Natural Cask Strength of niet?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Natural Cask Strength of niet?

Ongelezen berichtdoor FGG » 02 Dec 2016, 08:15

Oogadal schreef:Zij geeft aan dat bottelen op 60% ipv 50% een extra accijns met zich meebrengt van, jawel £ 2.77 en zij geeft aan dat ze dat veel vinden, een mening die ik zeker niet deel. En het vat levert wat meer flessen op. Ik geloof ook zeker dat ze dit niet hebben gedaan uit winstbejag, maar echt omdat ze er van overtuigd zijn dat die laatste 5 tot 10 euro extra veel van hun klanten afschrikt.
Ik ben van mening dat deze fles als ie een tientje duurder was geweest op CS ook binnen anderhalf uur was uitverkocht trouwens.

Als je een reeks flessen binnen anderhalf uur verkoopt lijkt me dat de afschrikkende prijs geen issue meer is. Een tientje duurder en hij was misschien in twee uur uitverkocht. Of een dag. Lijkt me geen argument (meer).
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 02 Dec 2016, 08:19

Nog even terug over de kleur. Check dit maar eens wat Ralfy er over zegt (ik hoorde het toevallig vanochtend). Het gaat eigenlijk alleen maar om zijn eerste woorden: een donkere kleur wekt de onderbewuste indruk dat er meer smaak is afgegeven.

0 x
Affirmanti incumbit probatio

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 02 Dec 2016, 10:56

leerzaam filmpje Paul, waarmee maar weer eens gezegd is, dat er ook een flinke dosis psychologie bij komt kijken bij die hobby van ons, maar dat wisten we natuurlijk al..... :D
0 x

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 02 Dec 2016, 11:35

Ik merk dat ik redelijk wat flessen heb waar niet expliciet op staat dat het cask strenght is. Bv Glendronach single cask, MoS, distillerly single casks (bvb Balblair, Glenglassaugh). Met de meest uiteenlopende alcoholpercentages (51, 52.9, 53.4,...). Wil dit dan zeggen dat ze allemaal niet cask strenght zijn?
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 02 Dec 2016, 11:49

Het feit dat je dat niet met 100% zekerheid kan zeggen op het moment dat je het label leest moet dus eigenlijk al niet kunnen.
Ik ben voor 100% no bullshit labels. Eerlijke whisky voor een eerlijke prijs met een eerlijke (voor zover de markt het toelaat) kans om te proeven voor aanschaf.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Malt Leon
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Malt Leon » 02 Dec 2016, 11:57

sh.., gisteren een brora gedronken op 43%. Echt niet te zuipen dat spul. ;)

Het maakt mij niet uit of ze een whisky reracken of een seasoned sherry cask gebruiken. Als het maar lekker is.
Wat whb ook doet, het is goedkoper dan de meeste en het is prima spul. (Geen topper imo)

Wat me wel stoort dat de markt mij met moeite kan bevredigen. Dit heeft voor namelijk met de prijs kwaliteit te maken. Bepaalde bottelaars brengen flessen op de markt onder het mom van de budgetrange en die vind ik 90% verspilt geld. Daar boven is het ook niet altijd Hosanna. Dan betaal je toch 100+ aan euro's aan een Glen -voor-de-blend die 18 jaar op een refillcask heeft gezeten, terwijl hij smaakt naar een 8 jaar oude. En wil.je wat goeds dan betaal je je scheel Helaas. Met de dag word ik kieskeuriger en ik hoef niet zo gauw met de hype mee.
Deze keer sla ik even over met de whb bottelingen. Maybe next time
Laatst gewijzigd door Malt Leon op 02 Dec 2016, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 02 Dec 2016, 11:58

MisterMonkeyDonkey schreef:Ik merk dat ik redelijk wat flessen heb waar niet expliciet op staat dat het cask strenght is. Bv Glendronach single cask, MoS, distillerly single casks (bvb Balblair, Glenglassaugh). Met de meest uiteenlopende alcoholpercentages (51, 52.9, 53.4,...). Wil dit dan zeggen dat ze allemaal niet cask strenght zijn?

Als 't er niet op staat weet je dat dus niet zeker, nee. En SC is nog geen CS.

Peter87 schreef:Het feit dat je dat niet met 100% zekerheid kan zeggen op het moment dat je het label leest moet dus eigenlijk al niet kunnen.
Ik ben voor 100% no bullshit labels. Eerlijke whisky voor een eerlijke prijs met een eerlijke (voor zover de markt het toelaat) kans om te proeven voor aanschaf.

Je kan onmogelijk alles op een label zetten, maar áls het erop staat moet 't kloppen. Dus CS moet dan ook CS zijn en niet afgewaterd, SC moet dan ook SC zijn. Zoals MisterMonkeyDonkey het wil moet er dus op staan dat 't niet caskstrength is, dat gaat wat ver.
0 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 02 Dec 2016, 12:02

Vind ik dus niet. Ik vind dat je best duidelijk kan maken dat het niet CS is. Voor mij zou dat een grote plus zijn.
En ik zou ook niet weten waarom het onmogelijk is om alle relevante info op een label te zetten
3 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 02 Dec 2016, 12:26

Peter87 schreef:Vind ik dus niet. Ik vind dat je best duidelijk kan maken dat het niet CS is. Voor mij zou dat een grote plus zijn.
En ik zou ook niet weten waarom het onmogelijk is om alle relevante info op een label te zetten

Dan zou je een afvinklijst krijgen:
- Cask strength J/N
- Single Cask J/N
- Single Malt J/N
- Single Grain J/N
- ...

Niet iets too much? :roll:
0 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 02 Dec 2016, 12:27

Nee
3 x
Afbeelding
Whiskydudes

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 02 Dec 2016, 12:30

Het is vooral CS, Chill filtration en natural color.
SC zie je aan het vat nr. Blend, SM of SG staat er normaal zowieso al op.
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 02 Dec 2016, 12:38

MisterMonkeyDonkey schreef:Het is vooral CS, Chill filtration en natural color.
SC zie je aan het vat nr. Blend, SM of SG staat er normaal zowieso al op.

single cask zie je niet alleen aan het vatnummer hoor.
Daar gebeuren ook heel wat creatieve dingen mee.
Whisky zit niet noodzakelijk z'n hele leven in 1 vat.
Soms voegen ze ook 2 vaten in 1 vat en is het nog steeds single cask bij botteling...
Dus als je denkt dat het allemaal zo simpel is.
Er is trouwens ook een verschil tussen cask strength en natural cask strength.
Vandaar dat bijvoorbeeld zoveel Kavalans cask strength zijn maar eenzelfde percentage hebben.
1 x

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 02 Dec 2016, 12:41

Ja klopt, was even wat snel. Gaat er mij vooral om dat men echt wel de indruk wil wekken dat het CS is, terwijl dat niet zo is.
Anders is 53.7% ofzo toch moeilijk te verklaren. Misleiding in mijn ogen.
0 x

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 02 Dec 2016, 17:26

Oogadal schreef:Ok. Ik heb voor de zekerheid "badinerende toon" toch nog maar even opgezocht maar de betekenis er van volgens Google is dezelfde als ik in mijn hoofd had zitten.
Ik heb nog even teruggelezen wat ik heb geschreven en ik kan zo 1,2,3 er niet uithalen wat jij badinerend vindt. Of, voor normale mensen, gekscherend dan wel schertsend. Als je refereert aan het stukje tekst waarin je mij quote dan heb je niet begrepen wat ik bedoel. Want dat bedoel ik beslist niet gekscherend.
In ieder geval dank voor je input wat betreft afgewaterd of niet. :goedgedaan

Misschien moet je afgewaterd ook even googlen.
2 x
Afbeelding

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 02 Dec 2016, 18:39

Tonny schreef:
Oogadal schreef:Ok. Ik heb voor de zekerheid "badinerende toon" toch nog maar even opgezocht maar de betekenis er van volgens Google is dezelfde als ik in mijn hoofd had zitten.
Ik heb nog even teruggelezen wat ik heb geschreven en ik kan zo 1,2,3 er niet uithalen wat jij badinerend vindt. Of, voor normale mensen, gekscherend dan wel schertsend. Als je refereert aan het stukje tekst waarin je mij quote dan heb je niet begrepen wat ik bedoel. Want dat bedoel ik beslist niet gekscherend.
In ieder geval dank voor je input wat betreft afgewaterd of niet. :goedgedaan

Misschien moet je afgewaterd ook even googlen.

Is dit "badinerend"?
1 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”