Welke gesloten Schotse distilleerderijen kopen ?
Welke gesloten Schotse distilleerderijen kopen ?
Ik vond dat ik een fles in mijn collectie moest hebben van een distilleerderij die gesloten is. Budgettair gezien is het een Rosebank 1991 van Gordon & McPhail geworden. Hij zal nog wel een poosje dicht blijven, maar dat terzijde.
Whiskysite.nl heeft in die serie meer aangenaam geprijsde flesjes. Gewoon voor de heb wil ik binnenkort nog wel een Caperdonich een Pittyvaich ofzo bijzetten. Want de Port Ellen's en st. Magdalenes moet ik echt voor sparen...
Gewoon voor de leut: Van welke gesloten wonderfabrieken hebben jullie flessen staan of zou je mij aanraden aan te schaffen....
Whiskysite.nl heeft in die serie meer aangenaam geprijsde flesjes. Gewoon voor de heb wil ik binnenkort nog wel een Caperdonich een Pittyvaich ofzo bijzetten. Want de Port Ellen's en st. Magdalenes moet ik echt voor sparen...
Gewoon voor de leut: Van welke gesloten wonderfabrieken hebben jullie flessen staan of zou je mij aanraden aan te schaffen....
0 x
Re: Welke gesloten distelleerderij
Van gesloten dstilleerderijen heb ik een Lochside 1991 G&M CC en een Littlemill 8 yo (bijna leeg).
0 x
Re: Welke gesloten distilleerderij
Hi JP,
Voor de duidelijkheid moet je dan wel even zeggen welke vorm van "gesloten" je bedoeld.
Vaak wordt tijdelijk gesloten, "mothballed" (in de mottenballen) ook als gesloten gebruikt. Dat is een tijdelijke sluiting om bijvoorbeeld financiële redenen, omdat er genoeg of té veel voorraad is etc. Hoewel dat natuurlijk niet altijd even duidelijk of zeker is, is hier het uitgangspunt dat er na verloop van tijd weer geproduceerd gaat worden.
Imperial is er zo een.
Er is ook definitief gesloten. Dat is het duidelijkst en meest zeker als de gebouwen zijn leeggehaald of afgebroken. Dan kan er op een gegeven moment zelfs weer nieuwbouw verschijnen waar men onder de oude naam gaat draaien maar dan is het vrij duidelijk dat dit niet dezelfde distilleerderij is.
St. Magdalene die je noemt is in 1983 omgetoverd in appartementen dus die is echt gesloten.
P.s. Gaat het bij je vraag om Schotse distilleerderijen of maakt dat niet uit ?
Voor de duidelijkheid moet je dan wel even zeggen welke vorm van "gesloten" je bedoeld.
Vaak wordt tijdelijk gesloten, "mothballed" (in de mottenballen) ook als gesloten gebruikt. Dat is een tijdelijke sluiting om bijvoorbeeld financiële redenen, omdat er genoeg of té veel voorraad is etc. Hoewel dat natuurlijk niet altijd even duidelijk of zeker is, is hier het uitgangspunt dat er na verloop van tijd weer geproduceerd gaat worden.
Imperial is er zo een.
Er is ook definitief gesloten. Dat is het duidelijkst en meest zeker als de gebouwen zijn leeggehaald of afgebroken. Dan kan er op een gegeven moment zelfs weer nieuwbouw verschijnen waar men onder de oude naam gaat draaien maar dan is het vrij duidelijk dat dit niet dezelfde distilleerderij is.
St. Magdalene die je noemt is in 1983 omgetoverd in appartementen dus die is echt gesloten.
P.s. Gaat het bij je vraag om Schotse distilleerderijen of maakt dat niet uit ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Re: Welke gesloten Schotse distilleerderij
Helemaal gesloten of mothballed. Feit is dat daar geen whisky (idd ik denk aan alleen de Schotse) meer gemaakt wordt. Dus wat mij betreft hebben we het over de alom bekende merken die momenteel niet meer geproduceerd worden. Als er dan tussen zitten die wellicht in de toekomst nog opnieuw gaan produceren (je weet maar nooit). Tja, dat maakt me niet zoveel uit.
0 x
Ik heb er wel een paar staan. Mijn lijst is oud en wellicht niet meer helemaal courant.
Coleburn Spey Closed 1985 United Distillers 1981/2001, 19y, 46%, SI (UCF), Cask1341
Dallas dhu Spey Closed 1983 Scottish Historic Monuments 1977/00, 22y, 43%, SI, Cask 1122
Glen Mhor Hi(spey) Closed 1983 United Distillers 1980/2001, 20y, 43%, CC Een van de twee distilleerderijen die hun water betrekken uit Loch Ness. De eerste die mechanisch ging mouten. In 1983 afgebroken om plaats te maken voor een winkelcentrum.
Inverleven Low Closed (?) 1991 Allied Distillers 1986/2001, 40%, GM
Littlemill Low Closed 1994 Loch Lomond Distilleries 8y, 40%
Rosebank Low Mothballed 1993 United Distillers 1989/00, 11y, 46%, MM
St. Magdalene Low Closed 1983 United Distillers 1979/98, 19y, 63,8%, RM
Tamnavulin(-Glenl.) Spey Mothballed 1995 Jim Beam Brands 12y, 40% Dit is een soort jojo. Was gesloten toen ik hem koch daarna weer een jaar of 10 geproduceerd en nu weer gesloten.
Tullibardine Hi Mothballed 1995 Jim Beam Brands 10y, 40% Deze ook gekocht toen die gesloten was maar ik meen nu weer in productie.
In dit rijtje stond ook:
Glendronach, The Spey Mothballed 1995 Allied DistilIers 15y, 40% maar deze is inmiddels weer in productie.
Adviseren te kopen ? Dat is eigenlijk afhankelijk van het doel. Als het gaat om de mogelijke schaarsheid of zeldzaamheid en het daarbij komende "gevoel" zo iets te hebben en nog kunnen drinken, dan zou ik alleen gaan voor echt gesloten distilleerderijen. Vaak is er nog steeds een flinke voorraad maar uiteindelijk is op = op.
Gerelateerd:
Verzamelen en verzamelingen.
Beleggen in whisky of whisky als belegging.
Coleburn Spey Closed 1985 United Distillers 1981/2001, 19y, 46%, SI (UCF), Cask1341
Dallas dhu Spey Closed 1983 Scottish Historic Monuments 1977/00, 22y, 43%, SI, Cask 1122
Glen Mhor Hi(spey) Closed 1983 United Distillers 1980/2001, 20y, 43%, CC Een van de twee distilleerderijen die hun water betrekken uit Loch Ness. De eerste die mechanisch ging mouten. In 1983 afgebroken om plaats te maken voor een winkelcentrum.
Inverleven Low Closed (?) 1991 Allied Distillers 1986/2001, 40%, GM
Littlemill Low Closed 1994 Loch Lomond Distilleries 8y, 40%
Rosebank Low Mothballed 1993 United Distillers 1989/00, 11y, 46%, MM
St. Magdalene Low Closed 1983 United Distillers 1979/98, 19y, 63,8%, RM
Tamnavulin(-Glenl.) Spey Mothballed 1995 Jim Beam Brands 12y, 40% Dit is een soort jojo. Was gesloten toen ik hem koch daarna weer een jaar of 10 geproduceerd en nu weer gesloten.
Tullibardine Hi Mothballed 1995 Jim Beam Brands 10y, 40% Deze ook gekocht toen die gesloten was maar ik meen nu weer in productie.
In dit rijtje stond ook:
Glendronach, The Spey Mothballed 1995 Allied DistilIers 15y, 40% maar deze is inmiddels weer in productie.
Adviseren te kopen ? Dat is eigenlijk afhankelijk van het doel. Als het gaat om de mogelijke schaarsheid of zeldzaamheid en het daarbij komende "gevoel" zo iets te hebben en nog kunnen drinken, dan zou ik alleen gaan voor echt gesloten distilleerderijen. Vaak is er nog steeds een flinke voorraad maar uiteindelijk is op = op.
Gerelateerd:
Verzamelen en verzamelingen.
Beleggen in whisky of whisky als belegging.
Laatst gewijzigd door Piet op 28 Nov 2010, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gerelateerde links toegevoegd.
Reden: Gerelateerde links toegevoegd.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Re: Welke gesloten Schotse distilleerderijen kopen ?
Ik heb een LittleMill 8 yo en 12 yo, vooral de 12 yo is goed verkrijgbaar voor iets in de 30 euro, daaraan tegen zijn er nog genoeg vaten van Littlemill maar uiteindelijk raakt het toch op. De LittleMill 8 yo is wat moeilijke verkrijgbaar want de botteling stopte in 2000 (dit weet ik niet zeker). De Brora's en Port Ellen's zijn ook nog wel redelijk verkrijgbaar maar met 100,- tot 150,- euro voor een independent botteling en voor een distilleerderij botteling 200,- of veel meer zijn die helaas voor mij helaas boven me budget.
Dus ik zou zeggen koop een 12 yo LittleMill voor een leuk prijsje, Je heb ook een Independent botteling van 17 yo die rond de 60 euro ligt.
Dus ik zou zeggen koop een 12 yo LittleMill voor een leuk prijsje, Je heb ook een Independent botteling van 17 yo die rond de 60 euro ligt.
0 x
Mijn eerste fles van mijn geboortejaar is ook van een gesloten distilleerderij:
Gordon and macphails rosebank 1983, old label.
Dit is een flesje dat ik via een goede winkel heb kunnen kopen, nog wel enkele jaartjes dichtblijft en pas geopend wordt wanneer ze wat geld waard is. En dan genieten!
Grts
Gordon and macphails rosebank 1983, old label.
Dit is een flesje dat ik via een goede winkel heb kunnen kopen, nog wel enkele jaartjes dichtblijft en pas geopend wordt wanneer ze wat geld waard is. En dan genieten!
Grts
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

crazyke schreef:... enkele jaartjes dichtblijft en pas geopend wordt wanneer ze wat geld waard is.
Dat snap ik niet echt. Waarom wil je hem pas drinken als hij meer geld waard zou zijn? Omdat je dan zogezegd een dure whisky drinkt of zo?

0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
johan brugge schreef:crazyke schreef:... enkele jaartjes dichtblijft en pas geopend wordt wanneer ze wat geld waard is.
Dat snap ik niet echt. Waarom wil je hem pas drinken als hij meer geld waard zou zijn? Omdat je dan zogezegd een dure whisky drinkt of zo?
Jij weet hoe ik over gesloten flessen denk, hè Johan, maar één of twee, tja
crazyke schreef:Symbolisch
als je zo van symboliek houdt, crazyke, kun je dat dan ook uitleggen?
Ik ben trouwens van mening, dat iedere whiskyfles geopend zou moeten worden, daar zijn ze voor gemaakt, 'n enkele uitzondering daargelaten! Zoals de Springbank 1919 en nog 'n paar!
0 x
A
Het gaat mij inderdaad om het gevoel te hebben dat ik iets bijzonders drink, nadat ik er eerst een poosje naar heb kunnen kijken, koesteren en afstoffen. Gelukkig heb ik in mijn vriendenkring niet veel mensen die de waarde van whisky inzien, dus mee pochen hoef ik niet
Nu moet ik zeggen dat de voorpret (zoeken op websites en euros opzij leggen) net zo leuk is.
Maar een Brora of een Port Ellen liggen toch wel in het verschiet.
dviseren te kopen ? Dat is eigenlijk afhankelijk van het doel. Als het gaat om de mogelijke schaarsheid of zeldzaamheid en het daarbij komende "gevoel" zo iets te hebben en nog kunnen drinken, dan zou ik alleen gaan voor echt gesloten distilleerderijen. Vaak is er nog steeds een flinke voorraad maar uiteindelijk is op = op.
Het gaat mij inderdaad om het gevoel te hebben dat ik iets bijzonders drink, nadat ik er eerst een poosje naar heb kunnen kijken, koesteren en afstoffen. Gelukkig heb ik in mijn vriendenkring niet veel mensen die de waarde van whisky inzien, dus mee pochen hoef ik niet
Nu moet ik zeggen dat de voorpret (zoeken op websites en euros opzij leggen) net zo leuk is.
Maar een Brora of een Port Ellen liggen toch wel in het verschiet.
0 x
- Japie Krekel
- Senior

I_SPEY schreef:johan brugge schreef:crazyke schreef:... enkele jaartjes dichtblijft en pas geopend wordt wanneer ze wat geld waard is.
Jij weet hoe ik over gesloten flessen denk, hè Johan, maar één of twee, tja
crazyke schreef:Symbolisch
als je zo van symboliek houdt, crazyke, kun je dat dan ook uitleggen?
Ik ben trouwens van mening, dat iedere whiskyfles geopend zou moeten worden, daar zijn ze voor gemaakt, 'n enkele uitzondering daargelaten! Zoals de Springbank 1919 en nog 'n paar!
Of de The Macallan 50 yo The Anniversary Malt
0 x
Inderdaad, Marcel, maar je zinspeelt hier niet op 'n andere toch, hè 
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”