Accijnsverhoging in Belgie / Webshops en accijns

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
K-AH
Senior
Senior

Re: Accijnsverhoging in Belgie / Webshops en accijns

Ongelezen berichtdoor K-AH » 11 Mar 2016, 12:54

En onze regering leeft nog even voort in ontkenning.

Ook al werd van de beoogde 15 miljoen euro aan maandelijkse accijnzen slechts 600.000 euro binnengehaald in de eerste maand.

Jammer voor de lokale slijters hier, maar sindsdien bestel ik samen met een aantal vrienden mijn whisky in een gemeenschappelijke bestelling op Drankdozijn, die we dan laten leveren bij een kennis in Nederland. Daar sparen we elke bestelling toch een aardig bedragje mee uit.
2 x
Afbeelding

liefhebber
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor liefhebber » 29 Jul 2016, 17:13

nigel_tufnel schreef:
D. T. schreef:
nigel_tufnel schreef:Ik keek net nog eens op de website van Drankdozijn...
Sorry hoor, maar de Belgische accijnsverhoging die ze toepassen is volgens mij bullsh@t!
Een fles Aberlour A'bunadh kost in Nederland 52,95 euro en als je vanuit België bestelt dan kost dezelfde fles 59,50 euro. :Scratch
Bij mijn weten brengt de accijnsverhoging in België een verhoging van +/- 4 euro per fles.
Volgens mij ruiken ze hier een extra inkomst! Want 6,55 euro verhoging is er wel lichtjes over! :shock:
Lucratief zaakje maar wat mij betreft: :nono

Misschien zit het alcoholpercentage er voor iets tussen?

Het blijft wel ZUUR om vast te stellen, zoveel is zeker.
En het zal hen ook geen extra klanten opleveren ...
Nu ja, laten toekomen in Nederland zou volstaan om het Nederlandse tarief te kunnen krijgen ...
Als je redelijk dicht bij de grens woont en gelijk een iets grotere bestelling doet kan je nog altijd redelijk wat profijt doen.
Kijk en vergelijk blijft echter het devies want voor sommige zaken vragen ze echt belachelijk hoge prijzen (Japanners met Age statement bijvoorbeeld, een klein beetje rondneuzen en je vindt die voor de helft of minder van de prijs, nu toch nog).

Cheers, D.

Het alcoholpercentage zit er voor niets tussen.
Dat heb ik al bij een aantal Belgische slijters nagevraagd...

Voor sterke drank (algemene accijnscode S411-waaronder whisky) wordt accijns in België berekend op het percentage zuivere alcohol aan 20°, hetgeen dus wel degelijk te maken heeft met het alcoholpercentage. Accijnsverschuldigdheden bedragen momenteel 2992.7928€/hectoliter zuivere alcohol aan 20°. verpakkingsheffing (wegwerpverpakking, waaronder glazen flessen) bedraagt bijkomend 9.86€/hectoliter (onafhankelijk van het alcoholpercentage). Hoe hoger het alcoholpercentage, hoe meer accijns je dus zult betalen in België in de eindafrekening (na terugrekening tot zuivere alcohol aan 20°)
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 29 Jul 2016, 17:22

liefhebber schreef:
nigel_tufnel schreef:
D. T. schreef:
verpakkingsheffing (wegwerpverpakking, waaronder glazen flessen) bedraagt bijkomend 9.86€/hectoliter (onafhankelijk van het alcoholpercentage).

Bedoel je hiermee dat er een wettelijke verpakkingsheffing bestaat, die is gekoppeld aan de accijns? Of doel je op de heffing die een importeur moet betalen om de recycling er van (via Fost Plus) te betalen?
0 x
Affirmanti incumbit probatio

liefhebber
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor liefhebber » 29 Jul 2016, 19:29

Ik bedoel hiermee dat wanneer je alcoholische dranken overbrengt naar België dat je naast pure accijns ook aan milieuheffing moet denken zoals verpakkinsheffing op wegwerpverpakking.
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 29 Jul 2016, 23:16

Ah, je doelt waarschijnlijk op de gegevens die hier te vinden zijn?
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 29 Jul 2016, 23:26

liefhebber schreef:Voor sterke drank (algemene accijnscode S411-waaronder whisky) wordt accijns in België berekend op het percentage zuivere alcohol aan 20°, hetgeen dus wel degelijk te maken heeft met het alcoholpercentage. Accijnsverschuldigdheden bedragen momenteel 2992.7928€/hectoliter zuivere alcohol aan 20°. verpakkingsheffing (wegwerpverpakking, waaronder glazen flessen) bedraagt bijkomend 9.86€/hectoliter (onafhankelijk van het alcoholpercentage). Hoe hoger het alcoholpercentage, hoe meer accijns je dus zult betalen in België in de eindafrekening (na terugrekening tot zuivere alcohol aan 20°)

Dit had ik ondertussen ook al vernomen maar in de praktijk blijkt dit toch niet altijd...
Wat ik me wel afvraag: wie betaalt er nu eigenlijk accijnzen?
Is dit de consument? De handelaar? De groothandelaar? De producent? Of iedereen een deel?
Of werkt dit min of meer zoals het systeem van de BTW-heffing?
De handelaar betaalt dit maar kan dit later terugvorderen en het is uiteindelijk de consument die betaalt?
0 x

liefhebber
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor liefhebber » 30 Jul 2016, 16:48

De handelaar of webshop moet de goederen veraccijnsd aanleveren bij de particuliere consument. In de prijs die je bij de handelaar betaalt zit: de nettoprijs van het product, vermeerdert met de accijns die van toepassing is. Hierop wordt dan de BTW berekent en het totaal betaal je aan de leverancier bij je aankoop. (Zo zou het moeten zijn)
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 30 Jul 2016, 17:58

liefhebber schreef:De handelaar of webshop moet de goederen veraccijnsd aanleveren bij de particuliere consument. In de prijs die je bij de handelaar betaalt zit: de nettoprijs van het product, vermeerdert met de accijns die van toepassing is. Hierop wordt dan de BTW berekent en het totaal betaal je aan de leverancier bij je aankoop. (Zo zou het moeten zijn)

Dat lijkt me logisch maar heeft de handelaar/webshop op al z'n goederen in voorraad al accijnzen betaald?
Want als dat het geval is dan is hij niet verplicht om de accijnzen/prijs te verhogen voor al z'n "oude" goederen in voorraad
omdat hier al accijnzen op zijn betaald tegen het vorige accijnstarief.
0 x

jdoucet
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor jdoucet » 31 Jul 2016, 12:00

nigel_tufnel schreef:
liefhebber schreef:De handelaar of webshop moet de goederen veraccijnsd aanleveren bij de particuliere consument. In de prijs die je bij de handelaar betaalt zit: de nettoprijs van het product, vermeerdert met de accijns die van toepassing is. Hierop wordt dan de BTW berekent en het totaal betaal je aan de leverancier bij je aankoop. (Zo zou het moeten zijn)

Dat lijkt me logisch maar heeft de handelaar/webshop op al z'n goederen in voorraad al accijnzen betaald?
Want als dat het geval is dan is hij niet verplicht om de accijnzen/prijs te verhogen voor al z'n "oude" goederen in voorraad
omdat hier al accijnzen op zijn betaald tegen het vorige accijnstarief.

Dat hangt er vanaf. In de shop wel, normaal gezien. In het magazijn kan hij een deel accijns betaald/accijns niet betaald hebben. Gemarkeerd met een "heel duidelijke" lijn :-)
Het systeem is niet vergelijkbaar met de BTW, accijns is nergens "terugvorderbaar".
0 x

liefhebber
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor liefhebber » 31 Jul 2016, 13:03

Alcoholische dranken die verkocht worden van een Nederlandse webshop aan Belgische particulieren moeten altijd veraccijnsd aangeleverd worden door de webshop aan de Belgische particulier (tenzij afhaling - wat eigenlijk niet mag)
Dit houdt dus in dat de Nederlandse webshop eerst accijns moet betalen in Nederland en bij levering naar België nog eens in België (waar de goederen verbruikt worden) Op basis van de Belgische accijnsaangifte kan de webshop dan in Nederland een terugvraag doen van de accijns over de goederen die naar België geleverd werden. Best een ingewikkeld proces met veel administratie, dus de relatief kleine meerprijs voor Belgische klanten bij deze Nederlandse webshops is best te verantwoorden. Als je het grotere plaatje kent natuurlijk.
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 31 Jul 2016, 13:22

Waarom mag een Belgische klant zijn gekochte fles niet afhalen? Dat kun je toch gelijk veronderstellen met een situatie waarin een Belgische consument "gewoon" over de grens gaat en in een slijterij een fles whisky koopt? In dat geval mag iemand gewoon een wettelijk bepaalde hoeveelheid meenemen.
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 31 Jul 2016, 13:54

liefhebber schreef:Alcoholische dranken die verkocht worden van een Nederlandse webshop aan Belgische particulieren moeten altijd veraccijnsd aangeleverd worden door de webshop aan de Belgische particulier (tenzij afhaling - wat eigenlijk niet mag)
Dit houdt dus in dat de Nederlandse webshop eerst accijns moet betalen in Nederland en bij levering naar België nog eens in België (waar de goederen verbruikt worden) Op basis van de Belgische accijnsaangifte kan de webshop dan in Nederland een terugvraag doen van de accijns over de goederen die naar België geleverd werden. Best een ingewikkeld proces met veel administratie, dus de relatief kleine meerprijs voor Belgische klanten bij deze Nederlandse webshops is best te verantwoorden. Als je het grotere plaatje kent natuurlijk.

Dat is natuurlijk wel geen antwoord op mijn vraag.
Ik heb het over Belgische shops met oudere flessen in de rekken/stock in de winkel.
In principe komt het er dus op neer dat een Belgische shop de accijnzen pas moest verhogen voor de nieuwe binnengekomen goederen na de accijnsverhoging.
Alle aangepaste prijzen van de bestaande flessen/stock zijn dus puur extra winst voor de shop en dus geen wettelijke verplichting.
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 31 Jul 2016, 13:59

caskstrength schreef:Waarom mag een Belgische klant zijn gekochte fles niet afhalen? Dat kun je toch gelijk veronderstellen met een situatie waarin een Belgische consument "gewoon" over de grens gaat en in een slijterij een fles whisky koopt? In dat geval mag iemand gewoon een wettelijk bepaalde hoeveelheid meenemen.

Dat dit verboden is lijkt me ook gewoon larie.
Dus Belgen die hun grootwarenhuis inkopen gaan doen in Nederland zouden dan ook illegaal bezig zijn?
En iets in Duitsland tegen een goedkoper BTW-tarief gaan kopen zou dus ook niet mogen?
Nederlanders zouden dus wettelijk gezien ook niet meer mogen gaan tanken in België?
Geloof met als dit nauwgezet gecontroleerd zou moeten worden zou het véél meer kosten dan dat het zou opleveren!
0 x

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 10 Dec 2016, 13:36

'Belgen kopen alcohol en tabak vaker over de grens' http://nu.nl/economie/4363483/belgen-ko ... grens.html (via @NUnl)
0 x
Afbeelding

balisongnet
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor balisongnet » 13 Dec 2016, 18:03

Een liberale regering die niet snapt hoe de vrije markt werkt. Had beter verwacht, maar ja, mss schat ik politici te hoog in. Ik probeer nog steeds Belgische ondernemers te steunen waar ik kan maar ik kijk toch nog vaak naar het buitenland. Ben benieuwd wat zijn recent aangekondigde 'revisie' zal inhouden, als die er uberhaupt komt.
0 x

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”