Welke distilleerderij is volgens jou zwaar overrated?
- caskstrength
- Forum goeroe

Welke distilleerderij is volgens jou zwaar overrated?
Analoog aan Welke distilleerderij wordt volgens jou ten onrechte in een verdomhoekje geplaatst? ook maar een draadje met een poll welke distilleerderijen jullie in het algemeen over te top, overrated vinden. Daarbij gaat het niet per se om gehyped, want ook gehypete distilleerderijen kunnen kwaliteit leveren.
Ik ben benieuwd! Ik heb wel een idee wie als winnaar uit de bus gaat komen...
Vul gerust aan als er iets niet bij staat en er volgens jou wel bij zou moeten staan!
Ik ben benieuwd! Ik heb wel een idee wie als winnaar uit de bus gaat komen...
Vul gerust aan als er iets niet bij staat en er volgens jou wel bij zou moeten staan!
0 x
Affirmanti incumbit probatio
- caskstrength
- Forum goeroe

Re: Welke distilleerderij is volgens jou zwaar overrated?
Een voor mij opvallende keuze (van mezelf) is Talisker. Talisker was my first love, but will it be my last?
Ze brachten zulk goed spul uit, maar nu is het vrijwel (op de Distillers' Editions en de 25 yo of 30 yo na) NAS wat de klok slaat. Als die nu eens goed en lekker waren, dan zou het nog tot daarentoe zijn. Ik vind ze in het algemeen scherp, een erg jonge smaak hebben (muv de Neist Point maar die was verder ook niet heel bijzonder). Aangezien er weinig IB's van Talisker zijn, blijft het dan bij deze OB's en dat is niet goed... Hopelijk dat het een stock-probleem is en ze weldra betere expressies gaan maken.
Ze brachten zulk goed spul uit, maar nu is het vrijwel (op de Distillers' Editions en de 25 yo of 30 yo na) NAS wat de klok slaat. Als die nu eens goed en lekker waren, dan zou het nog tot daarentoe zijn. Ik vind ze in het algemeen scherp, een erg jonge smaak hebben (muv de Neist Point maar die was verder ook niet heel bijzonder). Aangezien er weinig IB's van Talisker zijn, blijft het dan bij deze OB's en dat is niet goed... Hopelijk dat het een stock-probleem is en ze weldra betere expressies gaan maken.
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

Ardbeg hoort daar m.i. zeker tussen. De vroegere expressies waren echt allemaal heel goed, maar vanaf de Alligator heb ik afgehaakt. Zelfs de 10yo smaakt anders dan 10 jaar geleden. De huidige 10yo is precies zoeter terwijl vroeger de turf en de rook je om de oren sloeg. Die nieuwe expressies doen het karakter van Ardbeg ook geen eer aan.
1 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Je kan hier sinds het NAS-tijdperk zo ongeveer alle grote jongens onder scharen. De laatste 5 jaar zijn traditioneel grote en kwalitatief goede namen als Ardbeg, Glenmorangie, Talisker, Highland Park en Macallan behoorlijk wat fans kwijtgeraakt door de ene na de andere overpriced en kwalitatief middelmatige NAS uit te brengen. Ze hebben vaak nog wel de naam, maar niet meer de kwaliteit dus in mijn ogen worden deze allemaal flink overschat.
0 x
Mijn kennis is beperkt maar ik heb Glenlivet en Highland Park aangevinkt.
Alle Glenlivets die ik tot nu toe heb gehad (stuk of 3) vond ik zacht maar ook erg vlak. Beetje jammer.
Mijn eerste HP was een HP12 en dat is een fles waar ik spijt van heb. Smaak en karakter vallen me tegen.
En nog even Macallan erbij gepakt. Een hoop ophef gelezen over Macallan, hoe geweldig het allemaal zou moeten zijn, maar ik vind de prijzen niet in verhouding staan tot de smaken die ik tot nu toe geproefd heb (12yo, 15yo en 18yo).
Alle Glenlivets die ik tot nu toe heb gehad (stuk of 3) vond ik zacht maar ook erg vlak. Beetje jammer.
Mijn eerste HP was een HP12 en dat is een fles waar ik spijt van heb. Smaak en karakter vallen me tegen.
En nog even Macallan erbij gepakt. Een hoop ophef gelezen over Macallan, hoe geweldig het allemaal zou moeten zijn, maar ik vind de prijzen niet in verhouding staan tot de smaken die ik tot nu toe geproefd heb (12yo, 15yo en 18yo).
0 x
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

Aha!
Vrij instinctief en makkelijk: The Macallan, Dalmore.
OB van deze laatste komen uit principe al zeker niet in m'n collectie.
Ardbeg en Highland Park zijn volgens mij dezelfde weg aan het opgaan...
Een goed CV van vroeger is helaas niet meer geldig voor huidige prestaties.
Vrij instinctief en makkelijk: The Macallan, Dalmore.
OB van deze laatste komen uit principe al zeker niet in m'n collectie.
Ardbeg en Highland Park zijn volgens mij dezelfde weg aan het opgaan...
Een goed CV van vroeger is helaas niet meer geldig voor huidige prestaties.
0 x
- avdboom
- Top bijdrager

Ik kan het niet echt zeggen want zo lang ga ik niet mee in de whisky wereld, en toen ik om de hoek kwam kijken was de neerwaartse spiraal al ingezet. De S(hit)FYB expressies mijd ik ook. Ik probeer van iedere distilleerderij wel een expressie/botteling te proeven die de goede kant van ze laat zien.
Ik heb wel eens een fles gekocht die ik vond tegenvallen, maar maar of dat voor de hele distilery op gaat...? De NAS Macallens heb ik bijv. gemeden en kan ik niet over oordelen. Ik vang voornamelijk op wat anderen denken.
Ik denk dat voor mij op nr. 1 de echte exoten komen die voor mij echt niet te verantwoorden zijn voor de prijs. Veder mijd ik bijv. Macallen, Dalmore en de niet-core-range Ardbegs...
Ik heb wel eens een fles gekocht die ik vond tegenvallen, maar maar of dat voor de hele distilery op gaat...? De NAS Macallens heb ik bijv. gemeden en kan ik niet over oordelen. Ik vang voornamelijk op wat anderen denken.
Ik denk dat voor mij op nr. 1 de echte exoten komen die voor mij echt niet te verantwoorden zijn voor de prijs. Veder mijd ik bijv. Macallen, Dalmore en de niet-core-range Ardbegs...
0 x
- defeatless
- Moderator

Voor mij is het Grote Trio: Ardbeg; Dalmore; Macallan
Daar zit een PR afdeling die nog meer betaald krijgt dan de rest van het personeel bij elkaar.....
Ardbeg drink ik überhaupt niet, want peat. Maar elk jaar ben ik weer op Ardbeg Day (Woudenberg doet dan 10% korting op het hele assortiment
).
Dalmore en Macallan lijkt me duidelijk.
Daar zit een PR afdeling die nog meer betaald krijgt dan de rest van het personeel bij elkaar.....
Ardbeg drink ik überhaupt niet, want peat. Maar elk jaar ben ik weer op Ardbeg Day (Woudenberg doet dan 10% korting op het hele assortiment
1 x
Dalmore en Macallan zijn zwaar overrated,Veel te hoge prijzen voor vaak middelmatig spul.
0 x
The usual suspects inderdaad.
Maar ik vind dat Littlemill ook wel in dat rijtje mag. Er zijn natuurlijk geniale Littlemills maar er zijn er ook veel die de hype niet waarmaken.
Maar ik vind dat Littlemill ook wel in dat rijtje mag. Er zijn natuurlijk geniale Littlemills maar er zijn er ook veel die de hype niet waarmaken.
2 x
Whiskydudes
Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!
Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash
defeatless schreef:Voor mij is het Grote Trio: Ardbeg; Dalmore; Macallan
Ardbeg drink ik überhaupt niet, want peat. Maar elk jaar ben ik weer op Ardbeg Day (Woudenberg doet dan 10% korting op het hele assortiment).
Mee eens. En dan steekt Dalmore daar nog weer bovenuit. Ardbeg en The Macallan hebben immers alom geroemde oude bottelingen en een daarbij behorende reputatie, daar betaal je ook voor. Dalmore is nooit bijzonder geweest.
3 x
Elke closed distillery... Bijna per definitie.
De prijzen die voor die whiskies gevraagd worden zijn bijna alleen op schaarste gebaseerd, niet op kwaliteit.
Dat geldt eigenlijk voor elke whisky die als "schaars" in de markt gezet wordt.
De prijzen die voor die whiskies gevraagd worden zijn bijna alleen op schaarste gebaseerd, niet op kwaliteit.
1 x
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

Lucs schreef:Elke closed distillery... Bijna per definitie.
Niet echt mee eens hoor! (Btw de prijsstelling is tegenwoordig bijna altijd gebaseerd op beschikbaarheid.)
Imperial bijvoorbeeld heeft echt prima spul aan een degelijke prijs en is closed.
Nieuwe en goede Littlemills van rond de 30 jaar zitten tegenwoordig qua prijs tussen 250-300 euro.
Vergelijk dat met de prijs van flessen van die leeftijd van stokerijen die niet gesloten zijn dan valt het best nog mee hoor.
Koop eens een Caol Ila rond de 30 jaar...
Het is eigenlijk angstaanjagend hoe gewoon het tegenwoordig wordt gevonden dat een fles van 25-30 jaar 300 euro of meer kost.
1 x
glenmorangie, dalmore, HP, glenfiddich, balvenie sowieso...
sommige anderen wellicht niet perse overrated, maar zeker wel overhyped
sommige anderen wellicht niet perse overrated, maar zeker wel overhyped
0 x
- caskstrength
- Forum goeroe

Ondanks dat ik het er mee eens ben dat Dalmore zwaar overrated is, heb ik wel een dijk van een fles staan. Dat is dan weer een botteling van Cadenhead, geen OB...
0 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”