Nederlandse whisky
- caskstrength
- Forum goeroe

Re: Nederlandse whisky
Ik kan je wel volgen en ben het gedeeltelijk met je eens. Als je zo'n fruitige en lichte spirit hebt, dan valt hij enigszins weg bij vooral de nieuwe Frans eiken vaten. Ik zat na de rondleiding die we daar hadden ook al te filosoferen dat bij zo'n spirit experimenteren met refill hogsheads wellicht ook geen kwaad zou kunnen.
Dat ze het goed doen op sherry kan ik volgen en daarbij trek ik een vergelijking met Glengoyne, dat ook een fruitige spirit heeft en het goed doet op sherryvaten.
Verder denk ik dat er best ruimte is voor niet-traditionele landen om whisky te maken. Zo is Japan ook begonnen. En dan zou je je afvragen waarom ze in Azië überhaupt pils brouwen. Het kan best, als het maar met beleid gebeurt. En dat doet Zuidam dan weer wel (al is het misschien niet datgene dat bij iedereen aansluit).
Dat ze het goed doen op sherry kan ik volgen en daarbij trek ik een vergelijking met Glengoyne, dat ook een fruitige spirit heeft en het goed doet op sherryvaten.
Verder denk ik dat er best ruimte is voor niet-traditionele landen om whisky te maken. Zo is Japan ook begonnen. En dan zou je je afvragen waarom ze in Azië überhaupt pils brouwen. Het kan best, als het maar met beleid gebeurt. En dat doet Zuidam dan weer wel (al is het misschien niet datgene dat bij iedereen aansluit).
0 x
Affirmanti incumbit probatio
Persoonlijk vind ik het Frysk Hynder niet een verkeerde whisky. Maar vind het jammer dat er geen basis collectie
is, Het wisselt steeds de vaten enzo en ook de leeftijd
0 x
Matholar schreef:Sind kort een fles Den Hool Drenste whisky in bezit. De Veenhaar 2010. Zes jaar oud, niet verkeerd.
waar te koop ?
0 x
2nstra schreef:Persoonlijk vind ik het Frysk Hynder niet een verkeerde whisky. Maar vind het jammer dat er geen basis collectie
dan heb ik blijkbaar steeds de verkeerde vaten
4 x
JacobaEd schreef:2nstra schreef:Persoonlijk vind ik het Frysk Hynder niet een verkeerde whisky. Maar vind het jammer dat er geen basis collectie
Dat moet dan haast wel !
Het lijkt soms inderdaad wel een type roulette met Frysk Hynder

0 x
JacobaEd schreef:Matholar schreef:Sind kort een fles Den Hool Drenste whisky in bezit. De Veenhaar 2010. Zes jaar oud, niet verkeerd.
waar te koop ?
http://www.dramtime.nl/Den-Hool-Whisky- ... Den%20hool
0 x
- caskstrength
- Forum goeroe

2nstra schreef:JacobaEd schreef:2nstra schreef:Persoonlijk vind ik het Frysk Hynder niet een verkeerde whisky. Maar vind het jammer dat er geen basis collectie
Dat moet dan haast wel !
Het lijkt soms inderdaad wel een type roulette met Frysk Hynder
Of is het andersom? Uit de roulette komt af en toe een goed vat naar voren...
0 x
Affirmanti incumbit probatio
- Stormbringer
- Senior

Tijdens mijn bezoek aan de Belgian Owl Distillery (in de buurt van Luik) werd door de
brand ambassador (een Nederlander) overigens geopperd dat zowat elke Nederlandse provincie
tegenwoordig een eigen whisky op de markt heeft (of wil brengen), maar dat het eigenlijk vooral
onder het motto "Meedoen is belangrijker dan winnen" gebeurd.
Daarom zou volgens hem de kwaliteit overwegend ook niet bijzonder zijn.
Ik weet er het fijne niet van maar misschien kan iemand daar wat zinnigs over zeggen...
brand ambassador (een Nederlander) overigens geopperd dat zowat elke Nederlandse provincie
tegenwoordig een eigen whisky op de markt heeft (of wil brengen), maar dat het eigenlijk vooral
onder het motto "Meedoen is belangrijker dan winnen" gebeurd.
Daarom zou volgens hem de kwaliteit overwegend ook niet bijzonder zijn.
Ik weet er het fijne niet van maar misschien kan iemand daar wat zinnigs over zeggen...
0 x
Persoonlijk vind ik dit een vreemde en gedurfde uitspraak. Zelf hebben ze ook Whisky van matige kwaliteit (waardering) uitgebracht. Dat was zeker ook onder het motto "meedoen is..."
Meestal zeggen dergelijke uitspraken meer over de persoon die hem maakt dan over de mensen die ze beschuldigen.
Ik denk dat een zelfrespecterende distilleerderij haar best doet kwaliteit te leveren. Als je dat niet niet doet verlies je immers je goede naam en geloofwaardigheid.
De Nederlandse distilleerders die ik tot nu toe heb gesproken spraken met trots over hun producten. Ook die waarvan ik de collectie minder kan waarderen.
Gelukkig zijn er voldoende Nederlandse Whisky's die veel waardering krijgen. Laten wij ons daar op richten
Meestal zeggen dergelijke uitspraken meer over de persoon die hem maakt dan over de mensen die ze beschuldigen.
Ik denk dat een zelfrespecterende distilleerderij haar best doet kwaliteit te leveren. Als je dat niet niet doet verlies je immers je goede naam en geloofwaardigheid.
De Nederlandse distilleerders die ik tot nu toe heb gesproken spraken met trots over hun producten. Ook die waarvan ik de collectie minder kan waarderen.
Gelukkig zijn er voldoende Nederlandse Whisky's die veel waardering krijgen. Laten wij ons daar op richten
1 x
- Jodokusardbeg
- Actief lid

Vond/ vind de Frysk Hynder cask strength geen verkeerde whisky.
Rijke smaak met lange afdrond. Niet verkeerd voor een whisky die qua leeftijd nog maar net heeft leren lopen.
Rijke smaak met lange afdrond. Niet verkeerd voor een whisky die qua leeftijd nog maar net heeft leren lopen.
1 x
Zou zeggen, kijk eens op de site van Sculte, zeer goeie whisky op twents eiken.
Niet goedkoop.maar dan heb je een collector item
0 x
thefridge schreef:Zou zeggen, kijk eens op de site van Sculte, zeer goeie whisky op twents eiken.
Ik zou zeggen: doe het niet. Schandalige prijs voor drie jaar oude whisky.
2 x
Iemand ervaring met Eastmoor? Ik vind de prijs voor een 3yo nogal aan de hoge kant.
http://www.kalkwijckdistillers.nl
http://www.kalkwijckdistillers.nl
0 x
Gisteravond een fles van de tweede batch geopend .
de eerste indruk was : zonde van het geld dat hiervoor betaald is.
Naar onze smaak te scherp en te vluchtig ,er blijft weing hangen .
Voor het naar bed gaan was het aan de lege glazen duidelijk te ruiken , (mijn vrouw had een cask strength van Arran en ik deze gedronken) mijn glas gaf t.o.v. die van mijn lief bijna geen geur af .
de eerste indruk was : zonde van het geld dat hiervoor betaald is.
Naar onze smaak te scherp en te vluchtig ,er blijft weing hangen .
Voor het naar bed gaan was het aan de lege glazen duidelijk te ruiken , (mijn vrouw had een cask strength van Arran en ik deze gedronken) mijn glas gaf t.o.v. die van mijn lief bijna geen geur af .
0 x
Stormbringer schreef:Tijnsel schreef:Ik woon blijkbaar in een up-coming whisky regio... Twente! Voorheen in Mander, nu in het pittoreske plaatsje Ootmarsum zit
stokerij Sculte, ze maken daar Twentse Whisky:
http://stokerijsculte.nl/twentse-whisky/
Zelf heb ik deze whisky nog niet geproefd, wel staan staan bij slijters in de buurt. Voor een minimaal gerijpte whisky vond ik hem euh... nogal
aan de prijs. Leuke gimmick van Sculte whisky; ze gebruiken naar eigen zeggen Twentse eiken om de vaten te maken waarop de whisky rijpt.
Ik hoop dat ze straks op het Twentse Whisky Weekend staan, ben wel benieuwd hoe het smaakt.
Misschien is een bezoek ook interessant? Ik ben toch wel benieuwd naar die Nederlandse whiskies, dus
het verlanglijstje groeit! Dank voor je bijdrage.
Ik ben vandaag even bij Sculte binnen geweest. Prachtig oud klooster waar ze in zitten. Bij de kassa hebben we wat dingetjes mogen proeven: jenever, peated jenever, een likeurtje en hun whisky uiteraard. Ik vond de whisky meer richting een korenwijn of een roggewijn gaan dan richting whisky. En de prijzen zijn flink: €45 voor 350ml voor hun standaard botteling gerijpt op Frans eiken. Dan hebben ze nog bottelingen met Elstar-appels óf Conference peren als basis. Uiteindelijk naar huis gegaan met twee cadeauverpakkingen van een glencairn glas met een sample. Eén met de Frans eiken en één met hun (onbetaalbare) Batch 3. Ze liggen nu onder de boom, na de Kerst maar ff schenken en raten.
1 x
Terug naar “Whisky uit overige landen”