The Glenlivet range

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Laurens
Senior
Senior

Re: The Glenlivet range

Ongelezen berichtdoor Laurens » 10 Jun 2016, 22:51

jgorp schreef:Beste whisky liefhebbers,

Wellicht dat mijn vraag niet helemaal aansluit bij dit onderwerp maar toch.
Hoe komt het dat er zoveel soorten single malt whisky's bestaan met de benaming Glen ervoor, dus bijvoorbeeld Glenfiddich, Glenmorangie, Glenlivet etc. Heeft het een bepaalde betekenis waarom er zoveel van zijn. Leiden vele namen ook naar de plaatsnaam? Wellicht dat iemand op deze forum een antwoord op heeft.

Gr John

Glen betekend dal. Ben betekend berg.
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 11 Jun 2016, 00:52

Laurens schreef:

Hoe komt het dat er zoveel soorten single malt whisky's bestaan met de benaming Glen ervoor, dus bijvoorbeeld Glenfiddich, Glenmorangie, Glenlivet etc. Heeft het een bepaalde betekenis waarom er zoveel van zijn. Leiden vele namen ook naar de plaatsnaam? Wellicht dat iemand op deze forum een antwoord op heeft.

Gr John

Glen betekend dal. Ben betekend berg.

En wat er ná de 'Glen' komt verwijst dan naar óf de naam van de betreffende rivier of watertje (Livet, Spey, Dronach enz.), soms de plaats (bv. Elgin) of streek (bv. Moray) of een verwijzing naar waar de plek van de distillery ooit bekend om was, bijv. "de stilte" (verbasterd tot Morangie) of "de herten" (Fiddich). Enzovoorts.
2 x

jgorp
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor jgorp » 11 Jun 2016, 22:29

Nice nice, daar was ik nog niet achter gekomen. Dat is wel apart maar wel opvallend dat Glen vrijwel het meeste voorkomt.
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 11 Jun 2016, 23:07

jgorp schreef:Nice nice, daar was ik nog niet achter gekomen. Dat is wel apart maar wel opvallend dat Glen vrijwel het meeste voorkomt.

Nou, eigenlijk ook niet echt want veel dalen in Schotland en veel distilleries die in die dalen (dichtbij het water dat als grondstof dient) gesitueerd zijn ;)
0 x

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 11 Jun 2016, 23:10

Gr John

Het woord Glen verwijst naar een dal/vallei. Van distilleerderijen waarvan de naam met ‘glen’ begint, mag je dus aannemen dat ze in één of ander dal liggen. Het tweede deel van de naam verwijst soms naar de rivier die door dat dal stroomt. Zo ligt The Glenlivet in het dal van de Livet en Glenlossie in dat van de Lossie. Maar soms heeft de – keltische – naam een heel specifieke betekenis. Glenfarclas bv. betekent ‘vallei van het groene gras’, Glengoyne ‘vallei van de wilde ganzen’, Glenfiddich ‘vallei van de herten’…

Bron: onversneden.com
1 x

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 15 Jun 2016, 10:32

Bram84 schreef:

Gr John

Het woord Glen verwijst naar een dal/vallei. Van distilleerderijen waarvan de naam met ‘glen’ begint, mag je dus aannemen dat ze in één of ander dal liggen. Het tweede deel van de naam verwijst soms naar de rivier die door dat dal stroomt. Zo ligt The Glenlivet in het dal van de Livet en Glenlossie in dat van de Lossie. Maar soms heeft de – keltische – naam een heel specifieke betekenis. Glenfarclas bv. betekent ‘vallei van het groene gras’, Glengoyne ‘vallei van de wilde ganzen’, Glenfiddich ‘vallei van de herten’…

Bron: onversneden.com

Goeie vraag en een duidelijk antwoord!

Weer wat geleerd :hoera
0 x
Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 20 Jun 2016, 13:45

RBwhiskyworld schreef:The Glenlivet heeft vandaag een nieuwe interessante whisky gelanceerd, de Cipher.

Hiermee daagt The Glenlivet je uit om je tasting notes te testen tegen Alan Winchester. Via de website http://cipher.glenlivet.com kan je je eigen notes delen en zien hoe je scoort tov de notes van Winchester. Later dit jaar zullen de officiële notes bekend gemaakt worden.

Ik moet zeggen dat het klinkt als een erg leuk initiatief voor de serieuze whisky liefhebber.

Het klinkt vooral als marketing. Tasting notes blijven toch altijd voor een belangrijk deel subjectief, dus ik vind het bijzonder dat er een waardeoordeel aan je proefnotitie wordt gehangen.

Het vervelende is: ik trap er toch een beetje in, want het concept maakt me wel nieuwsgierig. Vanavond kan ik 'm proeven tijdens een tweet tasting van The Glenlivet, dus mijn nieuwsgierigheid wordt dan gestild.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

RBwhiskyworld
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor RBwhiskyworld » 20 Jun 2016, 14:46

Je hebt gelijk. Er zit ook marketing achter, maar wel een leuke vorm moet ik zeggen.
Het focust zich in ieder geval op het drinken proeven en delen van whisky. En dat spreekt me wel aan.
Ben benieuwd wat je er van vindt!
1 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 20 Jun 2016, 14:57

RBwhiskyworld schreef:Je hebt gelijk. Er zit ook marketing achter, maar wel een leuke vorm moet ik zeggen.
Het focust zich in ieder geval op het drinken proeven en delen van whisky. En dat spreekt me wel aan.

Daar heb je wel een punt: het is een positieve insteek :goedgedaan
1 x
Afbeelding | Afbeelding

Shinji
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Shinji » 01 Aug 2016, 22:52

thijs100 schreef:
RBwhiskyworld schreef:Je hebt gelijk. Er zit ook marketing achter, maar wel een leuke vorm moet ik zeggen.

Maar wat vonden jullie er dan van?
Ik vind Glenlivit eigenlijk altijd wel gewoon goed.
Ook bij de wat duurdere bottelingen. Maar misschien heb ik ook wel gewoon geluk gehad.. :bigsmile
0 x
Afbeelding

RBwhiskyworld
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor RBwhiskyworld » 01 Aug 2016, 23:56

Shinji schreef:
thijs100 schreef:

Maar wat vonden jullie er dan van?
Ik vind Glenlivit eigenlijk altijd wel gewoon goed.
Ook bij de wat duurdere bottelingen. Maar misschien heb ik ook wel gewoon geluk gehad.. :bigsmile

Ik ben de fles in mijn omgeving helaas nog niet tegen gekomen dus ik heb hem nog niet kunnen proeven.
Thijs heeft em dacht ik al wel geproefd maar die vond hem als ik me goed herinner niet zo heel speciaal.
0 x

RvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor RvdB » 02 Aug 2016, 07:15

Uit de standaard range kan eigenlijk alleen de Nadurra met age statement me echt bekoren. De 12-18 zal ik niet afslaan hoor, maar vind ze persoonlijk niet zo bijzonder door het lage ABV. De IB's, met name van Wees en Signatory, hebben veel spannendere 'Livets!
0 x
Afbeelding

Mvamelsfort
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mvamelsfort » 02 Aug 2016, 08:30

RvdB schreef:Uit de standaard range kan eigenlijk alleen de Nadurra met age statement me echt bekoren. De 12-18 zal ik niet afslaan hoor, maar vind ze persoonlijk niet zo bijzonder door het lage ABV. De IB's, met name van Wees en Signatory, hebben veel spannendere 'Livets!

100% mee eens dat geld overigens voor meerdere destilleerderijen (glenrothes bijvoorbeeld) in mijn ogen.
0 x

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 06 Feb 2017, 20:47

Ralfy geeft in zijn laatste review 91 punten aan de Glenlivet 18 yo. En dat is een whisky van een 50 euro's...

Daarnaast opvallend hoeveel water die man in een glas kapt. Twee volle theelepels in deze Glenlivet op 43 %.
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 06 Feb 2017, 21:10

Michaël schreef:Ralfy geeft in zijn laatste review 91 punten aan de Glenlivet 18 yo. En dat is een whisky van een 50 euro's...

Daarnaast opvallend hoeveel water die man in een glas kapt. Twee volle theelepels in deze Glenlivet op 43 %.

Hoewel ik het ook niet bepaald eens ben met zijn score, is je opmerking:
En dat is een whisky van een 50 euro's...

Niet echt van toevoegde waarde. Waarom zou een whisky van 50 euro niet geweldig kunnen zijn?

Dat toevoegen van water viel me ook al op bij Ralfy. Maar schijnt best normaal te zijn onder 'gewone Schotten'
Zo verdunde een Schotse gast bij mij thuis eens zijn Glengoyne CS met de helft aan water. :domdom
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”