Bijzondere whisky in de Horeca

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Bijzondere whisky in de Horeca

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 27 Nov 2016, 20:17

Hoi allemaal,

Gewoon uit interesse als ik een horeca zaak binnen loop kijk ik altijd naar de flessen Whisky die ze aanbieden, ook al ga ik er heen voor een kop koffie. Maar vanmorgen op de kerstmarkt geweest in dusseldorf en ja je begint met koffie. Zie ik er in een normale lunch/koffie zaak, de usual suspects: Glenfiddich 12 yo, Bowmore 10 yo laproaigh 10yo en dan staat er ook een Longmorn 15 yo tussen Deze https://www.whiskybase.com/whisky/511/l ... 5-year-old. Dat viel me dus gewoon op. Ja ik vond het niet gepast om te vragen wat die kosten aangezien het 10 uur s'morgens was :P

Zijn er meer mensen die dit meemaken, Ik neem even aan dat deze lunch room niet weten wat de waarde kan zijn.
0 x
Afbeelding
Sometimes its better asking for Forgiveness then permission.

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Bijzondere whisky in de Horeca

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 27 Nov 2016, 21:18

Yes, dat komt zeker bekend voor. Zelfs de bruine kroegen met een ruim assortiment komen vaak niet verder dan de standaardbottelingen (al hebben ze soms wel 20 verschillende soorten). Dat vind ik op zich al wel prima, want ik realiseer me dat ik nogal verwend ben. Toch ben ik dan meestal niet zo in de stemming om een dram te bestellen, dan drink ik toch liever een goed bier. (althans als het richting de avond gaat of in de avond). Daarbuiten vind ik vaak ook de prijzen voor whisky absurd hoog in kroegen.

In Den Haag zit wel een café met een ruimere keuze: Huppel the Pub. Gek genoeg ben ik daar nog nooit binnen geweest, moest er toch eens van komen.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 27 Nov 2016, 21:22

In Duitsland mag je op zondagochtend rustig een borrel nemen volgens mij..

On-topic:
Ja automatisme denk ik :Scratch

Zo viel mn mond zowat open toen ik in Venlo een zaak/grand cafe in liep en die gigantische vitrines had vol met pareltjes..
0 x
Afbeelding

daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 27 Nov 2016, 21:27

Nino schreef:In Duitsland mag je op zondagochtend rustig een borrel nemen volgens mij..

On-topic:
Ja automatisme denk ik :Scratch

Zo viel mn mond zowat open toen ik in Venlo een zaak/grand cafe in liep en die gigantische vitrines had vol met pareltjes..

ja die zaak ken ik wel "dn dorstig haen" ook leuk verhaal erachter ;)
1 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 27 Nov 2016, 21:28

Overigens was de Longmorn 15 toch niet zo duur? Nu is hij schaars en daarom staat er deze prijs op WB bij...
Maar iig voor in die keet daar in Düsseldorf wel de beste keuze.

Overigens zou ik tijdens een kerstmarkt daar eerder binnen gaan bij één van de Altbier-brouwerijen, zoals Uerige, Schumacher of Schlösser :lekker
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Zjoske
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Zjoske » 27 Nov 2016, 21:29

Restaurant de Pronckheer in Cothen heeft wel een leuke rij niet alledaagse flessen staan. Toen ik er vorig jaar zomer was hadden ze net een nieuwe Port Ellen opengetrokken. Misschien binnenkort maar weer eens gaan kijken.
Nino schreef:Zo viel mn mond zowat open toen ik in Venlo een zaak/grand cafe in liep en die gigantische vitrines had vol met pareltjes..

Waar was dat? Dan weet ik waar ik langs kan gaan als ik met mijn pa een borrel ga drinken in de stad.
0 x

daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 27 Nov 2016, 21:32

caskstrength schreef:Overigens was de Longmorn 15 toch niet zo duur? Nu is hij schaars en daarom staat er deze prijs op WB bij...
Maar iig voor in die keet daar in Düsseldorf wel de beste keuze.

Overigens zou ik tijdens een kerstmarkt daar eerder binnen gaan bij één van de Altbier-brouwerijen, zoals Uerige, Schumacher of Schlösser :lekker

ons hotel zat tegenover een brouwerij, maar het was een weekend met mijn vriendin.... soms moet eens schikken he :)
1 x
Afbeelding

daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 27 Nov 2016, 21:33

Zjoske schreef:
Waar was dat? Dan weet ik waar ik langs kan gaan als ik met mijn pa een borrel ga drinken in de stad.

Die zijn helaas niet voor de verkoop
0 x
Afbeelding

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 27 Nov 2016, 21:35

Ja, ondanks dat ik niet veel in de horeca kom viel mij de volgende bierbrouwerij in Tsjechië op:

Afbeelding

Dit moet wel een Whisky liefhebber zijn gezien de Becherovka in Tsjechië (nationale volksdrank / 38% abv)
nog bijna goedkoper is dan bier (13 cent per ½ liter)...
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 27 Nov 2016, 23:33

Toen ik vorig jaar met mijn gezin in het Europa Park in Duitsland was schrok ik wel even toen ik de hotel bar in liep en achter de bar keek.
Gewoon een simpele hotelbar van een pretpark :shock:

Afbeelding
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Geluksknikker
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Geluksknikker » 28 Nov 2016, 06:21

Ik kijk ook altijd standaard bij een café of restaurant naar hun drankcollectie. Geeft toch wel veel aan over de zaak en speciaal men wil zijn.
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 28 Nov 2016, 10:29

Geluksknikker schreef:Ik kijk ook altijd standaard bij een café of restaurant naar hun drankcollectie. Geeft toch wel veel aan over de zaak en speciaal men wil zijn.

Eens, dat doe ik ook. Tegelijkertijd beperk ik me vervolgens wel altijd hooguit tot een speciaalbier of zo. Zoals Paul (caskstrength) een paar posts hierboven al aangeeft, krijg ik doorgaans ook altijd een wegtrekker van de whiskyprijzen in restaurants e.d. Bovendien kan ik ik in een rumoerig restaurant, vaak inclusief onrustige kinderen (ook van mezelf :bigsmile ) e.d., niet echt optimaal genieten van een drammetje, dat bewaar ik dan maar voor thuis.
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 28 Nov 2016, 10:58

Voor mij is het ook altijd vaste prik om te kijken naar de whisky collectie, maar inderdaad kom je vaak niet verder dan de 'usual suspects'.

Toen mijn vriendin nog in Utrecht woonde gingen we altijd naar café 'De Rat' in het museumkwartier. Mijn vriendin is een bierliefhebber/kenner, bij 'De Rat' hebben ze een dagelijks wisselend assortiment van ongeveer 75-100 bieren en altijd 25 flessen whisky open staan, die 25 zijn dan meestal de bijzondere en veelal IB's. Daarnaast hebben ze een ruig assortiment met minder bekende maar erg goede destillaten (Grappa's, Cognac, Armagnac, Jenevers e.d.). En als je een fles leeg maakt, mag je mee naar boven om de volgende fles uit te kiezen! :goedgedaan
Het was voor ons een uitermate geballanceerd aanbod :lekker (naar Overvecht terug fietsen was soms een andere uitdaging....).
Laatst gewijzigd door defeatless op 28 Nov 2016, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 28 Nov 2016, 12:47

defeatless schreef:Voor mij is het ook altijd vaste prik om te kijken naar de whisky collectie, maar inderdaad kom je vaak niet verder dan de 'usual suspects'.

Toen mijn vriendin nog in Utrecht woonde gingen we altijd naar café 'De Rat' in het museumkwartier. Mijn vriendin is een bierliefhebber/kenner, bij 'De Rat' hebben ze een dagelijks wisselend assortiment van ongeveer 75-100 bieren en altijd 25 flessen whisky open staan, die 25 zijn dan meestal de bijzondere en veelal IB's. Daarnaast hebben ze een ruig assortiment met minder bekende maar erg goede destillaten (Grappa's, Cognac, Armagnac, Jenevers e.d.)
Het was voor ons een uitermate geballanceerd aanbod :lekker (naar Overvecht terug fietsen was soms een andere uitdaging....).

+1 voor de Rat!
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 28 Nov 2016, 17:30

Ook ik kijk steevast naar de whisky's op de kaart, meestal is dat zeer teleurstellend. Het aantal keuzes maar vooral de prijzen, 10,5 euro voor 3cl Lagavulin 16 is echt wel te veel. In Het Hemelrijk in Hasselt is er wel een mooi lijstje, heb er eens een Glengoyne 21 gedronken.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”