Arnold1974 schreef:Proeven is wellicht het belangrijkste. Je kunt alleen zelf bepalen of je iets lekker vind of niet en geen jaartal op een fles geeft garantie dat je het lekker vindt.
Maar je kunt wel degelijk afgaan op wat anderen er van vinden. Een totaal score van de Malt Maniacs (mits voldoende beoordelaars) weegt voor mij zwaar bij aanschaf. Ook kijk ik vaak naar de (totaal) scores op WhiskyBase, hoewel ik daarmee iets terughoudender ben. De kans dat óók ik een whisky lekker vind als er 10 MM's zijn die een dram lekker vinden, en al dan niet hoog beoordelen, is groot. In elk geval is het voor mij een goede kwaliteitsaanduiding.
Let wel dat een "lekkere" dram voor mij ook een score van 76-80,

kan hebben. Maar zo'n borrel gebruik ik anders en op een ander moment dan een

dram.
Arnold1974 schreef:Wat ik mij af vroeg was of het aantal jaren rijpen niet wat overdreven wordt en dat jongere whiskys eigenlijk net zo goed zijn als whiskys die lang hebben gerijpt. (Hier heb ik al aardig wat meningen over gelezen en heeft mijn denkbeeld wel iets veranderd

)
Dan moet je mijn bericht hier enkele berichten terug nog maar eens goed lezen. Dat gaat over feiten in relatie tot het bovenstaande. Zie
viewtopic.php?f=9&t=1541#p14854Arnold1974 schreef:Misschien had in de naam van dit topic 'kwaliteit' wel aangepast moeten worden in complexiteit. Want ik denk dat het met de kwaliteit van alle genoemde whiskies wel snor zit.
Maar gedeeltelijk mee eens omdat complexiteit wel degelijk één component is van de kwaliteit, en inderdaad vaak, of misschien wel altijd,

juist een hoog gewaardeerde eigenschap van oudere whiskies is.
Kwaliteit vervangen door complexiteit zou dit op de keeper beschouwd een andere discussie maken, waar het nu een integraal onderdeel is van deze discussie.
En met
"dat het met de kwaliteit van alle genoemde whiskies wel snor zit" ook daar zou ik niet zonder meer van uitgaan. Zie als voorbeeld de recente discussie
Aberlour a'bunadh Batch 29.
Nu is dat wat minder erg met een fles van €25 dan met een van € 300 om maar eens een marge te noemen, maar toch.
P.s. Ook weet ik niet precies wat "alle genoemde whiskies" zijn... ik ga maar even uit van alle malts.