Vandaag aan mijn verjaardagssamples begonnen (halve samples),
Alles op random volgorde gezet, dit heb ik op een volledige dag geproefd:
Banff 1975/2013Dit was weer iets helemaal nieuw! De geur kon ik niet echt plaatsen en de smaak deed mij wat denken aan gele/groene limonade. Wat thee-achtig maar dan wat zoeter in een korte licht drogende finish. Echt iets out off the box.
Glenfarclas 1971 Family Cask for Silver SealHier had ik heel veel van verwacht! Een typische Glenfarclas neus en smaak. Hij gaf een mooie volle maar ook tegelijk zijdezacht gevoel in de mond, echt heerlijk! Het leek dan ook niet dat het een botteling was van 52%. De finish was wel iets aan de drogere kant, maar zeker niet storend. Het was ook mooi om de tranen heel langzaam in het glas te zien lopen, weer iets nieuws gezien dat het écht zo traag kon.
Longmorn 1969/2011Deze staat in mijn top 3 van beste whisky's ooit.
Na een tijdje in het glas pas begonnen met ruiken, eerst kwam de sherry erdoor, ik had dit echt extreem verwacht van zo een oudje op 1st fill maar het is niet overweldigend zodat je nog hints kan vinden van geel fruit, mooi! De smaken in de neus komen ook in het pallet voor, maar dan is het geel fruit nog ietsjes meer aanwezig en ook wat spices. De afdronk is ook drogend maar zeker niet hinderlijk (en minder droog dan de Glenfarclas eerder).
Hier weer hetzelfde verhaal: ik wist niet dat de tranen zo lang onderwege konden zijn, sommige 'beginnende' tranen wouden zelfs niet aflopen en bleven mooi als dikke druppeltjes op de mantel hangen.
Ik was al een beetje budget aan het uittrekken/hobbygeld op zij aan het houden, maar ik wist niet hoeveel hij kostte. 900€ is spijtig genoeg toch teveel van het goede
EDIT: moest iemand hem van de hand willen doen voor een schappelijke prijs => stuur me maar een PB
Glen Grant 1985/2012Deze distiller begint ook stilletjes aan terrein te winnen! Ik vind dat er een iets of wat farmy karakter aan hangt maar dan wat zoeter en met appels vooral. Eerst vond ik het wat op Springbank lijken maar dan zonder de mango en rook, maar wel met appels en zoete mout. Na 3 slokken was de vergelijking met Springbank wel verdwenen. Deze whisky drinkt ook goed weg, echt gevaarlijk dus!
Caol Ila 1984/2013Dit is voor mij gewoon een klassieker aan het worden: oude Caol Ila op bourbon vat zodat de citrus mooi hand in hand gaat met het rijpe gele fruit en de zoete turf alles mooi aftopt. Geen scherpe randjes door de leeftijd maar wel een goede punch door het hogere abv%. Ik moet eens ergens eentje gaan scoren, nu ze nog 'betaalbaar' zijn.
Wat ik nog in het verschiet heb liggen:
Springbank 25 (2006)
Glen Grant 1954/2006
Dunyvaig 1990/2013
Ik kan alleen maar zeggen dat deel 1 van mijn whisky-verjaardag-dagen-tasting-samples wel een heeeeele mooi was. De mooiste tot nutoe durf ik wel zeggen