Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
MadMaster
Senior
Senior

Re: Wat is de laatste fles aangeschaft of gekregen ?

Ongelezen berichtdoor MadMaster » 14 Jan 2011, 11:02

Ook weer n.a.v. de proeverij afgelopen dinsdag, 2 van deze jongens weten te bemachtigen.

Bunnahabhain 8 yo 2001/2010 (54%, ‘t Woest Genoegen, oloroso, 120 bottles)

We hebben ze head to head afgezet tegen de Bunnahabhain Adelphi, 11y, 1998/2010 , 53,4% en de jongere en goedkopere clubbotteling van 't Woest Genoegen kon zeer goed bijbenen. Goede keuze dus van de whiskyclub uit Nijmegen. :duimop

Colour: amber.

Nose: classic dry sherry of the highest quality, all on flints, orange marmalade, white pepper, leather, roasted chestnuts, smoked tea and ginger. Gets then rounder, as often, with more honey and maybe molasses.
With water: eucalyptus and mint coming through now. A little aniseed as well, then raw barley, porridge, wet clothes, wool and a little cardboard.

Mouth (neat): much sweeter now, with many sweet spices, orange blossom, rosewater, honeydew, pine sap, millionaire shortbread… Almost thick but not cloying, not a all. Quite unBunnahabhain!
With water: more of the same, with a little more honey.

Finish: long, with more pepper as often. Toffee and black pepper in the aftertaste.

Comments: an unusual young Bunnahabhain and an entertaining one. SGP:552 - 87 points
0 x

gadeweerd
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 14 Jan 2011, 11:36

De buuf kwam uit de USA met:

een fles Maker's Mark 1,75 ltr :Tongue

een fles Michter's Single Barrel Straight Rye No. 10J-12
0 x
Afbeelding

Fi-Wi
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Fi-Wi » 14 Jan 2011, 15:20

Een Black Bottle 10 en omdat het de laatste (BB) was ook maar een Bunnahabhain 12 meegenomen omdat ik daar zoveel wisselende berichten over lees en wat is nou een betere raadgever dan je eigen smaakpapillen het laten ondergaan? :goedgedaan
0 x
LAT 57 17.9ºN, LONG 6 21.5ºW

Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 14 Jan 2011, 15:36

Sanity11 schreef:Afbeelding
Signatory Caol Ila. Valt niet tegen!

Heb je iets meer info (onderste etiket) over deze fles? 9yo zie ik? Ik heb een tijdje terug een Caol Ila 1999 Signatory Vintage Un-Chillfiltered collection gekocht die er iets anders uitziet:
Afbeelding
Deze Caol Ila Signatory Vintage botteling is 10 jaar oud, gestookt op 22-11-1999 en er zijn twee Hogsheads, waar de whisky in heeft gerijpt, nr. 3/11082+83, gebotteld (997 flessen) op 03-06-2010. De whisky heeft een natural colour en is unchill filtered.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

GastheerG
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 14 Jan 2011, 15:43

Over de Fryske Hynder ben ik niet dol enthousiast dus een Millstone Single Malt 5 jr aangeschaft om te proberen.
Verder nog wat gewoon Iers drinkspul en een Dimple voor vriendjes (ik heb alle drie de dagen visite :lekker ) die dit weekend komen.
De meeste zijn geen echte whiskydrinkers maar je wilt ook niet te grote rotzooi schenken want wat er overblijft moet voor jezelf nog een beetje de moeite zijn. :P

Een vriendje is wel een whisky fan en daar gaat vanavond een nieuwe fles 17 jaar oude Hibiki voor open.
:japan
0 x

gadeweerd
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 14 Jan 2011, 16:26

ik vond ook nog een Ben Nevis OB 10y 46% voor € 28,= dus maar meegenomen...
0 x
Afbeelding

Carlo
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Carlo » 14 Jan 2011, 19:53

Heb vandaag een fles Bowmore 12yo 1liter gekocht en een fles ballantine's finest die kreeg ik er voor 10euro bij.
0 x
Afbeelding

Michiel87
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michiel87 » 15 Jan 2011, 14:24

Vandaag gekregen:
- Talisker 10yo (de peperige geur maakt heel nieuwsgierig!)
- Balvenie Double Wood (inderdaad; honing!)
- Highland park 12yo (de iets prijzigere 18yo bevalt erg goed, dus ben benieuwd!)

Paar weken terug:
- Bruichladdich 12yo (weer een héél andere Islay dan Laphroaig, Ardbeg, Coal Ila of zelfs de Bruichladdich Peat!)
- Laphroaig Quarter Cask (n.a.v. alle positieve reacties op het forum!)

Ik kan weer even vooruit! :hoera
0 x
Afbeelding

ea teasse
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor ea teasse » 15 Jan 2011, 17:22

Ik heb vandaag een fles Springbank 18 YO gekocht. Deze gaat open als mijn 2de dochtertje geboren wordt.

De verkoper was zeer enthousiast over deze whisky. Ik was van plan om een Highland Park te gaan halen, maar hij heeft me omgepraat. Ik heb zijn advies ter harte genomen, en hoop dat ik er geen spijt ga van hebben. Afwachten dan maar he...
0 x
Afbeelding

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 15 Jan 2011, 21:19

Volgens Serge Valintin van Whisky Fun scoort deze zeer goed:

Springbank 18 yo 2nd Edition (46%, OB, +/-2010) This is the new batch, labelled as part of the core range while the first edition had a specific ‘laurelled’ label. Colour: gold. Nose: ah. This one is a little less expressive than the 10, I must say, and probably a little less expressive than the first edition of the new 18 as well. Grains and pine resin, ashes, coal, farmyard, ham, liquorice, fresh walnuts, then more herbs, parsley and hints of wet newspaper. I just nosed the 1st edition again, it’s indeed a tad ampler than #2. Mouth: more convincing than on the nose, fat, peppery and orangey, but maybe a tad less ‘clean and straightforward’ than both #1 and the new 10 yet again. More cask influence, more orange notes, orange liqueur, cloves and liquorice. Finish: long, maybe a tad bitterer now. Traces of bubblegum, tiny-wee dirtiness that make it actually quite complex. Comments: truly excellent but maybe a little less excellent than Edition 1 in my book. Suffers a bit from the comparison with the great new 10, maybe I shouldn’t have tried that one just before. SGP:553 - 88 points.

Goed gedaan, Geert!

:Slainte
René
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

ea teasse
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor ea teasse » 15 Jan 2011, 22:05

Dank je. Ik heb zelf al wat opgezocht en Jim Murray geeft hem in zijn whisky bible 2011 ook 89.5 wat toch wel een hoge score is. Blijkbaar is de 2009 edition beter dan deze, maar dat ga ik me nu eens lekker niet aantrekken se. Ik ben heel benieuwd...
0 x
Afbeelding

Fi-Wi
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Fi-Wi » 15 Jan 2011, 22:50

ea teasse schreef:Ik heb vandaag een fles Springbank 18 YO gekocht. Deze gaat open als mijn 2de dochtertje geboren wordt.

De verkoper was zeer enthousiast over deze whisky. Ik was van plan om een Highland Park te gaan halen, maar hij heeft me omgepraat. Ik heb zijn advies ter harte genomen, en hoop dat ik er geen spijt ga van hebben. Afwachten dan maar he...

Ik ben benieuwd wat zijn sales pitch was? Wat was voor jou op dat moment de reden om een Springbank te kopen in plaats van een HP?
0 x
LAT 57 17.9ºN, LONG 6 21.5ºW

Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 16 Jan 2011, 01:44

Awel, dat zou ik ook graag weten. En welke HP had je eerst in gedachten?
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Jan 2011, 02:01

ea teasse schreef:De verkoper was zeer enthousiast over deze whisky. Ik was van plan om een Highland Park te gaan halen, maar hij heeft me omgepraat. Ik heb zijn advies ter harte genomen, en hoop dat ik er geen spijt ga van hebben. Afwachten dan maar he...

Wat voor score wie ook geeft het zijn toch wel heel andere whiskies met hele verschillende smaakprofielen, en inderdaad vraag ik me dan ook af waarom een verkoper die draai adviseert.
Zoals Johan al vroeg, welke HP ging het om ? Dat kan wat verklaren :Tongue
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

ea teasse
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor ea teasse » 16 Jan 2011, 09:23

Ik was van plan om een 24 jarige Highland Park te kopen, independent bottling van 2010. Ik ben de naam even kwijt...

De verkoper zei dat ik met de Springbank een vollere, romige whisky ging hebben met een meer complex palate. Sherry tonen, zilterig, kruiden, fruitig en lichte bitterheid van chocolade.

Daarnaast zei hij dat ondanks het feit dat de Springbank versneden is tot 46%, hij aanvoelt alsof het een hoger percentage is, meer cask strength. Niet zo zeer het agressieve, maar het vollere mondgevoel dat het met zich meebrengt.
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”