proeven, maar nu betreft het een whisky die door Jim Murray onder de loep is genomen en dan moeten we hem opeens bij voorbaat links laten liggen.
Volgens mij loopt hier niemand Jim Murray achterna zoals her en der gesuggereerd wordt, volgens mij zijn we het allemaal wel eens dat 95 punten ver over het realistische is. Maar waar ie dan voor eenieder wél op uitkomt, daar is enkel door proeven achter te komen toch.
Ik vind het in ieder geval een mooi initiatief van Daytona/Ulbe, ik heb in Schotland wel al eens dergelijke flessen bij de Lidl etc. in het schap zien staan maar het toen nooit aangedurfd om gelijk een hele fles aan te schaffen, dus prettig dat ik via deze weg alsnog eens kan proeven wat het nou is.
En is het bocht dan ook prima, weten we dat ook weer. En misschien valt het mee.
6 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 26 Dec 2016, 12:12

Er lopen twee discussies, of beter gezegd, topics: dit topic en het sample-aanbod van Ulbe. Laten we deze aub uit elkaar houden.

Hier gaat het dus om de whisky zelf. Dit mag best wat discussie opleveren.
1 x
Affirmanti incumbit probatio

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 26 Dec 2016, 12:22

Ik snap de ophef inderdaad ook niet echt.
Als iemand per se deze whiskies wil kopen of proeven, waarom niet?
Het is niet omdat ik er niet in geïnteresseerd ben dat een ander dit niet mag zijn.
En bij mijn weten worden samples hier hoog in het vaandel gedragen.
Het klopt dat Jim Murray de laatste jaren nog weinig geloofwaardig is maar dan kan/mag je dit toch even zelf checken?
Iedereen heeft er een mening over maar heeft ook iedereen die deze verkozen whiskies afknalt, deze ook al geproefd?
Niet dat ik een Jim Murray adept ben (verre van) maar ik denk dat er weinig volledig objectieve reviews zijn.
En ik denk dat iedereen ook al een fles gekocht heeft vanwege de buzz door een reviewer, hier op forum,...
Terwijl de whisky dan nog steeds erg kan tegenvallen.

Ik persoonlijk verbaas me (en heb dit al meermaals gezegd) ook dikwijls over de blinde aankoopwoede die hier heerst wanneer er
een "donkere" sherried botteling bij Whiskybroker (of een andere bottelaar) uitkomt.
Ineens wil een hele hoop mensen deze botteling per se hebben en worden ze zelfs gemeld bij de aanbiedingen
(terwijl het niet eens een aanbieding is).
En dit terwijl we als whisky liefhebbers/kenners ook weten dat donkere whiskies niet noodzakelijk beter zijn, net zoals we weten dat Jim Murray
minder geloofwaardig is. En toch zie ik het eerste feit hier véél meer voorkomen zonder veroordeling.
De verbazing snap ik dus wel. Ik snap alleen niet dat je deze verbazing alleen hebt bij deze Lidl whiskies en niet bij deze van Whiskybroker.
50 euro voor de Lidl whisky is te veel (want deze kan niet goed zijn) en 50 euro voor een whisky bij Whiskybroker is een koopje?! :HitHead
En dit terwijl niemand beide whiskies geproefd heeft?!
Ik zou zeggen leef en laat leven.
Niet iedereen heeft het budget om alles wat er interessant uitziet aan te kopen.
Dus als je op je budget moet letten en je wil kijken of deze goedkope Lidl whisky de moeite waard is, waarom niet?
Laat ieder het voor zich beslissen.

Wat betreft het proeven en raten van deze Glenalba betreft.
Zij die zich hiertoe geroepen voelen, weet dat je deze ook niet objectief kan raten.
Net zozeer als dat hier gezegd wordt dat je een dure/legendarische whisky (Port Ellen, Brora,...) hoger rate als je weet dat het die whisky is.
Ben ik ervan overtuigd dat deze Glenalba zonder blind te proeven het tegenovergestelde gaat veroorzaken.
Als je bagger verwacht zal je ook wel bagger raten, dus veel zin heeft dit imho niet.
12 x

DvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DvdB » 26 Dec 2016, 13:46

Nicely said Nigel, Amen.
0 x

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 26 Dec 2016, 14:04

Heerlijk hoeveel ophef die Mr. Murray weer veroorzaakt in Whiskyland.
Had ook niet verwacht dat zo'n topic 'met een knipoog' zo veel stof zou doen laten opwaaien...

Twee dingen vallen op:
- Niemand neemt Jim Murray serieus, of de whisky's die hij gerate heeft.
- Dure whisky is goed, goedkope whisky is fout.
én toch klagen we met z'n allen dat onze hobby zo duur wordt! :Scratch

Ik heb geen aandelen in GlenAlba, nog in de Lidl.
Maar ik vind het prima dat de Lidl (waar het wél is toegestaan) whisky aanbied tegen prima prijzen.
Dat Jim Murray deze promoot, al dan niet tegen betaling, oké.

Wat voor te dure whisky geld, geld ook voor goedkope: Je beslist zelf wat je koopt !
2 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 27 Dec 2016, 00:30

Vanavond de 22, de 27 en de 35 yo geproefd... me er toch aan gewaagd... de 22 en de 27 pakt (24,95/29,95) kan je deze beter pakken als je twijfelt tussen de Johnny walker/famous grouse etc.

De 35 yo....(49,95)

Is het een top whisky nee, maar voor een beginner/gemiddelde (beperkt budget) whisky drinker absoluut een aanrader. Niet iedereen heeft een budget om 100 euro plus uit te geven voor een fles...maar het is wel je big bang voor je buck.

Ik ga toch proberen om deze whisky standaard in mijn whisky kast te hebben..... al is het alleen maar om nieuwe mensen tot de whisky wereld te introduceren.... als ze dit proeven zullen de meeste enthousiast en de prijs schrikt hun dan ook niet af.....

Dus al met al ik vind dit een aanrader...was die op een sterker abv geweest dan waren de expert hier mee weggelopen dat weet ik zeker :bigsmile

Dus mijn conclusie, heb je een beperkt budget en kan je aan deze fles komen... kopen, meeste betaalbare mainstream single malts kunnen hier niet aan tippen ...

de meeste zullen wel denken waarom laat die zijn smaak notities niet achter? omdat iedereen even zelf moet proeven of die lekker vindt of niet
5 x
Afbeelding
Sometimes its better asking for Forgiveness then permission.

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 27 Dec 2016, 00:52

Kijk aan, dat klinkt goed en in ieder geval realistischer dan wat Murray ervan maakte.
Ennehh, dit blijkt ook nog eens het advies van een kersverse Whisk(e)y Goeroe! ;) (oftewel, gefeliciteerd met je 1000e post :bigsmile )
2 x

daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 27 Dec 2016, 00:58

daytona955 schreef:Vanavond de 22, de 27 en de 35 yo geproefd... me er toch aan gewaagd... de 22 en de 27 pakt (24,95/29,95) kan je deze beter pakken als je twijfelt tussen de Johnny walker/famous grouse etc.

De 35 yo....(49,95)

Is het een top whisky nee, maar voor een beginner/gemiddelde (beperkt budget) whisky drinker absoluut een aanrader. Niet iedereen heeft een budget om 100 euro plus uit te geven voor een fles...maar het is wel je big bang voor je buck.

Ik ga toch proberen om deze whisky standaard in mijn whisky kast te hebben..... al is het alleen maar om nieuwe mensen tot de whisky wereld te introduceren.... als ze dit proeven zullen de meeste enthousiast en de prijs schrikt hun dan ook niet af.....

Dus al met al ik vind dit een aanrader...was die op een sterker abv geweest dan waren de expert hier mee weggelopen dat weet ik zeker :bigsmile

Dus mijn conclusie, heb je een beperkt budget en kan je aan deze fles komen... kopen, meeste betaalbare mainstream single malts kunnen hier niet aan tippen ...

de meeste zullen wel denken waarom laat die zijn smaak notities niet achter? omdat iedereen even zelf moet proeven of die lekker vindt of niet

volgens mij ben ik de eerste met een zinnige post qua 1000 post met dank aan Dre om me hier op te wijzen :bigsmile
1 x
Afbeelding

Arthur1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Arthur1988 » 27 Dec 2016, 19:07

Ik ga alleen maar meer twijfelen als ik dit lees :lekker
0 x
Afbeelding
Al kost reizen je je laatste cent, je komt altijd rijker thuis..op naar Schotland dus!
Slàinte

daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 27 Dec 2016, 23:03

Arthur1988 schreef:Ik ga alleen maar meer twijfelen als ik dit lees :lekker

Waar twijfel je over?
0 x
Afbeelding

Arthur1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Arthur1988 » 27 Dec 2016, 23:13

Wel of niet kopen..ben niet van blends Maarja 35yo voor dat geld..
0 x
Afbeelding
Al kost reizen je je laatste cent, je komt altijd rijker thuis..op naar Schotland dus!
Slàinte

daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 27 Dec 2016, 23:20

Arthur1988 schreef:Wel of niet kopen..ben niet van blends Maarja 35yo voor dat geld..

koop je gewoon de samples maar daar in tegen ik heb ooit een blend gekocht a 90 euro.... en die was geweldig. zo'n soort blends moet je niet vergelijken met JW en Famous Grouse... dit is "a different league"
0 x
Afbeelding

Arthur1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Arthur1988 » 27 Dec 2016, 23:28

Klopt, blends kunnen fantastisch zijn. Het is meer mijn voorkeur dat ik de identiteit van distilleerderijen wil behouden en ervaren. :) ik rij ook niet in een Ferrari met Toyota onderstel en remmen van Peugeot :P
1 x
Afbeelding
Slàinte

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”