Alles over vaten topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
defeatless
Moderator
Moderator

Re: Alles over vaten topic

Ongelezen berichtdoor defeatless » 06 Jul 2016, 11:26

Wie gaat er het 'Alles over ketels topic' maken?
3 x

Peter_vintage1992
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Peter_vintage1992 » 06 Jul 2016, 17:15

Patrick van Zuidam beschreef idd op die manier een groot verschil tussen zijn geproduceerde spirit en die van Macallan. Uit te ketel bij millstone kwam een spirit van 74% alcohol dat toch voor dat percentage zacht en fruitig was. Partick vertelde geloof ik dat omdat bij Macallan de doorloop snelheid zoveel hoger ligt het koper van de ketel niet genoeg de tijd heeft om de wat zwaardere stoffen uit het destilaat te halen. Hierdoor zou de spirit bij Macallen wat zwaarder en zwavachtig kunnen smaken. Tenminste, ik geloof dat ik het zo gehoord heb. Heb mijn aantekeningen niet bij de hand
0 x
I love a scotch that's old enough to order its own scotch
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Paulini » 06 Jul 2016, 18:43

Inderdaad een ander topic voor ketels maar de kleine en stompe vorm van ketel zorgt voor een relatief groot contactoppervlak in verhouding tot de (kleine) hoeveelheid vloeistof.van macallan kun je veel zeggen maar zwaar of zwavelachtig is het niet.

Misschien kun je het zien zoals het nieuwe model "drumm" vat...? Dat met zekerheid zeggen kan ik niet.
0 x

Gypscoprotheres
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Gypscoprotheres » 10 Aug 2016, 15:41

Een erg interessant topic. Ik heb weer een hoop bijgeleerd! :duimop
1 x
Afbeelding

Opeth83
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Opeth83 » 17 Aug 2016, 20:09

Weet iemand waar de vaten van gesloten stokerijen zoals Imperial ligt te rijpen? Zijn daar aparte warehouses voor?
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 17 Aug 2016, 21:22

Dat hangt van de distilleerderij af. Niet meer actieve distilleerderijen kunnen meerdere statussen hebben: mothballed (in ruste), closed, decommissioned (vergunning ingetrokken), dismantled (apparatuur verwijderd), demolished (afgebroken).

Littlemill is bijvoorbeeld (als mijn info van Malt Madness klopt) dismantled. Dat betekent dat de gebouwen nog (deels) intact zijn en gebruikt kunnen worden om bijv. vaten te rijpen. Brora is zelfs nog officieel "closed", dus heeft mogelijk ook nog wat liggen.

Caperdonich is voor zover ik week afgebroken, dus de schaarse bottelingen die nog verschijnen zullen afkomstig zijn uit warehouses uit andere delen van Schotland. In de zgn Central Belt (Edinburgh/Glasgow) zijn redelijk wat warehouses waar whisky ligt te rijpen. Het kan overigens zijn dat deze vaten daar al direct na distillatie naar toe zijn gebracht, dit gebeurt nl wel vaker.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 17 Aug 2016, 22:50

Opeth83 schreef:Weet iemand waar de vaten van gesloten stokerijen zoals Imperial ligt te rijpen? Zijn daar aparte warehouses voor?

Gelet op degene die de afgelopen jaren Imperal uitbrachten zeg ik: G&M en Signatory. Misschien dat Cadenhead er ook een paar heeft.
0 x

Opeth83
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Opeth83 » 18 Aug 2016, 14:04

Ik heb op een foto gezien dat de Imperial van signatory in de edradour warehouses liggen. Mooi in hun dunnage warehouses. Ik zag er ook bruichladdich en tormore liggen.

Gm heeft eigen warehouses in Elgin zag ik. En cadenhead ligt bij Springbank te rijpen.

:cool:
1 x

Khajuraho
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Khajuraho » 19 Aug 2016, 18:41

Mooi onderwerp, goed geschreven . . . weer wat geleerd.

:hoedaf
1 x

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 22 Aug 2016, 20:49

Ik zit met een brandende vraag, althans... ik vraag het mij erg af!

Ik heb meermaals gelezen dat spirit vrijwel altijd wordt afgezwakt tot 63,5% abv voordat het op vat gaat, uitzondering zou zijn bruichladdich. Ik heb eens gelezen dat dit het optimale percentage is om de interactie tussen hout en spirit te laten plaatsvinden. Zie ook het bijgevoegde artikel. Klinkt allemaal logisch...

Maar nu lees ik ook in het boek De Chemie van Schotse Malt Whisky van Robin Brilleman dat wordt afgezwakt tot 63,5% abv omdat er dan geen accijns bij onderlinge handel (ruilen van vaten voor eigen blended whisky's) gerekend hoeft te worden...

Mijn vraag is nu... is dit toeval, of juist niet dat 63,5% hier het magische getal is? Is het expres zo gekozen of toeval? Of is vaten vullen op 63,5% een offer wat gemaakt wordt voor belastings redenen? Is 63,5% werkelijk het optimum of heeft Bruichladdich (zij vullen hoger af omdat zij geen vaten verhandelen!) een punt en zouden ze stiekem niet allemaal liever hoger afvullen? En hoe zit het met dit accijns voordeel?

Verder... zijn er nog meer uitzonderingen op bruichladdich na bij iemand bekend?

Ik vraag het mij voornamelijk af omdat de ervaring leert dat ondanks nadelen op technisch vlak, beslissingen vaak toch door financien gedreven worden (Zie NAS topic :lol: )...

Kan iemand hier wat licht op schijnen?
Bijlagen
Report_ effect_of_entry_proof.pdf
(111.34 KiB) 106 keer gedownload
1 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 22 Aug 2016, 21:07

Ik ben bezig met een database, met de volgende distilleerderijen die een maximale vulsterkte van meer dan 63,5% hebben:

Arran 68,5%
Balblair 68,0%
Ballindalloch 64,0%
Bruichladdich 68,5%
Craigellachie 70,0%
Glencadam 68,0%
Glengoyne 69,8%
Highland Park 69,5%
Invergordon 71,0%*
Loch Lomond 64,5%
North British 68,6%*
Speyburn 69,3%
Tamdhu 69,8%

* Grain
Laatst gewijzigd door caskstrength op 22 Aug 2016, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
4 x

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 22 Aug 2016, 22:27

caskstrength schreef:Ik ben bezig met een database, met de volgende distilleerderijen die een maximale vulsterkte van meer dan 63,5% hebben:

Arran 68,5%
Balblair 68,0%
Ballindalloch 64,0%
Bruichladdich 68,5%
Craigellachie 70,0%
Glencadam 68,0%
Glengoyne 69,8%
Highland Park 69,5%
Invergordon 71,0%*
Loch Lomond 64,5%
North British 68,6%
Speyburn 69,3%
Tamdhu 69,8%

* Grain

Kijk.... Daar hebben we wat aan! :goedgedaan
1 x
Afbeelding

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 23 Aug 2016, 22:11

caskstrength schreef:Ik ben bezig met een database, met de volgende distilleerderijen die een maximale vulsterkte van meer dan 63,5% hebben:

Arran 68,5%
Balblair 68,0%
Ballindalloch 64,0%
Bruichladdich 68,5%
Craigellachie 70,0%
Glencadam 68,0%
Glengoyne 69,8%
Highland Park 69,5%
Invergordon 71,0%*
Loch Lomond 64,5%
North British 68,6%*
Speyburn 69,3%
Tamdhu 69,8%

* Grain

Waarom eigenlijk
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 23 Aug 2016, 22:19

Dat antwoord moet ik je schuldig blijven. Mocht ik het te weten komen, dan zal ik het delen. :goedgedaan
2 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 05 Nov 2016, 20:33

Na alle ophef van de laatste tijd maar weer eens een inhoudelijke vraag ;) .

Ik zat laatst nog weer het een en ander te lezen, over de invloed van vaten op de whisky. En toen vroeg ik me opeens af hoe dat nou precies werkt met die invloed van het hout op het distillaat (en later de whisky) die erin zit...
En dan vooral: Wanneer het distillaat in het vat gaat, blijft dit voor vaak jaren en jaren liggen. Ik neem aan dat de inhoud dan helemaal stil blijft, dat er geen beweging binnen het vat plaatsvindt. Hoe kan dan de invloed van het hout toch doordringen tot de volledige vloeistof?
Of anders gezegd: Zou je, wanneer je tijdens de rijping samples uit het vat zou trekken, dan ook smaakverschil aantreffen tussen de vloeistof aan de zijkant van het vat (en die dus direct in contact is gekomen met het vat) en de vloeistof uit bijvoorbeeld de kern van het vat?
Of zorgen bepaalde reacties toch al tijdens het rijpen voor een gelijkmatige verdeling?
Iemand hier een idee over?
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”