turfsmurf schreef:Gisteren een fles Laphroaig 15yo gehaald en naast de 10yo geproefd. Beiden hadden een zo goed als gelijke kleur en het verschil in smaak was kleiner dan ik verwacht had. Maar na enig vasthoudend doorproeven begonnen de verschillen zich toch duidelijker af te tekenen. De 10yo was wat scherper aan de randjes dan de 15yo. Bij de oudere whisky meende ik in de geur iets van ananas te ruiken waar dat bij het jonkie ontbrak. De 15-jarige vond ik toch iets milder, maar zeker geen watje.
Het was leerzame en aangename excercitie om eens twee expressies van dezelfde distilleerderij vlak naast elkaar geproefd te hebben. Van de twee 'won' voor mij de oudere, doch nipt. Ik zal t.z.t. ook eens de Quarter Cask meenemen in een vergelijking.
Hoi Arjen,
Ik wil je absoluut niet duwen(douwen zeggen we hier in Rotterdam

) hoor, maar die QC van Laphroaig is nog lekkerder dan die 15yo, omdat ik die ook heb en erg graag drink! Hij is nog steeds in de aanbieding bij Jack van
http://www.whiskysite.nl - € 28,99 - en daar zul je absoluut geen spijt van krijgen; de 10 én de 15 zijn prima sec te drinken, maar met 2 à 3 kleine druppeltjes water erbij komen er meer smaken los. Laphroaig behoort bij mij tot de top tien, altijd goed én betrouwbaar.