Ik vond het gisteren interessant om twee blendjes met elkaar te vergelijken:
-
Black Bull 30y, 50%Dit is een blend van 50% malt en 50% grain, blended at birth zoals dat heet en volledig gerijpt op sherryvaten. De grain komt luid en duidelijk naar boven als je hem net ruikt: lijm/aceton/etc.. Na een tijdje trekt dat weg, maar je blijft het goed proeven. De smaak is behoorlijk krachtig, de sherryinvloed is stevig. Het mondgevoel is zowel rond (grain) als drogend (malt?). De afdronk is behoorlijk lang. Dit drankje zet veel single malts in de hoek.
-
Exclusive Blend 1980 'aged over 35 years', 46%Een van de vele blends uit 1980 die de laatste tijd zijn uitgebracht. De grain in deze is in vergelijking tot de BB een stuk minder duidelijk aanwezig. Na een tijdje zit er nog best wat old school fruit in de geur. Het mondgevoel is echter een beetje aan de dunne kant. Maar de smaak is desalniettemin prima in orde. Minder kracht dan de BB, maar deze heeft wel wat meer verschillende smaakjes en geurtjes. De sherry is hier veel subtieler aanwezig. Hij deed mij denken aan de 30y Spirit of Freedom blend, maar dan met extra sherry.
Nou, wie wint? Qua smaakexplosie en mondgevoel wint de BB. Qua old school fruitigheid en complexiteit wint de EB. Ik geef nu toch de voorkeur aan de BB, maar als de EB nou op 50% was gebotteld had die gewonnen. Sowieso hoog in de 80 punten deze drams. Ik vind het opmerkelijk dat die EB nog steeds te koop is. Onbekend maakt onbemind?