Brexit en gevolgen voor whisky

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
jdoucet
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Brexit en gevolgen voor whisky

Ongelezen berichtdoor jdoucet » 25 Jun 2016, 12:34

Bram84 schreef:De Britten hebben beslist uit de EU te stappen. Of dit een juiste beslissing was laat ik voor hun rekening maar het is wel een democratisch genomen beslissing en daar gaat deze tekst over.

Het spijtige is wel dat het bevolkingsdeel waar het allemaal over gaat, de jongeren, massaal tegen gestemd hebben. Zij die stemden voor een #brexit zijn binnen dit en 10j dood, de rest zit er dan mee...

Uiteindelijk denk ik wel dat de EU beter af is zonder de UK, het was altijd al het ambetante kindje van de klas.
0 x

MBC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MBC » 25 Jun 2016, 13:15

jdoucet schreef:Uit interviews is wel heel duidelijk geworden dat de #brexit stem er geen was tegen de EU, maar eerder eentje tegen het huidige beleid in de UK zelf. Herr Cameron failed. Miserably. Ook google trends toont vrij duidelijk dat de mensen die gaan stemmen zijn, eigenlijk helemaal niet wisten waarover ze gingen stemmen. Ze wilden gewoon het omgekeerde doen van wat Cameron wou.

Helemaal mee eens... hebben we kort geleden niet net zo'n landje gehad wat om soortgelijke "ontevredenheid" en onwetendheid tegen het Oekraine verdrag gestemd heeft... ohww wacht... waren wij dat niet :domdom
0 x
Melchior

The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 25 Jun 2016, 13:49

MBC schreef:
jdoucet schreef:Uit interviews is wel heel duidelijk geworden dat de #brexit stem er geen was tegen de EU, maar eerder eentje tegen het huidige beleid in de UK zelf. Herr Cameron failed. Miserably. Ook google trends toont vrij duidelijk dat de mensen die gaan stemmen zijn, eigenlijk helemaal niet wisten waarover ze gingen stemmen. Ze wilden gewoon het omgekeerde doen van wat Cameron wou.

... hebben we kort geleden niet net zo'n landje gehad wat om soortgelijke "ontevredenheid" en onwetendheid tegen het Oekraine verdrag gestemd heeft...

En de vóór-stemmers wisten natuurlijk wél precies waar ze voor stemden :?
Maar is het met stemmen, of het nou voor een referendum of gewone verkiezingen is, niet altijd zo dat heel veel mensen eigenlijk helemaal niet weten waarover ze gaan stemmen? Alsof iedereen bij gewone verkiezingen wél alle partijprogramma's bestudeert. Veelal wordt er toch ook gewoon op een persoon gestemd, of op een partij omdat de hele familie dat nou eenmaal doet etc.
Extra probleem bij een referendum is dat het gelijk alles of niks is, zwart of wit. Geen ruimte voor nuance. Misschien dat heel veel mensen wel in de EU wilden blijven, alleen niet in een EU zoals die nú is en hoe die zich nú ontwikkelt. Maar die keuze was er niet. Vóór stemmen zou door 'Europa' als een bevestiging worden gezien dat ze 'dus' op de goede weg zitten en zou er waarschijnlijk nóg meer Europa doorheen gedrukt worden. Een dergelijk signaal willen mensen dan misschien niet afgeven, maar dan rest er alleen gelijk een volledig 'tegen'...
Met dat dilemma zou ik in ieder geval zelf worstelen als ik voor een dergelijke keuze zou staan.
1 x

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 25 Jun 2016, 17:11

Van domme mensen heb je het meeste last ... Afbeelding
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

jdoucet
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor jdoucet » 27 Jun 2016, 12:52

Dre schreef:
MBC schreef:

... hebben we kort geleden niet net zo'n landje gehad wat om soortgelijke "ontevredenheid" en onwetendheid tegen het Oekraine verdrag gestemd heeft...

En de vóór-stemmers wisten natuurlijk wél precies waar ze voor stemden :?
Maar is het met stemmen, of het nou voor een referendum of gewone verkiezingen is, niet altijd zo dat heel veel mensen eigenlijk helemaal niet weten waarover ze gaan stemmen? Alsof iedereen bij gewone verkiezingen wél alle partijprogramma's bestudeert. Veelal wordt er toch ook gewoon op een persoon gestemd, of op een partij omdat de hele familie dat nou eenmaal doet etc.
Extra probleem bij een referendum is dat het gelijk alles of niks is, zwart of wit. Geen ruimte voor nuance. Misschien dat heel veel mensen wel in de EU wilden blijven, alleen niet in een EU zoals die nú is en hoe die zich nú ontwikkelt. Maar die keuze was er niet. Vóór stemmen zou door 'Europa' als een bevestiging worden gezien dat ze 'dus' op de goede weg zitten en zou er waarschijnlijk nóg meer Europa doorheen gedrukt worden. Een dergelijk signaal willen mensen dan misschien niet afgeven, maar dan rest er alleen gelijk een volledig 'tegen'...
Met dat dilemma zou ik in ieder geval zelf worstelen als ik voor een dergelijke keuze zou staan.

Dat de EU weet dat er wat schort is hopelijk wel duidelijk. Eigenlijk is het grootste probleem een imagoprobleem. Ze doen veel, maar de mensen hebben absoluut geen idee wat EN hoe het hun leven beïnvloedt. Uiteindelijk, wat zou er mis zijn met een staatsvorm zoals de verenigde staten, maar dan in Europa. Uiteindelijk heeft ieder zijn eigenheid, maar je bestaat wel als 1 groot blok. Dat wij en ons en ik denken is zo achterhaald...
Laatst gewijzigd door jdoucet op 29 Jun 2016, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor semtex » 27 Jun 2016, 13:54

Om terug te keren naar het topic 'whisky' (ik ga nl niet mee met het hele arrogante verhaal van 'wie anders dan ons durft te denken is dom en ongeïnformeerd):
het voordeel voor de whiskyliefhebber is (ook) dat nu een heel deel onzinnige EU-regeltjes wegvallen.
Wie weet dus terug naar kleine producenten die willen gaan stoken op de ambachtelijke wijze, direct heating, gedeeltelijk spontane fermentatie, etc... . Allemaal zaken die door de regelneven in Brussel werden verboden.
2 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 27 Jun 2016, 14:00

Laten we het iig zijdelings over whisky blijven hebben hier mensen. Er bestaan genoeg podia waar je de bredere gevolgen en overwegingen t.a.v. de brexit kan bediscussiëren, daar is dit forum niet voor bedoeld.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 27 Jun 2016, 14:13

semtex schreef:Om terug te keren naar het topic 'whisky' (ik ga nl niet mee met het hele arrogante verhaal van 'wie anders dan ons durft te denken is dom en ongeïnformeerd):
het voordeel voor de whiskyliefhebber is (ook) dat nu een heel deel onzinnige EU-regeltjes wegvallen.
Wie weet dus terug naar kleine producenten die willen gaan stoken op de ambachtelijke wijze, direct heating, gedeeltelijk spontane fermentatie, etc... . Allemaal zaken die door de regelneven in Brussel werden verboden.

Ik hoop met je mee dat dit zo werkt. Echter heb ik het idee dat de EU-regeltjes geldt voor alle goederen die op de EU-markt worden gebracht en dus onafhankelijk is van waar ze geproduceerd zijn. Zou dit niet gelden, dan zou het vrije verkeer van goederen in het geding zijn.
Wat dan wel zou kunnen is dat distilleerderijen terug naar oude methoden zouden kunnen gaan, en deze alleen in de UK markt verkopen (zowel fysiek als online). Dan zouden we in de UK deze flessen kunnen kopen en privé importeren naar onze landjes.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor semtex » 27 Jun 2016, 14:19

Toch niet. Open vlam mag niet van EU, maar gebeurt wel in Japan, en de invoer ervan mag.
Spontane fermentatie mag bijna niet (strikte regels) van EU, is dagelijkse kost in Brazilië; en de invoer naar EU is geen probleem.

Het enige waar de Schotten echt wakker van gaan liggen is wie nu gaat bepalen wat de exacte kromming van een komkommer mag zijn, nu ze daarvoor de EU niet meer gaan hebben.
2 x

Lucs
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lucs » 27 Jun 2016, 18:10

0 x

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Paulini » 29 Jun 2016, 11:59

Zover ik het mij goed herinner was 1 van de belangrijkere redenen voor de schotten om tegen onafhankelijkheid te stemmen dat ze dan met de EU zouden moeten gaan onderhandelen over zo'n beetje alles. -dat wat nu dus alsnog moet gaan gebeuren- Ik vraag me af wat dit voor de Schotten gaat betekenen; het lijkt er nu al op dat deze geluiden al weer klinken.

Voor de whisky die nu in mijn glas zit doet het niet veel. De pond daalt wel maar wellicht dat zij de prijs navenant met de daling van de pond aanpassen voor de export zodat de prijs voor ons gelijk blijft en zij zelf een "paar" cent meer hebben...

Ik denk dat het uiteindelijk voor de producenten duurder zal worden om de export te realiseren. Denk aan vroeger met betrekking tot de grenzen; inklaren, uitklaren, papierwerk, ambtenaren, belasting, accijnzen etc etc.. Er wie gaat dat betalen denk je?

Dus voor de whisky die over een tijdje in mijn glas zit zal het hoogstwaarschijnlijk betekenen dat deze nog duurder zal zijn...... hopen dat de whisky bubble knapt.... het grote publiek gin tonic blijft drinken en wij kunnen doen wat we deden.

my2cents
0 x

jdoucet
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor jdoucet » 29 Jun 2016, 13:04

semtex schreef:Het enige waar de Schotten echt wakker van gaan liggen is wie nu gaat bepalen wat de exacte kromming van een komkommer mag zijn, nu ze daarvoor de EU niet meer gaan hebben.

Gelukkig hebben we grootwarenhuizen die dat voor ons beslissen :)
0 x

Peter_vintage1992
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Peter_vintage1992 » 29 Jun 2016, 16:36

Dus whisky wordt duurder door een aantal zaken. Hoe groot zal het aandeel zijn van de boeren die geen EU subsidie meer krijgen in de VK en dus wordt graan een stukje duurder. Dat wordt natuurlijk ook hewoon doorgerekend in je whisky neem ik aan? Het zal niet een groot aandeel zijn als je kijkt naar wat allemaal de prijs doet stijgen, maar het is er denk ik wel NOG een op de grote stapel..
0 x
I love a scotch that's old enough to order its own scotch
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Paulini » 30 Jun 2016, 09:13

Ik vraag me af hoe veel van de grondstoffen daadwerkelijk uit de UK komt. Weet iemand hier dat? Ik dacht dat er ook veel uit duitsland, tjechie en polen kwam...

Zie ook onderstaande;
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... ussia.html
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 01 Jul 2016, 09:07

In Frankrijk is de brexit in ieder geval goed merkbaar!

Veel Engelsen hier op de camping. Stokbrood was vandaag opeens 90 cent ipv 80 cent. Flinke stijging!

:offtopic
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”